• Nikdo už nechce vonět jako celebrity. Ani vy? Já ano.

V pondělním článku jsem vám slíbila, že se vrátím k celebritím vůním.

Jejich obliba je dlouhodobě na sestupu, mladí lidi už nechtějí vonět jako zpěváci a herečky, požadují vlastní styl. Výjimkou jsou instagramové hvězdy, které si dokáží samy zpropagovat jakoukoliv vlastní “trofej”. Nová značka Kim Kardashian – KKW vydělala pověstný milion dolarů za minutu v prvních pěti minutách po spuštění do prodeje. Obcně ale výrobci (hlavně Coty, Revlon, Procter&Gamble, Parlux…, jimž celebritky dlouhé roky přinášely ohromné zisky (např. vůně Paris Hilton vydělaly 2,5 mld dolarů) od nich ustupují ve prospěch luxusních labelů a personalizovaných produktů, které jsou dnes pořadavkem mladých lidí.

dav

Jak vzniká celebrití vůně

Jestli si myslíte, že celebrita chodí na schůzky s parfumérem a říká mu, co má nebo ve vůni být, tak si poopravte názor: Paris Hilton pouze posílá smlouvu o propůjčení svého jména po svém právníkovi. Ale prodeji to nijak neškodí. Trochu pořád doufám, že výslednou kreaci některé celebrity aspoň zkusí a kývnou, než tomu dají svoje jméno… Ale jsou i umělci, kteří se vývoji opravdu věnují (třeba SJP, viz níže v článku). Pokud vás téma zajímá, níže doporučuji knížku “The Perfect Scent” od Chandlera Burra.

České celebrity a parfémy

U nás se o vlastní vůni v poslední době pokusila Nela Slováková, televizní pidihvězdička proslavená tím, čím byste rozhodně nechtěli, aby se proslavila vaše dcera. Její “parfém” vznikl docela rychle údajně v Itálii, prodává se v jejím obchodě s plavkami “Neonkárna” a neptejte se Nely, jaké je složení, ani jak voní, jinak dostane “banána” na jejím instagramu. Že její parfém asi nesype tolik, co Kardashiankám, se dá odvodit ze soutěže s hashagem #vonimjakoneonky, který má plných 26 soutěžících, z toho je jeden obdivovatel spíše horního dílu Neonek. Buď tady není půda pro celebrity perfumes, nebo prostě Nela není Kardashian.

U nás těch pokusů ale bylo víc, třeba návrhářka Beata Rajská má MOVE (neznám), Helena Fejková DREM/REVE/SEN (mám, je prima), miss Monika Žídková měla celou značku, Karel Gott má svoji vůni u LR cosmetic a Duo Yamaha svůj parfém Alfons & Marian prodává na svých koncertech (aspoň je vidět, kdo je v zemi zdejší hvězda). No jenže…slyšel jste, že by to někdy někdo nosil? Jediná celebrita, u které vidím potenciál, ale jen v ČR, je Leoš Mareš a dám ruku do ohně, že do roka-dvou je tady a bude stát víc než 4.000. Vsadí se se mnou někdo?

Zdroj: web DUO YAMAHA https://www.duojamaha.sk/produkty/
Hrozně bych parfém chtěla do sbírky ultra-niche, jenže na koncerty nechodím a ani nikoho takového neznám, takže pokud to tady někdo z fanoušků čte, uvítám pomoc!

 

Moje celebrity

Tak než nám ten trend skončí, šla jsem se podívat, jestli nějaké celebrity stojí v mé polici a vzpomenout si, proč a jak se tam vlastně dostaly.

 

Kylie Minogue: Darling (2006)

O té vím. Tu jsem hrozně chtěla. Nejprve jsem si v nějaké zatmění mysli koupila deodorant, protože tohle normálně nekupuju. Asi proto, že v té době Kylie zveřejnila informaci o rakovině prsu a mne to dojalo. Zkusila jsem ji, spotřebovala, koupila druhou… a pak jsem si došla i pro EdT. Vůně mne tehdy úplně uhranula a je to jeden z prvních odhadem 30 flakonů mé sbírky.

Až později jsem zjistila, že ji pro Coty udělal Thierry Wasser. Ztělesněju mi lolitčí něhu, připomíná mi YSL Babydoll, a klidně bych ji občas nosila i teď. Tak ať naplním nadpis: zítra si ji vezmu. (A zírám, že na e-bayi stojí lahvička 85 dolarů!)

Kylie Minogue: Couture (2008)

Tak o té nevím nic. Možná to byl dárek k nákupu, netuším. Já bych si ji nevybrala, je nudná. Ale není vyloženě špatná, neobsahuje současné moderní chemikálie, takže se nepřeklopí do generického Iso-E-Super nebo Calonu nebo Kašmeranu…v nouzi bych ji vzala na milost.

