• Jsou vaše vůně "Not tested on animals"?
Spíš jen taková noticka k evropské parfémové legislativě. Jednadvacátého července vyšla taková krátká tisková zpráva, která začínala slovy:
Cosmetics Europe and the European Commission has now confirmed that the claim “Not tested on animals” is now obsolete under the EU Cosmetic Products Regulation (EC) N°1223/2009.
Hodně se teď mluví o zákazech a omezení různých parfémových a kosmetických ingrediencí v Evropské unii (viz skvělý článek od Katky) a většina parfémového světa je touhle politikou strašně rozezlená, protože to považují za omezení osobní olfaktorické svobody. Já teda rozhodně nejsem člověk, který podporuje evropskou socialistickou politiku držící vládu v rukou prostřednictvím nařízení, omezení, manipulacích trhu i obyvatel a vydíráním členských států dotacemi. Taky se mi nelíbí, že asi už nikdy nezkusím, jak voněly d´Orsay parfémy v první edici. Jenže tahle politika omezování kosmetických složek je součástí většího celku: nestará se jen o zdraví naší kůže a orgánů. Je součástí konceptu “udržitelného rozvoje” (najděte si to na Wikipedii) a jeho smyslem je udržení životního prostředí: hezké přírody s kytičkami, stromy a trávou a taky zdravých a veselých koťátek a štěňátek.
No a tady se právě něco stalo: komise zakázala (zatím nevalidováno) od roku 2016 používání hesla “Not tested on animals” v marketingové komunikaci a na obalech kosmetiky. 11. září 2004 unie zavedla zákaz testování kosmetiky na zvířatech. V březnu 2009 nařízení ještě zpřísnila a zakázala v EU prodávat výrobky, které obsahují složky testované na zvířatech pro účely kosmetiky.
K označení přípravků, které už vyhověly nové legislativě, dala unie k dispozici slogan a logo o netestování na zvířatech. Vlastně tím logicky navázala na restrikce z předešlých let, které jsme všichni bez rozpaků schvalovali: dovoz přírodního pižma, kvůli kterému byli v Asiii vybíjeni jeleni; dovoz slonoviny, kůží vzácných plazů, korálů…
No a v červenci 2014 orgány došly k tomu, že tady taková kosmetika už není. Neexistuje. Je vymýcena. V Evropě se kosmetika testovaná na zvířatech prostě neprodává. Tím pádem se stala frázička “Not tested on animals” zbytečná. Zvířata už neumírají kvůli novým krémům, šamponům a voňavkám. Proces trval deset let a vlastně se na to skoro zapomnělo. Není to úplně FANTASTICKÝ VÝSLEDEK toho, co popisuju v úvodu? Za mne: ANO.
No jenže, samozřejmě, si to EU vzápětí pokazila, protože se snaží vydat následně regulaci o úpravě marketingových textů. Zjednodušeně jde o to, že všechny zákonem vyžadované vlastnosti (ve prospěch spotřebitele) nesmějí být komunikovány jako konkurenční výhoda. U nás tahle legislativa platí taky. Příklad: máte banku a vyjde zákon, že převody peněz do zahraničí nesmějí být zpoplatněny. Vy tedy nesmíte v reklamě říkat “Naše banka je dobrá, protože poskytuje svým klientům zahraniční platby zdarma.”
“Not tested on animals”
Čili v tuhletu chvíli, kdy se u všech výrobků požadavek na netestování stal hygienickým parametrem, je zaručen zákonem u všech stejně, ztrácí informace pro spotřebitele význam. Podle unie je zbytečná a zastaralá. Podle mne by o téhle bezva situaci měla Unie informovat svoje spotřebitele sama, a ne kecat podnikatelům do jejich marketingu. Vidím v tom další tahání peněz z kapes producentů kosmetiky – změna komunikace (firmy orientované na “zdravou kosmetiku” budou muset najt nové benefity), výměna obalů, promo materiálů, změní se vnímání některých značek spotřebiteli, což může mít negativní dopad na jejich zákazníky…
Vyhláška bude předložena ke schválení s konečnou platností 11. května 2014, ale pravděpodobně to projde. (Btw: víte, že v tomhle máme namočeného svého člověka? Přímo za tuto oblast je v Evropské komisi zodpovědný Roman Mokrý, Slovák, který vystudoval a pracoval v Praze, odkud se přesunul do Bruselu…kdyby Unisti věděli, jak to Češi a Slováci mají s voněním, tak by ho asi nechtěli.)
Takže podnikatelé v kosmetickém průmyslu, jejichž brand essence se opírá o etiku výroby (vlastně dosavadní leadři toho zdravého trhu) mají necelé dva roky na to, aby si zaplatili průzkumy trhu a připravili nové koncepty, vše otestovali, vyměnili veškerou grafiku, vyvezli krabičky ze skladů a opekli si na nich sójové špekáčky. To jsou ale bejci v té Unii, co?
Mě už ta Unie ničím nepřekvapí…
Chardonnay vypadá, že si ten flám opravdu užil :o)))
kocourek vypada na te prvni fotce dost nasr..stvane…