• Happy Birthday, Chanel No. 19

Proč se No. 5 jmenuje Pětka všichni vědí. Víte ale taky, že Devatenáctka dostala jméno podle dneška, dne 19. srpna? V roce 1970, to si nikdo nepamatujete, slavila Coco Chanel (asi tak) 88. narozeniny a nadělila si poslední dárek: květinovou chypre, pojmenovanou po datu svých narozenin. Poslední proto, že o rok později Coco zemřela.

Zdroj: www.elle.co.za

Zdroj: www.elle.co.za

No. 5 na začátku a No. 19 na konci parfémové kariéry Coco Chanel jsou milníky. Obě v kultovní lahvi ramenatého Le Boye s motýlkem kolem krku, s jednoduchou elegantní etiketou. Jak se narodila: Coco po skončení války upadla v nemilost evropského módního světa kvůli podezření z kolaborace s nacisty. Ukončila svoji kariéru a hodlala se věnovat radostem důchodu. Nakonec, bylo jí (minimálně) 62 let, když skončila válka.

Jenže Christian Dior přišel v roce 1947 s opulentní poválečnou kolekcí New Look, plnou vycpávek, korzetů, širokých boků, nepohodlných nařasených sukní a jehlových podpatků…a ve vyhladovělé Evropě slavil fenomenální úspěch. Ženy chtěly vypadat tučně, vykrmeně, prssatě, bokatě a bohatě…a Coco, která osvodila ženu z korzetů a sukní pletoucích se mezi nohy, podpatky snížila jen na společenské minimum, mohla puknout vzteky.

Celých sedm let se připravovala na návrat a pak roce 1954 představila námořnickou kolekci, reminscenci svých předválečných modelů, plnou uvolněných, jednoduchých linií, kontrastní k Diorovi. Kolekci nových samostatných, sebevědomých žen, začátku emancipace. Žen, které se po válce musely starat samy o sebe, o svoji kariéru (uvědomte si ten nedostatek mužů, padlých ve válce; počet mužů a žen v Evropě se srovnal teprve na konci 20. století). Osamělých schopných žen, jako byla sama Coco. Kolekce ve Francii a Anglii totálně propadla. Nazvali ji “fiaskem” a “rozmarem staré ženy” a usoudili, že sláva Coco je sdávno pryč. Jenže do dějin zasáhly americké časopisy Vogue a Life. Mediální doba právě bouřlivě startovala, módní časopisy získávaly obrovský vliv a Američani se do nové Coco zamilovali. Trvalo pět let, než ji Evropa přijala zpět a Coco mezitím vymyslela své nejslavnější ikonické prvky: přišila na klopy tvídových sak lemování, v roce 1955 přišla s kabelkou na řetízku jménem “2.55” a v roce 1957 přidala dvoubarevné nízké lodičky, opticky zmenšující dámskou nohu. Už chyběl jen: nový parfém!

V té době ji již společnost Chanel Parfums nepatřila, vlastnula jen pár akcií. Odkoupil ji od ní holding v čele s Pierre Wertheimerem, který si nový parfém nepřál, protože se bál, že by poškodil prodeje světového hitu No. 5. Portfolio tvořily:

  • No.5  (1921)
  • No.22 (1922)
  • Cuir de Russie (1924)
  • Gardenia (1925)
  • Bois des Iles (1926)
  • Sycomore (1930)
  • exkluzívní kolekce: Une Idee, Le 1940 Bleu, Le 1940 Rouge, Le 1940 Beige (všechny 1930)
  • Ivoire (1931)

Když v roce 1965 Wertheimer zemřel, Coco začala okamžitě pracovat na nové vůni. S vyhlášeným parfumérem Henri Robertem pět let ladili různé vzorky vůně a Chanel mu je vytrvale házela na hlavu. Vůně testovala tak, že se zlilla a vydala do ulic, všanc davům. A pokud si jí nikdo nevšiml, vyřadila. Když ji zastavil před pařížským hotelem Ritz mladý cizinec, aby se zeptal, čím voní, věděla, že TO JE ON – parfém, ne muž. Pokud kvůli němu mladý muž osloví stařenku, nemůže být nic lepšího. V roce 1970 byl Chanel No. 19 představen a o rok později uveden do prodeje.

Devatenáctka se nikdy nestala ikonou, jako Pětka. Na to je příliš náročná, je to vůně pro ženu se zkušeností v parfémovém světě. A těch moc není. Ale má svoji řadu krásných tváří, stejně jako No. 5: Renee Russo, princezna Mara Ruspoli, Christie Brinkley… Jestli se cítíte být už parfémově a životně vyzrálé a Devatenáctku ještě neznáte, zkuste ji. V opačném případě u vás propadne a doporučuji začít nedávno uvedenou, začátečnickou No. 19 Poudreé s krásným pudrovým kosatcem. Je šance, že vás k plnokrevníkovi s krásným příběhem přivede.

Já už musím do práce, nebo tu kariéru neudělám, i když krásně voním každý den. Vaše emancipovaná

podpis_ROM

Zdroje fotek: www.ebay.com

You may also like...

8 komentářů

  1. Sedmi napsal:

    takovéhle články tady čtu nejraději 🙂 díky za příjemné počtení…

  2. Sedmi napsal:

    btw to fakt měli v reklamě takhle blbě nafoceného pitta?

  3. dzona napsal:

    A jak by Coco teprve pukala vzteky, kdyby se musela dívat, jak modelkám natáhl skoro korzety Lagerfeld, aby jim stáhl pas a rozšířil boky. A dělá to mazaně, vždycky přidá nějaký Chanel prvek, aby to nevypadalo moc jako Dior.

  4. dzona napsal:

    Možná jenom zanedbávala olejíčkování kůže.

  5. Tys to dočetla do konce, hvězdo!?

  6. eM napsal:

    Fajně jsem si početla i skoukla retro fotky, i když mě to stejně nepřesvědčilo, žádný Chanel mě neba, v prvních chvílích na mě strašně smrdí a dá si říct až po hodině a pak zkrotne, a to už je na mě pozdě 🙂 – asi nejsem vyzrálá, ale emancipovaná jsem na tuty 😀

  7. Ty už jsi vyšší level, už jsi nechala Coco daleko za sebou…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..