• RUB: Knowledge (Seš blbej a ošklivej? Navoň se!)

Parfém zvyšující inteligenci? Výzva! Splněno. Fungující feromony? Zde!
Univerzita v Bochumi se 25 let věnuje výzkumu vlivu pachů na lidskou náladu a fyzický stav. Zjistili například, že vůně vnímáme nejen nosem, ale také kůží a že dokonce i spermie mají čichové receptory a řídí se čichem, směřují k vajíčku, které voní po konvalinkách (vylučuje cyclamal a bourgeonal, ze ketrých se skládají kovalinkové parfémy). Užitečné.
Šéf voňavého výzkumu profesor Hanns Hatt si všiml, že když se navoní svými oblíbenými chemikáliemi, hedionem a IsoEsuper, zvýší to rapidně jeho úspěch u žen. Svěřil se svému příteli, parfumérovi world class, Gezovi Schoen…no a jinak už to dopadnou nemohlo. Dva roky na tom makali, vybrali složky přísně vědecky a parfumér je pak umělecky spojil do kompozice komerčního parfému Knowlege by RUB (Ruhr-Universität Bochum). Doporučené užití: parfémovat tělo, ale používat také jako room-spray v místrnostech, kde se mají dít kreativní či vzdělávací aktivity.

Parfém, který zvyšuje inteligenci.

Výsledkem je parfém, kerý má stimulovat mozek, usnadnit ukládání informací, ale zároveň usnadnit komunikaci a zvýšit přitažlivost a neodolatelnost osobnosti nositele. Geza ho nazývá „feromonálním“, přestože v něm přímo feromony nejsou. Jen ten chemický útok z flakonu dokonale zmate smysly příjemce a přeskládá jeho názor a bude z vás paf! Navíc vám to bude myslet, takže všechny zbraně jsou na vaší straně. No prostě znáte to: jdete na zkoušku ze socilogie k Vernerovi, takže stačí hodinová příprava a nadupaný výstřih. No a teď se stříknete Knowlegem,deset minut šprtáte a zbylých padesát strávíte s kámoškama na chatu o kabelkách. Ten výstřih ale furt platí, to ničím nahradit nejde.

 

  • V jakých složkách teda tkví ten zázrak?

Hedion – patří k jasmonátům a do parfémů se přidává pro vůní magnólie a jasmínu. V laboratořích RUB vyzkoumali, že hedion aktivuje receptory feromonů v lidských sliznicích. Navíc dokáže vyvolat zvýšenou produkci pohlavních hormonů a oxytocinu – „muchlacího hormonu“, který má na svědomí pocity lásky a důvěry mezi lidmi. Takže ve vůni má hedion roli svůdníka, protože protivníka sice více feromony nezahrnete, ale bude více vnímat ty vaše vlastní.
Cineol je látka, která ovlivňuje trojklanný nerv a vyvolává vzrušení. Je obsažená v mnoha pikantních potravinách a má klíčový význam pro přenost extrémních pocitů do nervové soustavy: pálivost chilli, pikantnost koření, řezavost bobkového listu, prlivost máty…to jsou pocity, které nejsou pžímo součástí jedné z pěti chutí, ani nejsou závislé na vůni potraviny, ale dotvářejí gurmánský zážitek (stejně třeba jako struktura potraviny – křupavost, kaše, hrubý, svěží, teplý, zmrzlý…). My lidi tomu všemu dohromady říkáme „chuť jídla“, ale těch faktorů je mnohem víc. Co mne u cienolu zaujalo nejvíc: vědci z Bochumi vyzkoumali, že cienol stojí za pocitem „barrique“ u červeného vína. No do pekla, proč já jsem se líp neučila, dělat 20 let takový výzkum! Ve vůni má za úkol vzrušovat, aktivovat mozek.
Geraniol – ten znáte, ten je všude okolo nás, asi nejrozšířenější vonná látka: v růžích, muškátu, koření, oříškách…působí na stejné receptory, jako prášky na uklidnění, takže vás dokáže ukonějšit (je to tak? Uklidňují vás parfémy s růží?). V těle podporuje procesy spojené s usínáním a udržením spánku. ALE: ve spojení s Cienolem působí jako tonikum a navozuje pocit odpočinutého, připraveného mozku ráno po probuzení z klidného spánku. V téhle vůní má právě tento úkol: vyčistit mysl a připravit ji na ukládání nových informací.
Pižmo zvyšuje tělesnou přitažlivost mezi pohlavími. Problém je, že receptory pižma podléhají dědičné mutaci a lidi relativně rychle pižmo přestávají cítit. Francouzi ho prý necítí už skoro vůbec, což má na svědomí Napoleon a jeho vášeň pro pižmo, která vůni tak popularizovala, že se rozšířilo do veškeré kosmetiky a Frantíci si prostě vymlátili buňky v nose. Druhý problém je dávkování: když se použije pižma moc, některým lidem odporně páchne. Takže někdo ho necítí vůbec, někdo moc…Dnes se používají pouze syntetická pižma 3 chemických skupin. V Bochumi z nich dokázali vybrat a modifikovat tři látky tak, že znovu aktivují ztracenou citlivost pro pižmo. Takže úkol v parfému? Demokraticky sex-appeal pro všechny, bez rozdílu věku, barvy a velikosti, záleží jen na pohlaví!
Iso E super – legendární vůně, kterou já mám přes Pavlovův reflex spojenou s Gezou. Asi neznám jeho vůni, ve které by tahle molekula nebyla (teda spíš už dnes neznám vůni na trhu, kde by nebyla). Iso E super je záhadná a neprozkoumaná, ale co se o ní ví: sbližuje lidi. Je to „veselá molekula“, která lidem rozvazuje jazyk. Usnaďnuje expresivitu a komunikaci. A podle RUB prý objektivně. Jenom ještě nikdo neví, jak se to děje: protože mnoho lidí ji vůbec necítí (jakože nosem), ale doleze jim do mozku a udělá z lidí veselé kumpány.
(já vám ještě ke každé chemikálii časem udělám Co to je…?, aby dostali maso i ti, kdo se zajímají podrobněji).
Tohle ale není jednoduchý recept na výrobu parfémů. Geza tam postupně zamontoval asi 40 ingrediencí a bohužel, ke smutku svého přítele profesora Hannse, vyhodil vanilin, který má uvolňující účinky. Nehodil se mu.

