• Nový trend v parfémech: lidé chtějí vonět draze
Nezdá se vám, že okolo sebe venku potkáváte pořád líp vonící lidi? Že se lidi okolo vás víc a víc zajímají o parfémy, ptají se a jsou zkušenější? Myslela jsem si, že je to jen moje selektivní vnímání, ale asi to tak bude doopravdy: podle renomovaných agentur raketově roste trh luxusních parfémů na úkor mainstreamu. Mileniálové, vychovaní ke spořebě, dospívají do produktivního věku, mají peníze a jsou ochotní je investovat do toho, aby něvoněli jako každý druhý na ulici. Aby byli originální.
V posledních pěti letech rostl v Západní Evropě segment masové parfumerie o 3%, ale prémiové (která zahrnuje i niche) o 8%. Ve Východní Evropě to bylo dokonce o 35% oproti 16% u masové. Borci jsou ovšem mimo starý kontinent: Američani nakupovali prémiové parfémy o 16% víc na úkor masovky, která zaznamenala pokles o 15%. Střední Východ a Afrika (kam patří Arabské země) narostly prémiové značky o 62% (masová o 35%).
Vznik luxusních odnoží i akvizice niche značek
Výrobci to už samozřejmě zaznamenali a musejí reagovat. V posledních letech jsme zaznamenali hromadu akvizic niche značek globálními sítěmi: Kurkdjian, Lutens, Jo Malone, Penhaligon´s, Artisan, Goutal…
Jiné velké značky reagovaly vytvořením luxusních linií: Ferragamo, Prada, Burberry, Dolce&Gabbana Velvet Collection (kterému nikdy nikdo nezapomeneme přesun Sicily z mainstreamu do luxusní linie a cenové hladiny), Givenchy, YSL…
Estee Lauder rozjela válku na všech frontách: vrátila do hry klasickou kolekci za vyšší ceny, vytvořila vlastní luxusní značku Aerin, koupila nichovky By Kilian, Jo Malone a Le Labo, umožnila vyrůst vůním Tom Ford a rozdělila parfémy Ermenegildo Zegna na dvě linie: luxusní a ještě luxusnější (mimochodem: obojí podceňované a přitom obojí skvělé).
Coty reagovala po akvizici balíku značek Procter&Gamble škrtnutím některých levných brandů (především celebrit) z portfolia a přinesla novinky, které se zaměřují na náročné mileniály, např. Gucci Bloom a Tiffany&Co. (o tom si přečtete článek tady na Frangipani v neděli).
L’Oreal investuje do značky Sillages Paris, která nabízí vůně na míru on-line; otestování vaší osobnosti (tedy té parfémově citlivé části) a složení parfému na míru. (O podobné službě v Berlíně, kde si za příjemnou cenu můžete nechat umíchat profesionální parfém, jsme psali v tomto článku)
Co nás čeká?
Trh si žádá produkci kvalitní, prémiovou, šitou na míru, z přírodních, vysoce kvalitních složek. Bude se zdražovat, nebo spíš poroste počet drahých značek. Zájem kosmetických velikánů o malé, nezávislé niche brandy poroste a určitě se dočkáme ještě mnoha přestupů, protože tlak na jejich prodej poroste. Kvalitní produkt s globálním marketingem dává šanci na zrod dojné krávy.
Na druhou stranu to dává malým značkám naději, že investice gigantů do trhu povzbudí a přitáhne zákazníky do segmentu selektivních vůní a tím porostou prodeje a zisky i současným drobkům, které milujeme a kvůli kterým vznikl tento blog. A v to doufám já, vedúca Frangipani.
- Kupujete prémiové značky parfémů?
- Nebo luxusní linie běžných značek?
- Které z nich stojí na vaší poličce?
Zdroj: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2018-12-18/tired-mass-perfume-market-needs-luxury-lesson-to-regain-growth
Musím povedať, že už asi 10 rokov jednoznačne dávam prednosť prémiovým parfumom a predovšetkým niche. Tým pádom som sa prestala orientovať v bežných masových parfumoch a ani sa nechcem v nich orientovať. Mám svoj „parfumový svet“ a ten neplánujem opustiť. K luxusu v oblasti parfumov vediem aj svoje dcéry narodené po roku 2000. To by ste mali počuť debatu, ktorú spolu vedieme! Osvetu pre niche parfumériu robím v rodine, v práci, u kamarátok. Z luxusných parfumov mám rada Armani Prive, hlavne Bleu Lazuli, Tom Ford Tobacco Vanille. Minulý týždeň som si dokonca kúpila parfém od Bond no.9. So Sicily som sa stihla zásobiť. Na prvom mieste sú však u mňa niche parfumy. Milujem pocit keď viem, že v Košiciach a okolí nikto nevonia ako je. Mojim najbližším zdrojom je 1907.