• GUERLAIN: Aroma Allegoria Aromaparfum 1. VITALISANT (oranžová)
Trochu stagnuju, to jste si asi všimli. Nemám totiž pocit, že bych v poslední době potkala něco WAU, to je PECKA, o tom MUSÍM napsat! Nic nového & převratného se mi neděje. Ale jednu WAU novinku přece jen mám: konečně se mi podařilo zkompletovat všechny tři Aroma Allegorie z roku 2002, WAU!
Vrtá vám hlavou, kde se vzala tahle odbočka z linie Guerlain? Nebo je vůbec neznáte a myslíte si, že mám v nadpisu překlep, že jsem chtěla napsat Aqua Allegoria? Je to tak: v době, kdy LVMH procházel procesem majetkového převzetí a faktického ovládnutí značky od Guerlainů a kdy tam ještě měli člověka, který jim kecal do sortimentu (ano, ano, Jean-Paula Guerlaina) nebylo úplně jasné, kam značku nasměrovat. Gurlainův vliv směřoval k umělecké, kultivované a na historii postavené parfumerii; záměr LVMH byl instatní výroba s cílem vymlátit z tradice maximum. Peněz.
No a v této bouřlivé době vznikla myšlenka sledovat poptávku obecného, mainstremového trhu. Parfémy pro všechny. Teď už se to daří, nový Guerlain našel tu správnou komerční cestu a do klasických flakonků plní mainstream s klasickými jmény. V této pionýrské době se ale zatím nevědělo, kudy povede cesta. Jednou z úvah tedy bylo:
- Low-end zákazníci znají a milují Aqua Allegorie. Low-end zákazníci mají čím dál víc peněz, a taky, low-end zákazníci milují…
- Trend, který tehdy hýbal, co HÝBAL, mlátil světem, bylo BIO, ORGANIC, NATURE. Lidi recyklovali, jedli ovčí sýry, začali se mazat kokosovým olejem a kozím mlékem, přestali používat aviváž, do koupele sobě i svým psům kapali Bachovy kapky, od nichž čekali zdravotní účinek: zklidnění, povzbuzení, erotické vzrušení, nastartování organismu… Prozradit, že se nearomaterapeutizujete bylo nejvyšší fa-po a víckrát už vás na večírek do slušné společnosti nepozvali. Jako rakety vystřelily na žebříčcích popularity ORGANIC parfémy, které slibovaly hypoalergennost (pche! pche, pche, pche!) a efemérní vidinu záchrany Zeměkoule.
Shrnutí: Low-end zákazník má peníze a je společensky zodpovědný. Dostane BIO-GUERLAIN. Protože tehdy ještě JPG promlouval do výroby, nemohlo projít cosik vyrobené z vymačkané citronóvé trávy a fair-trade skořice. Nakonec Guerlain vždycky s přírodními materiály pracoval, není třeba jít tak daleko. Dal projektu sofistikovanou formu a vytvořil tři skutečné parfémy, které nebyly BIO ve smyslu výroby, ale právě v té úrovni vlivu na organismus, AROMATERAPIE. V roce 2002 nevyšly klasické AA a do populárních lahviček, odvozených z Aqua Allegorií, nalil oranžovou vodu Povzbuzující, karmínovou Vzrušující a modrou Zklidňující (nutno podotknout, že ty vůně skutečně po těchto barvách voní). Vůně dostaly dvojjazyčné názvy a ještě dodatek Aromaparfum, čímž byl alegorický parfémový Babylon vyhnán do vyšších pater.
Trio se vyrábělo pouze jeden rok, protože trh je zaignoroval. Nebyl správný čas, nebyla správná nálada, nebyla to správná forma. Zákazníci nebyli zvyklí u Guerlaina na výstřelky, na záplavu novinek – to jako proč? Celou dobu tady bylo krásné dostatečné, lety prověřené portfolio, proč si máme zvykat na něco nového? Tehdy se ještě nikomu ani nezdál ten sen, že se brzy rozpoutá honba za kvartálními novinkami a bloggerka, která si nekoupí a nenafotí aktuální perle anti-perle (upřímně: nezačínají vám ty všudypřítomné Meteority lézt krkem, nezdá se vám, že se odevšad sypou prášivé blýskavé kuličky, že tuctovatí?)
