• Parfémové mýty a nesmysly: kafe, molekuly a feromony

S mýty, omyly a předsudky se člověk potýká na každém kroku. Ač by člověk čekal, že doba internetová přinese lidstvu snadno dostupnou moudrost, je tomu spíš naopak. Je to asi v lidské povaze nechat se neustále oblbovat. Nejinak je tomu v oblasti parfémové.
Nechci naše vzdělané čtenářstvo urážet rozebíráním mýtů typu “parfémy s eshopů jsou jiné než z kamenných prodejen” nebo “testery jsou silnější než originální flakony”. Předpokládám, že tomu tady už nikdo z vás, inteligentních čtenářů, nevěří. Jsou tu ale i mýty nenápadnější, jejichž popření někdy překvapilo i mě. A tak jsem se pustila do hloubkového průzkumu z něhož vyplynul tenhle malý seriál. Dneska si dáme kafe, molekuly a feromony.

  • Nerozbíjejte ty molekuly!

Typický pohled na dámy v parfumeriích – nastříkají si parfém na jedno zápěstí, chvíli si obě zápěstí zuřivě třou o sebe a pak zkušeně nasávají. Ale pokud už prolistovaly pár módních časopisů s užitečnými radami na téma, jak si vybrat správný parfém, tak to možná nedělají v obavách o celistvost molekul. V těch moudrých radách si totiž přečetly, že třením zápěstí naruší strukturu molekul a tím parfém zničí. Hmm a na atom vezmeme kladivo.
Vězte, že molekuly k rozpadu vazeb potřebují poněkud víc energie, než dokážete vyvinout třením zápěstí. Pravděpodobně byste přišli dřív o kůži na zápěstí, než by se nějaká molekula vůbec začala bát o svou celistvost.
Na druhou stranu tím třením opravdu měníte vlastnost parfému, ale z úplně jiného důvodu. Tím důvodem je odpařování. Předpokládejme, že je parfém tvořen klasickou pyramidou, tedy hlavou, srdcem a základem. Z podstaty pyramidy, hlavu tvoří složky nejtěkavější, tedy ty s nejkratší dobou odpařování.
Pokud třete zápěstími o sebe, rozprostíráte tekutinu do tenčí vrstvy a zahříváte. Výsledek je, že urychlíte vývoj parfému – urychlíte odpaření molekul z hlavy pyramidy.
Takže třít, či netřít? “To je to, oč tu běží…” Netřít, říkají všichni. Ať se seznámíte s nenarušeným, celým vývojem parfému, tak jak to autor zamýšlel. My netrpěliví někdy (ne často) třeme. Ale až poté, co si očicháme začátek a jemně. Co kdyby se přece jen ty molekuly lekly.

  • To kafe si radši uvařte

Když zůstaneme s výše zmíněnou dámou ještě chvíli v parfumerii, uvidíme, jak za ní prodavačka spěchá s nádobkou naplněnou kávovými zrny. To aby si dáma neutralizovala čich, neunavila se a mohla dále pokračovat ve výběru vhodného parfému.
Čichová únava ale funguje jinak. Náš mozek má jedinečnou schopnost tzv. “olfaktorického návyku” – umí upozadit, odbourat vůni, kterou cítíme pravidelně, byť ji zpočátku vnímáme silně. To se děje, když nosíme jeden parfém dostatečně dlouho. Po čase si na něj navykneme, přestaneme jej vnímat, přesto, že ve skutečnosti voní pořád stejně silně. Ze stejného důvodu nevnímáme ani svůj vlastní pach.
Pokud ale zkoušíme různé vůně, neexistuje limitní množství, kdy náš nos přestane rozdíly vnímat. Čichat lze donekonečna, jen nás postihne spíš psychické přesycení.
V takové chvíli je skutečně dobré si neutralizovat čich, ale podle studií je úplně fuk, jestli použijete kafe, citron, či čerstvý vzduch. Výsledek bude stejný. Žádný. Chcete-li si opravdu neutralizovat čich, využijte olfaktorický návyk. Tedy zhluboka přičichněte k nenaparfémovanému kousku vlastní pokožky.

  • Feromony a elixíry lásky

Všudypřítomné reklamní kampaně nás bombardují zaručenými účinky té které vůně na druhé pohlaví. Bude-li muž nosit Creed Aventus, ženy se na něj budou vrhat jako smyslu zbavené. A ženy by měly dávkovat Le Premiere Parfum od Coolife uvážlivě, protože ten otvírá první čakru spojenou s pohlavím a tak by se mohlo stát, že nebudou stíhat odhánět nápadníky.
A to jsou seriózní parfémové značky. O pofidérních eshopech nabízejících parfémy s lidskými feromony, díky nimž budete naprosto neodolatelné/neodolatelní, ani nemluvě.
O vlivu vůní na emoce byly napsány stohy studií. Bezesporu nás bude přitahovat víc člověk, který voní, než “pivní kulturista” považující deodorant za sprosté slovo. Využití vůní pro aromaterapii funguje. To, že scentmarketing zvyšuje prodeje, je nezpochybnitelné. Existují studie, které dokazují, že žena nosící vůni s grapefruitem, působí jako mladší. A existují studie, které dokazují, že naopak muž, jež nosí vůni s cedrem, působí starší.
Ale NEEXISTUJE žádná studie dokazující existenci lidského feromonu s účinky adekvátními tomu hmyzímu. Ve skutečnosti neexistuje žádná vůně, které by způsobila, že vašemu předmětu touhy podklesnou kolena a on bezpodmínečně kapituluje.
Holt budete muset k parfému přidat trochu toho osobního šarmu. Přeji hodně úspěchů a já jdu teď hledat nějaké voňavky s grapefruitem.

