• GUERLAIN: co se to stalo s parfémy v letech 1990-2010? – 1. díl
Jednu z nejstarších firem na světě vůbec založil Pierre-François Pascal Guerlain v roce 1828. V rukách rodiny Guerlain zůstala dalších 166 let, než se v roce 1994 stala součástí nadnárodní korporace LVMH – Louis Vuitton Moet Hennesy. Ještě do roku 2010 byl aktivním členem výroby parfémů Jean Paul Guerlain, který byl ale suspendován za “rasistické” výroky ve francouzské televizi. Názory na to, co se dělo “před Vuittonem a po Vuittonu” se různí, někdo vidí nové období jako komerční degradaci, někdo jako modernizaci a záchranu značky, která by jinak nepřežila. Kus pravdy mají obě strany, pro mě je ale nejlepší období transformace 1990 – 2010. V té době vznikly podle mne nejoriginálnější a nejkrásnější moderní vůně Guerlain a totéž platí pro jejich flakony. A je já sbírám: představuje se moje Guerlain kolekce.
Co se dělo v 80. a 90. letech
Guerlain, rodinný výrobce parfémů, který se udržel na trhu 150 let, začal ztrácet dech. V 80´ na trh parfémů razantně nastoupily mladé designérské značky s moderními unisex a lehkými parfémy. Ne, že by byly lepší: ale byly dostupné, levné, prodávaly se na mnoha místech, a jejich sláva se samozřejmě svezla s oblibou značky. Kdo nosil Calvin Klein, chtěl vonět CK.
Důležitou roli sehrál rozvoj sportovního a kulturního marketingu, jejich celebrití příspěvek na regály drogerií potkáváme dodnes. Objevil se nový zákazník: mladý člověk s dobrým příjmem, jehož standardem je “být upravený”.
Klienti Dior, YSL, Chanel, Hermés, tedy tradiční zákazníci Guerlaina, se najednou mohli velmi kvalitně a rozmanitě voňavě obsloužit u svých oblíbených taškářů. Klasické portfolio ušlechtilých vůní se stalo náhle de-modé. Guerlain se pokusil o modernizaci portfolia: připravili moderní jasmín Samsara (1989 – to je ta vůně, který stála J-P Guerlaina místo) a zmodernizovali bestseller Shalimar vyrobením verze EdP (1986). A to je vše, co se v 80. letech u nich stalo a parfémový svět okolo bouřlivě pádil dál… Krásné vůně, ale ty mladé lidi v šatech DKNY a teniskách Adidas to teda úplně neohromilo. Co teď?
Tady pozor: parfémový dům, přes nepřízeň trhu, nebyla žádná skomírající rybka na kraji kaluže; pořád to byla pořádně macatá zlatonosná štika s billionaire-DNA, která se jenom na chvíli zapomněla a povalovala se u dna s kapry. Logicky neunikla pozornosti LVMH, který v té době začal pečlivě skládat svoje portfolio nejluxusnějších a nejdražších značek módy a alkoholických nápojů na světě. LVMH přinesl potřebný kapitál, ale taky nová pravidla. Nebo spíš revoluci.
Revoluční léta 1990-2010
Po převzetí značky dostali prostor další, noví parfuméři, se kterým Jean-Paul musel soutěžit v nových kreacích. Chápejte situaci: nejlepší parfémový dům na světě, neomezený zdroj nejlepších ingrediencí a technologií, přístup ke 150 rokům zkušeností, a vy musíte trumfnout člověka, který byl dosud – právem – považován za krále parfumerie.
A zároveň se začalo mluvit o novém obsazení židle hlavního parfuméra: Jean-Paul odešel v roce 2002 do důchodu a bylo jasné, že nikdo z rodiny Guerlain už to nebude. Ne, že by nebyli kandidáti, Patricia Nicolai, neteř J-P G byla vhodná kandidátka. Ale v Guerlainu byl prý vždycky hlavním parfumérem muž a asi taky proto, že J-P G udělal na konci kariéry trošku průšvih.
Každopádně: nejlepší parfuméři světa se snažili předvést svoje umění. Snaha byla umíchat nejkrásnější moderní vůně a zachovat DNA nejlepší parfumérské značky na světě. Vznikla řada, hromada, originálních vůní, které zažily třeba jen jedno vydání, rok na trhu a zmizely beze stopy. Guerlain chrlil nádherné vůně, od báječných “polívaček” po večerní kreace. Nejen pár odnoží, ale originální tituly.
Nenápadná, ale strašně důležitá událost, byl začátek spolupráce s Robertem Granai, talentovaným výtvarníkem, který pro každý parfém vymyslel originální flakon, souznící s jeho obsahem. Některé flakony byly založeny na archaických tvarech, jiné jsou originální. Skoro všechny v mém videu má na svědomí Robert.
Pro vaši představu, jak je doba dynamická, zde je počet nových vůní Guerlain v jednotlivých érách:
- family age: 1830 až 1989: nejméně 135 parfémů, tedy 0,85 parfému / rok
- revolution: 1990-2009: nejméně 180 parfémů, tedy 9,5 parfému / rok
- LVMH: 2010-2023, nejméně 240 parfémů, tedy 18,5 parfému / rok
Pozor! Počty zahrnují i odnože, takže ten celkový počet titulů bude po roce 2000 významně menší, řekněmě 1/5.
Revoluce skončila v roce 2010 odchodem J-P G a ustavením Thierry Wassera do role hlavního parfuméra, kde je dosud.
Odvolání Jean-Paula Guerlaina – rasistické důvody
Původně jsem o téhle epizodě nechtěla psát, nelíbí se mi to, nemyslím, ale už jsem to několikrát výše nakousla, tak tady to máte.
