• Fejky vůní! Jak poznat padělek parfému?

Jak poznat falzifikát parfému? Průvodce body, které vám pomohou rozeznat originál od fake a čeho si všímat při nákupu.

Falsifikátoři vůní využívají současného boomu poptávky po drahých parfémech a hrají na lidskou chamtivost: lidi jsou ochotni zamhouřit oči nad nějakým drobným nedostatkem, když je fajn cena. Pro mne je překvapení, když mi pak někdo ukáže parfém, já ho identifikuju jako fejk a on mi překvapeně řekne: “No mne se ta mašlička hned zdála divná…”. Překvapivé pro mne na tom je, že si někdo koupí něco kde se mu “hned zdálo něco divné”. Při dnešních schopnostech a dostupných výrobních technologiích falzifikátorů je nápadná chyba spíš výjimkou. Takže moje první rada zní:

“Když se vám zdá něco divné, tak je to na 99% fake. Ani se neptejte a nekupujte.”

Shromáždila jsem nejčastější znaky fejků, ale mějte na paměti, že pravidlo neexistuje. Obaly vůní, stejně jako jejich obsahy, mohou mít variace, více výrobců po světě nebo třeba změnit technologii výroby…je to málo časté, ale stává se to. Proto je potřeba hledat co nejvíce odlišných znaků, ať se můžete spolehlivě rozhodnout

Proto doporučuju před tím, než začnete pátrat po pravosti, dobře si zvážit nejspolehlivější bod a to od koho nakupujete.

 

Prodejce

Samozřejmě, že autorizovaný prodejce je bezpečí. Ale co eshopy?

Okolo dvou českých největších eshopů se za ty roky vyrojila hromada fám a obvinění stran fejků. Ale slyšeli jste, že by je někdy někdo dotáhl do konce? Že by proběhlo šetření ČOI nebo živnostenského úřadu s pozitivním výsledkem? Jistě by se křiklouni pochlubili…

Sortiment eshopů se obvykle skládá z věcí získaných na základě “autorizované smlouvy” a nakoupených z neoficiálních zdrojů. Na tom není nic škodlivého: může to být výprodej zkrachovalé prodejny, odprodej nadvýroby objednané do akce nějakého řetězce, může to být zboží koupené v akci 1+1 velkoobchodu a česká specialita: testery. Normální zboží, jen nepřišlo přímo ze skladu výrobce.

Většina českých e-shopů má dostupná veřejná hodnocení. Tím se řiďte – aby jich měl hodně a pozitivních a také se zeptejte známých na zkušenosti. Nemusíte hledat přímo info o falzech, ale všimněte si řešení reklamací: pokud víte, že vrací peníze okamžitě při vyslovení podezření, můžete ho považovat za důvěryhodný. Takový eshop se nebude vyhýbat komunikací a pokud si nebudete jisti, vaše jediná újma bude smutek, že jste nesehnali, co jste chtěli.

Nemá-li eshop hodnocení nebo není skoro 100%? Zapomeňte na něj. Připlaťte si pár korun za jistotu.

 

Pozor na “dobré známé“, kteří vám “chtějí pomoct”. Podvodníci si samozřejmě hledají oběti ve svém nejbližším okolí, mezi lidma, kteří jim věří a jejich známýma.  Tam se jim daří nejlíp. Setkala jsem se nedávno s případem, že dívka si kupovala od kamarádky, povoláním prodavačky ze největšího parfumerního řetězce, kabelková balení a testery, které “v práci dostala” (příjemný benefit – deset testerů Chanel měsíčne, hm? Trochu si to říká podezření z krádeže…). Takže originály přímo z oficiálního zdroje; jak byla překvapená, že jí kamarádka už dva roky prodává fejky! A nepochybuju, že “kamarádka” byla taky strašně “překvapená”.

 

Celofán a krabička

Je dobrým zvykem, že krabičky vůní bývají zalepené v celofánu. Zvykem, ale ne pravidlem, podle chybějícího celofánu na fejk usuzovat nemůžete. Podezřelým znakem je ovšem kvalita lepení: profesionálně zabalený parfém má spoj čistý, lepidlo je nanesené v široké, rovnoměrné tenké vrstvě, obvykle až do krajů celofánu, po celé délce spoje. Někdy je problém najít nehtem hranu spoje.

Fejky bývají často balené na manuálních linkách nebo ručně. Pak je lepidlo viditelné pod celofánem jako “housenka” nebo “nudle” nebo jako “tečka”.

