• Komu patří parfémové značky a které mají svého parfuméra?

Často se mluví o tom, že když zakladatel prodá svoji niche značku parfémů velké firmě, přijde o nezávislost rozhodování a kreativitu. Že jeho práce musí být nasměrovaná jen k tomu, aby se parfémy dobře prodávaly, oslovovaly mladé zákazníky GenZ (kteří jsou nezkušení a požadují spíš masovost, než umění a kvalitu) a bohaté zákazníky (kteří je jedno, co kupují, jen to musí být jednoduše líbivé a drahé). Je to pravda? Co se stalo se známými značkami poté, co je požrali korporátní žraloci? Pojďme se podívat. 

Značky parfémů a jejich majitelé

Pomohla jsem si přehledem, kde najdete všechny do roku 2022. 

zdroj Essencional.com

parfémové značky

 

První, kdo se “zpronevěřil”, byl Lutens – prodej značky Serge Lutens korporaci Shiseido (takový japonský Loreal), pak už “padala” jedna značka za druhou… poslední velkou akvizicí byl přestup Maison Kurkdjian do LVMH a Frederic Malle do Estée Lauder. 

Pionýr Lutens

Lutens byl se Shiseidem vždycky spjatý. Kdo měl první Feminite du Bois, ten ví, že vyšla pod hlavičkou Shisedio. Pak Lutens od Shiseida odešel i s Feminite, založil svou značku… a v roce 2015 se zase vrátil. Důvody neznám, ale za 9 let je možné zhodnotit: se značkou se zase tak moc nestalo. Staré vůně zůstaly, přibyla drahá černá kolekce pro “luxusní zákazníky”, ale Lutens s parfumérem Sheldrakem tvoří dál ty svoje temné lektvary a butiku v PAlais Royal dál vržou červotočivé dveře… Letošní temná a rudá a medová LA FILLE TOUR DE FER (Dcera Eifellovky) je tak zoufale a troufale lutensovská, tak oldschool, že tohle museli mít ti kluci ve stole 15 let a teď to vytáhli. Tenhle přestup nebolel. 

Frederic Malle a velká loga na tričku

Muž se vzhledem a chováním šlechtice se vždy pyšnil tím, že dává prostor nejkreativnějším parfumérům, nehledě na jejich proslulost nebo zásluhy. Celý ten projekt byl taková šlechta niche. Pravda je, že jednou v roce 2013 udělal výjimku a předal žezlo nad parfémem fashion designérovi. Dries Van Noten tehdy vedl ruku Bruna Jovanovice. Ale standardy byly zachovány.

Před 2 lety prodal FM korporátu Estée Lauder, ale zůstal na manažerské pozici. První kreace, která vyšla je ACNÉ par Frederic Malle. Jméno parfumérky není na etiketě (kdo je Suzy le Heeley vlastně?), poprvé se na ní objevila ZNAČKA, tolik populární v GenZ, líbivý flakon…a po jejím uvedení Frederic oznámil definitivní opuštění značky. Nechci malovat čerta na zeď, ale… no, počkáme si na další vůni. 

RECENZI nejnovější ACNE by Frederic Malle najdete TADY

Francis Kurkdjian – podplacený sok? 

Jeden z nejlepších parfumérů současnosti, majitel nejúspěšnější značky…  a najednou hop do chomoutu, sám se sebou i s celou svojí krásnou značkou Maison FK. LVMH (Louis Vuitton Moet Hennesy) patří půlka parfémového světa. A asi i půlka peněz celého světa. Její kreativní ředitelé si mohou dovolit cokoliv. Chápu, že je to lákavé. Pro člověka, který dostoupal úplně na vrchol ve svém oboru by tohle mohla být příležitost, jak růst dál… ježišikriste, tak proč tady té hvězdě dávají jen předělávat reformulace a koncentrace bezvýznamných parfémů pro bohaté paničky? Kdy se konečně objeví nějaká superbomba, kterou umí jen Kurkdjian, pod hlavičkou Diora nebo LV? Nebo v rejstříku Maison FK? Nebo akvizice Kurkdjiana znamenal, že si z trhu odstranili nejsilnějšího konkurenta a zamkli ho do laborky a podávají ji mu jen jídlo okýnkem? 

Happy family Caron

Miluju Carona starého a taky nového. Sice se říká, že Carona si koupila milionářka Rothschild jako hračku pro sebe a svou dospívající dceru. Ano, správně, protože spolu se značkou “koupila” taky vlastního parfuméra, dobrého, a spolu se pustili do exhumace starých vůní. Je to prima, jde jim to, teď mají novou prodejnu v centru Paříže a snaží se, ohromně se snaží… takže přestože teď Caron formálně patří do konsorcia Rothschildů, jsou za tím vidět lidi, ne peníze a toto je niche. Toto je prima. 

Artisan, nejšťastnější dítě světa

Další dobrá akvizice byl vstup L´Artisan Parfumeur do PUIG. Artisan měl pár let takové blbé období, kdy se potácel, měnili se majitelé… ale dnes se vrátil ke svým kořenům: průkopník bylinné a ovocně-zeleninové parfumerie jede dál a vypadá to, že má naprosto volné ruce. PUIG jim pořídil vlastní parfumérku a mají něco, co jim můžou malé niche značky závidět: peníze na parfémy, které se zaručeně prodávat nebudou. Ale je fajn je mít v portfoliu, protože prostě je to baví, naplňuje to poslání značky a prostě  TO DĚLÁ TO  NICHE. Nebo si myslítě, že někdo jiný si může dovolit udělat vůni květáku či červené řepy a prodávat ji za 150€? Toto je taky prima. 

Ztracená smutná Goutalka

Ach jo. Korejská korporace Amorepacific vlastní tuhle francouzskou nádheru už několik let a… nic. Změnili jméno (vymazali Annick), změnili flakony, přidali 4 vůně, ale dál jakoby na ni zapomněli. I na výstavách stojí v koutku, nikdo ji nenosí, nic se okolo ní neděje, nikdo ji nepromuje a nezná… snad nám Mandragora ještě pár let vydrží. Ach jo. 

Stále nekreativní Jo Malone 

Tohle je srandovní. Existují minimálně 3 naprosto stejné značky, jedna je levná, jedna uprostřed a jedna drahá. Kvalita i nápady cca stejné, parfumérka stejná, jména skoro stejné, ale lidi kupují jen tu drahou. Chcete to prozradit? Parfumérka Jo Malone prodala svoji úspěšnou značku korporaci Estée Lauder. Protože ta značka byla velmi málo kreativní, koncept dvousložkových jednoduchých soliflorů se nedá pokazit, jede pořád dál ve stejných kolejích, Hlavním tahákem je bezesporu design výrobků a jednoduchost pochopení (spotřebitel dostane to, co podle jména očekává). Jenže. Jo Malone si vzápěti založila svoji vlastní značku Jo Loves. A ve skoro stejných lahvičkách nabízí skoro to samé, trochu levnějí. No a aby toho nebylo málo, o pár let později začala spolupracovat se Zarou, opět stejný koncept a podobný design… kupte si Zaru, vyjde to nejlevněji, vonět budete stejně, ale mezi kamarádkami budete za tu chytrou. 

McGuerlain, továrna na sny

Nechtěla jsem, ale musím. Asi nejlegendárnější parfémová akvizice LVMH. Co se děje s Disneylandem zn. Guerlain posledních 20 let je známo. Ztráta kreativních, pečlivě vypiplaných výtvorů v lahvičkách od špičkového designéra, výstřel cen až k Mléčné dráze, záplava jednoduchých odnoží “pro mladé”… ale! Co je nového? Thierry žije!

Hlavní parfumér Thierry Wasser, který se stal symbolem přerodu Guerlaina v moderní byznys, jejich mediální tvář, se před pár měsíci, možná i roky, tiše vytratil z fotek i ze seznamu autorů nových vůní, se najednou zase objevil na světě a je velmi aktivní. Je to zvláštní a něco to znamená… myslím, že Louis Vuitton bude brzy potřebovat nového parfuméra… či? I když z pozice hlavního parfuméra hlavní parfémové značky na světě už se dá jít jen do nebíčka, ne? 

A na závěr: mají mít značky vlastního parfuméra, nebo ne? 

Ano – co se týká korporátu, tak ano. U malých značek to tak důležité není: tam si majitel uhlídá, co potřebuje, ať už si najme jakéhokoliv parfuméra. Stejně, jako si Frederic Malle celé roky hlídal svoji sebranku ze všech koutů světa a vytvořil jednu z nejkrásnějších parfémových sbírek navždy. 

Ale v korporátu je to jiné. Jestli chcete, aby vaše značka měla “ksicht”, je potřeba tam toho dělníka jménem “vlastní parfumér” mít.  Představte si to jako vládu a ministerstva. Vedení firmy – generální ředitel jako premiér a jeho ředitelé pro obchod, rozvoj, výrobu… jako ministři. Padne generál, padnou ministři. A najednou tu myšlenku “jak budou teda vypadat naše vůně?” nemá kdo šířit. A tady je důležitý právě ten interní parfumér, který prostě jede furt dál, dělá to, co umí, a odevzdává pořád dobrou práci, ať už mu šéfuje Petr nebo Pavel, nebo Miloš nebo Andrej..

 

Jestli chcete dostávat parfémové novinky do vašeho mailu, nezapomeňte se přihlásit k odběru článků mailem ZDE. Chcete-li podpořit náš blog, kupte si něco na FRAGRANZE s mým slevovým kódíčkem  FRANGIPANI15%, na BEAUTINOW s kódíčkem FRANGIPANI10 nebo na Notinu v AKCI ZDE.

 

 

Originální niche parfémy koupíte velmi levně na FRAGRANZE, pro 15% slevu použijte kód FRANGIPANI15

parfémový supermarket
parfémové recenze

 

Některé odkazy na této straně mohou být affiliate. Nákupem přes tyto odkazy nás podpoříte maličkou částkou, která pomáhá udržovat provoz blogu. Nejde o spolupráce se značkami, takže na objektivitu recenzí to nemá žádný vliv. Popsané ceny a slevy platí ke dni vydání recenze. Disclaimer: Tento text shrnuje osobní dojmy a subjektivní názory autora. Nikdo z autorů na blogu nenese odpovědnost za to, pokud se váš dojem liší, ani v případě, že jste se rozhodli pro koupi produktu na základě článku.

 

Klíčové slovo: značky parfémů

Zdroj: https://api.essencional.com/site/assets/files/7631/articolo_laudamiel_francese-originale-def.pdf 

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..