• Vím, jaká vůně ležela u vás pod stromečkem

Tak schválně: barva obsahu je růžová, okolo hrdla mašlička, černé a kovové detaily na víčku a na etiketě. Voní krásně a romaticky po svěžím ovoci, sladkých květinách a sexy pačuli. Jak to vím? Mám totiž parfémovou křišťálovou kouli. Chcete ji vidět?


Moje koule jen zahálí. Statistiky prodejů vydává Sephora, nejětší parfémová síť ve Francii a vedoucí v mnoha ostatních zemích západní Evropy (jen v Německu je to Douglas). Jednotlivé země, včetně Česka, na svých stránkách vydávají přehledy nejprodávanějších vůní. Douglas nevydává žebříček, zveřejňuje TOP 40 vůní bez pořadí. Co se kupovalo v prosinci, tedy do vánočních balíčků, vidíte v galerii (račte si obrázky zvětšit – kopíruju první patnáctku, zbytek si dohledejte na příslušných stránkách, kdo je zvědavec).


 
 
Velká část položek v první patnáctce je stejná, což je jasné, Evropa je marketingově unifikovaná. Rozdíly jsou, nepřekvapivě, jen v lokálně oblíbených značkách – v Německu je to Boss, Joop a Escada, ve Francii Nina Ricci, (pro nás drahý) Guerlain a vlastenec Gaultier. A, překvapivě, u nás je jedničkou Tiffany (tyrkysová).
Daleko zajímavější ale je, jak jsou vzájemně unifikované ty vůně, které jsou společnými bestsellery: kde a jak se nám to na špičce prolíná? (ignoruju flankery a sady)

  • Lancome – La Vie est Belle: růžová, mašlička, stříbrné detaily; složení: čokoláda, vanilka, pačuli, cassis, tonka, kosatec, hruška, jasmín, pomerančový květ
  • Giorgio Armani – Si: růžová, černo-stříbrné detaily; složení: cassis, vanilka, pačuli, růže, frézie, ambroxan, dřevo
  • YSL – Black Opium: růžová, černé detaily, existují i verze s mašličkou; složení: vanilka, káva, hruška, jasmín, pačuli, pepř, pomerančový květ, cedr, mandle, lékořice, cashmeran
  • Lancome – La Nuit Trésor: růžová, mašlička s kytičkou, černé detaily; složení: čokoláda, liči, karamel, pačuli, orchidej, vanilka, kadidlo, hruška, jahody, růže, káva, mučenka, lékořice, tonka, papyrus, mandarinka, bergamot
  • YSL – Mon Paris: růžová, mašlička, černé detaily; složení: jahoda, malina, pačuli, pivoňka, hruška, jasmín, pižmo, durman, pomeranč, vanilka, bergamot, ambroxan, pomerančový květ, mandarinka, calone, větvičník, cedr
  • Dior – Miss Dior 2017: růžová, mašlička, stříbrné detaily; složení: růže, pepř, palisand, pomeranč, pačuli, mandarinka, jasmín, bergamot
  • Hermés – Twilly: růžová, mašlička, černé detaily; složení: tuberóza, santál, zázvor, pomerančový květ, vanilka, jasmín, pomeranč, bergamot
  • Chloé – Chloé EdP: růžová, mašlička, stříbrné detaily; složení: růže, pivoňka, liči, frézie, konvalinka, magnólie, cedr, ambra