 

Krabička napoví hodně: nemusí být naprosto totožná s oblaem, který znáte. Ale vysoká kvalita papíru se nemění. Dražší vůně bývají balené do běleného papíru, který je zářivě bílý i uvnitř, a to včetně kartonové skládačky, která drží lahvičku na místě. Nebo může být barvený – obvykle to bývá stálým prvkem značky, třeba l´Artisan krabičky byly a jsou uvnitř černé.

Rozhodně by krabička neměla být uvnitř zažloutlá, neměly by být vidět dřevité “drobky” jako u recyklu a pokud je vaše značka “barevná”, vyžadujte barvu.

Kvalita potisku je zásadní věc. Mnoho značek používá různé drahé technologie, jako slepotisky, parciální laky, zlacení, barvené hrany papíru…prostě různé plastické prvky. Když na krabičce jsou, pravděpodobně nikdy nemizí. Změní se, ale nezmizí. Jsou součástí identity značky. Není to závazné, ale bývá to tak – když je na originální krabičce něco zlaté nebo stříbrné, bývá to také plastické. A když je písmo vystouplé, zlatý potisk je pak umístěný přesně na výlisku, odpovídá velikost a přesnost soutisku, nic není stranou. Všechno toto je výrobně hodně drahé a u falzifikátů se to nevyplatí.

 

Hadička, flakon a rozprašovač

Tady toho můžete poznat nejvíc. Úplně nejpřesvědčivějším prvkem je hadička: měla by být téměř neviditelná a musí – bez výjimky! – končit v nejnižším místě dna. Obvykle v rohu flakonu, když je vnitřek kulatý, tak pod ventilkem. Její délka je přesně taková, aby nebyla zbytečně prohnutá, ale aby dosáhla do koutku pro poslední kapičku. Cokoliv jiného je téměř jistě fake.

Sklo má jednu specialitu: je to poměrně špatně zpracovatelný materiál. K výrobě dokonalé lahvičky potřebujete buď velmi draze nastavenou výrobní linku s drahými formami, nebo dokonalou ruční práci v manufaktuře. Výrobci parfémů si nechávají vyrábět flakony v obrovských sériích v renomovaných sklárnách – drahá přípava flakonu se jim rozpustí do velké série a také je zakalkulovaná do ceny vůně. Při výstupní kontrole jsou vyřazené všechny flakony, které mají nepřesnosti – bublinky, tlusté nebo křivé stěny, přetoky, ostré hrany

Nejjednodušší je postavit vedle sebe pravý výrobek a fake, ale pokud ho nemáte, tak sledujte:

  • tloušťka stěny je přibližně rovnoměrná (ne úplně, to u lisovaného skla dost dobře nejde; proto je flakon Idole/Lancome tak obdivovaný, protože je vyrobený zvláštní technologií, je tenký, drahý a křehký; a taky špatně falšovatelný)
  • rohy a hrany jsou ostré – venku i uvnitř
  • nikde v rozích ani v ploše není zvrásnění (pokrčený povrch)
  • dno uvnitř je rovné nebo zaoblené, ale rovnoměrně – fejky mají velmi často dno “z kopce”
  • flakon nemá viditelný svislý šev na bocích
  • pokud má flakon “ramena” (např. razítka Chanel) u fejků nebývají vodorovná, ale ubíhají dolů – zvenku nebo uvnitř
  • žádné bublinky! Bublinky jsou nejčastější chybou u fejků.

Takto má vypadat dokonalý flakon Armani Privé. Fotka je retušovaná, ale přesto je vidět, že stěny nejsou rovnoměrně silné a naprosto souměrné. Zdroj fotky: Armani.com

 

Sledujte tyto prvky na skle:

V tomto konkrétním případě je stejná chyba i na víčku:

 

Ventilek je také součástí obalového umění – obvykle jedna značka používá jeden patent, jako třeba zip na kabelkách; takže ventilky dlouhodobě vypadají naprosto totožně. Nejlepší je tedy opět vzít starý flakon nebo fotku a porovnat materiál, výšku, tvar utěsnění na hrdle. Když nemáme možnost, tak stříkněte: z originální čerstvé vůně je žádoucí, aby vyšla razatní mlha, přímý proud jemně rozptýlených částic v širším sloupci (ne moc do stran, ale ani ne přímý čůrek) a ventilek musí zůstat suchý. Když ne: začněte pochybovat (i v případě, že jde o originál, můžete vůni vrátit z důvodu závady ventilku).

 

Etiketa a logo

Za mne nejméně přesvědčivý prvek. Napodobit etiketu není tak náročné, jako lahvičky nebo ventilky.

