• 9 otázek: fejky, padělky, naředěné parfémy… co je pravda?

Sesypal se na mě za poslední dva dny vodopád dotazů: jak poznám fejk parfému? Chanel & Notino – jsou ty parfémy pravé? Prodávají české eshopy padělky parfémů? Poznám pravost parfému podle batch kódu? Vyřezaný kód parfému znamená fake? A co kvalita – parfém z e-shopu nevoní stejně, jak ten co mám dřív z kamenné parfumerie! A vrcholem pyramidy pošetilých dotazů je: prodávají české e-shopy naředěné parfémy? Chápu, že letos mezi dárky bude určitě hromada parfémů, o kterých se budete chtít ujistit. Na všechno najdete odpovědi tady na blogu, tak jsem vám to hezky shrnula.

Originální parfémy se slevou

Tak hezky popořádku:

1. Jak poznám fejk parfému? Existuje jistota, že nekoupím fake?

90% ANO, dá se to celkem s jistotou poznat. Nejmarkantnějším znakem je vzhled (ne číselná hodnota) kódu “batch code” – viz bod 2. Ten se v podstatě skoro nedá zfalšovat. Ale pokud si chcete být jistí, můžete si projít jednotlivé znaky. Jako první se podívejte, jestli na krabičce i flakonu máte NAPROSTO STEJNÉ údaje – název, označení koncentrace, číslo kódu, označení výrobce…

To vše platí i pro testery (fake tester parfému jsem sice ještě neviděla, ale neříkám, že nejsou – každopádně pro jejich označení platí stejná pravidla, jako pro prodejní balení). Kód je v pořádku? Můžete se tedy začít zabývat krabičkou, celofánem, vzhledem etikety…

Podrobný návod, jak na to, včetně fotek, najdete zde: • OBRÁZKOVÝ PRŮVODCE: Jak poznat padělek parfému?

Průvodce padělky NICHE parfémů najdete tady: • Fejky niche parfémů: velký obrázkový průvodce

100% ANO: jistotu budete mít, když nakoupíte od autorizovaného prodejce nebo přímo od značky. Například Notino je autorizovaným prodejcem značek L´Oreal – a jednoduše si to ověříte na jejich webu.

 

Můžete se taky mrknout do sekce “o nás” – například na stránce Parfumdreams.cz (CZ + SK)  najdete toto prohlášení, které si pak můžete ověřit také na webu VKE:

2. Prodávají české e-shopy padělky parfémů?

ANO. Vždycky na Vánoce se vyrojí hromady malých e-shopů se super cenami, které zmizí během pár dní až týdnů ze světa.

ALE NE všechny! Co je spolehlivé? Čtěte recenze e-shopů a nechte si poradit od lidí, kterým věříte. Třeba ode mne. 🙂 Já nakupuju parfémů opravdu hodně, většinu z nich přímo od značek nebo v renomovaných kamenných parfumeriích: DOUGLAS, FANN, MARRIONAUDSEPHORA (i když ta zrovna Chanel na internetu nevede).

A když nakupuju na internetu, tak mí favorité jsou NOTINO.cz a PARFUMDREAMS  nebo na webech niche parfumerií. Pro SLOVENSKO (čtenáři vědí, že jsem pracovala v Bratislavě) jsou to weby PARFUMDREAMS a NOTINO.sk.

3. Poznám pravost parfému podle kódu?

NE. Sám číselný kód vám nepomůže určit původ parfému. Je to číslo výrobní šarže, podle které ho vy dokážete určit, kdy byla vůně vyrobena – a výrobce někdy dokáže určit, pro jakého odběratele byla dávka vyrobena (například: VÝROBCE ví, že celá lednová dávka 2001 byla vyrobena pro řetězec DROGERKA. DROGERKA prodala polovinu vlastním zákazníkům a pak musela zavřít 10 z 20 vlastních prodejen. Neprodané zboží DROGERKA tedy prodá e-shopu ABC-ESHOP. VÝROBCE podle kódu dokáže určit, kdo to ABC-ESHOPu přeprodal a může se s ním třeba soudit, že nedodržel podmínky prodeje nebo něco jiného, co si slíbili. Jestli vám to něco připomíná, přejděte na předposlední bod tohoto článku).

Nicméně vám – spotřebiteli – řekne kód JEN a POUZE datum výroby. O pravosti neříká nic.

