• Parfémové REKORDY a ZAJÍMAVOSTI na konec roku 2021

Silvestr! Obložte se dobrým pitím, chlebíčky, kočkami, psy a pojďte si přečíst pár parfémových zajímavostí a rekordů: co se nejvíc prodávalo, jaké jsou trendy, kdo udělal velký parfémový trapas, která celebrita přinesla první parfém a nakonec moje oblíbené téma: naháči v reklamách. Bavte se!

 

Nejprodávanější vůně v roce 2021

Tak co byste tipovali? Novinky z reklamy? Ani náhodou! Lidstvo poznamenal lockdown a v nákupu parfémů zavládly dva trendy: nakupujeme jen to, co dobře známe a nemusíme zkoušet; jsme doma, chceme muchlací kombinace dřeva a květin. Takže? Známé dobré fláky:

  1. Dior, Sauvage
  2. Chanel, Bleu de Chanel
  3. Chanel, Coco Mademoiselle
  4. Mugler, Alien
  5. YSL, Black Opium
  6. Chanel, No 5
  7. Paco Rabanne, 1 Million
  8. Lancôme, La Vie Est Belle
  9. Carolina Herrera, Good Girl
  10. Paco Rabanne, Lady Million

pozn. Tento žebříček poskytl nejsilnější britský prodejce The Fragrance Shop, jiné zrdoje nemám, ale myslím, že tak to bude vypadat na celém světě.

Konzervativnost jako nový trend? Ani náhodou!

Vypadá to, že lockdown nás zastavil v našich preferencích – ale není to tak. Když to srovnám s žebříčky ženských bestsellerů z roku 20210 až 2015, kde se první pozice v podstatě nehýbou, tak je jasné, že konzervativní zákazníci jsou pořád. A když se podíváte ještě níž v tomto článku, tak uvidíte, že klidně nosí jednu vlní roky…desetiletí…staletí…

1. místo:  si držela od roku 2010 až 2015 Chanel / Coco Mademoiselle (v prodeji od r. 2001)

2. místo: 2010 – 2013 Estee Lauder / Beautiful (1985), 2014 W@R / Flowerbomb (2004), 2015 Marc Jacobs / Daisy (2007)

3. místo: 2010 – 2015 Chanel / No.5 (1924)

4. místo: 2010 – 2015 Chanel / Chance Eau Tendre (2003)

5. místo: 2010 – 2015 D&G / Light Blue (2001)

Žebříček sestavila A.T.Kearney,

Nejdražší parfémové ingredince

Vynechávám ty živočišné, protože v EU ani USA už se delší dobu nepoužívají, nedají se sem legálně dovézt. V současných parfémech je nenajdete.

Oud, Aquilaria, Agar

Olej, získaný ze dřeva stromu jménem Karas (Aquilaria). Ale má to podmínky: strom musí být napaden zvláštním typem plísně. Plíseň je pomalurostoucí, pomalu znamená pomalu: nejstarší afghánské nebo kambodžské oudy mají okolo 70 let. Jen 2% napadených stromů vytvářejí oud. Pak taky záleží, jaké rostliny rostou na stejné ploše, jako stromy – nejlepší oud je v sousedství kvajávy nebo citronové trávy. Dřevo se rozdrtí a získává se z něj olej – oud. Cena? Ty nejstarší oudy až milion dolarů za litr. Mysleli jste si, že nejdražší plíseň roste ve francouzských sýrárnách?

RECENZE VŮNÍ S OUDEM ZDE

Orris, kosatcové máslo

Vše o orrisu si přečtěte tady v článku “Co je to iris a orris?“. Tady jen zmínka o ceně: jedna tuna kosatcových hlíz, které se musí ručně sklidit, ručně oloupat a 2-5 let opatrně sušit, pak se rozemelou na prášek a z toho se pak získá extrakcí kosatcové máslo, jež se nechá 2 roky zrát…tak z té jedné tuny je na konci 2 kila orrisu – kosatcového másla. Cena? 50.000 euro za kilo.

RECENZE KOSATCOVÝCH VŮNÍ ZDE

IRIS GRIS, dnes IRIS de FATH, nejslavnější orrisová vůně historie. Skutečně orrisový soliflor, vzácný a drahý, opravdu fádní a nenápadný. A proč se jmenuje IRIS, aby se to nepletlo? Protože v dobách, kdy vznikl, nikoho ještě ani nenapadlo, že by se kosatce vyráběly v chemičkách.