Takže recept na úspěšnou vůni současnosti zní: smíchej vanilku, pačuli, jasmín, růži, bergamot, pomeranč (nic proti nim, jsou to jen ty nejzákladnější parfumérské ingredience), jakési dřevo (cedr, palisandr, růžové dřevo…je to jedno, všechno je stejně syntetický kašmeran a nikdo to nepozná), přidej trochu hrušky (taky nic neobvyklého, jen taková trochu prostá ingredience, co získala popularitu posledních deset let, tím, jak se objevuje všude) a nic se nepokazí jahodou a rybízovým listem. Hlavně ať tam není nic nového a neobvyklého! Bude to jednoduchá nuda, masám se to bude líbit. Obarvit na růžovo, uvázat mašli a komerční úspěch je zaručen. Hybaj na pulty a za dva roky…zapomenuto.
Jen, když tak na to koukám, tak si prostě musím říct: dámy, fakt chcete vonět jako všechny ostatní v kanceláři? Nikoho nenavádím k niche (trochu jo…) Zkuste se zamyslet ve vaší parfumerii, vyhnout se tomu, co je v reklamách, co vám doporučuje čerstvě vyškolená prodavačka, co nosí kolegyně…zaměřte se na oblíbenou složku, zjistěte si složení, dejte si čas, zkuste něco, co neznáte. I v té Sephoře a Douglasu se dají najít vůně, které jsou kvalitní, originální a nadčasové.
A protože vím, že nám v poslední době přibyly nové čtenářky, asi i klucí vlastně, chtěla bych se zeptat: zajímaly by vás občas tipy na vůně z běžných parfumerií, které vybočují z mainstreamu tím, jak jsou jiné&dobré? Vyjádřete se do komentářů a mějte hezký poslední pracovní týden letos.

You may also like...

19 Responses

  1. Sedmi napsal:

    Všechny vůně mám of muže. Ani jedna není na seznamu (aktuálně mám na poličce as I deset kousků). Naposledy jsem dostala D&G no.3 nemáš tu někde recenzi? Jdu kouknout

  2. Libusa napsal:

    Rada si precitam v podstate o akejkolvek voni, ale teraz ma lakaju klasiky, stare a osvedcene a niche. A pod stromcekom bol Mitsouko, som zrejme totalne mimo akehokolvek prudu :-))).

  3. Zdenda napsal:

    Tak generálka dobrý a teď dlouhý čekání, protože jsme až na konci.
    Je fakt, že to chce trpělivost asi. Kolegové i kolegyně, a že je nás ve Filharmoňáku jako psů, už alespoň vědí co je to niche, že ty dobrý vůně jsou trochu dražší. Jeden třeba začal nosit Guerlain L´Instant de Pour Homme, druhý si na moje doporučení koupil BelAmi, je šťastnej a vždycky mi příjde říct, jak se to nějaký holce líbilo a že maj zítra rande. To by asi sami nenašli. Všechny holky jedou molekuly. Kamarádka si dokonce objednala L`Attesu Masque Milano a je nadšená. Chlapi pochopili, že používat parfém je docela normální a holky začínají šetřit na něco novýho a exkluzivnějšího. Několik lidí se mnou šlo dokonce i do Ingredients. Moje zkušenosti a informace tak mají i tenhle význam.
    Myslím, že ten článek bude fajn a těším se na něj.

  4. Ty si nějakou mašličku, hedvábnou a noblesní, jistě na flakon přihotovíš sama. Dle vlastního vkusu. 🙂

    • Daniela napsal:

      To by nebylo fono… já si počkám až mě neco osloví… sama sobě si budu raději jen hadřík s mým trojúhelníkovým tělem to jinak už nepunde. D

  5. Zdenda napsal:

    Máš pravdu a nápad je dobrej. Piš o tom. Mám fofr. Jdu hledat kalhoty, který oblíknu do smokingu (kruci, kruci, cukroví!) Večer zpíváme Žalmovou symfonii Igora Stravinského. Když proklikneš Xeryuz, tak je to asi výtvarník a má tam takovej objekt Stojej za sebou krabice od největší do nejmenší, je to vtipný a vlastně dokonalý a jmenuje se to Boxtriošky. Řikat tak ale holkám, který jedou v komerci je dokonalý a dostalo to úplně jinej rozměr. Ještě písnu až se vrátím.

