• MONA DI ORIO: Violette Fumee ála Zdenda
Mona di Orio vůni vytvořila pro svého přítele Jeroen Oude Sogtoena, podle toho co měl rád. Někde píšou, co měla ráda ona, ale to je asi blbost. Ten příběh všichni znáte. Je moc smutnej, vůně byla vydaná dva roky po její smrti, tedy v roce 2013.
Když jsem se o Violette Fumee poprvé dozvěděl byl to pro mne šok. Nemohl jsem uvěřit tomu, že někdo navrhl vůni pro muže, kde je hlavním hráčem fialka. Panebože, vždyť to nosila moje babička. Tehdy byl mým favoritem parfém, který se skládal z cedru, cedru, kadidla a cedru. Posunu se ale o pár let později.
Držím v ruce typickou skleněnou kostku. Začátek je dost překvapivý. Po super krátkém závanu citrusů začínám cítit růži. Růži! Jmenuje se to Violette, dělala to žena, takže první je růže. Na hvězdu večera si budu muset ještě počkat. Následuje levandule, která elegantním způsobem ubírá květinovou sladkost a větvičník, dávající jasně najevo, že je to vůně dělaná hlavně pro muže. Nádherná kombinace levandule, bergamotu a zelených listů fialky. Okamžitý pocit něčeho klasicky starobylého a neuvěřitelně elegantního. Přiznám se, že růže mi neustále trochu vadí. Možná i proto že nechci, aby se to ocitlo někde v orientu. Fialka se objeví jako mladá pubertální dívka “Nazdar! Moc si mě nevšímejte, ale jako v poho, jsem tady. Dobře, dala jsem si na zahradě cigaretu, ale je mi už šestnáct.” Pravdou je, že právě ten kouř suší starosvětskou vůni fialek a dává jí jemný, moderní nádech fialového sametu. Vlastně je to velmi chytře udělané. Někdo z těch slavných řekl, že omamnou vůni tuberozy může ,,srovnat” jen vetiver. Tady se to daří dokonale, i když jde o fialku. Vetiver, kašmeran, myrta. Cítím tam šafrán, ale je možný, že jsem zblblej z tý růže.
Violette Fumee je zvláštní vůně neosobní a dokonalé elegance. Vše je zde od začátku až do konce pečlivě naplánováno. Každá složka má svůj čas a prostor a zaroveň kontroluje tu další. Vůně chladného a deštivého dne. Dokonale oblečený muž a žena. Podobně jako v Eau Absolue je v ní něco krásného, ale zároveň smutného.
Až do roku 1968 naše rodina bydlela v Horních Březinách u Děčína. Tam jsem prožil velkou část svého dětství. Hned za naším barákem byl lesejk, kterému jsme říkali Lesejk. A přesně tady, v tomhle magickém místě vždycky začínalo jaro.
Vonělo vlhkostí, půdou a něčím, co vám vzrušeně sdělovalo, že se tady za pár dní budou dít zázraky. A děly. Každý den se objevily nějaké nové kytky. Devětsil lékařský, plicník tmavý, podléšky, sasanky. Všechno se dralo skrz starý hnědý plášť podzimního listí. Začátkem března se na mírné stráni u lesa se začal připravovat zelený koberec pro královny jara fialky. Nikdy jsem vlastně nezachytil přesně ten okamžik, kdy začaly kvést. Prostě jsem se jednou probudil a stráň byla modrá a všechno vonělo tou nejkrásnější vůní na světě.
“A co ta stráň s fialkama?”
Příroda začala vytvářet svůj vlastní parfém. Přidala vůni země, lesů, zelených listů a možná i vůni mého dětství.
krása, jsem dojatá
Taky jsem se divila. Divná není vůbec. Je to škoda, že ji museli vyřadit ze sortimentu.
Tam je velká pohoda. Naposled si tam na sebe kolega z tenoru špricnul Xerjoff Zafar a pak musel chudák chodit dvacet metrů za náma. To bylo fakt strašný. Je škoda, že Monu dali kluci z I. pryč. Prý je moc divná a lidi jí nekupujou. Škoda.
Neřikej? Ty si taková lichoběžnice :)))
Zdendo! Vypadáš jak dítě! 🙂