Nejstarší nepřetržitě vyráběný parfém

Nenajdete zde všechny, jen ty nejznámější nebo nejpřekvapivější (věděli jste, například, že Floris má přes 100 let?) Určitě některé z nich znáte a možná vás překvapí, že jsou tak dlouho populární: povšimněte si, že jde většinou o solflory a hezká vůně fialek je hezká vůně fialek a to se ani za 100 let nezmění.

  • 1709 Farina Cologne / Farina
  • 1774  A la Reine des Fleurs / L.T. Piver
  • 1792 4711 Cologne / 4711 Muelhens
  • 1800 White Rose / Floris
  • 1806 Jean Marie Farina Extra Vieille / Roger & Gallet
  • 1828  Frangipane / Santa Maria Novella
  • 1828 Garofano / Santa Maria Novella
  • 1850 Heliotrope Blanc / L.T. Piver
  • 1849  Heliotrope / Molinard
  • 1850 Eau de Colognes des Princes / L.T. Piver
  • 1853  Fontana di Trevi / Acqua di Genova
  • 1860 Eau de Cologne Imperiale / Guerlain
  • 1860 Violette / Molinard
  • 1875 Vintage Tabarome / Creed
  • 1873 English Lavender / Yardley
  • 1889 Reve d’Or / L.T. Piver
  • 1889 Jicky / Guerlain
  • 1894 Eau de Cologne du Coq / Guerlain
  • 1901 Peau D’Espagne / Santa Maria Novella
  • 1901  Edwardian Bouquet / Floris
  • 1901 Iris / Santa Maria Novella
  • 1901 Citrus Bigarrade / Creed
  • 1902 Blenheim Bouquet / PENHALIGON´S
  • 1902 Viola Odorata, Cardamomum Vegetalis, Citrus Hesperida / BERDOUES
  • 1904 SCHÖNE LINDEN / KRIGLER
  • 1904 Hermitage Heritage 04 / KRIGLER
  • 1905 L’Origan / COTY – občas se vyrábí
  • 1906 Shem-el-Nessim / GROSSMITH (ale byla na dlouho přerušena, stejně jako ostatní vůně ze staré kolekce)
  • 1906 Apres l’Ondee / GUERLAIN
  • 1907 Pompeia /  L.T. Piver
  • 1910 Cornubia  / Penhaligon’s (momentálně není v nabídce)
  • 1911 Chevalier d’Orsay / D’ORSAY
  • 1912 L’Heure Bleue / GUERLAIN
  • 1912  Quelques Fleurs / HOUBIGANT
  • 1913 Narcisse Noir / CARON (v tento okamžik ji nekoupíte, ale ještě loni byla, věřím v brzký návrat)
  • 1916 Violette Precieuse / CARON (v tento okamžik ji nekoupíte, ale ještě loni byla, věřím v brzký návrat)

….a tak dál…

Pokud byste si chtěli počíst o dvou slavných vůních, které letos oslavily přesně 100 let, tady jsou: CHANEL No.5 v článku “No.5 – voní, nebo smrdí, nebo kde je pravda?” a zpocená Kubánka Habanita / MOLINARD v článku “Molinard Habanita 2021 vs, Habanita 1921/”

 

První celebrití vůně

1980: Sophia / COTY – první vůně věnovaná celebritě Sophii Loren, ale na etiketě bylo pořád značka výrobce (COTY)

1989: Passion / ELIZABETH TAYLOR – tak tady se poprvé namísto výrobce objevilo jméno celebrity a považuje se to skutečný začátek celebritích vůní

 

Jediný muž v reklamě na ženský parfém

Byl to průšvih, který si všichni pamatujeme. Už to nikdy neopakujte!

O všech krásných ženách v reklamách na Chanel tady máme reportáž: https://frangipani.cz/tag/zeny-pro-chanel-no-5%E2%80%B3/

 

První mužský full-frontal v reklamě na vůně (a asi v civilní reklamě vůbec)

Celá story začátku mužské nahoty zde: Jak se Yves Saint Laurent ocitl nahá v reklamě na svůj parfém

Nejsexističtější reklama ever

Já sama z ní cítím tu machistickou arogancí. Ale chlap vypadá něžně, ženská je krásná, fotka je nabitá sexuální energií… atmosféru to má. No nic, tohle už neuvidíme.

 

Tak: PF 2022 a ať vám to v novém roce pořádně voní!

 

 

Zdroje:

https://www.cosmeticsbusiness.com/news/article_page/The_10_most_popular_fragrances_of_2021_in_Britain_so_far/177188

A.T.Kearney https://www.atkearney.com/

Romana

Romana Granátová, niche perfume enthusiast, journalist, writer

You may also like...

Leave a Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..