ALE VLASTNĚ ANO. Je několik detailů, které dokážou celkem přesně odpovědět na otázku pravosti. A to je VZHLED KÓDU. Kód se dotiskuje na etikety dodatečně až ve výrobě “ručně” – a je to poznat! Je takový škaredý – v podstatě poškodí spodní etiketu. Má specifické chyby: správný kód bývá plastický (vystouplý), často odlepuje etiketu ode dna protože zdeformuje její povrch, je jiným fontem než etiketa (jiné písmo, velikost, barva, tloušťka písma), je nakřivo… prostě jako kdyby na parfém nepatřil. Pro falzifikátory je velmi drahé tohle dělat a tak i když kód najdete, ale je “hezký”, tak to z 90% originál nebude.

Úplně nejlepší je vzít tři-čtyři kousky z regálu a porovnat jejich kódy – pokud vypadají naprosto stejně (naprosto stejné umístění, tloušťka písma, nejsou vystouplé) a jsou “úhledné”, začněte pochybovat. Stejné číslo kódu je v OK, viz dál v tomto článku.

Originální parfémy se slevou

Specialitou je Chanel, který kódy ryje přímo do skla flakonu. Někdy prodejci na internetu tvrdí, že “to nejde vyfotit”. JDE. Špatně, ale jde. I špatným mobilem to jde šikmo na světle vyfotit.

No a samozřejmě VŽDYCKY: kód na krabičce a na flakonu musí být stejný!

Vše o kódech včetně fotek se dočtete tady: • Prokazuje pravost parfému batch kód?

4. Má každá voňavka kód? A můžou být ty kódy stejné?

NE. Malé značky – niche značky – často označují své parfémy jen sériovým číslem na krabičce, na flakonu ho nenajdete. Ale s falzem malých značek se žádný falzifikátor pravděpodobně nebude namáhat…

ANO. Jasně. Říká to jen to, že parfémy pocházejí z jedné výrobní várky. Pokud najdete na regále více kódů, tak taky v pořádku. Regály se doplňují, takže se tam pomíchají různé šarže – stáří flakonů. Parfémy nemají podle EU legislativy zatím určenou dobu spotřeby, takže je to jedno. Akorát

Vše o kódech včetně fotek se dočtete tady: • Prokazuje pravost parfému batch kód?

5. Vyřezaný kód parfému znamená fake?

NE. Spíš naopak. Kdo z falzifikátorů by se s tím namáhal? Princip fejků je, aby výroba byla co nejlevnější. Jakýkoliv ruční lidský zásah enormně zvyšuje cenu zboží!

Vyškrábaný, vyřezaný nebo vystřižený kód NAOPAK znamená, že někomu stálo za to doručit zákazníkovi originální zboží a že se snažil výrobci ustříhnout informaci, podle které by vystopoval původního odběratele. Jde o překoupené zboží, ale to nám, spotřebitelům, nemůže vadit. Pokud je zboží v pořádku, obvykle to znamená suverénně nižší cenu.

Originální parfémy se slevou

 

Přesto bych byla trochu obezřetná: při nákupu zboží od “ušmudlánka” bych chtěla perfektní balení. Ale pokud nakupuju u velkého e-shopu, kde mám jistotu, že můžu parfém po vyzkoušení reklamovat a vrátit, jdu do toho.

Detaily o vyřezaných kódech najdete v tomto článku: • OOOPO 3. Parfémová nota nebo nóta, rozbíjíme molekuly holou pěstí a vybroušené kódy

6. Parfém z e-shopu nevoní stejně, jak ten, co jsem koupil v kamenné pafumerii

Evergreen internetových diskusí. Přitom to má asi sto jednoduchých důvodů.

Tak za prvé: váš nos není žádný odborník na parfémy, neposlouchejte ho! Koupili jste si kdysi vůni, pak jste měli 2x covid se ztrátou čichu, oblíbili jste si jiný parfém, objevili jste vůni lanýžů a kaki churmy, seznámili jste s hloupým člověkem a ten má specifický parfém… to vše má vliv na změnu vnímání (nos) a uložených čichových schémat (mozek). Zkrátka: váš nos cítí jinak, na něco je míň či víc citlivý; a váš mozek si oblíbil jiné složky a některé staré dal na black list.

