• Ztracené a znovu nalezené: návraty našich oblíbených parfémů 1.

Taky vás vždycky mrzí, když si jdete koupit nášup vašeho oblíbeného parfému a prodavačka vám sdělí, že už ho přestali dělat? A co pak děláte? Nejprve zapláčete, pak chvilku nadáváte a pak začne urputné shánění po aukcích na interentu, hledání náhradníka a bolestné zapomínání…

Někdy se stane, že značky vzkřísí oblíbené vůně a zařadí je zpět do sortimentu, třeba jen jako limitku. Ale pro nás je to šance uchmátnout pár kousků, než zase zmizí. Pojďme se podívat, kdo vstal v poslední době z mrtvých…

NU / YSL

Důvody ukončení bývají různé: vůně se málo prodává, nebo je složité ji po reformulaci obnovit, nebo se nový majitel značky rozhodne změnit sortiment, nebo třeba něco zcela nečekaného: skončí autorská práva na obal…To se údajně stalo NU (2001, Jacques Cavallier), která byla v prodeji asi jen tři roky, ale stihla se usadit na hvězdné nebe parfumerie. Za 20 let nikdo nenašel nic podobného: zelené kadidlo, hodně teplého kardamomu a trochu pepře ve vznešeném hlubokém katedrálním chóru, ale zcela bez stopy orientu. V noblesním kovovém flakonu ve tvaru pudřenky a barvy nebe v hodině mezi psem a vlkem. V tom, který se pak stal jablkem sváru.

V roce 2011 YSL přinesl v návratové La Collection několik bestsellerů, balených v obyčejných průhledných kostičkách s bílým plastovým víčkem. NU byla mezi nimi. Je stejná? Tak…jsou si podobné asi jako… jejich flakony to říkají za ně. Ale pořád jde o jednu z nejvznešenějších vůní na trhu, nejen mezi kadidlovkami, a všem kritikům vzkazuji, ať ji porovnávají se současnou mainstream produkcí, ne s 20 let starou klasikou. Pak se ručička vah může přetrhnout směrem k Nu La Collection.

Pár posledních kousků (a myslím, že jde o ty původní 2011, tedy před reformulací) můžete ještě koupit TADY nebo TADY.

Chloé / LAGERFELD je teď Tuberosa 1974 / CHLOÉ

Je v tom trochu zmatek, ale dávejte pozor: začátkem 70. let přišel do módní značky Chloé velký Karl a přinesl sebou koncept velké, hlučné, načechrané a blýskavé disko-tuberózy. Někdy v roce 1974 vůně vyšla poprvé na pulty, a to pod značkou svého uměleckého ředitele Lagerfeld (parfumérkou byla Betty Busse, vypůjčená z Estée Lauder) a jako název parfému byla uvedena značka Chloé. Pro lidi nepochopitelné a tak v další edici už to bylo v pořádku, jako Chloé/CHLOÉ. Obě verze, které dnes najdete na blešácích, jsou totéž.

Celkem nic se potom parfémově nedělo, až do roku 2008, kdy Chloé přinesla růžovo-pivoňkový parfém, opět se jménem Chloé, který okamžitě naskočil ve velkém stylu a od té doby přináší jeden kasovní trhák za druhým. Většina se jmenuje Chloé. OK. V roce 2019 přišla značka s privátní luxusní kolekcí soliflorů a v té se rozhodla vrátit Chloé do hry… aha! Co teď?

Takže v duchu názvů nové linie “Ateliers des Fleurs” je Chloé z roku 1974 pojmenovaná Tuberosa 1974. Vyzkoušet ji můžete v Pařížské v Praze v butiku Chloé a na webu ji nabízí taky šikovný český Douglas.

Zdroj: ebay.com

JUNGLE le Tigre / JUNGLE l´Elephant / KENZO

Tohle je povedená historka, sice to není úplně aktuální návrat, ale za přečtení stojí.