Výrobci to samozřejmě moc často nedělají, ale někdy nastanou okolnosti, kdy se etiketa prostě změnit musí  – třeba Burberry změnilo loni logo a na parfémech najednou můžete najít hodně jiné etikety – na první pohled stejné, ale když se zahledíte, tak první co vás napadne: jedno je fejk! Ale není, obě jsou OK. Jindy můžou být úmyslně drobné rozdíly na etiketách u současně vyráběných vůní pro různé trhy z důvodu jejich rychlé identifikace.

Jedna vůně, dva flakony: zdrojem je Douglas.de a Sephora.com, kde se můžete přesvědčit, že oba obrázky pocházejí z jedné nabídky:Sephora.com – Burberry HER

Pokud tedy na první pohled nevidíte nesmysly (barva, vzdálenost písmen, vymyšlený název, deformace, jiné fonty, nakřivo nalepená etiketa…), pátrejte po jiných prvcích na flakonu. Což ovšem není případ tohoto neznámého Caronu:

Specialitou jsou ovšem etikety Chanel a Dior. Fejky Chanelů často postrádají plasticitu – na originálech název nahmatáte, cítíte pod prsty jako jemnou terénní vlnku. Je to složitá technologie, fejkaři ji neumějí. A pokud se o ni pokusí, stává se, že se jim přitom nápis rozteče, takže pak jsou nožičky písmenek ve slově Chanel různě tlustá, rozpitá; nejčastějí to poznáte na značce °, občas bývá nahrazena písmenem “o”, protože tak drobounký prvek je oříšek.

Páska s logem, pokud je nalepená na hrdle, u originálu má logo přesně uprostřed – lícuje s hadičkou a její linky jsou vlasové a stejně silné.

U Diorů zase platí výše řečené: co je zlaté nebo stříbrné, bývá plastické (3D). Pokud na etiketě přesto vidíte plastický zlatý prvek, opět zkontrolujte, zda okraje zlata přesně kopírují okraje tvaru – jestli “zlato nepřetéká”.

 

Batch kódy ve skle

Další specialita Chanelů – vyrytý kód ve skle flakonu bývá obvykle někde v oblasti paty flakonu. Nejde napodobit, resp. jde, ale to už se s cenou dostává falzifikátor úplně jinam a nevyplatí se to (a proto mne překvapuje, že si někdo koupí fejk Chanelu).

Setkala jsem se s tím, že mi prodejce řekl, že “to nejde vyfotiti”. Jde, jen si s tím musí pohrát. Nejsnadnějí se fotí, když si ho položíte na monitor počítače s bílým pozadím (třeba list Wordu) a z cca 20 cm dálky.

 

Batch kódy na etiketě

Výrobní kód, který nese datum výroby a je umístěn na spodní etiketě nebo přímo na skle na dně parfému. Je u všech průmyslově vyráběných vůní cca od r. 1990. Niche vůně tyto kódy často nemívají na flakonu, obvykle najdete ručně dolepený nebo dopsaný údaj na krabičce.

Falzifikátoři se s batch kódem většinou nenamáhají, ale čím dál častěji už se kódy objevují. Jednoduchá nápověda: dotiskuje se při expedici, takže musí vypadat jinak, než zbytek etikety a bývá umístěný hala-bala. Kvalita tisku je jiná než u etikety, dělá se “razítkem”, proto bývá i plastický (vymáčknutý). Pokud ho uvidíte, že je hezky rovně umístěný na etiketě, má zaoblená, dotištěná písmena s plným pokrytím barvou v barvě tisku etikety, zkrátka když je dokonalý – buďte si jisti, že nejde o originál.

Flakon vpravo je limitka Hermés, kde je kód takřka neviditelný. Okem jsem ho neviděla, ale telefon ho našel. Zkuste nasvítit předpokládané místo výskytu, vyfotit pod různými úhly a zvětšit fotku.

Ještě jednu kontrolu lze provést: falzifikátoři vytvoří jednu etiketu, kterou roky opakují. Pokud koupíte vůni, která má být čerstvá, ale její kód ukazuje výrobu před 5 lety, je na čase zapochybovat. Můžete se setkat i s neexistujícím kódem, případně kódem, který ukazuje starší datum výroby, než vůbec vůně je na světě. Pro kontrolu kódu existuje více stránek, já mám nejraději CHECKFRESH, který má v databázi i některé niche značky.

