• První parfémy stvořené AI – umělou inteligencí
Vlastně je to docela príma nápad.
Parfuméři, ať samouci nebo odborně vzdělaní, se pohybují v oblasti složek, které znají a vědí, jak fungují známé akordy. Mnozí z nich jdou cestou inovací, zkouší nové a neotřelé vzorce, jenže kombinatorika nám říká, že kombinací stovek známých složek jsou milony a to prostě žádný lidský mozek ani množství pokusů je pojmou nemůže; a Stephen Hawking se zabýval něčím jiným, než voňavkama. Věčná škoda.
Ale teď přichází Philyra, umělá inteligence, aby nám ukázala, kam parfuméři ještě na svých kreativních cestách nezabloudili. A příští rok se objeví na pultech dvě vůně, které nejen, že budou mít neotřelé, nikdy dřív nepoužité složení: ony budou z oblasti, kde ještě nikdy nikoho nenapadlo parfumerně působit! Jste zvědaví?
AI Philyra, vaše nová parfumérka
IBM a Symrise, jeden z hráčů Velké šestky, největších výrobců parfémových ingrediencí a parfémů, vyvinuli umělou iteligenci jménem ke komponování parfémů. Philyra zkoumá 1,7 milionu vzorců uložených v databázi Symrise, hledá bílá místa “Hic sunt Leones” a navrhuje vůně, které by se lidem mohly líbit, na základě vložených zkušeností, ale ještě nikdy nikoho z lidí nenapadly. Vymyšlení parfému trvá 6 měsíců až 4 roky i tvrdým profíkům ze Symrise (odtud si můžete udělat obrázek o kvalitě vůní vyvinutých za půl hodiny v krámku na náměstí nebo o kolekcích “pravých českých parfémů”, které se teď začaly rojit). Philyra to samé zvládne v řádu minut a neopakuje se, ani nevytvoří ani dupe (duplikát) něčeho, co už existuje. A zároveň, podle oblíbenosti parfémů uložených v DTB, dokáže předpovědět, jestli se její kreace bude lidem líbit.
Konec živých parfumérů?
To rozhodně ne! Protože, tak jak na to naráží svět už od dob Čapkova RUR, kreativita, emoce, osobní prožitek a lidskost prostě stroje nikdy nenahradí. Možná si pamatujete písničku Popcorn skupiny Hot Butter (nebo opačně), která v 70. letech ovládla diskotéky. Složil ji počítač,hrál ji počítač, lidem se líbila…a konec. Nový trend to nebyl. Prostě studená.
Počítače dnes v muzice pomáhají, ale lidi chtějí rozmlácené kytary, potupné sexuální historky a rock stars zvracející z okna z 20. patra nejluxusnějšího hotelu v New Yorku. U parfumerie obdivujem a milujeme namyšleného Roju, sladkého Luku, ufona Gezu, flamendra Marka, elegantního Philipa, skřítka Andyho, podivného Laurenta a bizarní Naomi… Jinak by nás ty vůně nebavily.
První vůně “AI designed”
Průkopníkem AI parfumerie na trhu se stane brazilský kosmetický gigant O Boticário, který přístí rok uvede na trh první dvě AI vůně. Složení jedné z nich popisují jako “kuchyňská koření jako kardamom a pískavice na bázi mléka a másla”, což podle Philyrynikdy dříve nepoužitá formule. Já osobně hořím zvědavostí!
Zdrojem infromací pro tento článek byl FORBES – celý článek v AJ najdete ZDE.
Děkuju Denise za zaslání odkazu na zajímavý článek. Denisa je vášnivá čtenářka nejen Frangipani, ale taky knížek a se svými třemi dětmi sjíždí hlavně anglickou literaturu. Do Česka přináší zábavné a chytré anglické knížky Usborne, které děti baví (Denisa´s Child approved) a já vám doporučuju podívat se do jejího shopu Findee Books, zase celé rodině pod stromeček voňavku koupit nemůžete, že? Knihkupectví najdete TADY, fakt se podívejte, stojí to za to.