Za druhé: máte zbytek parfému doma, tak to můžete srovnat. Liší se? Jasně, parfémy zrají. To, co máte v lahvičce, je složitá chemikálie. Komplexní směs přírodních a chemických složek. Stejně, jako v láhvi dobré whisky nebo koňaku. Poznáte 3 letý bourbon od 12 letého? Ano, že? A to samé se děje ve vašem flakonu. Ten, co máte doma, dozrál a zraje dál. Ten, co jste si koupili, bude logicky vonět jinak. Je na vás, jestli vám víc voní čerstvý nebo zralý, nicméně: nebudou stejné.

A bude to mít dopad i na výdrž, sillage a projekci parfému – viz článek: • Jak poznat před nákupem, že parfém bude mít dlouhou výdrž?

Za třetí: reformulace. To bude nejčastější příčina. Od roku 2017 procházejí parfémy bouřlivými reformulacemi. Mnoho ingrediencí se dostalo na seznamy zakázaných látek a mnoha z nich to hrozí. Výrobci ingrediencí hledají v laborkách alternativy, ale nejde vyrobit naprosto shodné látky. Ale výroba vůní se nemůže zastavit! Výměnou jedné složky se může nabourat celá pyramida (jako když vyměníte jednu složku v receptu na vánočku “když nemáš lososa, vraž tam sardinky”) a parfém je potřeba předělat úplně celý. Jasně, že se parfumér snaží co nejvíc přiblížit originálu, ale z jiných složek stejnou vánočku neupečete. Jen podobnou.

A protože složky se zakazují pořád, parfémy se taky mění pořád. Myslete na to, máte tam ty batch kódy, tak si porovnejte rok výroby a uvidíte sami.

Jaký dopad mají reformulace na změny parfému si můžete přečíst tady: • 10+1 rada, jak prodloužit výdrž parfému (které zaručeně neznáte)

Jestli vůně voní naprosto stejně, nebo ne, dokáže určit jedině stroj, chromatograf. Myslím, že i profesionální parfumér, školený v tom, jak se složky v čase mění, by měl problém určit shodu.

Zůstává otázka: „Povedzte mi, Kefalín, čo si představujete pod takým slovom kvalita?”

Zdroj: emimino.cz

7. Prodává Notino naředěné parfémy?

PROSÍMVÁS. Pamatujete si události okolo únosu nebohé Ivety Bartošové?

Zdroj: google.com

Tak toto je asi tak stejně bizarní. Obvykle historka začíná “mám to od bývalého zaměstnance Notina”… a stačí se zeptat, čím přesně to ten zaměstnanec z lahviček vycucával, kam to mezitím nalíval, odkud brali lahvičky – a je konec diskuse.

 

Výrobní hodnota tekutiny, co je uvnitř flakonu, dělá zhruba 2% celkové prodejní ceny – zbytek jsou náklady na obaly, dopravu, sklady, licence, marže… takže by se vyplatilo spíš nějak levně duplikovat ty lahvičky a krabičky, než to co je uvnitř.

Prosímvás, vůbec o tomhle ve společnosti nediskutujte, nebo bude vypadat stejně oblafnutě, jako Iveta. Akorát, že Ivety nám tehdy bylo líto (a je pořád).

Jaká je struktura ceny parfému, kolik stojí “juice” a kolik je marže prodejců, najdete v tomto článku: • Parfémy “inspirováno” a “nezaměňujte”… proč ne?

8. Notino & Chanel – zlatý hřeb večera

Fakt teda. Úplná internetová zlatá horečka! Všechny ty články ale říkají jediné: Chanel vyhrál nad Notinem spor o tom, že Notino má odtajnit zdroj PRAVÝCH CHANELŮ, které prodává.

Nemám žádné zákulisní informace, čerpám jen z článků na internetu a vyjádření Notina: Chanel chce prostě JEN znát, od koho Notino kupuje jeho parfémy a kosmetiku – protože přímo od Chanelu je nebere, takže je tam zřejmě někdo, kdo je od Chanelu oficiálně kupuje a Notinu přeprodává. V těch článcích nikdo nezpochybňuje pravost ani kvalitu Chanelu na Notinu – jistě jste si všimli, že Chanel nezakázal Notinu prodej svojí kosmetiky, ani nepožaduje kontrolu kvality, originality či stáří výrobků na Notinu.

Zdroj: Arome.cz

 

Chanel se NESOUDÍ s Notinem o originalitu výrobků. Jde o prostý obchodní spor, kde si dvě velké firmy vyjasňují obchodní vztahy. Tenhle soud vůbec není o produktech, kvalitě, pravosti, kultuře prodeje… Notino s prodejem Chanel jede dál!

