• Malum / ACAMPORA: kdo zničil jabko⚡TOP10 Z Esxence 2023
Výzva všem jablkožroutům: postavte se milovníkům Light Blue a řekněte jim na plné plíce, co si myslíte o jablku! Já si myslím toto: zničili jste nám přírodu! A někdo by měl nést odpovědnost! Ale kdo? Pojďme ho najít. Recenze Malum / ACAMPORA.
Dnes to bude delší, vezmeme jablko v parfumerii en bloc, běžte si uvařit kafe a zavřete kočky a děti do komory.
Jak Granny Smith, EU a Light Blue ruinuje přírodu a náš vkus
Všichni lidi na světě mají rádi jabka. Neznám nikoho, kdo by nejedl tohle ovoce, nebo aspoň nejedl štrůdl nebo nepil calvados. Synonymem pro jablečnou vůni se stala Light Blue od D&G. Abyste pochopili Malum, seznamte se s rodokmenem LB.
Po zjevení vůně Light Blue v roce 2001 už nikdy země nebyla taková, jako dřív. Zpětně to tak dramaticky nevypadá, možná kroutíte hlavou “cože, tahle tupá letní vodička?”, ale zp§sobila mnoho věcí.
Za prvé: někdo poprvé použil jako ingredienci potravinářské AROMA (rozdíl mezi Aroma a chutí najdete v článku Co to je … Aroma a vůně). Došlo k prolomení TABU, říkáte si “noa co?”, ale co myslíte, jak by vám vyrobili Angela bez potravinářského aroma karamelu, ha? A všechny ty následovníky, včetně La Vie Est Belle, kde je nápad s karamelem dovedený až ad absurdumm?
Za druhé: do té doby nikoho nenapadlo, že by opravdový parfém mohl vonět jako svěží jablko, hruška, jahoda, meruňka… nezapomeňte, že doznívala doba chypre a lehkých květinových a citrusových unisex svěženek. A najednou tohle!
Objevilo se milion příbuzných LB, objevila se hruška, a dodnes to jede: fialový Lanvin je už asi 15 let suverénním vítězem prodejních žebříčků e-shopů, ostatně letošní Valaya, co si budem (tady máte recenzi Valaya / Parfums de Marly)… a samotný LB stále žije a prosperuje. Těch bratrů, sester a skutečných duplikátů a fejků… už je tolik, že se originalita nápadu úplně rozpustila. Proto vám LB dnes připadá obyčejná, podobná něčemu. Ale je to naopak, všechny jsou podobné jí: modré Lajtce 2001!
Za třetí: LB otevřelo kult parfuméra, i když to byl lehký podfuk. Parfumérem je sice zkušený Olivier Cresp, o jehož kvalitách nikdo nepochybuje, ale autor nápadu s jablkem byl Domenico Dolce a taky vedl v roli Art Directora, tedy režiséra, vývoj vůně a určoval, jak bude výsledek vonět. Dával Oliverovi přesné pokyny a zadání. Domenico mozek, Oliver ruce – kdo je tedy opravdový autor? Domenico se prohlásil za autora a rozjela se nelítostná internetová válka “Domenico lže!”. Oliver Crisp byl nakonec postaven na tento post, ale za mě to takhle fér není. Bez Domenica by tahle vůně nevznikla.
Nicméně od té doby si lid začali všímat dosud anonymních parfumérů, niche značky u každé vůně musejí mít uvedeného parfuméra jako autora… art directoři jsou zatím pořád ignorovaní (pokud nejsou sami zároveň Art Directorem, jako třeba Andy Tauer nebo Santi Burgas). Nespravedlnost! Chceme znát ty mozky!
Jen doufám, že si nepletu Dolceho a Gabbanu a že to celé nebylo naopak 😀
Inspirace jablkem ze supermarketu, poděkujte EU
To kouzelné jablko, které učarovalo Domenicovi, bylo supermarketové Granny Smith. Parfumér měl vytvořit obraz jablka Granny Smith někde na Sicílii. Kde se ale vzalo Granny Smith?
Od Adama (a Evy) ten příběh je takhle: EU sjednotila normy pro ovoce v supermarketech (vzpomínáte na kauzu “správně zahnutý banán”?). Spotřebitel chce zaručeně stejné zboží po celé EU a pak se taky dobře počítají statistiky na téma “kolik kusů jablek sní průměrný Evropan?”
Tahle politika donutila pěstitele k vymlácení starých odrůd a vysázení vyšlechtěných Goldenů a Granny. Stejně velké, voňavé a sladké, dobře se zapisují do Kalorických tabulek, na zákazníka nečíhá žádné překvapení. Stromy odolné, bujné a úrodné umožňují posunout plodící cyklus tak, abychom měli zralá jablka celoročně. Smáli jsme se socialistickému sociálnímu inženýrství a EU to zrealizovala!
Nevím jak se podepsala LB na oblibě Granny Smith, ale jestli ano, je to pro naše zdraví dobře. Ale co příroda?
Parfémovaný ohryzek devastuje přírodu
Britští vědci provedli sčítání stromů v přírodě a zjistili, že okolí silnic a dálnic začínají ovládat unifikované odrůdy supermarketových jablek. Je to proto, že lidi jezdí čím dál víc auty a vyhazují ohryzky z oken. Šak bio, v pořádku.
Jenže semena supermarketových jablek se dobře ujímají a protože jsou jabloně šlechtěné k bujnosti, utlačují stromy ve svém okolí. Supermarketové jabloně jsou šlechtěné k velkému a dobrému výnosu, sladká velká jablíčka chutnají i divoce žijícím zvířatům a ptákům. Ti šíří semena bujných unifikovaných stromů dál a dál od silnic a tam vytlačují původní druhy… Trest naší pyšné civilizaci. Děkujeme, EU! Děkujeme, Light Blue 😉.
Recenze Malum / ACAMPORA PROFUMI
Výbuch Vesuvu se považuje za trest pyšné civilizaci Pompejí. Jablko Malum pochází z Popei, ale není pompézní. Proti Granny Smith je to chudáček. Divoké stromy vyrostly po zániku nenasytných Pompejí na chudé lávě. Divoké pra-jablko z břehů Středozemí, které dnes už nikde neroste. Vytlačily ho šlechtěné druhy.
Parfém Malum patří do kolekce Tadema – holandský malíř Lawrence Alma-Tadema v 19. století propadl kouzlu Pompejí a podle vykopávek maloval úplně fotorealistické představy, jak pompézně se v Pompejích žilo.
Jeho nejslavnější obraz se jmenuje “Heliogabalovy růže”. Roztopášný císař Heliogabalus a jeho Královna Matka rozházeli za pár let celé bohatství království během pár let za radovánky. Na obraze přihlížejí, jak se na jejich hosty sypou lístky růží, překvapení od císaře, pro jeho lásku k vůni. Růží bylo tolik, že většina hostů se pod nimi udusila. Pompézní.
Svěží šťáva na maximum
Začátek naprosto fotorealistisky, stejně jako Tademovy obrazy, zobrazuje kousnutí do planého šťavnatého jablka. Trpkokyselé, vodnaté, plné vitamínu C.
Nesmírně aromatické, protože divoké odrůdy poskytují ještě škálu chutí: než se vyšlechtí do sladkého unifikovaného plodu, najdete různé bylinné zelené tóny. Ta tady reprezentuje fenykl, čerstvý právě utržený divoký fenykl.
Říznost šťávy podporuje taky čerstvě strouhnutý zázvor.
Ovocný cukr obsahuje taky, přece jen zrálo na slunci, ale je ho tak málo, že dovoluje jen trochu pohladit jazyk, aby nám nad tou kyselou trpkostí nevystříkly slzy z očí.
Začátek je strašlivě intenzívní! Jestli při přičuchnutí zavřete oči a otevřete pusu, nezbavíte se pocitu, že jste právě kousli do jablka. Do jablka, které vám do pusy natlačil bagr. Přesvědčivý fotorealismus.
Osolený štrůdl
Nic překvapivého se dál nestane, pečlivě klasicky postavená pyramida: kyselé tóny poleví a tím umožní vyjevit srdce a bázi. Báze je tady hodně slabá, protože se soustředíme na vodnatost a zelené aroma jablka. Parfumér Miguel Matos pokračuje v tutoriálu “jak se jí jabko” a čím dál se prokousávám od ostré kyselé slupky k jádru, koušeme do jadýrka ve formě suchého zrna kardamomu, obveseleno lžičkou skořice.
Syntetická, studená, skoro minerální skořice (někdo by ji mohl znát z parfémů Nu_Be/One of Those) se časem prosadí a prostřední fáze vůně se ustálí na kombu čtěte dobře: vodní tóny + fenykl + zelené jablko + studená skořice. To je MEGADIVNÉ, že? Tahle vůně je megadivná… jako když při pečení štrůdlu si spletete cukřenku se slánkou. A přitom člověk by si řekl: co může být na jabku zajímavého?
Pořád je dominantní tón mořské vody, kyselá šťavnatost, že tečou sliny.
Konec dobrý…nebo?
Na konci už zůstane samotný calone – mořský vodní tón. Trvá to asi 3 hodiny a bohužel ten závěr… já vím, že se tomu nedá vyhnout, že calone – vůně vody do ostřikovačů je jedna z nejsilnějších ingrediencí vůbec. Já ji FAKT nemám ráda. Ale Matosovi pro tentokrát odpouštím. Tohle je tak strašně dobře zpracovaná výprava za podstatou jablka, že jsem ochotná zavřít oči a kousnout i do fenyklu.
Jde o parfém, nebo umění
Jestli máte rádi jablka a vodní mořské tóny, tak parfém. Nepostradatelná perla vaší poličky. Jak vždycky píšu “měli byste zkusit”, tak tentokrát je to MUSÍTE ZKUSIT! A vice versa: kdo nemá rád vodu do ostřikovačů, ten to nerozchodí…
Jestli ne, zkuste taky: Matosovi se podařilo namalovat fotorealistický portrét vymyšleného jablka podle nějakých vzpomínek. Vlastně postupoval stejně, jako Tadema. Není to tak časté v niche: mnoho značek dnes jede na komerční úspěch, chtějí přežít a prodávat. Acampora (a proto já mám tuhle značku na white listu) dělá umění, šlape do témat (vzpomínáte na skandální Melamin, který přežil kvůli nenávisti sociálních sítích a #blacklivesmatters jen jeden den na světě a Acampora měla co dělat, aby ho zašlapali do země?). V kolekci Tadema je ještě jedna krásně divná vůně, Pompei Red, vůně cihlové barvy získávané z hlíny – ta už je i pro mne tak konfliktní, že recenzi určitě psát nebudu. Ale občas si ji šňupnu pro radost…
Kde koupíte Malum / Acampora z této recenze?
V širokém okolí nikde. V pár buticích v jižní Evropě, ale hlavně v jejich chrámu v Neapoli, nebo na jejich webu. Acampora kupodivu odolává i náletům šedého trhu a tak vám radím: udělejte si čas, objednejte vzorky, najděte si parfumerii a pověnujte se tomu. Jejich vůně nebude mít nikdo jiný, než vy. A ty ručně zapečetěné plechovčičky, to chceš…
(Kdo to nevíte: můžete si koupit sadu s č. p. a prázdným flakonem a podle návodu uvnitř si vyrobit EdP-EdT v koncentraci podle vlastní chuti.)
A jestli to nemůžete vydržet a potřebujete zkoušet a nakupovat hned, jeďte do brněnského Vavavoom – jejich sortiment vůní je stejně nekompromisně niche, jako přístup Acampory a najdete tam unikátní značky, které šedý trh nepohltil. Tímto zdravím holky a kluky z prodejny!
V úterý už jedeme do Milána. Takže nezapomeňte sledovat můj INSTAGRAM s ESXENCÍ ON-LINE a hned pak pokračujem v seriálu TOP 10 z Exence 2023 (a pokud si chcete připomenout neméně dobrý ročník, tady je TOP 10 z Esxence 2022). Abyste nepřišli o novinky, nezapomeňte se přihlásit k odběru článků mailem TADY.
Parfumdreams – slevový kód na 250 Kč – při nákupu nad 1.483 Kč
Některé odkazy na této straně mohou být affiliate. Nákupem přes tyto odkazy nás podpoříte maličkou částkou, která pomáhá udržovat provoz blogu. Nejde o spolupráce se značkami, takže na objektivitu recenzí to nemá žádný vliv. Popsané ceny a slevy platí ke dni vydání recenze. Disclaimer: Tento text shrnuje osobní dojmy a subjektivní názory autora. Nikdo z autorů na blogu nenese odpovědnost za to, pokud se váš dojem liší, ani v případě, že jste se rozhodli pro koupi produktu na základě článku.
Klíčové slovo: Recenze Malum ACAMPORA