• Yodeyma, Essens…proč ne?

Už jsem prostě musela.

Tahle země je parfémově rozdělená na dva hlasy: jeden, který tvrdí, že voňavky, které koupili na Notino, voní jinak, než jak si pamatují a nebo jak znají “originály” z parfumerie. Že prostě je tam jiný tón, jiná intenzita, jiná výdrž…

A druhý, který říká, nebo spíš křičí, že vůně inspirováno, nezaměňujte s…, tedy fejky, jsou stejně dobré jako originály, jen neplatíte za značku a obal. Takže vlastně lepší. A vlastně to ani nejsou fejky

A když to posloucháte pozorně, zjistíte, že ty dvě množiny mají průnik: mnoho lidí si prostě nákup duplikátů omlouvá tím (oh, to kousavé svědomí), že nákup na e-shopech je riskantní, protože by mohli koupit fejk, zkaženou vůni, vůni pro jiný trh (CO-TO-JE?)…chápete to? Oni prý mají tak jemný čich, že poznají ve tři roky starém La Vie Est Belle kazící se vrchní notičku, ale laciná napodobenina jim voní krásně a dlouho…tady je falešné něco jiného, než voňavka.

 

No, a pak se mne ptají: zkoušelas to, abys o tom mohla mluvit? a dovolávají se toho, abych jim potvrdila, že to voní minimálně stejně dobře, jako originál… STOP! Nejdu do toho. Kdysi jsem to prozkoušela, kdo čte blog, tak to tady četl a už se tím zabývat nebudu. Proč? Nejde o to, jestli counterfeity voní špatně, dobře, podobně, dlouho. Jde o to, jaký dopad má prodej falsifikátů a napodobenin na kvalitu a vznik nových značkových, chcete-li  originálních vůní. A to je tak…

Kupovat nebo nekupovat Yodeyma, Essens, Saphir, Krásnévůně.cz, Parfen?

Tyhle značky nezakrývají, že napodobují slavné originály. Vedle toho existují vůně, které se nepokrytě vydávají za originály a taky vůně, které je “nežalovatelně” napodobují, třeba Chocco Cannel. Měli byste si kvůli nim sahat do svědomí?

K pochopení je potřeba se podívat, jak vypadá globální trh parfémů: na světě se prodá velké množství voňavého lihu. Z toho je většina od výrobců, kteří vůně také vyvíjejí, tzv. originály. Ale podíl napodobenin, ať už těch, co jsou skutečně převlečené za své předlohy, nebo těch, co vypadají jinak, ale u svých zákazníků používají převodníky na původní vůni, je velmi vysoký. Podle některých odhadů jde o 10-20% trhu.

Zisky globálních kosmetických firem jsou nepochybně obrovské. Vypadá to, že je únik 10-20% obratu nemůže poškodit. Tak se podíváme, z čeho se skládá cena parfému.

Co tvoří cenu parfému

Vypůjčím si schéma od Picodi (zde: https://www.picodi.com/ie/bargain-hunting/few-pounds-for-the-scent-hundreds-for-the-bottle-why-original-perfume-cost-so-much)

 

Těch schémat existuje hodně, všechny vypadají podobně, takhle nějak to je. Co nás bude zajímat, jsou peníze, které má v rukách výrobce – označila jsem je žlutě. To první, “manufacture” je vlastní výroba: suroviny, stroje, energie, pracovníci, parfuméři, laborky. Tomu rozumíme, tady na konci je ten samotný parfém.

Licence fee” pokrývá náklady na recepturu. Tady už se bavíme o “originalitě”, toto platí výrobce za to, aby mohl vyrábět určitou vůni.

Manufacture margin” – to je marže výrobce (pozor, ne zisk!) K tomu se hned v dalším odstavci vrátíme.

Ostatní položky už nejdou za výrobcem, jsou to náklady na dopravu, daně a ta poslední dole – 36€, tedy 43% ceny, je marže prodejce (pozor, zase nejde o zisk, ale z toho platí obchody, prodavačky, reklamu…)

Proč výrobci mění receptury

Už se dostáváme k cíli: o tom, jak a proč se “zakazují” různé složky, jsme tady už psali mnohokrát.