Intuice mi říká (toto už je moje vlastní spekulace), že tu vytouženou “licence to kill” od Chanelu brzo dostanou a my budeme mít k dispozici stejně kvalitní nabídku Chanel na Notinu, jen za nižší ceny, srovnatelné s ofiko prodejci, a budeme na ně moct uplatňovat všechny ty kódíčky a akce od Notina. Takže asi: dobrá zpráva pro nás!0

Originální parfémy se slevou

 

Vlastně nevím, jestli ta celá situace někomu prospěje. Chanel asi nechce, aby Notino přišlo o zákazníky – pořád nakupují jeho zboží. Sice možná zákazníci budou hledat nové, menší e-shopy, což by mohlo prospět trhu, ale zase hrozí distribuce opravdových fejků bez možnosti vrácení peněz… viz BOD.2 tohoto článku. I když se Chanel dozví, co potřebuje, i kdyby se to dozvěděli zákazníci, tak na kvalitě a pravosti produktů z Notina se nic nezmění.

9. Bezpečný nákup parfémů na internetu – zásady, kde koupit parfém aby nebyl fake:

  • preferujte e-shop, který znáte, i když je cena o něco vyšší
  • vyberte si e-shop, který vám doporučí někdo, koho osobně znáte
  • vyberte si e-shop, který patří pod důvěryhodnou značku (třeba Parfumdreams pod Douglas)
  • zjistěte si, jestli e-shop vrací peníze spolehlivě a rychle – že Notino vrací peníze okamžitě není důkazem přiznání, ale dobrého zákaznického servisu
  • zjistěte si, jestli má e-shop uvedený na webu adresu, kontakty, IČO a GDPR linky – to vše si na webu můžete ověřit,
  • čtěte recenze na ověřených platformách (třeba Heuréka), ne pomluvy v diskusích na internetu
  • jestli vás sleduje někdo z kosmu, použijte alobalovou čepici

+ jeden EXTRA BONUS: důvěryhodný e-shop, třeba nový, poznáte nejlépe podle GDPR pravidel: pokud mají v GDPR pravidlech uvedenou českou firmu vč. adresy a IČO, jako správce údaj ů (a ta firma existuje) a mají tam také e-mail, kam můžete poslat komunikaci na téma GDPR (a ten mail obsahuje nějaké jméno a není to gmail nebo yahoo), tak pravděpodobně firma má solidní úmysly na našem trhu a nechce být anonymní. Do toho bych šla.

Všechny články o kvalitě parfémů najdete ZDE – FEJKY, DUPE, VÝDRŽ a ty další… 

Na závěr bych chtěla uvést jeden příspěvek z diskuse na Emiminu, který mě překvapil objektivitou a pravdivostí:

Je to tak. Ale asi by to nebyla taková sranda.

 

Ať vám neutečou naše další články o parfémech, přihlaste se k odběru článků emailem TADY.

Přeju vám, ať máte pod stromečkem tak parádní parfémy, aby vás ani nenapadlo ověřovat jejich autenticitu! (Nejlíp NICHE parfémy, samozřejmě).

 

 

 

Originální niche parfémy koupíte velmi levně na Beautinow, pro 10% slevu použijte kód FRANGIPANI10

 

 

parfémový supermarket
parfémové recenze

 

 

Některé odkazy na této straně mohou být affiliate. Nákupem přes tyto odkazy nás podpoříte maličkou částkou, která pomáhá udržovat provoz blogu. Nejde o spolupráce se značkami, takže na objektivitu recenzí to nemá žádný vliv. Popsané ceny a slevy platí ke dni vydání recenze. Disclaimer: Tento text shrnuje osobní dojmy a subjektivní názory autora. Nikdo z autorů na blogu nenese odpovědnost za to, pokud se váš dojem liší, ani v případě, že jste se rozhodli pro koupi produktu na základě článku.

 

Zdroj: https://archiv.hn.cz/c1-67274910-boj-o-chanel-no-5-vyrobce-luxusniho-parfemu-zazaloval-notino-chce-vedet-od-koho-kupuje-jeho-vonavky

Klíčová slova – tento článek je o: Notino parfumy, Notino vracení, Notino majitel, ředěné parfémy, zředěné parfémy, redene parfeny, redeni parfemu 

 

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..