• CARON 2021: nová kolekce a boutique v Paříži
Caron vstal z popela!
Přestože legendární Caron Ernesta Daltroffa od roku 1904 nikdy úplně neodešel ze scény, potýkal se v posledních letech s přežitím. Změny majitelů a několik – mnoho – pokusů o návrat na výsluní, nové flakony, nové vůně, reedice, nové kolekce, nové butiky… rozkolísaly pozornost fanoušků a poslaly je jinam: do opulentního Guerlaina, tradičního konkurenta, a k novým, nepřeberně hýřícím niche značkám.
Teď to bude mít Caron těžké získat pozornost zpátky a snad se mu to podaří. Nicméně pro skalní fanoušky, ke kterým se počítám, mám dobrou zprávu: baronka Ariane de Rotschild si koupila Caron jako svoji osobní hračku, pro sebe a svoji dceru Olivii. A vypadá to, že to není hračka na vydělávání peněz, ale že se vrací k původní tradici: vůně jako knihovna rodinných zážitků, historie a vztahů.
Pokud neznáte romantický příběh rodiny Daltroff, která značku založila, aby v parfémech ztvárnila jejich rodinný život, TADY ho máte – v článku najdete i pár fotek ze zrcadlového butiku na Avenue Montaigne otevřeného v roce 2008.
Jak je důležité míti parfuméra
Zatím, podle všeho, vypadá, že Rothschildovic holky (ach, ta česká neúcta ke titulům a šlechtě) přistupují ke Caronu citlivě, s úctou a že je to baví. Najaly dobrého vlastního parfuméra; dnes není moc značek, co mají vlastního in-house člověka a je to důležité proto, že kontinuitou tvorby značka získává “ksicht”, stálý charakter, stane se rozpoznatelnou. Je to služba, kterou v tomto století odvedli pro Hermes J-C Ellena, Thierry Wasser pro Guerlaina nebo Jacques Polge pro Chanel.
Když to píšu, vybavují se vám ty značky? Čisťounké ledové tóny Hermessencí, táhnoucí se kosatcové vanilky “Monů” a elegantní kožené kosatce Les Exclusifs? Ano, to je ono. Nezaměnitelné. To je ten důvod. Caron mám pepř a ten je třeba uchovat pro příští generace.
Jen Jacques je velmi zkušený parfumér, ale není to world class. Má na kontě pár kousků jako Hyperbole / Coureges nebo C´est la Féte pro Lacroise, Gentlemen Only pro Givenchy, moji oblíbenou La Route d´Emeraude pro Isabey a zmínit musím superoblíbenou Love Potion / Oriflame – pro mne nenositelná vůně, ale v zájmu spravedlnosti musím uznat, že v této cenové hladině udělal Jean Jacques pro multilevel mainstream víc, než vůbec šlo – s dostupným materiálem, rozpočtem a zadáním (“líbivka obecná, podobná něčemu už úspěšnému na trhu”). Přestože z hlediska parfumerie nic-moc, v rámci možností mistrák.
Po 22leté službě v Takasago, kde se zabýval téměř výhradně levným mainstreamem, tedy Jean Jacques dostal životní šanci: vzkřísit Caron. První úkol z roku 2018 – reedice (reformulace podle současných kritérií) starých vůní, ale také vytvoření nové kolekce, je hotový. Můžeme nakupovat!
Nové vůně, staré vůně, nové pudry…
Konečně je v tom pořádek, chtělo by se říct. No…snad. Já se v nich tedy moc nevyznám.
Kolekce vysoké parfumerie “haute parfumerie”, Collection Merveilleuse, kombinuje staré kousky (reedice) a nové kreace. Část z nich je z roku 2021 a část z roku 2019, ale od stejného parfuméra. Tedy usuzuju, že např. Rose Ivoire z roku 2019 a 2021 je totožná vůně. Všechny jsou zabalené v novém, plnitelném flakonu “O” a nově je můžete mít také ve starším flakonu Picot (taková ta šiška se zrníčky pepře).
Kolekce Les Iconiques obsahuje šest legend v koncentraci EdP ve flakonech “O”: N’Aimez Que Moi, Tabac Blond, Montaigne, Fleur De Rocaille, Pois De Senteur, Pour Un Homme. ale pět z nich je také v kolekci Merveilleuse. V koncentraci č. p. si můžete nechat natočit z fontány (oni tomu ale říkají “urna”).
Pánské vůně (potěšilo zachování Yataganu a Yuzu) zůstavají ve starých flakonech, beze změny.
A pak tady máme kolekci COLOGNES, která je už pár týdnů na webu, ale ani v prodejně, ani na infolince se neví, kdy se objeví…podle složení vypadají náramně!
Nově jsou vůně rozdělené do 5 vonných skupin: vzácné květiny, svaté ambry, krásná dřeva, jemné tabáky, Féliciny chypre – ta poslední skupina je zajímavá, odvolává se na vůně z poválečné tvorby Félicie Wanpouille a Michela Morsettiho (přečtěte si ten příběh nahoře).
No a to všechno je nějak navzájem pomíchané, takže můj organizační talent selhává. Proto radím: řiďte se názvy, jsou zvukomalebné, obvykle tak jak se to jmenuje, to najdete v lahvičce. Chcete pepř? Voilá! Temná růže, světlá růže? Skalničky (rocailles), konvalinky… zde k žádnému zmatení nedochází a vše zůstalo v nejlepším pořádku.