Situace vede k tomu, že se “staré složky”, často přírodní, nahrazují novými složkami, z drtivé většiny syntetikou. Jenomže to nefunguje tak, že parfumér sáhne ve varhanech po jiné lahvičce. Prostě tam náhrada není, ta se musí nejprve vynalézt.

Ten proces vypadá zjednodušeně tak, že úřad vyhlásí nějakou složku za “podezřelou”. Rozjede se proces zkoumání, testů a studií, aby se prokázalo, jestli je škodlivá, nebo ne (z milionu důvodů: vyhubení zvířat nebo rostlin, alergie, rakovina, genetické mutace, ekologie při výrobě, ekologie při spláchnutí do vodního systému…) Ten trvá několik let a v případě, že úřad dojde k závěru, že “ano, zakazujeme”, tak se určí přechodná doba a potom šlus.

Výrobci ingrediencí a parfuméři (a IFRA) na to reagují tak, že už v okamžiku, kdy je složka prohlášena za “podezřelou”, začnou vyvíjet náhradu. To znamená, že se zavře mnoho lidí v mnoha firmách do laborek na dlouhé dny a vymýšlí a zkouší nové sloučeniny. Ty pak podrobují na dlouhé dny a týdny testům (např. je potřeba zjistit, jak bude určitá látka ve skle reagovat na sluneční světlo, když bude stát 5 let v koupelně na poličce – nezmění složení tak, že se z ní stane jed nebo alergen?). Taky se musí zjistit, jestli látky vyrobené v malém množství ručně v křivuli bude možné vyrobit v tunách v nějaké fabrice na světě. Jestli vůbec existují technologie na výrobu ve velkém, a případně se stávající chemičky musejí přestavět nebo postavit úplně nové výrobní jednotky. Toto stojí miliardy. Eur.

Když se tohle všechno povede, obvykle několik výrobců na světě nabídne stejnou nebo podobnou látku na trh. Proto existuje pro “syntetický jasmín” celá řada obchodních značek.

Přitom vznikne mnoho verzí té určité složky v různé ceně a kvalitě: protože nejen parfémy potřebují nové ingredience, také kosmetika, drogerie, prací prášky, potraviny

V tu chvíli nastupují parfuméři a reformulace. Popadnou lahvičky s novými látkami a čekají je dlouhé hodiny zkoušení. Nové látky nejen, že nevoní stejně, ale disponují jinou intenzitou, prchavostí, viskozitou, jinak reagují ze zbytkem složení parfémů…je potřeba předělat celou kompozici. Toto stojí stamiliony. Eur.

Kdo platí ty reformulace?

Výrobci. Je to náklad, který ukrajuje právě z těch 15€ marže výrobců a tím snižuje jejich zisk.

Kdo to platí u výroby counterfeitů? Nikdo. Výrobci fejků používají levné metody rozkladu vůní na složky (chromatograf – určitě jste o tom už slyšeli). Pak nakoupí levnější verze složek, poskládají tak nějak aby to bylo podobné původní kompozici v prvních 5 minutách.

Levnější a dražší “totéž”: jak je možné, že některé syntetické pižmo je dražší a jiné levnější? Šak všechno chemie, ne? Záleží na výzkumu a typu výrobku, vstupní surovině, technologii výroby, výstupní kontrole…pro lepší představu: jahoda je jahoda. Červená, vypadá a jmenuje se stejně. Ale je markantní rozdíl mezi jahodou z babiččiny zahrádky, ze skleníku, dozrálé na sluníčku v Itálii, dovezené v lednu z Afriky nebo z Holandska…chápete? 

Pomíjím morální aspekt celé věci, že fejkaři se přiživují na práci mnoha lidí, kteří strašně usilovně studují a pracují a přispívají svojí kreativitou, abychom měli krásné vůně.

V tomto případě jde o to, že nijak nepřispívají do toho nutného kolečka vývoje. Ty peníze, které se nevracejí výrobcům, tam prostě chybí a pokud byznys s fejky poroste a bude ukusovat z marží výrobců, může to mít markatní dopad na kvalitu “značkových” parfémů, ale taky omezení vývoje nových kreací. Peníze jsou jen jedny. A to já nechcu.