A za druhé: to nebylo to, co zákazníci očekávali od Guerlaina. Trh je masa, ale naprosto přesně vnímá kategorizaci produktů: toto je luxusní, toto je laciné, toto je bio, toto je drahé… a špatně přijímá kontrasty. Představte si, že v Zaře nabídli norkové kožichy: neprodaly by se, přestože by byly kvalitní a cena dobrá. Ne, že by do Zary nechodily zákaznice, které by je nenosily nebo na ně neměly. Ale proste to zboží by bylo podezřelé, nemístné, nedůvěryhodné, vetřelec. Zákaznice si norka koupí jinde a do Zary si přijde pro něco, co po sezóně vyhodí. A přesně to se stalo Aroma Alegoriím: zákazník nechápal, proč najednou v prodejně Masserati nabízejí luxusní model na LPG. A za třetí: pro nové segmenty, ty opravdu bio-lidičky, to nebyla ta správná forma – žádný ORGANIC, jen jeho napodobenina; luxusní, pěkná, ale málo bio. Zmatenost, nechápeme, zbourat Babylon! Zákazníci se nenašli a experiment se vrátil do zajetých a osvědčených kolejí neškodných Aqua Allegorií s jasným a srozumitelným konceptem – nabídnout jednoduchou vůni květin a ovoce, které máte rádi.
BTW: všimli jste si, že bouřlivý rozvoj pandánů a recyklací a odnoží a fatální zdražování nastartoval v okamžiku osudného přeřeknutí Jean-Paul Guerlaina? Jeho průšvih byl pro LVMH požehnáním Boha globálního businessu a jeho následné odstavení od procesů obětí na oltář Bohyně luxusní kabelky. Zajímá vás, co ideově předcházelo linii La Petite Robe Noir? Taky mám na poličce, zeptejte se dole v diskusi, jestli vás to zajímá, do toho článku se to už nevejde (ať vám zbyde síla na první recenzi).
- Aroma Allegoria Vitalisant
První, kterou jsem získala už dávno na nějaké burze, tuším, byla oranžová Aroma Allegoria Aromaparfum Vitalisant, neboli Vitalising Aromaparfum. Zdá se to jako blbost, ale v době internetu je prostě nutné mít přesný a jednoznačný název. Zkuste si zadávat různou kombinaci těch 5 slov na e-bay nebo do googlu a uvidíte, jak různé výsledky vám bude házet.
- Suchost a hořkost
Vitalisant vás má ráno nakopnout, abyste vůbec vylezli z baráku, takže díky, Jean-Paule, dnes se nám podařilo přijít včas do školky! Vůně je výrazně citrusová a naprosto jí dominuje akort bergamot+grapefruit+cosik. “Cosik” je ve složení nazváno šafránem, ale klasický šafrán rozhodně nečekejte, ani náznakem. Jestli JPG provedl nějaký chemický zásah na šafránu, nebo jej vytvořil uměle netuším, ale tahle složka je přesně to, co podivně a vůbec ne lékořicově voní v Aqua Allegoria Laurier Reglisse a všichni to tak milujeme. Hořká, absolutně nesladká, silně bylinná vůně nesladkého žaludečního čaje. Lékočice dokonale vyčištěná od hořkosladkosti, zůstala z ní jen sama podstata, suchý kořen přdtím, než do něj kousnete nebo zalejete vroucí vodou.
