• Lunární med Miel / JIL SANDER (2025)
Jil Sander se na parfémovém trhu dlouhé roky pohybovala v segmentu „lepší líbivky“. Strohá, jednoduchá, bezbarvá móda, kterou šila, kontrastovala s vesele zářivými slunečními vůněmi a mazlivými pudrovkami. Ale už nebude. Už se vše sjednotilo na černobílém průměru. Recenze Miel od Jil Sander.
Konec parfémů Jil Sander, jak je znáte
Hamburčanka Jil Sander založila v roce 1973 značku jako ztělesnění elegantního minimalismu. Její oblečení a kostýmky se vyznačovaly tím, že se ničím nevyznačovaly – žádné tvary, nápadné barvy ani loga. Strohost a jednoduchost šatů a kabelek vyžadovaly dokonalý styling nositelek, protože bez toho by vypadaly jako v dresu do tělocviku. Bílé tričko a tmavě modré trenýrky za 650€.
Pamatujete flakony parfémů Jil Sander? Válečky, kvádříky, kostičky zářily pastelovými barvami naplněné nejvíc easy-wear vůněmi na trhu. Když jste nevěděli co, s jistotu jste u JS vybrali. Jedna vůně se vymykala: Jil Sander N°4 je odpovědí na Poison / Dior – těžká, švestkovo-tuberózová chypre z roku 1990 patří dodnes do zlatého fondu německých parfumerií.
Je to trochu nespravedlivé, že zrovna oldschool chypre N°4 přežívá, protože IMHO není tak dobrá, jakou má pověst a třeba kašmírová Jil, něžná Eve nebo kostičky Pastel, byly prostě vích chic. Tak ale OK, jsou pryč.
V roce 2021 značku Jil Sander koupil módní korporát a rozhodl se ji modernizovat – tedy jít až na dřeň jednoduchosti. Jejich dříve jednoduché oblečení je teď už tak strohé, že na něj musejí našívat velká loga, aby obhájili vysoké cenovky. A teď pozor – totéž teď platí i pro jejich parfémy! Vaše oblíbené sluníčkové flakonky do každé kabelky se proměnily v ručně vyráběné kilovky OLFACTORY SERIE 1. Jednoduché bílé bandasky s nepraktickým otvíráním, které mohou stát jedině v šatně vysoko na polici, daleko od dětí. Materiál je plast, ale krásný, vypadá jak keramické izolátory vysokého napětí.
JIL SANDER OLFACTORY SERIE 1 – jaké jsou?
Flakony jsou ale krásné – těžké, umělecké dílo vlastně teprve teď vystihuje essenci značky. I vůně mají stejný charakter, jako móda: abstraktní strohé zobrazení věcí – Tea, Coffea, Earth, Leaf, Miel, Smoke. Mají být v tom nejkvalitnějším provedení, protože prostě…. 230€/100ml. Všechny jsou postavené na podobném syntetickém minerálním tónu – řekněme petrichor (co to je, si přečtěte ZDE), ne moc výrazná vůně zmoklého betonu. Ta je pak vždycky doplněné nějakým rozlišujícím tónem.
Nemám moc ráda, když se vůně jmenují tak, jak voní: je tam málo protoru pro fantazii a mozek pak podvědomě srovnává parfém s vůní, která je ve vašem mozku uložená s tímto štítkem. Jak voní káva – vím všichni, že? A teď nám mozek říká: tak co, je to stejné, jako kafe, autentické? A kdo nemá rád kávu… kdyby se Coffea jmenovala třeba „Vesmírný třesk“, asi by se mi tahle teple tmavé dusivá kompozice s trochou černého balzámu líbila víc. To samé Leaf, miluju zelené vůně, jenže tady je to: „krásné, ale …no a co? zelená…“. A tak dál… až na jednu: MED.
Recenze Miel / Jil Sander
I tady jde o syntetickou nápodobu něčí představy medu. Asi takto: kdybyste letěli třicet let vesmírem a s druhým kosmonautem si občas povídáte o medu. Jednoho dne jste požádali palubní počítač, aby vám syntetizoval med, protože máte chuť si tím osladit čaj. CML chvíli čaruje v laboratoři a ve skleněné kádince vám doručí kosmický med.
Vyprázdněnou, syntetickou, dietní, kovově chladnou a poměrně přesnou vzpomínku na med. Tím, co utváří na petrichorovém základu medovost, je zajímavý, těžký, nasládlý syntetický tón, trochu prášivý a trochu dusivý. Sladkost spíše jen připomíná, než aby byl skutečně sladký.
Extrémně zajímavé na přivonění, fetišistické, ale jako sillage za člověkem má bohužel efekt trochu zpocené kůže. Když čichám k flakonu, řeknu si „úžasné!“, ale kdybych šla za někým, kdo je tím navoněný, řekla bych si „měl by se osprchovat“ a přešla bych na druhý chodník.
Líbí se mi. Vlastně všechny jsou prima. Suché, prášivé, nesladké, ale taky neslané a nemastné. Žádný velký vývoj, ale pověstně dlouhá syntetická výdrž. A taky žádná velká unikátnost. Přesně, jako současná móda JS – jednoduché, strohé linie bez ozdob a bez fantazie. Nuda, že? Důvodem nákupu, který dokážu pochopit, může být krásný flakon.
Kde koupit nové Jil Sander – Olfactory Serie 1
Distribuce je omezená na butiky JS a pár luxusních obchodů na světě.
Jestli chcete vonět sofistikovanou, ne příliš sladkou, ale výrazně medovou peckou, kupte si koupí Soir de Lune od Sisley. A nezapomínejte taky na staré dobré levné Jil Sander ze základní řady, dokud tady jsou…
Jestli chcete dostávat parfémové novinky do vašeho mailu, nezapomeňte se přihlásit k odběru článků mailem ZDE. Chcete-li podpořit náš blog, kupte si něco na přes odkazy na naší stránce KÓDY & SLEVY. Díky!