Jean-Paul Guerlain v rozhovoru pro televizní stanici mluvil o tom, jak tvrdě pracovali na vývoji Samsary a prohlásil: “Makali jsme jako negři…vlastně nevím, jestli negři někdy tak tvrdě pracovali…” Zodpovídal se z obvinění před soudem i médii a Guerlain s ním okamžitě rozvázal spolupráci.
Koho zajímají detaily, můžete si na internetu najít podle citace:
«Pour une fois, je me suis mis à travailler comme un nègre. Je ne sais pas si les nègres ont toujours tellement travaillé, mais enfin…»
Moje parfémová kolekce Guerlain 1990 – 2010
Co najdete ve videu:
1. Metallica (Metalys), 2010
Labutí píseň J-P Guerlaina, poslední parfém velkolepý jak bál ve Versailles. Karafiátovo-ylang-vanilková opulence, sladká, ale ne dusivá, jemně laskavá. Název se týká úvodních tónů, které mají slabě metalický nádech díky aldehydům a citrusům. Ylang a aldehydy staví vůni na poličku s Chanelem No.5 a Liú. Vůně se vyráběla dva roky a pak ještě jednou vyšla pod názvem Metallica, ale po soudní při se známou rockovou skupinou byl změněn na Metalys. Obsah je stejný.
Mně se bohužel rozbila zátka a přišla jsem o většinu obsahu. Takže už jen nádherná láhev s voňavou vzpomínkou.
2. Shalimar EdP, 1985 až 1990
Shalimar všichni znáte. Kdo ho nezná, tak okamžitě položit myš a šup do Sephory. Tahle moje raritní lahvička “bouchon” skrývá (asi) první edici EdP, který byl uveden koncem 80. let v zájmu modernizace značky. Autorem je J-P Guerlain.
Super cena za malé Šuliméro je TADY!
3. Mahora, 2000
Mahore je starý název ostrova Mayotte, tropického ráje, kde Guerlain vlastní plantáže vanilky. Propracovaný flakon od Roberta Granaie patří k nejkrásnějším věcem vůbec, co jsem kdy držela v ruce. Představuje šperk domorodých žen. Dokážete si představit, že tohle by dnes stálo v parfumerii v regále? Nejkrásnější flakon a nestrašnější reklama ever…
Tropy najdete i uvnitř: líbezný, kokosový ylang-ylang, propojený s tradiční Guerlainí vanilkou – tónem Guerlinade. Vůně byla velmi kontroverzní, protože byla úplně jiná, než všechny dosavadní Guerlainy. Hlavním tónem je tuberóza, ale možná ji nepoznáte, prootže ej úplně jiná, než současné “žvýkačky”: máslová a medová. Prý špatná vůně… Přesto se vrátila ještě jednou v roce 2006 pod názvem Mayotte ve včelí lahvi. J-P Guerlain.
4. Eau de Coq, 1894
Klasická kolínská z roku 1894 sem vlastně nepatří, ale mně se hodilo ji přidat na poličku. Je stále v prodeji ve zmodernizované verzi s obsahem moderních molekul (calone) – vůně studené vody.
Moderní Eau de COQ koupíte za pěknou cenu TU.
5. Cherry Blossom, 1999
Třešňový květ je motivem mnoha vůní Guerlain, mockrát se vrátil. Najdete ho i Aqua Allegorii Cherrysia. Jako samostatný soliflor je jemňoučký a nevýrazný. Myslín, že je věnovaný drobným nosíkům japonských zákaznic, které milují sakury a slabé vůně.
AA Cherrysia koupíte za nejlepší cenu TADY.
6. Philtre d’Amour, 2000
Nápoj lásky? Hm. Zajímavá, ale zoufale oldschool hořká vetiver+suchá lékořice+mýdlo chyprovka v krásném měňavém flakonu. Nápojem lásky se asi myslí něco, co uvařila čarodějnice z mandragory a bylin v kotlíku, nic zamilovaného v ní není. Autor J-P Guerlain.
7. L´Instant, 2003
Jedno z vítězství nad J-P G: Maurice Roucel připravil teplý Earl Grey s medem a citronem, Okamžik tepla do zimního počasí. Jeden z těch, které si i dnes můžete koupit a potěšit okolí ojedinělou kompozicí. Je to takový Russian Tea minus 20 let. Škoda, že už není v tom pěkném, těžkém, moderním flakonu.
Výhodně L´Instant momentálně koupíte TADY.
8. L´Instant Magic, 2007
Autorkami jsou ženy, Randa Hammami a Sylvaine Delacourte, tehdejší umělecká ředitelka parfémů Guerlain a dnes majitelka stejnojmenné značky (její vůně nejsou drahé a mají v sobě “G” ducha). L´Instant Magic, Kouzelný okamžik, nemá s L´Instantem nic společného, jde o tělovou pudrovku s něžnou vanilkou a sladkými mandlemi a jedna z nejněžnějších a nejlegantnějších vlní všech dob. Ženská ruka!
Nejlepší cena za L´Instant Magic je TADY
9. L’Instant de Guerlain Eau de Noel Iris Millesime, 2005
Vánoční limitka čajového L´Instantu lehce osolená pudrovým kosatcem. Vlastně není zase tak jiná, než základ, neočekávejte to, co předvádějí značky dnes: stejný flakon a název a úplně jiný obsah. Ne, tady je to hezky slušně urovnané. Spíš zajímavost, než nepostradatelný zázrak.
O víkendu vyjde pokračování této kolekce Guerlain – přihlaste se k odběru článků mailem TADY, ať vám to neuteče!