• Nebojme se chemie: 1. Chemické legendy v parfumerii
Když Chandler Burr, známý parfémový kritik, pochválil v parfumerii ženu, kupující Chanel No.5 za výborný výběr, odpověděla mu: „Kupuji si parfémy Chanel, protože vím, že jsou stoprocentně z přírodních surovin.“ Ups!
To je zcela zásadní, ale celkem hodně rozšířený blud. Skutečností je, že žádná z velkých i malých značek se bez chemie neobejde. Niche nebo mainstream, exkluzivka nebo drogerkovka, je to jedno. Je jenom drahá a levná chemie, stejně jako jsou drahé a levné přírodní suroviny.
Ani další z předsudků, že přírodní rovná se zdravé není založen na reálném základu. Naopak přírodní suroviny mohou častěji vyvolat alergické reakce. A koneckonců od toho tu máme IFRA a EU, aby za nás řešily, jestli nám náhodou nenaskočí pupínek.
No a pak tu samozřejmě máme ekologické hledisko: prý se to pižmo dalo dostat z jelena, tak, aby to přežil. Ale v praxi to bylo spíš tak, že jedna dávka pižma rovná se jeden mrtvý jelen. A to nemluvíme o vymlácených santalových lesích v Indii či o řezání do stromů za účelem získání pryskyřic, oudu atd.
Jsou tu ovšem značky, založené na principu čistě přírodních igrediencí, ale je to většinou něčím vykoupené. Ať už astronomickou cenou, nebo výdrží z hlediska délky navonění, nebo i výdrží vůbec. A třeba o April Aromatics, jedné z takto se prezentujících značek, jsem nedávno našla článek s chromatografickým rozborem jednoho z jejich parfémů a hádejte co? Měl ho tam! Ambroxan.
Jak to začalo
Až do druhé poloviny 19. století byly parfémy založeny na zcela přírodních surovinách, z velké části získávaných lisováním a destilací rostlinných produktů. Jak ale chemici začali chápat strukturu molekul a jak je syntetizovat, začaly vznikat i syntetické aromatické molekuly. A nejen ty známé z přírody, ale i nové, které se v přírodě nevyskytují.
Jako asi první použil Houbigant syntetický kumarin ve své Fougere Royale v roce 1882. Do té doby byl kumarin získáván z tonka bobů. Zatímco do Jicky u Guerlainů v roce 1889 použili syntetický vanilin objevený v roce 1874.
Legrační historka koluje ohledně vynálezu syntetického pižma. Pan Albert Baur se totiž původně pokoušel konkurovat Nobelovi. Těšil se na ještě výbušnější výbušninu. Ale vylezlo mu z toho pižmo. Když mu vysvětlili, že to není špatný výsledek, hecnul se a vytvořil molekulu musc ketone (muscone), která byla podobnější pižmu z jelena.
Chemické legendy
Těsně po roce 1900 to přišlo: Georges Darzens provedl kondenzační reakci, jejímž výsledkem byly aldehydy, mezi jinými methyl nonyl acetaldehyd, který dává parfémům svěžest. Aldehydy se výborně uchytily, jako první asi byly použity v Houbigantovic Quelques Fleurs (ale že jsou ti Houbiganti inovativní, co?) a hned po I. světové válce Ernest Beaux využil novou složku pro svou nesmrtelnou Chanel No.5.
A pak už to jelo ve velkým: ethyl vanilin (Shalimar), gama-undekalakton (Mitsuoko), methyldihydrojasmonát (Eau Sauvage, Chanel No 19), ethylmaltol (Angel) a Karanal (Gucci pour Homme)…
Jak je vidno, jedna „chemická legenda“ vedle druhé. Takže opravte své mínění o chemii v parfémech. Syntetika se neustále vyvíjí a dobří parfuméři, umně balancující mezi přírodou, syntetikou a tlakem marketingových oddělení svých chlebodárců, tvoří i dnes pozoruhodná díla.
(foto a popisky: Romana)
@mirkau
Díky za odpoveď 🙂
Bude ten avizovaný další díl? Nebo jsem ho přehlédla?
@kettu Určitě bude pokračování, už mám sesbírané nějaké materiály. Nejspíše to bude na téma květiny versus chemie.
Nejde mi to olajkovat, toš Ti chci napsat, že se mi článek moc líbí:-) a jak víš, chemie se rozhodně v nebojíme!
Když má hromada značek v popisu parfémů růže, lilie nebo orchideje, tak v dnešní době už určitě nelisují tuny lístků na každou dávku. To by už bylo neúnosné :-).
Určitě nelisují. Jednak na to jsou firmy, ty velké chemičky, jako Firmenich, IFF… a nebo Robertet, která se zabývá těmi přírodními, tam se to lisuje ve velkém. Ale ve většině případů jsou to skutečně syntetické molekuly. A právě syntetickýma kytkama se budem zabývat v příštím díle Nebojme se chemie 🙂