Tedy jestli kupovat Yodeyma, Essens,  Saphir, Krásnévůně.cz, Parfen, “inspirováno parfémem”, “nezaměňujte s parfémem”, nebo si pořídit 1:1 falsifikát, či  “Chantal No.5” nebo “Dolce Blue”? Na to si musíte odpovědět sami.

 

Takže: co kupovat, když to chci levně?

Já vřele doporučuju si starší vůně velkých značek mainstreamu: Estée Lauder, Clinique, Lalique, Grés, Dolce&Gabbana, Lanvin, Fragonard, Molinard, Courreges, Cacharel, Chopard… je jich spousta, jsou krásné, kvalitní, originální – pouze jim chybí sláva na instagramu.

Díky prošlým licencím, osvědčené výrobě a nulové investici do reklamy jsou velmi levné. Nejsou prošlé, jsou vyrobené nově, ale prostě už jsou roky “zaplacené”. Jenže patří značkám, které táhnou tenhle byznys a investují do výzkumu a vývoje – tedy přesně tam, kde potřebujeme, aby se sypaly peníze, aby na konci byly dobré drahé složky a krásné parfémy.

U mnoha z nich proběhla reformulace, takže mají moderní dřevité tóny, jak to teď lid mají rádi, a nevyznívají oldschool. A objevíte mezi nimi určitě nenapodobitelné kousky. Budete originální.

Ještě musím udělat jednu věc: výše zmiňované Notino má v tomhle směru výbornou nabídku a hlavně nákup u nich je úplně bezpečný: já tomuhle shopu věřím a doporučuju.

Vybrala jsem vám (a zároveň to dávám do nové rubriky ✒️SUPERMARKET) nějaké kousky, které by vám mohly udělat radost: levné&dobré.

Reklamní okénko zde:

České eshopy:

Slovenské e-shopy:

 

 

You may also like...

11 Responses

  1. Zdeněk napsal:

    Zpráva z konce světa. Zatímco Alexandria Fragrances (Apple Brandy) posílá DHL, u nás pak PPL a za šest dní to mám v boxu, kterej je 100 metrů od našeho baráku, DUA zasílá Royal a to jde na naší poštu. Takže už to leží asi 15 dni na celnici. Všechno vyplněný, poslaný kopie objědnávak atd. Asi před týdnem jsem někde četl článek, že lidi z celnice dostávají teprve vánoční dárky. No dobrá zkušenost. Už nikdy více 🙁

  2. Zdeněk Kazda napsal:

    Ahoj Romčo.
    Krásnej článek. Někdy se ovšem stane i tohle. Já se držím v podstatě už řadu let Kiliana Straight to Heaven a svatým grálem jsou pro mne jeho dva chlastací parfémy Single Malt a Apple Brandy. Ten poslední sedí přímo na trůně mého voňavého království. A najednou oba zmizely. Jak už moc nesleduju co je novýho, tak to příšlo jakože cože?! Proboha proč?! A pak brečení u posledních 3 ml a velkej smutek. No a najednou nová vůně Apple Brandy on the Rocks. Takže zase obrovská radost a letím do Ingerdients kde ji měli. Rozzářený voči a paní prodavačka: ,,No jestli znáte originál, tak budete asi zklamanej.” Ježiš to bylo strašný. Místo aristokratického pití tam bylo nějaký hnusný osvěžovátko na hajzl. Já nejsem ani schopnej napsat toaletu, protože jsme ještě teďka naštavanej. Někdo totiž přišel na to, že do toho dá ananas. To je jako kdyby sis do drahýho koňaku nalila skleničku piva. A tak jsem začal hystericky hledat, abych ho ještě někde ulovil, ale to napadlo asi milion dalších aromáků. Nikdy nic. No a jeden chlápek napsal, že si kupuje Wasted Moment z Alexandria Fragrances a že je to v podstatě stejný. Už toho mám doma asi 3 litry a není to stejný, je to lepší. Takže někdy se prostě zadaří. A ještě mám objednanej Spiritus Dei od DUA ten je inspirovaný Single Malt. Tak uvidíme. Kilian má prostě smůlu a může si ten ananas strčit někam 🙂

    • Zdeněk Kazda napsal:

      Jen doplním – Jak Alexandria Fragrances tak Dua Fragrances vyrábí právě parfémy inspirované …

      • Romana napsal:

        Nazdar Zdenko, kluku, jak se máš? 🙂 No, ty vylepšovačky, to je peklo. V takovém případě si to ovšem zaslouží… Mně přijde, že DUA se zaměřuje na ukončené vůně, našla jsem tam pár legend, co už se nedělají. Jak na tom DUA s kvalitou? Protože to není nijak levné.

