• ATELIER COLOGNE: Sous le Toit de Paris (+galerie: nejkrásnější střecha Paříže na Vánoce)
Čistý parfém Sous le Toit de Paris z exkluzivní kolekce Atelier Cologne je věnován nejkrásnější kupoli v Paříži: střeše Galeries Lafayette, nebo spíš přesněji tomu, co se pod ní ve 20. století dělo. Přestože prvním obchodním domem Paříže a vůbec na světě byl Le BonMarché, pověst chrámu luxusu, elegance, extravagance a splněných tužeb získala právě Galleries Lafayette. Le BonMarché je pro mne mnohem luxusnější, vkusnější a komfortnější, než Galeries Lafayette přeplněná Rusy a Japonci s plnými náručemi tašek, nicméně kupoli a terasu s výhledem na Operu může nabídnout jen srdci Čecha secesní dóm na bulváru Haussmann. Jako by ho Mucha vymaloval!
Takže jak má vonět luxus dvacátého století? Jako hromada rozmačkaných fialkových lístků. Hromada taková, že by naplnila kupoli Galeries Lafayette a ještě by lezlo komínem ven; a pak k tomu přidali jeden kyblík bergamotu a pomerančové šťávy, jeden kyblík polámaných stopek červeného muškátu a tak půl kyblíku hrubě drceného vetiveru. Všechno se spojí do jediného velkolepého akordu suché zeleně. To je všechno.
Přidušeně zelená kompozice má mírně kožený podtón, který svěžesti dodává prašnost (v žádném případě pudr) a gumovost plastelíny, žádná příroda. Ušlechtilá plastelína, interiér nové místnosti, módní plastový nábytek luxusního prostoru – luxusního obchodu s kabelkami, voňavkami a hedvábím. Vetiver dodává chlad vlhké mosazi zábradlí. Chvilkami lze zachytit hořce nasládlou jiskřičku mandlového likéru, co vám nalijí prodavačky při nákupu kabelky za 3000 euro; vykazuje stejně sterilní formu, jako zeleň – ani pomyšlení na kytky, může to být tonka.
Vůně se témeř nevyvíjí: poměrně rychle odezní začátek a za dvě hodiny, kdy začíná sládnout tonkou, abyste se stříkli znova a tuhle fázi zničíte – což je škoda, je zajímavá, ale tak slabounká, že je už jen pro vás.
Sous le Toit de Paris / Atelier Cologne se prodává v koncentraci “čistý parfém” neboli Cologne Absolue, což mi připadá jako oxymoron: jak může být kolínská, což je jedna z nejslabších koncentrací, prezentována jako čistý parfém, což je nejsilnější ze všech možností vůně? Vím, že to vychází z ne úplně šťastně zvoleného názvu značky, nicméně je to zmatečné. Hlavně v kontextu s tím, jak se vůně chová: čistý parfém by měl být jednak čistý (to je), bohatý, (hm), silný (no…) a s dlouhou výdrží (ne). Já bych mu přiklepla hodnost Eau de Toilette.
Co je její obrovské plus je ORIGINALITA. Nenapadá mne jiný soliflor fialkového lístku. Elegantní a extravagantní, taková, jakou ji tvůrci chtěli mít. Trochu Ellenovská, čisťounká a chladivá. Jednečná a já si ji kvůli tomu řadím mezi svoji špičku.
Zaujaly vás vůně Atelier Cologne? Za slušné peníze si můžete objednat sadu 8 dle výběru nebo všech 17 vzorků – a pozor: poštovné u vzorků zdarma!
Po delší době mám pro vás cestovatelskou galerii – samozřejmě Galerii. Na začátku prosince v Galeries Lafayette slavnostně odhalují vánoční výlohy a výzdobu. Vždycky s jiným tématem, často pohádkovým. Když jsme byli v Paříži poprvé na Vánoce v roce 2006, bylo tématem “Rusko a jeho pohádky”. Výzdoba byla velkolepá, ve výlohách řádili carevny, čarodějnice, samovary, matrjošky…a ornamentální výzdoba na ruské téma byla zatím nejúchvatnější, jakou jsme viděli. Možná proto, že nám byla tak tématicky blízká. Výzdoba propracovaná do nejmenšího detailu vyvedená i na figurínách a výstavkách.
A protože jsou Vánoce čas dárků, mám pro vás předem ještě jednu pařížskou budovu, která je velmi slavná, stojí na jedné ulici, jejíž název se nás úzce týká, ale málokdo z Čechů ji zná. Víte, co to je a kde stojí?
A konečně vánoční Galleries 2006: