• Kolik je na světě parfémů? (2024)
Víte to? Kolik se každý rok objeví nových vůní? Víte třeba, že v roce 1988 bylo poprvé v historii uvedeno na trh 300 nových vůní? A v roce 2016 byla prolomená hranice 4.000 za rok? A letos? Kolik je na světě parfémů? Já jsem to spočítala. Statistika nuda je, ale tohle vás bude zajímat. A tipněte si: kolik parfémů bylo uvedeno na trhu ve 21. století?
Kdy začala parfumerie: 20. století
Parfumerie, jak ji známe dnes, začala až v roce 1910.
Na začátku 20. století každý rok bylo uvedeno 30-40 parfémů. Dávkovaly se zákaznicím do přinesených lahviček z drahého ručního skla. Skutečný boom nastal o deset let později, kdy se René Lalique a Francois Coty začali plnit strojově vyrobené lisované flakony masově vyrobenými parfémy (tady najdete celou tu krásnou Pohádku o tom, jak René Lalique pomohl komerční parfumerii dobýt svět).
To nastartovalo parfumerii jako skutečný komerční průmysl a té doby se můžeme bavit o stovce nových titulů za rok. Nuda, která nám vydržela zhruba do 70. let, kdy se svět konečně probral ze světových válek a recese. Až v druhé půlce sedmdesátek se roční počet novinek pravidelně přehoupl přes 200 kusů.
Jak jsme zbohatli a převzetí Guerlaina v 90. letech
A pak už to jelo: spolu s boomem luxusních značek si lidi začali kupovat taky parfémy. V roce 1988 produkce prolomila hranici 300 nových parfémů za rok a dál rostla raketově.
Znakem této parfémové éry je převzetí Guerlaina, rodinného stříbra, komerčním gigantem LVMH – jak to probíhalo, se dočtete v TOMTO ČLÁNKU. Ti hoši nikdy nešlápli vedle a vyčuchali obrovskou příležitost, nastartovali mohutný parfémový marketing a vymysleli, jak vyrábět nepřeberné množství „novinek“, aniž by byl nutný vývoj: odnože, pandány, limitky…. V roce 2000 už se zjevilo 687 novinek.
Ale teď pozor: za celé 90´ bylo uvedeno na trh celkem necelých 4.000 vůní.
Nástup odnoží, niche a celebrit
Všem výrobcům se metoda odnoží zalíbila: nemusejí vymýšlet nové receptury ani vyvíjet flakony, natož investovat do marketingu nových názvů parfémů. Za deset let, v roce 2010, už dosáhl roční počet novinek závratných 2.407! Těžko říct, kolik z toho bylo skutečných novinek a kolik odnoží… Jaké všechny ty odvozeniny a odnože známe, sepsala Mirka TADY).
A ještě dvě velké věci se staly: vzestup NICHE parfémů a exkluzívních privátních kolekcí a bláznivý nástup CELEBRIT.
Za celé 20. století světlo světa spatřilo přes 15.000 parfémů.
Raketa jménem „millenials“ vypuštěná!
Nejzávratnější ovšem bylo posledních 15 let. A kdo za to může? Mileniálové a jejich mladší sourozenci GenZ!
Raketový růst začal ve chvíli, kdy se NICHE vůně dostaly na internet. Komerční mágové nové generace, která dokáže prodávat cokoliv, aniž by to kdy drželi v ruce, moderní marketing a spousta investorských peněz na trhu: vznikají nové malé niche značky, fashion značky uvádí vedle oblečení celé kolekce vůní, kosmetické značky přidaly parfémy, zbožňované celebrity vydávají jednu vůni za druhou a navíc silné pracovité 70-80´ ročníky (to jakože my) zbohatly: potřebujeme utrácet, chceme kvalitu a rozmanitost.
Rok před covidem 2018 poprvé počet novinek poprvé překročil číslo 6.000. Covid to pak trochu přibrzdil, a až po 5 letech se zase novinky vyškrábaly přes 6.000. Zato letos! Ještě dvě stovky… a jsme na 7.000 novinek za rok 2024!
Opáčko:
- za celé 20. století: 15.000 parfémů
- od 1990-1999: 4.000 parfémů
- za rok 2024: 7.000 parfémů
- od roku 2.000 vzniklo: přes 85.000 parfémů
Mazec, co? Hádali jste dobře?
Kolik je tedy na světě celkem parfémů od začátku světa?
Kolik lahviček a litrů se vyrobilo za posledních dvacet let se dá určitě najít ve statistikách. Já to hledat nebudu. Mne zajímá, kolik etiket musím poznat, abych měla přehled o všech parfémech v historii světa. Takže počítáno od prvního lihového parfému – Eau de Hongrie (TADY o něm píšeme) do dneška můj odhad činí:
Od roku 1 601 bylo vyrobeno 125.000 parfémů, z toho ovšem 85.000 v našem století
Sranda. A to se bavíme jen o známých parfémech, o kterých někdy někdo někam napsal a dostaly se do databáze Parfumo.de. To nezkusím, ani kdybych se…. a kolik jste jich už zkusili vy?
Co bude dál?
Kde se, proboha, berou ty nápady? Tady v tom grafu je vidět, jak po staletí byl pomalý vývoj parfémů. OK, nebyl průmysl, nebyli zákazníci, nebyla AI, která urychluje vývoj. Ale… fakt je možné vymyslet za 1 rok 7.000 originálních nápadů? Nevěřím!
A tak moje rada na závěr zní: vykašlete se na masu. Nenechte si vnutit AI parfémy s AI stories. Sledujte malé niche značky, jejichž majitelé vyprávějí uvěřitelné příběhy o svých vůních: Neela Vermermeire, Rania J, Evka z 1907, Andy Tauer, Antonio Gardoni a jeho Bogue, Thomas de Monaco… je jich pořád dost a přibývají. Jenom to dá trochu práce je najít.
Bohužel se mi kvůli různým okolnostem nepodařilo letos dokončit adventní kalendář. doufám, že vám to Ježíšek vynahradil. Ale nebojte se, články budou i nadále!
Jestli chcete dostávat parfémové novinky do vašeho mailu, nezapomeňte se přihlásit k odběru článků mailem ZDE. Chcete-li podpořit náš blog, kupte si něco na přes odkazy na naší stránce KÓDY & SLEVY. Díky!
Zdroj dat: www.parfumo.net
Klíčová slova: Kolik je na světě parfémů, kolik je na svete parfemu
To jsou strašná čísla, mnohem víc než jsem čekala Tuhle jsem si na něco takového pomyslela se synem v parfumerce, že je v těch odnožích fakt binec. Díky za parádní článek!
Když to srovnám s tím, že v ČR se každý rok narodí tak 90 tisíc dětí, tak za pár let každý český novorozenec může mít svůj vlastní parfém! Jupí! 😀
Super! To chceme! Hlavně ty s názvem typu Eau de L’Eau Intense