        • Zdeněk Kazda napsal:

          No, pořád zpívám v PFS, takže jsme měli asi rok a půl volno a i teď jsme museli zrušit koncert v Rudolfinu protože zase omikron.
          DUA toho mají fakt kvanta, ale nevím o nich nic. Jenom z recenzí na Fragrantice. Spiritus Dei Inspired By Kilian Single Malt by měl dorazit příští týden, tak napíšu. Drahý to je £38.00 za 30ml je dost. I tak je v podstatě pořád vyprodanej. Dua i Alexandrie (to jejich ,,Apple Brandy” je ovšem dokonalý) mají zastoupení u v Anglii, jinak ze Států bych si to asi posílat nedal. Říká se, že gentleman o penězích nemluví. U mne je to tak, že jdu do obchodu s oblečením, všude obrovský cedule 80% sleva, mně se líbí jedna košile a ta jediná ve slevě není. Vždycky. Takže i vůně který nosím jsou drahý. Jenže už žádný jiný nekupuju. No kecám :)))) Koupil jsem si Bee od Zoologist. Fakt se nedivím, že vyhrála nějakou cenu. Tu vůni miluju, ale zase nevím jestli bych měl odvahu s ní vyrazit ven. Jak říkám, na některý věci veřejnost ještě není připravená :))). U mne je to obtížnější, že při zpívání jsou hned vedle mne kolegové a tak musím brát ohled i na to. Kolega si nevím kde koupil nějakou oudovku styl zahnívající koňské maso s odkvetlou růží a bylo to strašný. Musel si to jít na náš nátlak o pauze umejt :))) Docela chápu, že zvlašť na Fragrantice, nebo i v Basenotes se tak často uvádí vůně vhodná do kanceláře. No. Dal jsem si Tě na sledování. Tak se těším. Pěknou neděli Z.

          • Romana napsal:

            Sleduj mne! 🙂 Já si nosím do kanclu co chci, sice sedím v open space, ale oni mi přidělili samostatnou sekci s 5 metrovým stropem, takže jsem ještě nikdy nikoho ze židle nezvedla a jen jednou kolega poznamenal, že “ty ses navoněla” když jsem použila 80´ Fou d elle (Lapidus). Mne teď hrozně baví ty osmdesátkové vůně, totiž!

            • Zdeněk Kazda napsal:

              Ted Lapidus, ježiš to byla vůně. Bylo mi dvacet a tajně jsem se voněl, když jsem známejm, který jeli na dovolenou, hlídal byt a psa v Praze a těm to zase posílala nějaká teta ze Západního Německa. To byly časy. Ostatně teď jsem na někom v tramvaji ucítil Pitralon a málem jsem se rozplakal dojetím. Tak je jasný, že mi to vydrželo tak 3 minuty a pak jakože no, už to tak nějak stačilo 🙂

              • Romana napsal:

                Já si ji nepamatuju, nezažila jsem ji – objevila jsem ji právě teď 😀 Ani Pitralon, neměla jsem na vojně ani bráchu, ani kluka (ježiš! :D), tak nebylo komu posílat….

  3. Fubu napsal:

    No mňam Madame R., to je teda článeček. Včera v drogerii R jsem dělal och a taky ach nad Iceberg Twice a Diesel Fuel for life man….bylo to jako pìt čerstvou vodu ze staré fontány.
    Kultura vůně je tak devalvována….hlavně když stádo ,,vonì,, jedno čìm.
    Všem doporučuju koupit pár kvalitnìch silic…uvědomit si jejich cenu….a něakou směsku si doma kreativně kápnout!….ale vlastně na to nenì čááás…instáč, tvìťa, mek, féčko, tuk tuk,….

    • Romana napsal:

      Ano, ano, to je to SLOVO “pìt čerstvou vodu ze staré fontány”, děkuji! 🙂 Však starý Picasso nebo Morricone nejsou nemoderní, ani zavostálý; řemeslo, kvalita a umění vydrží!

Leave a Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

%d bloggers like this: