• Velké fialkové defilé 11. BORSARI: Violetta di Parma (nesmrtelná fialka)
Tuto vůni nyní najdete v mém bazárku.
Marie Luisa Habsburská, vévodkyně z Parmy, manželka Napoleona Bonaparte, milovala fialky. Ne, nemilovala; vášnivě jim propadla. V Paříži, kde žila s Napoleonem, nebyla šťastná. Francouzi ji nepřijali a stále se obávala, že jí usilují o život političtí konkurenti. Když se v roce 1814, po rozchodu s Napoleonem, přesunula do Parmy jako její vládkyně, místní obyvatelstvo ji přivítalo tak vroucně, že si Parmu okamžitě zamilovala a rozkvetla ona i město. Doslova, fialkově.
Její dvůr musel chodit oblečen do purpurové barvy, ona sama nosila jen fialkovou barvu, fialky vplétala do vlasů, všechny místnosti parmského paláce byly provoněny vůní kytiček fialek. Fialky se staly jejím symbolem, nechala jimi ozdobit porcelán a nábytek, dopisní papíry i pečeť, fialku používala místo podpisu…a pořád jí to bylo málo! A tak požádala mnichy z kláštera dell’Annunciata v Parmě, aby jí vytvořili její značkovou, celebrití vůni. Mnichové extrahovali z květů a listů fialek zvláštní esenci a míchali ji s jinými italskými složkami, až získali vůni, která se stala Mariinou signature, každý poznal její přítomnost v komnatách paláce: parmskou fialku, Violetta di Parma.
Po její smrti v roce 1847 recept na fialkový parfém zůstal uzavřen uvnitř zdí kláštera a zmizel by z povrchu země, kdyby babička lazebníka Ludovica Borsariho nepožádala vnuka o namíchání vůně, kterou si pamatovala z mládí, kdy sloužila u dvora kněžny Marie Luisy. Ludovico se snažil vůni vyrobit, ale pak se rozhodl jít snadnější cestou a přesvědčil mnichy o prodeji receptu. Parfém začal vyrábět ve velkém množství a prodávat marnivým parmským paničkám, a od té doby se vyrábí nepřetržitě. Parfém ale není jedinou památkou na milovanou Marii Luisu. Fialka, která v okolí Parmy roste ve velkém množství, se stala symboleměsta a kromě parmské šunky, která je komerčně úspěšnější, si můžete odvézt fialkové bonbóny, sirupy, zákusky s čerstvými květy, kandované fialky, fialkovou limonádu nebo slavnou fialkovou zmrzlinu. Btw: víte, že i ta naše skromná fialka je jedlá? Už jste ji ochutnali? Až na ni narazíte na jaře v přírodě, zobněte si, je to moc příjemný požitek.
Ve dvacátém století procházela značka Borsari vlastnickými změnami, nicméně nikdy nezmizela z výsluní. Z původních zelených lahviček přešla k napodobeninám lékárenských kontejnerů s roztomilou fialkovou mašličkou a byla vytvořená celá řada kosmetiky – fialkové pudry, mýdla, krémy… Pro radost turistům hromady rozpustilých kostičkových omašličkovaných miniaturek po třech eurech. A jako vedlejší produkt vznikla řada úžasných reklam, skvěle ilustrující ducha dob(y). Nedocenitelné svědectví parfémů o historii.
Violetta di Parma / Borsari je skromná vůně. Není to parfém ke kabelce Gucci. Vévodkyně v prostředí bez konkurence parfémů, nemohla omračovat mraky těžké vůně. Druhý pohled je, jak je jednoduchoučká vedle složitých moderních kompozicí. Obsahuje vedle fialky i další složky, klasický florentský kosatec, vanilku, růži, pižmo, hyacint, vetiver, koncert klasických složek, kdyby…kdyby nebyla komponována jako přísný soliflor. Marie Luisa chtěla prostě fialku. Takže fialka je dominantní , ostatní složky v kompozici úplně potlačuje, až na vetiver, který tvoří spíš pocit, než vůni, zeleného fialkového lístku rozemnutého v teplých prstech. Dnes už je esence syntetická, nicméně si pořád drží soliflorový charakter.
Pro milovníky jiných ingrediencí vyrábí Borsari, který postupem času měnil majitele a dnes patří snad do Berlusconiho stáje vedle nějakých šunek a parmazánů, další vůně; ale žádná z nich nedosáhla obliby, slávy a kvality Violetty. Existuje i Colonia di Parma, od výrobce Borsari, ale je to jiná firma.

Ať se snažím, jak se snažím, nevím, z které kabelky vyklepat svoji roztomilou miniaturku, kteroi jsem pro vás testovala. Takže místo čerstvé fotky jsem našla jednu archivní, tak schválně, jestli poznáte, která z těch pidiaturek je Violetta di Parma a schválně, jestli poznáte, co byl můj nejoblíbenější parfém?
Viloetta di Parma / Borsari nemůže konkurovat předešlým recenzovaným fialkovým vůním opulencí, ani výdrží. Je prostá, ale víc než kde jinde tady platí, že v jednoduchosti je krása. Nedávno jsem vás naváděla, ať ještě nic fialkového nekupujete, že to levné a dobré ještě přijde. Aby vám Violetta di Parma usnadnila rozhodování, prodává se za směšnou cenu 50ml za 30€. Ale abyste si jí vážili, nedá se koupit skoro nikde v Itálii, jen v pár shopech v Parmě a v okolí, a v několika málo e-shopech v Německu, Anglii a USA. Nebýt té dostupnosti, byla by perfektní.
A ještě odpověď na otázku, co vás svrbí na jazyku: nahradí Meteorités / Guerlain? Ale jo. Nehledejte v ní mnohovrstevnatost meteoritků, ty jsou bohatší. Ale ve finále stejně chcete vonět jako příjemná přírodní fialka, ne?
zdravím a mam dotaz, lze tento parfem koupit i v CR pres cesky internetovy obchod? marne jsem hledala a nenasla jsem, muzete poradit? dekuji
Nevím o žádném českém, který by to tady kdy prodával. Slíbila jsem Dejničce napsat shopy evropské, snad se k tomu večer dostanu.
Děkuju!
Ach! Nevěděla bys, které ty eshopy v Anglii a Německu to jsou?
Teď z hlavy ne, ale dám to do vánočních tipů. 🙂
Ta flaštička s mašličkou! 😀