Sarah Jessica Parker: Covet (2007)

Covet zplodil mýtus o mainstreamu a dobré čokoládě. Koupila jsem si ji oni, protože jsem ji dlouho chtěla zkusit, ale ne vlastnit, a bohužel neznám ani jednu majitelku, která by mi zajistila pořádný vzorek. A když se objevila v eshopu za pětikilčo, tak jsem si ji objednala. Vůni dělala autorka celého zástupu Impulsů, Ann Gottlieb, a na mne působí přesně jako ty Impulsy: líbivka obecná s kapkou nápadu.

Opěvované čokolády v ní mám málo jak v polské figurce Mikuláše a zbytek složení mne nebaví. Dávám bod za to, že po rozležení není tak vlezle sladká jako ostatní celebritky. Možná na to má vliv, že nemám ráda SJP ani Sex ve městě. Ale beru ji na milost díky výše zmiňované knize The Perfect Scent, kde se velmi aktivně účastní tvorby svých vůní, nosí nápady a osobní věci na schůzky s parfumérem, nutí ho chodit po ulicích… To mi je sympatické, dávám druhý bod. A třetí za fantastický flakon. Vlastně to není špatné.

Dva příběhy se prolínají, aby srovnaly postup výroby high-end vůně s masovou celebritkou.Na strnánkách, ale ne ve skutečnosti, se v průběhu roku setkávají J-C Ellena při tvorbě Nilu, kde se snažil zachytit vůni právě utrženého zeleného manga na ostrovech Velkého Kataraktu v Egyptě, a S.J. Parker, která se snaží zachytit vůni sama sebe a New Yorku. Knížka je zábavná, psaná jednoduchou novinářskou angličtinou,

Priscila Presley: Indian Summer (1995)

Legenda! Tu jsem chtěla dlouho, protože víte co? Já jsem ji neznala. Když se prodávala v 90. letech, tak mne nezaujala, pamatovala jsem si jen reklamu s Priscilou, protože mne jednak fascinovalo, jak je krásná a taky že je to manželka Elvise, který byl tehdy už asi tak 100 let mrtev, že (protože zpíval úplně nemoderní písničky). Ale protože na ni internet pěl ódy, sehnala jsem si ji. Je hezká. Slabá, na dnešní řvavé poměry. Minirecenzi už jsem psala tady, ve článku ““Voňavky, co vodnés čas”, tak se nebudu opakovat. Jsem ráda, že ji mám.

Gwen Steffani: Harajuku Lovers 2008

Měla jsem jich hodně, všechny jsem rozdala, zůstala mi Lil´Angel a G. Nebudu hodnotit infantilní obsah pro bláznivé Japonečky, koupila jsem je kvůli flakonům v nějakém výprodeji a flakony jsou prima (taky pro adolescentní Japonečky).

Blondýnka G je sama Gwen, brunetku neznám. Harajuku Lovers jsou trochu jiná písnička, než předešlé, které vznikly u Coty: značka patří Gwen, která řídila kreativu celé značky, od nápadu, reklamy, flakonů i obsahu. Škoda, že už ji to přestalo bavit, ještě by se mi sem nějací manga panáčci vešli.

 

  • Co vy a celebritky? Vlastníte, používáte, nebo je to “ach, to už je dávno…”?
  • Kupovali jste kvůli vůni, nebo kvůli miláčkovi?

 

Použitý zdroj: http://www.thefashionlaw.com/home/millennials-dont-want-to-smell-like-celebrities-anymore?rq=perfume

 

You may also like...

9 Responses

  1. Zuzana napsal:

    Já si teď uvědomila, že cestou od ševce, co mi v nákupáku podráží podpatky, chodím kolem reklamy na parfém Davida Pastrňáka (doufám, že se tak jmenuje, je to hokejista, možná bývalý, já si ho podle jména pletu se zpěvákem z Buty). A Vašut dělal reklamu na voňavku s nechutným sloganem, něco jako “první, co na ženské penetruješ je její nos”. Fuj. Fuj Vašut. Pastrňák nevím, asi lepší vonět jeho voňavkou než hokejovou brašnou.

  2. Lila napsal:

    Priscilla je jeho dcéra a nie manželka.Veď to ani časovo by nebolo možné….ona má myslim max do 50 rokov.

  3. Ondra napsal:

    V článku máte zásadní “chybu”. Ono duo se jmenuje Duo Jamaha, zřejmě kvůli autorskému právu na jméno firmy vyrábějící hudební nástroje. To nepíšu proto, abych vás poučoval, spíš pro směšnost toho názvu, kvůli které jsem to zmínit prostě musel. 🙂

  4. Andrea napsal:

    Tak já byla jednu dobu pyšnou majitelkou Naomi Campbell – už ani nevim co to bylo za druh 🙂
    A mojí máti jsem chodila užírat “Sabatýnku”
    Od té doby – což je asi 30 let nic

  5. Hanka H napsal:

    Jsem ráda, že jsi pochválila Darling. Také jsem si ho tehdy koupila, nosila ho, a vůbec to nebylo špatné. Když už jsi rozebrala celebrití vůně – zkoušela jsi první parfém od Kate Moss – Kate? Ten jsem měla opakovaně, byla v něm zvláštní směska kyselé růžičky a nasládlé pivoňky. Asi bych ho ani teď z poličky nevyhodila…..

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..