• Voním, tedy komunikuji: 5. Jak vypadá vůně

Komunikační sdělení vůně je tedy kombinací přirozených charakteristik a vlastností, které jim přidělila společnost, my.

“Heldáme pachové stopy!”
Riva del Garda, Profumeria Riva

Často diskutovanou oblastí je erogenní vliv vůní na člověka: vliv některých vonných látek na změny fyzického stavu člověka (zrychlení dechu, krevního oběhu) zvláště ve spojení s hormonálními změnami v organismu zamilované osoby, mohou vyvolávat sexuální vzrušení. Také vnímání příjemce vůní závisí na různém stavu organismu, spojeném se sexuální aktivitou (např. ženy v období ovulace či menstruace vnímají vůně jinak).

Experiment v laboratořích DROM v Německu měl prokázat, zda muž ovlivněný vůní rychleji reaguje na sexuální podněty. Experiment spočíval v předvádění dráždivých fotografií sexuálně aktivním mužům za přítomnosti oblíbené vůně (parfémy si sami muži vybrali jako „příjemné a vzrušující“) a bez přítomnosti vůně či pachu. Výsledek experimentu ukázal, že při přítomnosti vůně skutečně muži o něco dříve reagovali na sexuální podněty než muži v referenční skupině bez parfému. No, jak jinak to mohlo vypadat, když se sešli samečci nad fotkami nahých slečen: referenční skupina bez vůně vs. referenční skupina pod parou. Střídavě jim ukazovali na velmi krátké okamžiky obrázek ženy (oblečené) u domu a obrázek přibližovali. Aromatizovaní muži si mnohem dříve na fotce všimli ženy, než ti nasucho. Otázka zůstává, co by bylo, kdyby tam místo ženské stálo Lamborghini nebo David Beckham.

Přímý účinek vonných látek na sexuální vzrušení (tzv. feromonů) ale u člověka prokázán nebyl.

 

Jsou všude.

Moderní doba, ve které recipienti získávají 80% informací nepřímou komunikací, postavila do mezilidské čichové komunikace překážky v podobě médií: časopisů, telefonů, internetu… S médii se objevil v parfumernictví paradox: jak jinak než vůní lze popsat vůni, aby lidé byli přitahováni k vůni (k jejímu nákupu)? Jak komunikovat  něco neuchopitelného, individuálně vnímaného? Komunikace čichu se stala typickým předmětem sémiotiky, oboru, který se zabývá novodobými mýty ve společnosti, v reklamě. Sociální vlastnosti vůní indexovány a předkládány spotřebiteli ve formě mýtů.

Sluníčko: mýtus o dobré náladě.

 

Zajímal by vás mýtus o blond vlasech v reklamě na šampon?

 

 

 

 

Všechny díly seriálu:

1. Smysly a komunikační nesmysly

2. Trocha (čichové) teorie vás nezabije

3. Ta žena voní arogantně

4. Voním, tedy komunikuji, tedy jsem

5. Jak vypadá vůně

podpis_ROM

 

 

 

Zdroje: TISSERAND, R.: Umění aromaterapie; TREPKOVÁ, E.,VONÁŠEK, F.:Vůně a parfémy

 

You may also like...

4 Responses

  1. Marketa napsal:

    Parfemy od Armaniho jsou nej 🙂

  2. Myslela jsem si, že ideálním povoláním pro mě/mně by mohla být hráčka na činely nebo domina (třískáš chlapy za prachy a ještě ti to v té kuži sluší…). Ale možná, že bych mohla prověřovat ten vliv vůní na chlapy. To mohla být velká sranda!!!
    PS: ten mýtus o blond vlasech CHCI!!!

  3. Regina Nıne napsal:

    Četla jsem, že ženy užívající antikoncepci jsou méně citlivé na vůně (což pak ovlivňuje libido), než ženy, které atk neužívají. Ty mají čich nejcitlivější během ovulace. Centrum ovlivňující citlivost na vůně a centrum ovlivňující vaječníky jsou fyzicky v mozku velmi blízko. Vypadá to, že tím se pak špatně vyhodnocuje “pach” DNA potenciálního partnera/ky. Takže nejlepší je nejdřív očichat a až potom zobat prášky proti dětem.
    Jak je to s tím mýtem o blond vlasech …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..