A ještě tedy ty pudřiky: tělové pudry s labutěnkou jsou fuč a uvidíme, jestli se vrátí, já bych ho chtěla. První pleťový kompaktní pudr jsem si koupila v roce 201á, nádherně voní caronovským pepřem, bezvadně se s ním pracuje, bezva balení i kozí štěteček, neubývá, jen je poněkud celuloidově lesklý (ne, jako Meteorites, které mají částečky – tento je kompaktně lesklý). A toužila jsem po tom samém, ale matném.
K mému překvapení: pudry jsou vylepšené! Odstranili lesk a snížili míru zapečení, zpřehlednili barvy. Nabízejí 6 sypkých krycích a 6 kompaktních průhledných. Stále superjemný a extrémně navoněný (je to nezvyklé v době, kdy jde kosmetika trendem k ne-parfemaci, ale extrémně příjemné). Jediná chybka: do nové malinké “O” krabičky už se nevešel štěteček, nosí se v přiložené kapsičce (takže ho furt nemám). Pudry CARON jsou naprosto špičková funkční záležitost za slušnou cenu a kdybych si měla z celého Caronu vybrat jeden jediný produkt, tak bych hodně váhala mezi parfémem a pudrem. Kupte si to!
Jaké jsou nové vůně?
Nebudu hodnotit jednotlivé vůně, na to se můžete těšit na blogu o víkendu, dvě recenze z kolekce La Collection Merveilleuse už jsou napsané.
Úhrnem – zkusila jsem skoro všechno a takto to citím já: n+co se povedlo ohromně. Některé z vůní jsou čichově naprosto uníkátní pro současné nosy a kvalita zpracování odpovídá pověsti značky. Některé reedice se úplně nepovedly a přestože je kvalita znát, ztratily vyznění, esprit, toho rozpoznatelného ducha. A některé kreace, adresně konvalinka, kvůli které jsem tak strašně do butiku chtěla, je čistá komerce 21. století plná hrušky a chemie. Prosímvás, vyřaďte to!
Flakony, lahvičky a suvenýry
Pochvala. Pochvala, pochvala, pochvala. Nejdříve se mi “O” flakon nelíbil. Přišlo mi, že se nehodí do tradice, že je moc mohutný, že mu chybí jemnost. Pak jsem ho uviděla na obrázku naplněná svítívě zelenou Muguet de Bonheur a v kombinaci s platinovou barvou kování vypadal jak zářící diamant. Pak jsem ho vzala do ruky v butiku a on nejen, že nevypadal jako na obrázku, ale opravdu není jemný, ty kovové části jsou takové “kusy plechu”, sklo je těžké, silné… a vedle těch starých “pepřáků” je moc hrubý. A pak jsem se dočetla, že “O” je podle barončiny dcery Olivie de Rotschild a že se tím snaží navázat na Daltroff rodinnou tradici a to mne s ním smířilo. Ale stejně si pořád myslím, že mohl být jemnější.
Tak proč ho chválím? Protože objemy! Nevídáno: niche parfémy najdete skoro bez výjimky ve 100ml lahvích. Nedávnou jsem tady o tom psala: pro malé značky je drahé vyrábět více typů flakonů a vzhledem ke konkurenci je lepší prodat rovnou velké balení na dlouhou dobu i s menším ziskem, než riskovat, že příští zakoupená padesátka bude něco úplně jiného. Třicítka v niche je jednorožec.
CARON nabízí v “O” objemy 30ml, 50ml, 100ml, ale pozor: všechny jsou plnitelné! Díky tomu jsem pochopila robustnost flakonu, musí být bezpečně šroubovací a těsnící. Můžete si tedy pořídit své Óčko v kabelkové verzi (ta třicítečka je opravdu malá) a dolívat si ho. Každou Merveilles vůni si můžete dokoupit ve 100ml refillu – plechovce s velkým cenovým zvýhodněním a dolévat.
A ještě jedna věc: flakony jsou stohovatelné. Dají se do sebe bříškem zasouvat jako kostky lega. Je to sice k ničemu, ale je to milé.
Nově si můžete pořídit i fontánu: a to jak tu starou, historickou, zlacenou Baccarat Urn 300ml, tak tu moderní kostku skla Daum Perfume Urn. Cena na vyžádání.
A taky můžete mít umělecký skleněný svícen, vějíř, přívěšek na krk…to je za mne už balast, který do parfumerie nepatří. Ale chápu umělecké záměry rodiny a nijak mi to nevadí.
A jedna zajímavá věc: když si koupíte jakýkoliv flakon na e-shopu, dostanete s ním také vzorek. Ze vzorku jej můžete vyzkoušet a v případě, že nesedí, poslat nenačatý flakon nazpátek a vrátí vám peníze. Slušné, že?
Butik na 23, rue François 1er
Tak konečně jsme tady! Nový butik je krásný, plný uměleckého skla, líbí se mi víc než předešlý zrcadlový. My Češi máme vztah k výtvarnému sklu a takto by mohla vypadat klidně prodejna umění někde v Železném Brodě nebo Jablonci. Není zbytečně načančaný, žádné pozlacené opičky, na vše si můžete sáhnout a zkusit.
Co je problém: místo. Ulice Francoise Prvního je sice odbočka z Avenue Montaigne, kousek od horní části Champs Elysées, ale prostě poměrně opuštěná, tichá odbočka, civilní ulice bez obchodů, jen obytné domy a kanceláře.
Pěšky je sem daleko, autem se zde nedá zaparkovat (tedy já ano, ale já to moc neřeším; méně odvážný jedinec sem prostě nedojede). Myslím, že tohle se nepovedlo a doufám, v zájmu přežití Caronu, že nastane stěhování někam blíže k nakupovacímu srdci Paříže.
Caron je moje srdcovka. Super článek!