• Převratný verdikt soudu: luxus patří jen do rukou povolaných!

Určitě jste už zaznamenali niche parfémy a luxusní kosmetiku za senzační ceny na různých internetových shopech. Otázkou je, jak se tam parfémy dostaly, když stojí polovičku, než na webu výrobce nebo v autorizovaných e-shopech. 
Shopping maniaci z niche to milují a laikové se občas dostanou k vůni, o které netušili, že existuje (a obvykle se jim zdá „moc silná“ – viz článek „Co nikdy nesmíte říct milovníkovi parfémů?“)
Ale je to správně?

Commerce de Epices / Nishane Istanbul

Za co platíte u prémiové kosmetiky a niche parfumerie?

Ceny niche parfémů nezahrnují jen juice a lahvičku: získáváte pečlivě ručně propracovaný a promyšlený produkt, příběh, péči při prodeji, osobní kontakt s prodejcem, který vám dokáže dát poradenství a následný servis. Vůně jsou o emocích a tu získáte jen od jiných lidí: stroje vám je neposkytnou. Nejde mu jen o digitální odepsání položky z elektronického skladu.

V tomhle butiku v KaDeWe najdete obvykle většinu novinek niche parfumerie.

U luxusní kosmetiky je to podobné: prodavačka vám vysvětlí, na jakém principu produkty fungují, zda obsahují to co očekáváte a naopak neobsahují čeho se obáváte, často bývají různé způsoby aplikace či skladování nebo nebezpečí kombinace s jinými výrobky nebo nabídka různých záruk a možností vrácení… U luxusní kosmetiky je taková konzultace normou. Přece očekáváte nadstardní výsledek a péče o zákazníka nekončí u krému opuštěním laborky.
To, že prestižní a kosmetické značky mají vlastní výzkum a posunují celý kosmetický a parfumérský trh dopředu (věřím, že jste si všimli, že co se objeví na Esxenci v Miláně – viz třeba zde Frangipani na Esxenci) – se za dva roky objeví také ve vaší oblíbené parfumerce) je prostě věc, která rapidně zahýbe cenou.
Určitě se slzou v oku vzpomenete na první rozjasňovací korektor pod oči YSL Touche Eclat; následovníků, kteří okopírovali koncept, balení i složení je celá řada, a ti už mohli jít s cenou dolů. Dnes už se dá říct, že u tohoto výrobku YSL platíte za značku – ale první dva roky? Nejenže jsme byli ochotní za něj dát hrozné peníze, ale byl pořád vyprodaný, nešel sehnat a vozil se z dovolené ze zahraničí. Někdo prostě ten vývoj platit musí.

Stůl parfumérky, která pracuje pro sebe i pro ostatní: Patricie Nicolai

Marketing, jakože „platíš jen za marketing“ – víte, že desítky procent rozpočtů padnou na průzkum trhu? Co zákaznice chtějí, co potřebují, co oceňují, co se jim nelíbí, jak se mění životní prostředí a kondice zákazníků a co by tomu pomohlo…no prostě maketing musí najít to, co ti výzkumníci výše pak budou vyvíjet.
Proto si značky zakládají také na náležité prezentaci výrobků, jejich umístění mezi jiné prémiové produkty, aby je zákazníci, kteří tuto péči vyžadují a jsou ochotni za ni zaplatit, snadno identifikovali.
Jak jste si jistě všimli, zatím všechny pokusy prodávat niche parfémy v ČR ve vyhlášených profesionálních sítích mainstream parfumerií skončily nezdarem: lidi to tam prostě nehledají, mají nastavené jiné očekávání a značky devalvují, protože z pohledu zákazníka jsou „jenom dražší“ než obvyklý mainstream všude okolo.

Nejlepší ceny luxusních krémů na internetu

V Itálii včera skončil dlouhý soudní proces mezi Amazonem a výrobcem kosmetiky Sisley. Právník a právnička z Brescii (dokážete si představit tu sílu, že  omlazující krémy a oční linky obhajoval muž?) získali pro kosmetickou značku vítězství a Amazon bude muset stáhnout, pod hrozbou vysokých sankcí, z prodeje kosmetiku Sisley v Itálii.
Převratný verdikt soudu: vyhrál luxus. Prémiová kosmetika Sisley se nesmí prodávat na Amazonu kvůli nedostatečně prémiové péči.https://beauty.pambianconews.com/2019/07/sisley-vince-contro-amazon-sentenza-storica/29951

 

Důvodem nespokojenosti značky je, že Amazon nerozlišuje běžné zboží s nízkou cenou od luxusního. Ve smlouvách mezi Sisley a jeho distributory (Amazon tedy zřejmě není přímým distributorem Sisley a značka nemůže přímo ovlivňovat politiku prodeje) je vždy stanoveno, že jejich výrobky se maloobchodně smějí prodávat jen v luxusních parfumeriích nebo ve specislizovaných odděleních obchodů s kosmetikou. Podle právníků se toto dá požadovat tedy za normu. Proto jim vadí, že na Amazonu jsou výrobky Sisley nabízeny spolu s hrnci do mikrovnky nebo čistícími prostředky. Což má dopad na prestiž a dobré jméno značky Sisley.

„Tento výrok se vepíše do historie značkového zboží“,

řekl po boji Cesare Galli z vítězného týmu právníků.

Ano. Věřím, že ano. Vím, že i u nás probíhají boje, nebo spíš bitvičky, za změnu cenové i prodejní politiky masového prodeje na eshopech. Protože takový e-shop, ten žije z porovnávačů cen a pak celou marži, která má zajistit péči zákazníkovi, může dát za oběť takovému vyhledávači ve formě slevy nebo placeného místa v pořadí (reklama = marketing!). Jen aby byl nahoře v žebříčcích cen.

A to je právě to, co mi u niche parfémů strašně vadí: vůně je především o emocích a vzpomínkách a o tom, co nám způsobí v mozku, tedy v emocionální rovině (o čichové paměti tady, jestli jste tenhle lánek nečetli, tak se do toho určitě pusťte, dozvíte se třeba, proč to u vás doma smrdí nebo proč nikdy nemůže vaše svíčková vyhrát nad tou od tchyně).

A já si přece nechci pamatovat, že jsem k halfprice měla přibalený vzorek českého low-end makeupu nebo ampuli voňavky pro holky z gymplu, zmačkanou fakturu a slevu na podprsenku. Nebo jen tu fakturu.

Chci tam mít dopis od parfuméra, mašličku, navoněný hedvábný papír, krabičku na prstýnky, bohatýrské vzorky nové kolekce, které mi pomůžou nasadit si do hlavy nového voňavého brouka a myslet s láskou na … (Nicka? Merta? Evku?….či?) Anebo úplně nejlepší je vzít uškrdlenou stoeurovku a zajít si pro vůni rovnou do butiku a užít si tam. Je to pro mne druhá, stejně důležitá, polovina vůně.

Chcete důkaz, že to funguje? Kdysi jsem vzala kolegu, laika, na nákup do 1907 do Bratislavy Byl to jeho první vstup do niche parfumerie, obával se, že ho oholí i o slipy na způsob prodavačů dek a hrnců… a odcházel s objednanou vůní Perle di Bianca a slovy „Přece si nebudu kazit noblesním dojem tím, že bych čerpal nějakou slevu?“ (článek o tom, jak se nakupuje v Bratislavě v 1907 u Kobry Moniky si můžete přečíst tady, je to sranda).

Já osobně přeji niche značkám hodně odvahy a štěstí, pokud je tento úspěch povzbudí v jejich boji za kulturu prodeje, jakou si to malé užité umění v selektivních parfumeriích a e-shopech zaslouží.

 

  • Jak je pro vás důležité mít niche parfém spojený s emocemi?
  • Co říkáte na výrok italského soudu?
  • Nebo si koupíte raději zboží za levno na internetu?

 


 

You may also like...

4 Responses

  1. Martina napsal:

    Btw YSL Touche Eclat vymyslela Terry de Gunzburg, když u YSL pracovala. Až pak si založila By Terry.

  2. Romana napsal:

    Šak taky jsem byla an mateřské, Miru… 😀
    Já u té běžné kosmetiky taky koukám na cenu, ale třeba krémík La Prairie chci mít s vymydlenou beauty konzultantkou, stříbrným dárkovým balíčkem a havajský domovník v rukavičkách ať mi otevře dveře! 😀
    Jinak já Sisley kosmetice neholduju, ale jejich parfémy jsou v maistreamu špička – s čistým svědomím doporučuju, jedna z mála značek, po které bych v běžné parfumerce šáhla.

  3. Miruša napsal:

    Zatiaľ Sisley na Amazone stále je, hor sa do nákupov 😀 Máš pravdu, že je to i o zážitku. Pre mňa sú však lákavé i výhodné ceny a čo sa kozmetiky a parfémov týka, prevažujú nad nákupným zážitkom.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..