• JEAN PATOU: Joy, radost až na kost (v těžké době pro lidstvo)

Plánovala jsem dlouho, že si koupím JOY, legendu od Jeana Patou. Hlavně kvůli spekulacím okolo přenechání názvu ambiciózní novince od Diora, který dnes patří do stejné stáje, jako Patou, a možnosti ukončení výroby.

Pořád jsem neměla čas, až jsem si minulý víkend konečně přečetla její historii a s překvapením jsem zjistila, že JOY, RADOST, musím mít HNED!
Vůně vznikla v čase, který byl podobný naší koronadobě, a jejím cílem bylo lidem v krizi dělat RADOST.

Hlavní myšlenkou bylo: nešetřit! Dopřát lidem ve všeobecné světové “blbé náladě” a chudobě konce 30. let soukromý kus zlata do kabelky. Nápad, kterému by se vyrovnalo asi tak kdyby někoho v Bruntále napadlo zítra místo roušek vyrábět zlaté čelenky s diamanty.

Tehdy to zafungovalo…tak proč by nemělo i dnes?

JEAN PATOU JOY perfume

 


 

Historie vůně deseti větami

Jean Patou za svoji poměrně krátkou kariéru dal světu Haute Couture celou jednu novou kategorii: sportovní a volnočasové oblečení. Úpletové, tedy elastické, plavky namísto látkových, pohodlný úpletový kardigan nahradil kabáty a saka, holky jsou dodnes vděčné za pružný tenisový dres s krátkou sukýnkou (ale ještě ne s tou mini, co nosí ty velké Sereny). A taky první opalovací olej “Huile de Chaldée”, kvůli kterému přetáhl jiné slavné parfémové značce nadaného Henriho Almérase.

Jean kvůli záměru vyrábět vlastní parfémy dokonce pořídil v Grasse vlastní pole jasmínu a růží, a potřeboval už jen pořádného parfuméra: Almeras začínal tvořit u neméně slavného návrháře Paula Poireta pro značku Parfums de Rosine, odkud přes “zastávku” v Parfums d´Orsay nastoupil do své životní role. Od roku 1925 vytvořil pět parfémů a šestým se stala vůně “Eau de Chaldée”, protože zákazníci olej tak milovali, že si ho kupovali jen kvůli vůni.

Po krachu americké burzy v roce 1930, která nastartovala světovou hospodářskou krizi, lidi přestali kupovat drahé věci. Jean Patou si uvědomil, že zákazníci sice nemají peníze, ale pořád touží po drahých a luxusních věcech. Parfémy, i když drahé, tak za zlomek ceny haute couture oblečení, se staly tou cestou k přežití firmy: Henri Alméras dostal úkol vytvořit nejluxusnější parfém na světě, který bude dělat lidem radost, JOY.

Díky vlastnímu zdroji jasmínu a růží bylo celkem snadné předávkovat Joy těmito dvěma ingrediencemi, ale když přinesl parfumér výsledek Jeanovi, odpověď byla: “Zdvojnásobit dávkování!”

Jean Patou uvedl na trh “nejdražší parfém na světě” a to bylo přesně to, co lidi chtěli a co si mohli dovolit – Joy se stal po No.5 nejprodávanějším parfémem na světě v historii.

 

Tři věty o flakonu

Flakon navrhl nejslavnější designér té doby Louis Süe, vyrobil Baccarat, zlatá nitka okolo krku upevnila “balonkový uzávěr”, nový vynález pro utěsnění lahví s drahým obsahem. Kovový uzávěr osazený křišťálem, který zvětšoval logo jako lupa. Název JOY vybrala kamarádka, slavná americká novinářka Elsa Maxwell, a to proto, že ve všech světových jazycích zní stejně. 

 

JEAN PATOU JOY perfume

Minirecenze: ošizený luxus

Jak si představujete vůni, o níž víte, že je předávkovaná nejsilnějšími ingrediencemi světa a zabalená v superluxusním flakonu? Ano, přesně tak voní: omamně a nekopromisně. Představy o luxusu se změnily, ale stejně je opulentní a náročný, nedokážu si představit nosit ho k teplákům (i já jsem se dnes musela převléknout z obvyklého dress code na home office).

Zlatá, květinová, až dusivá vůně, po celou dobu extrémně živočišně indolická: s takovým jasmínem se už dnes nesetkáte, používají se čistější formy. Růže je silná, ale přichází až ve druhé fázi, a pak hned nastoupí tuberóza, zase poněkud zvláštní, surová, žádné moderní žvýkačky.

Celkové vyznění? Jako Chanel No.5 pořádně přejetý rašplí. Hodně mi Pětku připomíná, jen s tím, že místo mýdla je tady použité čisťounce bílé pižmo. Kouzlí zajímavý kontrast oproti Pětce, která je hodně harmonická. V Joy se naopak proti sobě polarizuje pižmová vůně běleného prádla a špinavá živočišnost indolů. A mezitím všechny ty šílené květiny...