Kam dál?
První díl: Kafe, molekuly a feromony
Druhý díl: Chemie kůže, oblaka a pulsní body
Třetí díl: Vintage, reformulace a jiná náboženství

You may also like...

3 Responses

  1. Super! Jdu si koupit cokoli s grapefruitem… Ale musí ho tam být hodně, hodně, hodně…

  2. Jo, a ještě mám komentář k té dvojce: co píše Mirka, je svatá pravda. Když zkoušíte vůni samostatně, budete z ní mít úplně jný dojem, než když si dáte tři vůně na tři lístečky. Do parfumerky choďte zkusit jednu, předem vybranou vůni, a pokud vám bude prodavačka nutit víc, vyptejte si vzorek (třeba Sephora ochotně dává). My na výstavách zkoušíme miliony a v podstatě jediný závěr je, že vyloučíme ty, ve kterých je něco, co nám fakt vadí. Takže uděláme preselekci a naši pozornost pak věnujeme už jen vůním, od kterých máme vzorky. A ani tak to není spolehlivé, mockrát už se nám každému stalo, že jsme něco vyloučili a při dlší zkoušce nás to překvapilo.
    V marketingu se učí takový klasický příběh (na kterém je postavena většina ochutnávek v supermarketech a v parfumerkách taky). Firma, distributor piva, udělala soutěž piv. Ta proběhla, porotci pili malé kalíšky piv jedno za druhým, a suverénně vyhrálo nejsladší pivo. Když se pak porota sešla vedle v pivovaru, tak si mohli vybrat kterékoliv z piv ze souteže k pití na večer a vítěze většina z nich vyhodnotila jako příliš sladké a nikdo ho nepil. “Sladkost” je nejvyhledávanější lidská chuť (začátek obliby se obvykle hledá v mateřském mléku), ale samotný cukr nikdo běžně jíst nebude.
    A tak fungují ty zkoušky: mezi více vzorky si vyberete ten, který je vám nejbližší nějakou vlastností (třeba máte rádi pomeranče), inklinujete k němu. Ale vlastně vám ten parfém třeba vůbec nevoní – jen je vám nejbližší z těch nabídnutých. I při ochutnávkách jogurtů ebo bonobnů dostanete 3 vzorky: sladký, kyselý, pikantní. Cílem je odlákat vaši pozornost od vzorce “chci-nechci” ke vzorci “který z nich chci”, a to už si pak snadno jeden vyberete. Ne, že by ty holky v Sephoře o tom něco vědely – ony mají jen pokyn “minimálně tři vzorky”. A když se trefí, že se vám líbí všechny tři, tak konec… 🙂
    Nenechte se oblbnout. Zkoušejte v klidu a jednotlivě a samostatně a nakupujte, až se pevně rozhodnete.
    (a rozhodně žádné slepáky na základě výhodné ceny, že! 😀 :D)

  3. Dobrý článek, Mirko. Klidně třete. 🙂
    Něco mám ještě ke tření, dobře, žes to napsala, já se tomu vždycky musím hrozně smát (jsem zaměstnanec chemického průmyslu – ale ne, že by si to lidi u nás v práci nemysleli taky). Jediné, co tím urychlíte, je odpaření lihu, protože ho rozprostřete na větší plochu kůže. Třením se zvýší teplota tak nepatrně, že na odpařování aromatických molekul to nemá téměř vliv.
    A navíc, co se týká toho úvodního dojmu: to má význam pro lidi, jako jsme my a naše čtenářky, které si to fakt chtějí a umějí užít a snaží se zachytit každou molekulu. Pokud kupujete vůni proto, aby jste celí den voněli (což je, logicky, většina milovníků parfémů), tak těch úvodních několik desítek sekund, než se vůně usadí, je pro vás naprosto nepodstatných, protože už je nikdy nezaznamenáte vy, ani okolí.
    Vůně (mimo uměleckých) jsou postavené “na siláž”, tedy tak, abyste měli zážitek z toho, co udělají v průběhu dne. Ty lepší se rozvinou a několikrát změní, ty syntetické obvykle zůstanou stabilní (což je taky príma zážitek).
    Takže moje rada zní – dělejte to přesně naopak: pokud chcete vědět, jestli vám vůně bude celý den vonět, třete, a to pořádně, pak ještě chvilku počkejte a teprve pak čichejte. (Ostatně tím překonáte i ten efekt, který se teď vkládá do parfumerkových vůní, kd ty nejlepší složky jsou na začátku a pak………ó, hrůza… :D). Lidé, třete!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..