• LE GALION: Sortilège (Fascinující příběh znovuzrození)

Je mnoho parfémových značek založených v posledních letech, přesto se odvolávajících na historické kořeny. Je to teď prudce in. A většinou je příběh jejich vzniku provázen takovými těmi marketingovými smyšlenkami o nálezu starých receptur někde na půdě, ve staré alchymistické dílně či dokonce na hliněných destičkách v egyptských vykopávkách. Už to začíná být tak trochu nuda.

Ale příběh značky Le Galion mě oslovil. Je totiž jiný. Tak jak jej podává Nicolas Chabot, nynější majitel, je to příběh uvěřitelný a nejspíš i pravdivý. A proto fascinující. Pátrání totiž probíhalo za pomoci Googlu, telefonu a setkání s reálnými lidmi. A ne otvíráním nějaké tajemné, zaprášené truhly.
I když ta novodobá historie vlastně taky začíná nálezem a stará zase zní skoro pohádkově.
To bylo tak:
Nicolas Chabot jednou našel někde ve starožitnostech flakon Sortilège. Vůně ho zaujala natolik, že ji nejen koupil, ale začal i pátrat po příběhu této, jemu neznámé, značky.

Google je mocný nástroj a tak se na Nicolase přímo vysypaly informace o kdysi slavném parfémovém domu, který založil princ Murat v roce 1930. Kořeny aristokratického zakladatele sahají až k Napoleonovi Bonapartemu a stejně aristokratické je i jméno, které dal své značce – Le Galion, galeona. Plachetnice a zároveň jeden ze symbolů Francie.
Romantická verze příběhu praví, že když se princ Murat měl oženil s princeznou Isabelle de Orleans, rodina si nepřála být zainteresovaná v obchodu a tak musel prodat svůj podnik. Datumově mi to ale nesedí: značku prodal 1935 (někdy se uvádí 1937), oženil se ale mnohem později.

Ať je to jak chce, nemohl najít povolanějšího kupce. Novým majitelem se stala parfumérská hvězda, Paul Vacher. Mladý Paul tehdy spolupracoval s Marcelem Guerlainem a pak pracoval pro Lanvin, kde v roce 1927 vytvořil veleúspěšnou Arpège. Po válce pomáhal Christianu Diorovi a vytvořil pro něj Miss Dior.
Po odkoupení Le Galion Paul Vacher přepracoval vzorec Arpège a vznikla Sortilège, vlajková vůně čerstvě osamostatněného parfuméra. Vůně měla v Paříži obrovský úspěch a po válce i v USA. Za Sortilège následovaly Iris, Tubereuse a další. Všechny z vybraných přírodních materiálů a všechny úspěšné.
Spolupráce se značkou Dior pokračovala od dodávání surovin a esencí až po vytvoření další vůně s názvem Diorling. Mezitím ovšem i v Le Galionu vznikaly další ikonické vůně, jako třeba Snob a Whip. Sortilège slavila úspěchy v Americe mezi filmovými hvězdami. Mimo jiné ji nosila třeba i Marilyn Monroe. Několik let po smrti Paula Vachera ale byla úspěšná značka prodána americkému koncernu, který ji ale odložil k ledu.

Až do chvíle, kdy Nicolas Chabot objevil vintage flakon Sortilège. Bohatá historie a úcta k dílu paula Vachera ho dovedla k myšlence odkoupit jméno Le Galion zpátky. Udělal to a začal skupovat existující flakony, aby zjistil, co je uvnitř. To ho přirozeně dovedlo do Osmothèque ve Versailles, kde se restaurováním  a archivací starých vůní zabývají.
Kromě toho, že v archívech Osmotheque našel i flakony Le Gaion, zjistil, že dcera Paula Vachera stále žije. jméno a adresu ale neznali. Nicolase napadlo zavolat jednomu z nestorů parfémové branže, prezidentovi firmy Molinard. A ten Dominique de Urresti, jak se nyní dcera Paula Vachera jmenuje, znal. Když se pak Nicolas s Dominique setkal, zjistil, že ještě žije i manželka Paula Vachera, už stoletá.
Dominique souhlasila se spoluprací na obnovení značky jako pocty Paulu Vacherovi s dodržením původních receptur. Což ovšem není dnes, v dobách restrikcí IFRA a EU, nic jednoduchého. I když Dominique stále vlastní původní vzorce, musely být zásadně přepracovány. Přitom ale chtěli zachovat vůně tak, jak je autor kdysi vytvořil. Podle slov Nicolase Chabota se jim to ale za pomoci úžasné čichové paměti Dominique  a parfuméra Thomase Fontaine podařilo.

Co se mě a Sortilège týká, tak má pravdu. Funguje to, jsem okouzlená (Sortilège je ve francouzštině znamená kouzla a čáry). Nemám sice srovnání s vintage verzí, ale ta nová rozhodně ostudu značce nedělá.
Perlivé lehounké aldehydy se slabě ovocným, broskvovým nádechem a hravými zelenými odstíny konvalinek s popraškem z pylu mimózy, jsou jako jaro ve flakonu. Jako první teplé paprsky a letošní první vinný střik na zahrádce.
Ten veselý a hravý tón je ale jen začátek. Vůně postupně, jak vyprchávají aldehydy a přidávají se květiny, zvážní. Přerodí se z dívky do dámy se srdcem ze sametových květin. Ze zahrádky se přesuneme k toaletnímu stolku s pudřenkami a rtěnkami. Příprava na večer.
Vůně zesládne do jedinečné kombinace růže s neindolickým jasmínem na pudrovo-mýdlovém základě z kosatce a zbylých aldehydů. Plné, měkké a květinově sladké srdce evokuje už pokročilejší roční období, někde na přelomu jara a léta. Žádné tropy, spíš teplý, lehký vánek, který vám přináší odněkud vůni květin.
Měkkost a příjemná teplota se ještě prohloubí, když dojde na základ z výrazného a sladkého santalu, který mi vzdáleně připomněl santal ve vůni Samsara (Guerlain), doplněného pižmem. Krásný dojezd, který vás bude provázet většinou dne. Stáhne se kolem vás a vytvoří intimní, ale nepřehlédnutelný oblak.
Lákala vás někdy pětka, tedy Chanel No.5, ale byla na vás moc? Přerostla vás? Pak zkuste Sortilège. Je to taková pětka pro sraby. Jako třeba pro mě. Ovšem nechci ji tímhle degradovat na nějakou náhražku.
Sortilège je totiž sama o sobě krásná vůně pro milovnice elegance a nadčasové klasiky.

 
(Zdroj fotografií: Le Galion)

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..