Kdo má rád Pětku, tohle unese; v opačném případě si nejsem jistá, jestli ji nebudete mít jen jako krásný flakon do sbírky a kuriozitu pro kamarádky.

Bohužel je poznat, zvláště v dojezdu, že složky jsou syntetické – no, poplatek době restrikcí IFRA, stejně jako je křišťál ve víčku je nahrazený plastovým kamenem.

Velké zklamání: výdrž. Mizivá. Behěm hodiny lehký závan, po třech hodinách už jen jako vyprané tričko. Až mne to překvaiplo, vzhledem k tomu, jaké ukazuje na začátku tesáky.

Připomínám, že zkouším veri EdT, EdP by měla být jemnější a méně indolická.

JEAN PATOU JOY perfume

 

Dior sebral jméno Jeanu Patou, nebo mu ho Patou věnoval?

Tak jak to tedy je s tím jménem? Oficiální vyjádření neexistuje. Když se objevila na trhu JOY od DIORa, která má být zase po mnoha letech super-trhákem a nahradit J´Adore a předtim Hypnotic Poison, znalci se zarazili: jak se to tak stane, že si velká parfémová značka dovolí “ukrást” jedno z nejslavnějších jmen parfémové historie?

Najednou, ve vší tichosti, značka Jean Patou opustila svého indického majitele a v jejích záznamech se objevila stejná adresa, jako má LVMH (Louis Vuitton Moet Hennesssy, majitel Diora, Guerlaina atd.) Její ředitelka, dcera majitele, se stala produktovou manažerkou v LVMH. A na pozici ředitele JP byl dosazen jeden ze špičkových manažerů LVMH. Předmětem koupě bylo možná skutečnost, že Jean Patou je majitelem obchodní značky JOY na všech významných trzích.

To zavdalo  příčinu spekulacím, ke kterým se připojila i velká parfémová jména: JOY od PATOU končí! LVMH nemůže mít v portfoliu dvě vůně stejného jména a je jasné, že byznysově větší potenciál má DIOR! Dior pokračuje ve své krasojízdě totálního zmatku v parfémových jménech (viz Miss Dior, Cheérie…)! Zabili Kennyho! Každopádně Dior na fámy reagoval prohlášením, že použití jména Patou “schválil“. To už obě značky byly zaparkované v jedné stáji…

Nyní se situace trochu uklidnila a přestože nikdo nic neví, koupit se zatím dají obě: JOY PATOU patří do Herritage kolekce, která je zabalená v klasických flakonech se zlatou nitkou okolo krku. Koupit se dá jen v pár vybraných storech, třeba v Salonu Harrods, kde od Diora potkáte jen exkluzivní kolekci.

Novodobá produkce Jean Patou v oblých flakonech se objevuje čím dál časteji na regálech mainstream parfumerií, vedle JOY DIOR. Třeba v Sephoře, která patří také LVMH. Vypadá to, že díky kontrole distribuce, nám budou zachované obě JOYky. Ale já jsem si ji pro jistotu koupila: kdoví, koho napadne snížit náklady, až na firmy dopadne v plné síle korona, a budou škrtat nevýdělečné produkty z portfolia.

Bylo by škoda nemít doma “parfém století”, kterým byl JOY PATOU zvolen odborníky v roce 2000. Kdo byl dvojka? Chanel No.5.

JEAN PATOU JOY perfume

 

  • Máte JOY?
  • Kterou, tu od Diora nebo od Patou?
  • Plánujete si taky pořídit “pro jistotu” jednu malou legendu?

 

You may also like...

4 komentáře

  1. Mirka napsal:

    Na mne těch indolů bylo moc, ale flakonek je teda k sežrání!
    Joy si dělám jinýma voňavkama. Zrovna včera mě přišla pozvánka na videokonferenci a co jsem udělala? Ne že jsem se šla převlíct, učesat, namalovat… První, co jsem udělala? Automaticky sáhla po prvním flakonu a navoněla se 😀

  2. Miruša napsal:

    Kde Ty na tie infošky chodíš? 🙂 Je to veľmi zaujímavé, ale vôňa vy to veru pre mňa nebola, tá Patou.

  3. Romana napsal:

    @mirka No, to mi povídej! My máme každé ráno poradu vedení, jako občas nemám koule zapnout kameru, ale když je porada dlouhá, tak se v průběhu i přistříknu… 😀

    @miruša Pro ne je to takový relax číst i těch starých věcech… Vůně pro tebe fakt není, ty by sis tím možná vyléčila koronavirus. 😀

  4. Hanka napsal:

    Taky jsem si Joy sehnala, když jsem si přečetla ten dojemný příběh o luxusu v těžkých časech. Ale nezvládla jsem to. Chanel No.5 unesu, jenže tahle vůně mě přikryla jak těžká vlněná deka. Měla jsem EdT a i ta výdrž byla na mě až moc.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..