- Kyselost a hustota
Tohle dohromady se šťavnatým, prostým, takovým až blbě obyčejným grapefruitem vyznívá dokonale letně svěže, ale vůbec ne ploše. AA Vitalisant je skutečně parfém, ne polévačka. Hořkost+kyselost je totiž otupená nějakou tou zahušťující nevýraznou směsičkou (jasmín, kytky, dřevo, kdovíco), kterou nemá cenu rozebírat, protože sama o sobě je nezajímavá, ale vytvoří hustotu, strukturu a objem – tenhle technologický krok výroby parfému si představte asi jako když do vody s vanilkou nasypete škrob bez chuti a zápachu a najednou máte skvělý vanilkový pudink, tedy něco naprosto jiného.
Tuším, že pro Vitalisant Jean-Paul Guerlain objevil tu záhadnou bylinnou sloučeninu, kterou později (2008) uplatnili v Aqua Allegoria Laurier-Reglisse. Tam už je tenhle zvláštní tón přejmenován z šafránu na laur+lékořici, které mne dovedly k popisu vůně. Dala jsem si kontrolní střik – je to tam! Laurier-Reglisse ovšem chybí báze, zahušťovadlo a tak proti Vitalisantu působí řídce a prázdně. Přestože stejný tón i vyznění zachytíte, působí při srovnání L-R jako taková voděnka. Nevím, jak se pasujete s lékořicí vy, připadá mi, že přes všeobecnou oblíbenost Lolit ji nikdo moc (naštěstí) nenosí, protože vypaluje čichové buňky. Já sama ji mimo Vitalisantu snesu ve dvou vůních: Hermessence Brin de Réglisse, kde je vybrakovaná na dřeň a vše páchnoucí je z ní odstraněno, a právě AA Laurier-Reglisse.
- Vitalita, projekce a ty technické věci
Výdrž i projekce je průměrná; příjemné je, že se moc němění a atraktivní bylinkový tón zůstává po celu dobu a je hezky výrazný v siláži. Je možná poměrně intimní, ostatně jak svěženky bývají.
Jestli ji shánět? Asi ani ne, jestli ji chcete na běžné vonění. Není nijak zvlášť výjimečná a pokud vás neláká ta jediná konkrétní zajímavost, tedy zkusit zvláštní lékořicový parfém a chcete do toho vrazit nějakou kačku, vrhněte se na e-bay. Občas se objeví neznalec, co tenhle 13 let starý parfém vytáhne z pozůstalosti nebo zadního koutku šuplíka a protože na netu není dost informací, dá ho prodat hned za pár euro. Vaše šance.
Zítra: vzrušující vínový Exaltant. A: líbí se vám fotky?
Recenzi všech tří Aromaparfémů najdete TADY.
A co pelyněk? Nemohl by to být on, který té lékořici dává hořkost?
Jenom odhaduju Aroma Alegorie neznám:-(
Na meteory mi neprskej. Bezmezně je žeru, ptž jsem bloggerka, tak proto!!!
Ale na sejra s fazolema bych přišla a i tu Vitalisant s dovolením počichala. Už se těším na vzrušující zítřek.
Nene, kdepak, to není nic přírodního, ani nic chemického, co by mělo být “něčím” – je to čistá chemie namíchaná “do zelena do bíla do sladdka”, u které se hledá, čemu je to vlastně podobné.
Vysvětlovala mi to Patricia Nicolai – oud v jejích vůních nemá s pravým oudem společnou ani molekulu. Je to polívka z mnoha chemikálií, která se mícgá tak dlouho, až to má vůni jako oud – specifický, nenapodobitelný Nicolai oud. Není to oud a vlastně to ani nevoní jako oud. Je to její dřevitá složka a když to ona nazve “oud”, zákazníci to pak překřtí na “Nicolajský subtilní oud”.
Občas z míchání vyjde něco krásného, tak se to použije do parfému a pak se hledá, čemu je to podobné, co se napíše do složení, protože zákazník je na to zvyklý a má to rád a v podstatě je NEPŘIJATELNÉ, že by dostal parfém bez vyjmenovaných složek. A přitom ve skutečnosti – nechte si zdát o jasmínu, fialce a růži… 🙂