• Kolik je na světě parfémů? (2020)
Víte to? Kolik se každý rok objeví nových vůní?
Víte třeba, že v roce 1920 bylo porvé v historii uvedeno na trh 300 nových vůní? A loni přes 4.000?
Kolik celkem bylo uvedeno na trh vůní v tonhle tisíciletí?
Já jsem to spočítala. Statistika je nuda, ale tohle vás bude zajímat.
Kdy začala parfémová historie
Na začátku 20. století každý rok bylo uvedeno 30-40 parfémů. Dávkovaly se zákaznicím do přinesených lahviček z drahého ručního skla. Skutečný boom nastal o deset let později, kdy se René Lalique a Francois Coty začali plnit strojově vyrobené lisované fakony masově vyrobenými parfémy (tady najdete celou tu krásnou Pohádku o tom, jak René Lalique pomohl komerční parfumerii dobýt svět). To nastartovalo parfumerii jako skutečný komerční průmysl a té doby se můžeme bavit o stovce nových titulů za rok. A tak nám to vydrželo zhruba do 70. let, kdy se svět konečně probral ze světových válek a recese.
A pak už to jelo: bohatý západ, bohatý Orient…Spolu s luxusními značkami si lidi začali kupovat vůně. V roce 1988 produkce prolomila hranici 300 nových parfémů za rok a dál rostla raketově. Znakem této éry je převzetí Guerlaina, rodinného stříbra, komerčním gigantem LVMH. Ti hoši nikdy nešlápli vedle a vyčuchali obrovskou příležitost…a ta přišla.
Skutečná konjuktura nastala po roce 2000, kdy se zjevilo 687 novinek, v roce 2010 už závratných 2.310 nových vůní a loni 4.680!
Graf ukazuje počet nových vůní uvedených na trh ve znázorněném roce, tzn. každý desátý rok:
Mileniálové můžou za všechno
Nejzávratnější ovšem bylo posledních 10 let. A kdo za to může? Mileniálové!
Raketový růst začal ve chvíli, kdy se NICHE vůně dostaly na internet. Komerční mágové a nová generace, která dokáže prodávat cokoliv, aniž by to kdy drželi v ruce, moderní marketing a spousta investorských peněz na trhu: vznikají nové malé niche značky, fashion značky uvádí vedle oblečení celé kolekce vůní, kosmetické značky přidaly parfémy, zbožňované celebrity vydávají jednu vůni za druhou a tradiční značky, které nestíhají vývoj nových a dobrých parfémů, jsou nucené k tvorbě odvozenin a limitek (jaké všechny ty odvozeniny známe, sepsala Mirka TADY). Navíc silné poválečné pracovité ročníky (jakože my) zbohatly a jejich děti také: potřebujeme utrácet, chceme kvalitu a rozmanitost.
Graf ukazuje počet nových vůní uvedených na trh ve znázorněném roce:
Kolik je na světě parfémů?
Kolik lahviček a litrů se vyrobilo za posledních dvacet let se dá určitě najít ve statistikách. Já to hledat nebudu. Mne zajímá, kolik vůní musím poznat, abych měla přehled. Letošní rok není u konce, zatím bylo uvedeno 1.500 vůní, když to přičtu k už uzavřeným předšlým letem, tak:
- za posledních 20 let (2001-2020) vzniklo 56.300 nových parfémů.
Nové tituly, limitky, odvozeniny, reedice. Cokoliv, co se prodává v západním světě a dostalo se do databází (zjednodušeně: má to čárový kód). Když počítám časově omezené kolekce, v trvalé nabídce mohla zůstat dejme tomu polovina a navíc tady máme vůně z minulého století. Takže: na poličkách našich prodejen a internetů můžeme dnes vybírat tak z 30 tisíc lahviček. Kolik jste jich už zkusili?
Graf ukazuje součet všech nových vůní uvedených na trh za posledních 20 let a podíl jednotlivých roků:
Kolik bylo parfémů od začátku světa?
Těžko se to počítá, protože záznamy neexistují. Bavíme se jen o vůních, které měly svůj název, ne o tom,co bylo vyrobeno na zakázku pro jednotlivce. Parfémy, o kterých víme a určitě jich je spousta, o kterých se žádný záznam nedochoval. Takže počítáno od prvního lihového parfému – Eau de Hongrie (TADY o něm píšeme) můj odhad je:
- od začátku parfémového světa vzniko více než 75.000
Chápete to, jo? Za 700 let do roku 2.000 vzniklo na světě 20.000 vůní. Za poslednich 20 let tady máme 55.000 novinek.Kde se, proboha, berou ty nápady?
Co bude dál?
Asi už jsme na vrcholu. Už loňský rok byl přelomový, celebrití kult zemřel, všechny parfémové i fashion značky už mají na světě ucelené kolekce a přidávají po jednom, dvou, třech kusech a starají se spíš o prodej toho, co už uvedli.
Přestože celkový počet vůní roste, nestoupá už tak rychle, počet novinek totiž klesá – to je ta spodní růžová křivka. Loni bylo dokonce o 833 míň novinek, než rok před tím:
2019 – 4.680 novinek
2018 – 5.513 novinek
Graf ukazuje: zelená křivka kumulativní počet novinek (celkový součet) od roku 2010 a růžová křivka o kolik byl vyšší/nižší přírůstek oproti přírůstku v předešlém roce.
I tak jsou čísla závratná. Letos už stihli tvůrci uvést okolo 1.500 nových vůní, přestože se museli obejít bez výstav a prodejen. Nicméně už se objevují první vlaštovky, nebo spíš černé vrány, krachujících prodejen a značek. Myslím, že konjuktura skončila. Pro nás, milovníky parfémů, je to vlastně dobrá zpráva: budeme mít čas na uklidnění, rozkoukání se a poznání současných vůní. Padesát tisíc nových vůní je fakt docela dost.
Hádali jste dobře?
Zdroj dat: www.parfumo.net