MASQUE MILANO: Neo Artistic Perfumery Manifest (bude líp?)
Zajímavý počin italské niche značky Masque Milano jsem zaregistrovala už dříve a plánovala o tom někdy napsat. Má poslední zkušenost s novou vůní Toma Forda mě v tom nejen utvrdila, ale i uspíšila napsání tohoto článku.
Masque Milano je jedna ze zajímavých italských značek, které se v poslední době vyrojily a které vzbuzují naděje v lepší zítřky niche odvětví. Dva mladí kreativci a umělci, Alessandro Brun a Ricardo Tedeschi, založili v roce 2013 v Miláně značku Masque, aby zhmotnili své sny a emoce. A podle mne se jim to daří. Rozhodně mě (a nejen mě) jejich tvorba zaujala a chystám recenzi některých vůní.
Tento článek je ale o jiném jejich počinu. Ricardovi s Alessandrem zřejmě dělá starosti stále tristnější situace v oblasti parfémů, protože pocítili nutkání sepsat (a natočit na YouTube) manifest. Nazvali ho Neo Artistic Parfumery a v podstatě apelují na to, aby parfuméři svou práci dělali pořádně, poctivě a se zaujetím. Myslím, že jejich manifest se dá aplikovat v podstatě na kterékoli odvětví lidské činnosti.
Tak tady to máte: jedenáctero správné parfémové firmy. Amen.
Buďte vášniví!
Dělejte to co máte rádi a milujte, to co děláte. A zajímavý dodatek: nesledujte krátkodobý zisk, protože to nutně vede ke kompromisům z hlediska kvality.
Buďte upřímní
Nepředstírejte, co nejste. Nepředstírejte, že je váš podnik starší než je, když jste italská firma, nepředstírejte, že děláte „vysokou francouzskou“ parfumerii. Přiznejte syntetické složky a netvrďte, že váš parfém obsahuje vzácné přírodní složky, když to tak není.
Buďte etičtí
Plaťte včas svým dodavatelům, stejně tak, jak chcete, aby platili zákazníci vám. Respektujte přírodu a přírodní zdroje. Problémy s klientem řešte efektivně a nezříkejte se zodpovědnosti. Dodržujte závazky, nedávejte nesplnitelné sliby a vždy buďte gentlemani.
Staňte se součástí své práce
Kreativní ředitel by měl být součástí procesu tvorby, od výběru vhodného „nosu“, přes jasné vysvětlení záměru, výběr vhodných složek, vymýšlení základních akordů až po jemné dolaďování a diskutování nesčíslných variant. Prostě spolupracovat celou doby s parfumérem až ke konečnému mistrovskému dílu.
Buďte konzistentní
Zvolte si svůj vlastní styl a ujistěte se, že celá kolekce je jednotným vyjádřením tohoto stylu.
Riskujte, buďte odvážní
Nebojte se výzev, nezůstávejte ve vyšlapaných cestách. Nesledujte jen vkus trhu, protože to skončí tím, že vytvoříte něco nudného a bez charakteru (zase mi to připomenulo poslední počin Toma Forda).
Věnujte pozornost detailům
Každý, sebemenší, detail vypovídá o vašem zaujetí pro výrobek. Nejen vůni samotné, ale i obalu je třeba věnovat pozornost. Každé opravdové umělecké dílo má mít odpovídající svatyni.
Buďte skromní
Svět je plný lidí stejně vášnivě sledujících svou cestu, jako vy a jejich názory se nutně nemusí shodovat s vašimi. Respektujte práci jiných, snažte se je pochopit. Nekritizujte, pozorně naslouchejte a a pokuste se přijmout jejich stanoviska. Když se mýlíte, prostě to přiznejte. Poučte se ze svých chyb.
Buďte vytrvalí
Ne vždy se věci vyvíjejí, jak mají. Nevzdávejte to po prvním pokusu. Možná to není správně načasováno, možná vás ostatní nepochopili, ale pokud si myslíte, že je vaše myšlenka správná, neustávejte.
Buďte amibiciózní
Snažte se vytvořit parfém, který bude uměleckým dílem. Opřete se o svou kreativitu a smysl pro umění. Nikdy nekopírujte.
Dejte si načas
Nepospíchejte. V roce 2014 vznikly tisíce nových vůní. Svět nepotřebuje další parfémy, potřebuje lepší parfémy. A toho lze dosáhnou jen za pomoci velkého úsilí a hlavně času.
Možná to vyznívá trochu naivně. Možná se nad tím my, cynici otřískaní životem, pousmějeme. Ale nebyl by svět lepší místo, kdybychom se všichni řídili párem podobných zásad?
(volně přeloženo z originálu na stránkách Masque Milano, fotografie jsou z press release materiálů poskytnutých k výstavě Exsence Milano 2015)
Je to tak. Viz náš nedávný článek „Marketingový projekt“. Nejsem gentleman, shrnula bych to takto: Nebuďte nenažrání!