  • No a jak to tedy voní?

No, po pravdě řečeno: úplně na začátku je krásný mandarinkový olej, který se po deseti minutách překulí do citronu a bergamotu. Pak se tam mihne něco vystrašených dřevíček a pelargóniových lísků, než po hodině všechno převálcuje naprosto lineární Iso E Super a je z toho taková slabší Molecule 01. Soliflor, nebo jak se tomu dnes říká, solimolekula (moji recenzi najdete tady, nebudu se opakovat). Vůně, která nikoho neurazí a všem se bude pravděpodobně líbit, protože je to taková čistá, cistrusová svěženka. Čistý unisex.


Oficiální složení parfému:

  • Hlava: citron, pomeranč, bergamot, levandule (možná)
  • Srdce: levandule, maté, myrrha, růže, hedion zastupující jasmín a magnolii (možná)
  • Základ: pižmo, hedion zastupující jasmín a magnolii, Iso E super zastupující dřevo, myrrha (možná)

To „možná“ tam doplnili sami tvůrci. Zajímavé je srovnat složení tak, jak ho znáte, s tím „skutečným“:

  • Hexanal, Nerol, Limonen, Cineol, Gardenia-Acetal, Geraniol, Linalylacetal, Thymol, Iso E Super, Hedion

Tak si vyberte, co vám víc sedí.

  • Dobrá zpráva

Protože je voňavka určená studentům, stojí padesátka jenom pár euro. Flakonek je takový celkem lacině provedený, ale je vkusný a milý a celé je to zabalené v papírové kostce, takové prima pro mladé holky. Je slabší, než Molecule 01, na druhou stranu na Molecule často lidi reagují, že je moc. Tohle by mohl být ideál. Za mne dobrý kup.

  • Špatná zpráva

Vůně je dostupná pouze v univerzitním shopu v Bochui a v síti parfumerií Piper, která je sice hustá, ale pokrývá jen severozápadní konec Německa, nejbližší z nich je v Kolíně: https://www.parfuemerie-pieper.de/filialfinder.html Takže si naplánujte důkladně služebky na příští rok, protože Knowledge vyšla jen v limitovaném počtu v roce 2015 a za chvíli bude fuč! Nebo si přemluvte nějakého Friedricha, jako já, aby vám ji přivezl. Ani jsem k tomu nepotřebovala feromonální parfém, stačilo mi kouzlo osobnosti. A dvě piva.

  • A účinkuje?

Jestli mně to víc myslelo jsem nepoznala. Tohle nepotvrdím. Ani jsem nikoho nesbalila. Ale rozhodně Knowledge probudil ostrovtip u mých bližních. Ani hubnoucí parfén Velds neměl takový ohlas. Každý měl nějaký vtip a některé byly i vtipné.

Rozbalila jsem balček v pondělí po obědě v kanclu.
„Pojď, stříkneme se! Potřebujem to!“
„Dělá to s tebou něco?“
„Nic.“
Po chvíli: „Mne strašně rozbolela hlava, otevřu okno.“
„Ty jo, to bude ten parfém. Už to zabírá. Neotvírej, vždyť si to vypustíme!“
„A tebe hlava nebolí?“
„Když o tom teď přemýšlím, tak jo!! Čoveče, tady takové tlaky okolo temene… Jdu vyřídit maily z finančního.“
„Nojo, rostou nám mozky.“

„Co mi to ten chlap posílá? Není blbej?“
„Hele, zavolej ho sem, já se schovám za dveře, a jak vejde, tak ho stříknu!“

„Holky, vás z toho bolí hlava? Se mnou to nic nedělá. Ale hezky to voní.“
„Kde nic není, ani čert nebere. Někomu to myslí, někomu to prostě jenom voní.“

  • Buy Knowledge – edit 2020

Pod tímto sugestívním odkazem najdete chytrost na prodej v 50ml flakonu přímo v univerzitním shopu za 39€ a nově taky sprcháč a mlíčko, takže to můžete vzít zgruntu hned od rána.

Od teď se dá koupit rozum v kostce v sítídrogerií Muller, hledejte v regále s levnými vůněmi (Maroussia, Tosca, 4711 atd.).

 

You may also like...

3 Responses

  1. Anonym napsal:

    Super. Když bych se držela nadpisu, tak bych vůni doporučila pár osobám z Arome 🙂 Zvlášť těm novodobým světicím, které v minulosti rozpoutávaly jen peklo, z každého zvracely a teď jim narostla svatozář.Bohužel pro ně, nepomáhá to a jsou jen směšné.Jinak, článek je zajímavý a stálo by to za pokus 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..