Dominique Ropion udělal v roce 1996 pro Kenzo něco úplně naopak. Kenzovy návrhy byly vždycky divné, řekněme, pracoval s obrovskou škálou přírodních motivů a barev, ale pořád zachovával určitou eleganci a střídmost linií. Parfumér použil stejnou techniku “dám tam z přírody úplně všechno”, ale metodou slona v porcelánu, tedy: všeho strašně šíleně moc. Jungle L´Elephant nakráčel smrtelnou silou do parfumerek, oslovil každého, kdo se jen zdálky ochomýtnul (nešlo si ho nevšimnout, výjimečný flakon byl přitažlivý…do chvíle otevření. Pak nastal šok. Jestliže nám Evropanům trochu…dost…jakože…páchla, něžným Japoncům musela připadat jako nový nástroj hromadného harakiri. Zbláznili se!

Kenzu ale bylo líto se Slona úplně zbavit, a tak ho za rok nahradili jinou vůní ze stejné minikolekce. Slona v porcelánu nahradil zkrocený Tigr. A co na to zákazníci? Ach, ti nevděčníci…za rok si na Slona zvykli a najednou jim celý ten humbuk okolo toho, když kráčejí po ulici a kácejí davy, začal chybět. A Slon se po pár letech zase potichoučku vrátil do poliček a vytlačil Tygříka…

Nevím, jestli je historka pravdivá, jak jsem nakoupila, tak prodávám, ale je roztomilá, že?

Hlučného kamaráda z džungle koupíte ZDE na Notinu nebo ZDE na El-Nino dobrá cena za 100ml anebo jsem našla i vzoreček nejhlučnějšího tvora v parfumerii ZDE na Parfemy.cz.

 

Zdroj: parfumo.de

 

Velký návrat nás letos ještě čeká – GAULTIER2

Taková nenapádná vůně to byla a každou chvíli se mne někdo zeptá na “toho magnetického Gaultiera”. Nenápadná, ale klenot: Kurkdijan v roce 2005, když se začaly do vůní dostávat kožené unisex tóny, udělal pro JPG takovou vůni teplého chlapa. Jo, to je teda trochu blbé pojmenování, ale lepší mne nenapadá: prostě takový vyhřátý mazlivý muž, který přišel z venku z tepla lehnul si do čisté postele… No, nebudu to rozmazávat.

JPG nechal hlasovat veřejnost na svém webu o návratu legend GAULTIER 2 a MA DAME. Já jsem si klikla na prohřátého chlápka a jak to dopadlo? Teplej se nám letos vrátí!

 

 

Příští čtvrtek si dáme pokračování: jedna lípa, dvě krásné goutalky, a něco z přírodní parfumerie…

A tuto sobotu se můžete těšít na první reportáž z Esxence 2022.

 

Jakou vůni byste si přáli vrátit vy? Po které se vám stýská? 

 

 

 

 

Některé odkazy jsou affiliate.

Zdroj informací pro článek: https://auparfum.bynez.com/

Romana

Romana Granátová, niche perfume enthusiast, journalist, writer

You may also like...

4 Responses

  1. Dejnička napsal:

    Oriflame Orchidea a Fialka Goutalka.

  2. aangie napsal:

    Tak já jsem taky za Poison Tendre,. I když po těch letech nevím, jestli by mi voněl stejně jako zamlada.

  3. Fubu napsal:

    Jako Gaultier 2 mi naježil svetřìk, takže jupììì….měl krásnou reklamu, krásný cvakacì magnetický flakon a voněl jak bisexuálnì Barcelóňan…srdéčko nezlomì, pouze ho za jedné horké noci polechtá. A já se pak budu vznášet jak ten baleťák v reklamě.
    No a mohli by zas stočit šarži Timbuktu nebo Dzoghky….a Harriska La fumee. A Body Kouros by taky nebyl marný a a a a a….no ale zas ty stopky na výrobnìch linkách člověka udržujou v zenové rovnováze….a škoda, že se chrlì fluidnì shity, vìm jde o prachy, a perly padaj na dno Mariánského přìkopu. Takže reformulace auuu….mìr….stopky….auuu….mìr….a vono se dycky něco wau objevì….vzpomìnky zůstanou nebo ani nestihnou vzniknout a takový je život…srdìčko

  4. Vera napsal:

    Přála bych si vrátit Poison Tendre od Diora a taky Trussardi Skin. Těch jsem obou spotřebovala několik flašek. Nepsala jsi v poslední době o tom, že se objevilo něco podobného jako Skin od Trussardi? Nemůžu si teď vzpomenout…

Leave a Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

%d bloggers like this: