Príma Parfumerie: LE BON MARCHÉ Rive Gauche, Paris
První obchodní dům na světě. Věděli jste to? Syn bankéře z Bellême Aristide Boucicaut začal svou kariéru jako bankovní úředník. Svoji budoucnoct ale viděl v obchodě a tak vyměnil teplé místečko za kariéru prodavače šál a klobouků. Prodával a pozoroval při tom chování zákaznic. Výsledky dlouholetého průzkumu zformuloval do převratného závěru: ženské nakupování baví!
V roce 1852 otevřel za vydatné podpory své ženy Marguerite obchodní dům Le Bon Marché na levém břehu Seiny a začal uplatňovat všechny svoje nápady, aby ženy bavilo nakupování u něj ještě víc: široký sortiment zboží s nižšími cenami pro rychlou obrátku, fixní ceny, zóny se zbožím volně vystaveným, aby si zákaznice mohly prohlížet a osahat, časově omezené sezónní slevy a výprodeje, příjemnou hudbu puštěnou do prostor obchodů, katalogový prodej, donášku do domu, dárkové balení do tašek s logem obchodu, relaxační zóny, vlastní galerie umění. Do obchodů lákaly velké inzeráty zboží se zobrazenými cenami, zboží ve výlohách bylo opatřené cenovkami. U Le Bon Marché musely stát po celou otvírací dobu luxusní bryčky, aby zákaznice, ověšené balíčky, si komfort nákupu mohly užívat až domů (to se nezměnilo, dnes je ulice vedle LBM plná luxusních bryček značky Mercedes). Sortiment oděvů a kosmetiku postupně rozšiřoval o zboží pro muže, děti, šperky, zařízení pro domácnost a potraviny. Všechno se nám to zdá dnes samozřejmé, že?
Aristide byl vizionář a inovátor a inspiroval Émila Zolu k vytvoření literární postavy Octave Moureta v několika dílech románového seriálu Rougon-Macquartových.
Hlavní postavou je Octave v románech Pod Pokličkou a U štěstí dam, a ten druhý se celý odehrává v Le Bon Marche (ten první je zajímavý tím, že si Octava můžete představit jako Gérarda Philipa a podívat se na něj ve filmu.)
Aristide je hrdinou i dokumentárních filmů.
[youtube=http://youtu.be/jjdAS0C8Ems?t=13m16s]
Moderní historie už tak dechberoucí není: v roce 1984 převzal Le Bon Marché holding LVMH a rozhodl se, jak jinak, udělat z budovy nejexkluzívnější obchodní centrum Paříže. A to se mu, jak jinak, povedlo. Výsledky jsou tři: první je ne moc potěšitelný, radost průměrné ženy se přenesla z nakupování na očumování.
Druhý je pozitivní: chcete-li opravdu potěšit nákupem luxusu, tady si to užijete. Snad díky pověsti, možná kvůli vzdálenosti od centra, nebo kvůli nemožnosti zaparkovat, je LBM poloprázdný. Složení butiků je velmi podobné, jako v Galleries Lafayette, složení nakupujících naprosto rozdílné. Ocitnete se daleko od řvoucích davů Japonců, fotících si schody a stropy, daleko od Rusů s narvanýma taškama LV a Gucci se deroucíma na vyhlídku na střechu, daleko od turistů s kostičkama na piheli kroutících hlavami nad cenovkami, daleko od rozjívených holek, pobíhajících se štětci a kelímky okolo rozvalených zákaznic. LBM je elegance luxusu, ne snobárna. Stejně jako GL mají svou kolekci doplňků a vůní, ale ceny i kvalita začínají vysoko nad možnostmi peněženek turisty vypadlého z autobusu. Po LBM se pohybují nespěchající elegantní Mesdames et Messieurs, prodavačky a pokladny jsou neviditelné, zboží má spoustu místa a vy klid k jeho prohlížení. Kdoví, proč to ty bohaté Rusy a Japonce neláká.
No a třetí efekt je ryze kosmetický a radost vzbuzující: tady seženete všechno dobré. Těch značek není moc, ale jsou TOP. Přehled značek jsem vám vysypala do tagů pod článkem, abyste si kdykoliv v budoucnu mohli hledat, co kde koupíte, tím se zdržovat nebudeme. Za zmínku stojí exkluzívní balení a vlastní značka. Luxusní značky často vyrábějí produkty určené pro prodej jen v jednom prodejním řetězci. Pro Le Bon Marché, který nezná cenové omezení, skládají to nejluxusnější z luxusní kosmetiky do krásných krabiček, pytlíčků, obálek limitovaných kolekcí a zamilovaní muži pak svým dámám pokládají do rukou jejich oblíbené vůně, pudříky či laky na nehty v balíčku s charakteristickou krémovou mašličkou a něčím navíc, co jinde a jindy nedostanou. O vlastní kolekci LBM jsem psala tady, nebudu se opakovat, jen vězte, že je fajn a neuděláte si ostudu, i když je „levná“.
Prostě: až v Paříži budete, tak si tam zajděte. Jestli si chcete koupit v Paříži drahou kabelku, kabát, boty…vykašlete se na frontu před Vuittonem a narvané krámy na Champs Elysées. V Le Bon Marché vás nenenechají stát na chodníku,
nebude vás šacovat ochranka na ulici a ani tam určitě nepotkáte ferdu s igelitkou (nic proti igelitkářům, jen že by si to měli v LV hlídat, kvůli image).
Le Bon Marché: nákladně zrenovované secesní interiéry, naleštěný mramor, vůně, klid, žádný spěch a exkluzívní katalog. Pařížský luxus si užijete jen tady.
Galerie: původ fotek obvyklý, kvalita odpovídá, ale vy už jste zvyklí, že jo?
A jsou tam dokonce i příjemné prodavačky – kromě stánku Diora. Ty čutky mi daly pocítit, jaké je být The invisible man.
A jsou tam dokonce i příjemné prodavačky – kromě stánku Diora. Ty čutky mi daly pocítit, jaké je být The invisible man.
Lesby!