Jinak nemá cenu pátrat a srovnávat detaily spodních etiket a texty krabiček, např. velikost a umístění loga, místo výroby ap., protože to se často mění a navíc bývají etikety označovány při příjmu v zemi, kde půjdou na pulty. Takže etikety stejné šarže koupené v různých zemích mohou být odlišné a srovnání je pak matoucí.

 

Vůně a barva

Tak na to nespoléhejte vůbec. Jednak vás klame vaše paměť – rozhodně po dvou letech používání nevnímáte vůni jako na začátku a nemělo by vás překvapit, že se z nového flakonu neposadíte na zadek, tak jako poprvé.

Vůně ve vašem flakonu doma se za rok, dva také změní, dozraje nebo se začně kazit. Pravděpodobně mezitím došlo k reformulaci. A taky můžete kápnout na flakon, který je v určitém stupni degradace. Nesrovnávejte to, pravděpodobně najdete rozdíly.

To se týká i barvy: všechny vůně jsou barvené. Zejména moderní vůně barvené na fialovou, růžovou nebo černou barvu se mění; jedna z fialových jde dokonce přímo do zelené. Přirozené koňakové barvy světlají, ale pokud jsou přítomny přírodní olejeve vyšší míře, mohou i tmavnout.

Tohle všechno platí nejen pokud se odvoláváte na vaši paměť, ale i když držíte v ruce nový a starý flakon. Nebudou totožné.

Existuje jeden moment, kdy fejk poznáte bezpečně, ale to si musíte nacvičit: ty velmi levné fejky obsahují jednu společnou základní látku. Když ji identifikujete, už ji vždy poznáte. Voní jako horký polyester: zkuste žehličkou připálit kousek polyesterové podšívky, dokud nezačne “vonět” a pak zkuste tentýž pach najít v něčem, o čem víte, že je fake. Doporučuju si sehnat od někoho “základ pravého světového parfému” dovezený z předváděčky Egypta, tam to bude téměř s jistotou; nebo zkuste něco z nabídky na chodbách v supermarketetch. Jakmile ho jednou chytíte, poznáte ho pak už i na lidech venku (budete koukat, těch fejků, co tam běhá a na takových dámách!). Je to celkem jisté vodítko k identifikaci fake.

 

Limitky a niche

Ne všechny parfémy jsou předmětem zájmu padělatelů. Kdo by se lopotil s limitkami, když může s jistotou prodat kontejnery J´adore a La Vie est Belle. Ale ceny nichovek jsou tak vysoko, že lákají i zločince; už se objevují první vlašťovky v podobě Fordů a Montalek, resp. ty už jsou venku hodně dlouho a je promořeno, Armani Privé (já sama jsem hrdou majitelkou výhodného dvojitého balení z e-baye), myslím, že jsem zahlídla Kiliana, Kurkdijana a celkem si o to říká Tiziana, tam to čekám ASAP.

Takže limitky s klidem berte, obzvláště když mají nějaký extra flakon; na nichovky už bych si dávala pozor.

 

Nezaměňujte s…

Výrobci fejků našli jinou, legální cestu, jak svoje zboží nabízet. Přiznali neoriginalitu, změnili lahvičky, zvýšili ceny (!!!) a nabízejí je pod společným mazaný heslem “nezaměňujte tuto vůni s Dior J´adorě). Nezaměňujte, fakt to nedělejte. Obsah je totožný s tím, čemu se snažíte vyhnout.

 

 

Aby vám nikdy neutekla vaše dávka parfémového čtení, přihlašte se k zasílání nových článků mailem TADY:

 

 

You may also like...

3 Responses

  1. Jana napsal:

    Super článek. Rozhodně vyzkouším ten test se spáleným polyesterem. Škoda, že teď bude vše zavřeno a nemůžu porovnat s nějakým “skoro jako” Diorem 🙂

  2. enka quanium napsal:

    Projela jsem si lahvičky podle tvých rad a žádný fejk jsem nenašla.. pouze jedna prapodivnost, co jsem dostala vykazuje jasné známky, ale to jsem odhalila hned při předání tohoto daru 🙂 jmenuje se to Chanson Lumiere a smrdí to úplně přesně jako Chloe 🙂

  3. Miruša napsal:

    Niečo som vedela ale dala si tu veľa pre mňa nových infošiek. Super článok 🙂 Ja žiadny fejk parfumu nemám. Bola som však pár krát v predajniach s nalievanými parfumami a tam sa odvolávali na podobnosť k svetovým ‘predraženým’ značkám. Nemám rada napodobeniny.

Leave a Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

%d bloggers like this: