• Recenze Iris Porcelana / EX NIHILO, luxusní generation next

No. Tak já jsem si udělala nějakou představu o vůni za 260€. To je asi 6,5 tisíce korun. To je stejně, jako stojí luxusní Hermessence, které jsou považované za předražené a běžným lidem nedostupné. Jméno parfému zní IRIS PORCELANA.

Značka EX NIHILO má pověst inovátorů a nositelů převratných myšlenek do parfumerie, však také výraz “ex nihilo” označuje něco nové, nevídané, něco, co před tím nemělo obdobu. Prezentují se jako tvůrci nového luxusu z nekompromisně kvalitních složek. A dost jejich vůní takovou pověst naplňuje. WOW!

Na základě toho jsem si udělala představu o převratném kosatci, který je založený na osvědčené kombinaci: kosatcové máslo (orrisu), růže a fialka, tedy rtěnkový akord v nejvyšší kvalitě, což je taková běžná oblíbená parfumerní záležitost, a k tomu bude dodaný ten WOW EFEKT, který mne položí na záda.

Jak voní Iris Porcelana?

V úvodních minutách je cítit tonkovo-skořicová tinktura: koření utopené v litrech kvalitního oleje a lihu, typický pro arabské parfémy. Asi pětiminutový záblesk zajímavosti, který vzbudí naději, že toto bude jiné. Už před koncem detektivky můžu prozradit, že to byl poslední WOW moment.

A pak už se začne rozvíjet pudrovo kosatcová nádhera, nejkrásnější fáze tohoto parfému: nejprve hodně pudrová, až dusivě pudrová, mrak pudru, pak pomalu přechází do šafránově gumovité (jako pichlavý blesk v oblaku pudru), málo sladké verze. Růže ani fialka nejsou sladké, jenom ždibíček, takže babiččina rtěnka se nekoná – to je dobře. Ale co se to vlastně koná? Ach, koná se tryzna za kosatec. Protože tahle čtvrthodinka je naposledy, co jste se s ním potkali a pak byl uložen do dřevění rakve, víko pevně zaklapnuto a položeny růže. Ahoj!

Následuje několikahodinové poslední rozloučení, kdy vám je nos, mozek, hlava, rozum…tolikrát omlácen o dřevěné víko rakve, že nejen že na nebožtíka už nevzpomínáte s láskou, ale vy ho začnete podezírat i z toho, že vám ten zlomyslný a poťouchlý dědek Iris v poslední vůli odkázal jen tu dřevěnou boudu na konci zahrady.

Ať už ho zakopou!

Kvalita vůně?

Takže: ano. Od začátku až do samého konce nemáte pochybnosti, že jedete v parfumérské business class. Ingredience jsou čisté, jasné, nazvala bych je čitelné: kosatec je kosatec, santál je santál, růže je růže. Každá jednotlivá složka v každém momentě života vůně řve do okolí “jsem drahá”! I to pižmo je takové hodně pižmovité, opravdické, a vůbec nestojí v bázi jako utužovač vztahů, ale prostě huláká “Here we go! Yeah!”

Bohužel, klíčové je to slovo “řve”.

Ale kde je ve vůni kosatec a porcelán?

Tohle je pro mne největší zklamání: za ty prachy jsem čekala předávkování orrisem. Ta ospravedlňující kapinka na začátku je málo! A porcelán? No nevím, kdo vymýšlel tenhle název, ale rozhodně to nebyl Číňan zvyklý na jemný kostní, bělostný, průsvitný, zvonící a křehoučký čínský porcelán.

Spíš to byl někdo, kdo navštívil hrnčířské trhy v Berouně a pod heslem “hlína jako hlína” chytil do ruky výtvor některého z umělců, co se jim nechce do práce (neuražte se, většina jich tam to umí, ale takového jsme dnes nepotkali). Těžká hlína, žádný porcelán.

Houževnatá vůně?

To je to slovo: houževnatá. Tahle vlastnost provází Ex Nihilo od začátku a pravda je, že jsem byla zvědavá, jak se podaří ji zlomit tím porcelánem. Ne, nepodařilo. Je to tuhoň, jako řízek, který umím usmažit jen já a školní jídelna.

Originalita nápadu?

No, protože jse si sem tenhle nadpis už napsala, tak se k tomu vyjádřím. Ale nechtěla jsem být dnes tolik negativní, protože tady ten nápad prostě není. Začátek – pudrový kosatec, konec dřevo s pižmem a trochou růže, co mi to jen…cokoliv v Sephoře. Přemíra a nekonečná obliba kašmeranu, kašmíru, santálů…vede k tomu, že dnes těžko narazíte v mainstreamu na vůni, která by tím nebyla “vylepšená”. Nedávno tím vylepšili i No.5.

Je to nuda.

Já sama bych jmenovala Attessu, Peut Etre 2020 a Teint de Neige jako dvojčata k tomu začátku. A potom…asi nejblíže bych tipla Van Cleef&Arpels, notoricky známý Bois de Iris, ale zahuštěný na kaši dřevenýma pilinama. Šla jsem se podívat na Fragranticu, co si myslí ostatní, a je tam zástup vůní, které ani neznám…jako u jediné vůně téhle značky. Je to prostě pikhart.

Je to super-moderní a trendy vůně

Přesto nepochybuju, že si tahle vůně najde fanoušky, i když to nebudou asi niche borci, ale milovníci drahého mainstreamu. Jak píšu výše: kvailtka tam je. A kdo se nechce hrabat v niche umění, výtvorech a pokusech, ale chce něco jednoduchého, tak tady to má na talíři. Je to supermoderní, bude letět tak dlouho, než doroste nová generace dětí, kterým se už dřevo líbit nebude. Když se na ni dívám pohledem mainstreamu, je to prima; když se na ni dívám pohledem niche, je to kýč. Bezduchý, ale trendy. Cool.

Koupit, nekoupit?

Jestli milujete tzv. ikonické kousky v módě, tak si to kupte. K prošívanému psaníčku Chanel nebo baloňáku Burberry, k hladkým lodičkám s červenou podrážkou, k prstýnku ze 3 barev zlata…to bude akorát. Přesně. Sedne to. Je to drahé klišé, je to poznávací znamení klanu, a přesně sem taky značka míří.

Jestli dáváte přednost originalitě, tak si dejte tady na našem blogu vyhledat heslo IRIS a studujte… existuje tolik nádherných, kostacovo-dřevitých vůní, dávám vám sem obvyklý nákupní výběr vůní s kosatcem, se kterými si neuděláte ostudu:

edit: Generation next kosatcových vůní

Když jsem dnes ráno flakon fotila a přemýšlela jsem o vůni, došlo mi, s jakou nabubřelostí jsem tu recenzi napsala. Parfém dělala velmi mladá parfumérka Dalia Izem. To je generace, kterou jsme si my odkojili dřevem: vůně kašmíru v dětských plenkách a kosmetice, přes čistící prostředky, aviváže, stromečky do auta, vonné svíčky, oříškové sušenky, ledové čaje…my jsme to svoje děti naučili a oni nám to teď vrací.

Tedy nevrací nám to úmyslně. Znáte tu legendu, jak část Francouzů trpí anosmií na pižmo? Prostě ho necítí…protože jsou tak předávkováni umělým pižmem přidávaným do veškeré kosmetiky, drogerie, interiérových vůní…že prostě ztratili citlivost a musí se dávkovat víc a víc…to jsme my provedli našim dětem. Vyrostli v tom, líbí se jim to, a tak je jasné, že mladá parfumérka nebude dělat vůni pro nás boomery, ale pro svoji komunitu.

S přihlédnutím k tomuto tedy poopravuji svoje mínění: vůně kostace je nudná a nic nového se v ní neobjevilo. Ale díky předávkování dřevem se dá nazvat “perfektní” pro svoji generaci. Generation next. Zvykejte si.

 

 

 

Romana

Romana Granátová, niche perfume enthusiast, journalist, writer

You may also like...

4 Responses

  1. Zdenda napsal:

    Ahoj. Zdravím z Bregenz. Přesněji z karantény, protože mám kovid. Přemýšlení co si sem vezmu za parfémy bylo ůplně zbytečné, protože všechno mi voní stejně. Tvůj článek perfektní, ale marně hledám nějaký psaní jaký byl Milán?

    • Romana napsal:

      Ahoj Zdendo, ty jsi fakt old school, pořídit si covid, když už ho všichni dávno měli! 😮 Tak doufám, že se ti daří v rámci možností dobře. A budˇrád, že něco cítíš, já jsem byla úplně mimo. Ani prd. Prosímtě, Milán super, mám dokonce napsaný článek, ale nemám čas probrat se fotkama, kolik jich mám! 😮

    • Martin Krutiš napsal:

      Se tu hrabu v minulosti, no a koukám. Já si to s covidem rozdal poprvé týden před tebou. World is a shit disco with jelly miracles. Už je srpen. Trochu mi drhne chřìpì z malajské variace na kosatec a řìkám si, kde tak může vonět absolue z kořene fialky…? No ať nám to po zbytek léta zpìvá a vonì.

      • Romana napsal:

        Zdenda je ještě v poustevně, vrátí se až za měsíc. 🙂 Hoši, každý si na léto pořidí bazén, grill, nafukovací člun, a vy kovid. Nejste trochu old school?

Leave a Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

%d bloggers like this: