• Parfémové události 2023: konec Jil Sander? Kam zmizel Patou. Byredo za miliardu. Nejoblíbenější vůně roku…

Taky jste toto letos tolik nestihli? Tak tady máte Silvestrovskou směs novinek z parfumerie, které se jinam nevešly…

Konec (levných) parfémů Jil Sander… nebo?

Parfémy Jil Sander pod taktovkou gigantu COTY vybudovaly dobrou pověst jisté kvality za slušné peníze. Flakonky letních SUN a SUNSET v nekonečném množství odnoží, kašmírově teplá JIL, už ztracené famózní barevné kostičky STYLE, nesmrtelný chypre N° 4 (“čtyřka”), něžné sluníčko Sensation stojí na milionech poliček.

Zatímco parfémy Jil Sander si našly svoje zákazníky v oddělení levného mainstreamu, minimalistické oblečení a kabelky této luxusní německé značky mířily úplně jinam: mezi ultra-prémiové giganty jako Prada, Gucci, Bottega Veneta… až se tam dostaly. Současný trend “tichého luxusu” přeje jednoduché módě. Jenže zákazník je někdo úplně jiný: dámy s kabelkami v prudce elegantních šatech Jil Sander rozhodně nevoní třístovkovým SUNem ani tou nejluxusnější old-school “čtyřkou”.

Prodloužení smlouvy o výrobě parfémů s Coty v roce 2023 je logickým pokračováním úspěšné spolupráce. Jenže prohlášení ředitelů Sue Y Nabi a Ubalda Minelliho mě trochu překvapilo:

  • “Naše společná ambice urychlit dynamiku značky bude řídit nejnovější kapitolu našeho partnerství, protože usilujeme o další růst řady vůní.”  OK.
  • “Naše budoucí strategie se zaměří na sladění vůní Jil Sander s módní divizí značky, která oslovuje globální ultraprémiový trh.” Aha?
  • “Jsme velmi rádi, že jsme na novém základě posílili naše partnerství s Coty a zaměřili se konkrétně na globální ultraprémiový segment, do kterého značka Jil Sander.” Aha.
  • „Tento nový milník výrazně přispěje ke konsolidaci a dalšímu rozšíření současného solidního postavení značky Jil Sander na luxusním trhu…” Je to jasný. Můžeme se těšit na novou řadu luxusních privátních vůní JIL SANDER.

Ale co bude s těmi levnými? Logickým vyústěním by byly dvě řady, jako má například Gucci, Dior, Prada, Versace… ale mainstream těchto značek je DRAHÝ. Nesnižuje hodnotu značky – nové Diory a Gucii už stojí skoro stejně, jako exkluzivky. Takové rozkročení mezi cenami (nejlevnější 10 € ař  500 €) by asi značka Jil Sander nechtěla.

Když nahlédnete na web a sociální sítě značky… tak nic, FB zmizel a na IG se už dlouho nic neděje. To samé oficiální web: na něm najdete jen odkazy na oficiální prodejce – pro Českou republiku je to Notino a Parfumdreams.

Na Notino najdete pár kusů za úplně směšné ceny a spousta z obvyklých vůní už není dostupných. Zato Parfumdreams  má zatím kompletní nabídku, ale ceny jsou také stažené na polovinu. Znamená to konec levných vůní Jil Sander? Nechci být prorokem špatných zpráv, ale jestli máte nějakou oblíbenou Jil, já bych pro jistotu kupovala (podívejte se do Supermarketu na slevové kódy, Silvestr je poslední den platnosti kódů!)

Zdroj: https://cosmeticsbusiness.com/coty-and-jil-sander-extend-licence-agreement-206169

… a konec parfémů Jean Patou (a ukradený Joy)

Už zmizely, všimli jste si? Tak tady už jde asi o konec definitivní. Pařížská prodejna Jena Patou Parfums na Rue Saint Florentin je trvale uzavřena, na webu Patou parfémy nenajdete a žádného prodejce, který by měl sortiment v nabídce, také nikde na světě ne.

Od roku 2018, kdy značku Jean Patou koupil gigant LVMH (Louis Vuitton Moet Hennesy), se Patou potácí ode zdi ke zdi. Nejprve přišla o Jeana v  názvu a pak o legendární parfém JOY, což se dodnes považuje za “Velkou parfémovou loupež”, jak se dočtete tady v tom článku:

• JEAN PATOU: Joy, radost až na kost (v těžké době pro lidstvo)

Každopádně v listopadu 2023 LVMH uvedl nové zaměření značky, dnes už jen PATOU: stane se první plně “udržitelnou” značkou luxusního oblečení a doplňků v portfoliu LVMH. Parfémy geniálního Jeana, které se kdysi proslavily nejdražším parfémem parfémem na světě “1000” vyšuměly… moje doporučení je stejné, jako v předešlém případě: máte-li nepostradatelnou lásku od Patou, okamžitě kupujte…

Jak se dá vydělat miliarda Eur na niche parfémech? Prodej Byredo korporaci PUIG

Za 1 miliardu € získal gigant PUIG značku BYREDO od zakladatele Bena Gorhama. Tím se Byredo dostalo do stáje, kde už se pase Carolina Herrera, Paco Rabanne, Jean Paul Gaultier, Dries Van Noten, Nina Ricci, Penhaligon’s, L’Artisan Parfumeur a další kosmetika.

Je to zpráva dobrá nebo zlá? Každý prodej nezávislé niche značky do korporátu, viz ty dva předešlé, obvykle hrozí ztrátou volnosti pro tvůrce a parfuméry, šetření nákladů (zúžení portfolia, zhoršení složek…) Ale zrovna Puig ukazuje na svých niche značkách, že niche umí – například L´Artisan to v posledních letech dělá dobře. A Byredo v posledních letech už stejně žilo víc ze získané slávy, než nových, objevných vůní…

Tak uvidíme. Každopádně: nových niche značek na trhu je dost a dost, alespoň dostanou prostor. Takže dobré.

Zdroj: https://www.businessoffashion.com/articles/beauty/puig-to-acquire-byredo/


Nejžádanější složky roku 2023

Co nejvíc hledali lidi na internetu?

FEROMONY vládnou Tik Toku. Je to tak, lidi chtějí vonět hlavně těm druhým a počet vyhledávání narostl o 94% oproti loňsku. Nevím tedy, jak se to slučuje s druhým nejsilnějším trendem – GENDERLESS (UNISEX už nestačí) – protože když nejsi rozhodnutý o svém pohlaví a chceš v tom mít svobodu, tak jak můžeš chtít po druhém, kterého chceš sbalit, aby se sexuálně identifikoval? Protože při výběru správných ferormonů  u parfému jde jednoznačně o samička-sameček rozhodnutí… No, nakonec je to jedno, feromony v parfémech stejně nefungují.

CITRUSY. Zatímco sociálním sítím vládne touha po sexu, ve vyhledávačích jsou lidé umírněnější a chtějí být jen čistí a voňaví. Oproti pouhým 19.000 vyhledávání feromonů mají citrusy týdenní skóre 98.000 vyhledávání a nárůst o 22 % oproti minulému roku. A nejen to, citrusové parfémy jsou nejobsáhlejší skupinou na internetu, e-shopy nabízejí 4.000 citrusových parfémů a vlastně neexistuje značka, která by citrusový parfém neměla.

PIŽMO. S týdenním skóre 9.700 vyhledávání a nárůstem +73% proti loňsku se pižmo zařadilo na druhé místo. Jeho popularitu trvale drží oblíbené pižmové parfémy, jako tradiční Musk / JOVAN a taky bouřlivý nástup arabských parfémů jako třeba superoblíbený Opulent Musk od Lattafy.

Z dalších složek zažívá vzestup popularity MANDLE, NEROLI a JASMÍN.

Zdroj: https://blog.trendalytics.co/just-the-data-perfume-ingredients


Nejoblíbenější parfémy  2023 na sociálních sítích

Vítězem jsou pistáciové parfémy: začal s tím Un Jardin a Cythére / HERMES  a pak se objevil jednoduchý a trochu hloupý Pistachio Gelato / KAYALI  a zboural tik Tok a Instagram.

Období vlády luxusních broskví nastolil Bitter Peach / TOM FORD a určitě se dočkáme v roce 2024 dalších broskovových a meruňkových premiér.

Jasmín je trvalka a potvrdily to zejména popularita Gorgeous Jasmine / GUCCI a andělského Jasmin d´Anges / DIOR.

DŘEVO, jasný vítěz mainstremových spotřebitelských srdcí. Nízká cena a super obliba kašmeranu vynesla na výsluní značku MAISON MARGIELA, která má v portfoliu rekordních 13 parfémů s vůní dřeva.

Zdroj: https://www.perfumerflavorist.com/fragrance/trends/news/22876847/top-2023-fall-fragrances-according-to-trendalytics


Benzinka pro parfémy

Udržitelnost, ekologie, doplnitelné parfémy… myšlenka čepovaných parfémů není nová. Ale mít po ruce luxusní “benzínku” plnou značkových vůní? Prima! V prodejně The Perfume Shop v Nottinghamu spustil Loreal svoji první doplňovací stanici.

https://www.cosmeticsdesign-europe.com/Article/2023/11/28/L-Oreal-x-The-Perfume-Shop-launch-multi-brand-refillable-scent-station


Převratná směrnice EU o greenwashingu

Nová legislativa okolo ekologie v kosmetice, konkrétně parfumerii, nám nejen bere oblíbené složky, což nemáme rádi (reformulace), ale taky nám něco brzy dá. Zatím tedy dává výrobcům možnost tvrdit o některých výrobcích, že jsou “zelené”, i když třeba jen plní zákonnou povinnost ve složení výrobků, likvidaci obalů ap. Nebo vyvolávají dojem, že “parfém” je přírodní, neboli BIO, i když všechno, co je v něm BIO je jen líh z brambor a všechny vonné složky jsou syntetika.

Lidi prohlášením výrobců o ekologii moc nevěří a často je to právem. A to se týká i nepřehledného systému různých ekologických etiket, nálepek, certifikátů a medailí…
Směrnice, navržená letos v březnu ke schválení, má za cíl nejen sjednotit to, co říkají výrobci, ale taky zajistit, aby to šlo ověřit a by to všichni výrobci, velcí i malí, dělali stejně. A cíl? Ochránit zákazníky před GREENWASHINGEM, vymývání hlav ekologií a udržitelností.
Co to znamená pro parfémy? 
Kvapem směřujeme ke zveřejňování složení parfémů. Něco, co bylo dosud TABU kvůli ochraně receptur a kopírování. Falzifikátorům to ale vůbec nebrání ve výrobě padělků (Obrázkový průvodce fejky parfémů TADY), protože levné a dostupné moderní technologie poskytují dokonalé chemické rozbory značkových vůní. Takže nakonec je na tom bitý jen zákazník, který si vlastně nemůže ty alergeny a přírodní látky zkontrolovat, protože se skrývají v kouzelném slovíčku ve složení: “parfum”.
Nová legislativa nic takového nepředepisuje. Ale je jasné, že zájmy spotřebitelů a jejich vliv na legislativu jsou takové, že složení budou chtít znát, stejně jako u krémů a jiné kosmetiky. Uvidíme…
Zdroj: https://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/eu-a-spotrebitel/novy-navrh-smernice-eu-o-zelenych-tvrzenich–273305/

Užijte si poslední den 23 a celý rok 24 a nezapomeňte se přihlásit k odběru článků mailem, protože hned v lednu začínáme velkým seriálem recenzí niche parfémů z Esxence 2023 a čeká vás mnoho dalších novinek…

parfémové recenze

Krásný a voňavý 2024!

 

 

 

Originální niche parfémy koupíte velmi levně na Beautinow, pro 10% slevu použijte kód FRANGIPANI10

 

 

 

parfémový supermarket
parfémové recenze

 

 

Některé odkazy na této straně mohou být affiliate. Nákupem přes tyto odkazy nás podpoříte maličkou částkou, která pomáhá udržovat provoz blogu. Nejde o spolupráce se značkami, takže na objektivitu recenzí to nemá žádný vliv. Popsané ceny a slevy platí ke dni vydání recenze. Disclaimer: Tento text shrnuje osobní dojmy a subjektivní názory autora. Nikdo z autorů na blogu nenese odpovědnost za to, pokud se váš dojem liší, ani v případě, že jste se rozhodli pro koupi produktu na základě článku.


You may also like...

3 Responses

  1. Hanka H napsal:

    Romano, díky za článek! A nezanevři na A – bouře ve sklenici vody, čas od času se prostě něco semele, ale jedem dál – ne?

    • Romana napsal:

      Čau Hani! Pěkný nový rok a hlavně hodně zdraví, ať si užiješ vůně, než nám je všechny reformulují! 🙂

      Jedeme dál, jasné, jen prostě musím letos zlepšit time management a věnovat čas svým aktivitám podle jejich důležitosti a toho, co mi přinášejí zpět.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..