  6. Zdenda napsal:

    La Vie est Belle je všude, vůbec mi to nevadí a fakt se mi líbí. La Nuit Trésor nádherná vůně, minulý týden jsem paní v metru vysek poklonu. Mainstream lidstvo provází celou historii a je naší součástí. V době, kdy už byli impresionisté slavní a všichni omdlévali na jejich výstavách, měli obyčejný lidi doma kolorovaný obrázky anděla a dvou děti u propasti.
    Píšeš, jestli ženy chtějí vonět stejně, jako ostatní? To je teda otázka. Dva hlavní přístupy k vůním. Ten první je – vůně podtrhuje mou osobnost, vůně mne odlišuje od davu a jasně že signál, mám něco co jiný nemá a to mne dělá zajímavým + vůně se mi líbí. Myslím, že to tak dost prožívají mladší lidi. Je v tom hodně hledání vlastní osobnosti a taky sexualita – podívej se, jsem tady a zajímavě voním.
    Ten druhej, můj – vůně se mi líbí. A to je všechno. Klidně ať ji prodávají v drogerii Teta. Klidně ať jí nosí celá Praha, aspoň ji budu cítit celý den.
    Minulý týden jsem měl asi 10 vzorků jedné niche značky (nebudu psát který, každýmu jeho nebe), asi osm z nich považuji za naprostý intelektuální odpad. Je mi celkem buřt, celej ten koncept a co to jako má odrážet. Takže niche vůně, nebo parfémy, které se liší od mainstreamu nemusí být nutně lepší.
    Peníze.
    Není pravda, že obyčejný lidi nemají cit, pro dobré a kvalitní vůně vůně. Skoro každý den se mně někdo zeptá co to mám za báječnou vůni. Tak odpovídám Apple Brandy Kilian (jednoduchá vůně jablečné pálenky a dřeva, žádný vzácný věci, jen dobrej nápad) Aha! A kde se to dá sehnat? No můžete si to objednat v Paříži, nebo v Londýně a v NY. 100ml stojí kolem 10 tisíc. Obličej se protáhne a je po radosti. Tak se to stává i když lidi chtěj poradit. Dám jim vzorky, oni si vyberou třeba 6 vůní, úplně nadšený a pak jim říkám cenu. A tím to taky končí. Normálním lidem se líbí kvalitní vůně, ale je to pro ně prostě drahé.
    Chlapi v Americe, který zpaměti odříkaj poměry a složení původní (ho) Jicky, ti zároveň řeknou. že nejlepší parfém na světě je Aventus. A to je podle mne lepší mainstream s tunou ananasu a zakouřenou břízou.
    Ukázat na povedený, nebo zajímavý věci v mainstreamu je skvělej nápad. Pravdou je, že bych to asi tolik nesledoval, ale předpokládám, že se tady čas od času objeví článek o nových směrech, nových vůních a nových nosech.
    Nevíš. Jedním z dárků pod stromečkem byly parfémy z Francie umístěné (v kdysi) exkluzivní krabici, která se rozpadala a tak smrděla pivem, že jsme to museli dát do igelitky. Tak to dopadne, když někomu vezeš dárek, letíš letadlem a dáš si do kufru plechovku piva. Fakt chytrý 🙂

    • JJ, Zdeno, to o té vnitřní motivaci je pravda. Proč vonět. Mně šlo o to, proč normálním holkám i “boxtrioškám” (které zdánlivě udávají trendy, ale jsou to jen nevytříbení followeři), se líbí právě ty stejné vůně – protože je cítí všude. A myslím, že spousta z nich by chtěla vonět jinak, ale vlastně se k tomu ani neprohrabou, protože prodavačky, protože reklama, protože instagram, protože blogy…a nosit niche (a vybrat si mezi stovkama značek a tisíci parfému to fakt dobré) vyžaduje úsilí, studium a prachy a stejně jako ty vím, že to lidem přijde marnotratné. Ale jsem přesvědčená, že se za dobré peníze dá najít hromada super vůní – třeba staré Clinique – včerejší Wrappings, Aromatics Elixir nebo Calyx pro svěženkářky…a tak. 😀

  7. Martina napsal:

    Určitě zajímaly!!

  8. aangie napsal:

    Ano, zajímaly. A díky. 🙂

  9. Xeryuz napsal:

    Presne podľa tohto vzorca, tj. market. unifikácia, nuda, (pod)priemernosť = komerčný úspech, to funguje aj v segmente filmu, hudby, kníh a pod. My skeptici máme výhodu, že nie sme z toho sklamaní, a zažiť môžeme len príjemné prekvapenia. Netreba zabúdať, že “úpadok vkusu je triumfom vôle ľudu”, a my ostatní si nájdeme svoje v netradičnosti napr. aj tu. Netradičnosti zdar a vôňam zvlášť!

  10. mirkau napsal:

    Budem hledat jehly v kupkách … sena?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..