• Voním, tedy komunikuji: 3. Ta žena voní arogantně + galerie (Thajsko – food markets)

Vůně může být komunikačním kanálem (voním jako… nebo voním proto…), či dokonce samotným sdělením (voním). V obou případech jsou vnímány v naučeném kontextu, např. příjemná vůně smaženého masa není vhodná jako osobní parfém, má přesně opačný efekt (pach jídla na oblečení je považován za nežádoucí a nepříjemný). Řízek aromatizovaný jasmínem či růžovou vodou by také asi málokomu chutnal. Nicméně tyto zvyklosti jsou závislé na kulturním okruhu, ze kterého pochází příjemce (v některých regionech Thajska jsou aromatické květy běžnou součástí masitých pokrmů a pach některých zdejších jídel je pro Evropana či Američana nesnesitelný, např. ovoce durian, silně fermentované potraviny).

Thajsko: sušené rybí hlavy: pochutnali byste si?

Tak, jak se vyvíjí móda a technologie, vyvíjejí se také požadavky na specifikaci „vůně“: například v posledních 50 letech se vývoj posunul od přírodně-aldehydických vůní (drahých moderních sloučenin s vůní mýdla v kombinaci s drahými přírodními esencemi), přes věrné vůně přírodních složek (ať už byly chemického či přírodního původu, požadavkem bylo zachycení věrnosti vůně květin a koření), k nejmodernějším fantazijním zcela syntetickým vůním, jejichž vůně není podobná ničemu dosud známému. Podobný vývoj je možno sledovat také třeba v kulinářství: požadavky na aroma potravin se v posledních desetiletích posunuly od chemických napodobenin přírodních vůní k identickým vůním čerstvých surovin a například v oblasti jedlých olejů vznikla celá oblast drahých rostlinných olejů, jejichž úkolem je pouze přirozeně aromatizovat jídlo – pár kapek dýňového oleje do hokkaido polévky z fádního pokrmu vytvoří lahůdku, střik oleje z pražených sezamových semen do salátu z klíčků zcela změní charakter jídla.

Přestože oproti některým savcům disponuje člověk velmi špatným čichem a čich ztratil důležitost v pudové ochraně lidstva, pro mezilidskou komunikaci stále význam neztratil.

Tak třeba naše kočka cítí tak dobře, že je to vidět.

Naopak, spolu s moderní dobou a vyššími příjmy obyvatel západního světa vzrostly požadavky na kvalitu (i vůně je kvalitativním parametrem produktů) a rozmanitost zboží. Zdokonalující se chemický průmysl nabídl širokou škálu vonných ingrediencí. Vzrostly nároky na hygienu, osobní očista se stala západnímu světu rozkoší, ne jen nutností, chce si ji užívat. Vůni považuje řada lidí za součást image, úmyslně vytvářeného obrazu o sobě samém, používá ji jako prvek bezprostřední komunikace, úmyslné a promyšlené sdělení. Obecně  známý je bonmot o odpovědi Marylin na otázku po jejím nočním úboru: „Pět kapek Chanelu No.5“ (pro komunikační zasvěcence: jde o speciální formu nepřímé komunikace v oblasti přímé čichové komunikace).

Když je řeč o MM, doporučuji: Museo Ferragamo, Florencie, nespadněte do výkopu.

Museo Ferragamo, Firenze: úžasná expozice originálů filmových šatů, lodiček a doplňků MM v sále, kde běží smyčka jejích nejslavnějších scén, zcela zastiňuje zbytek výstavy (chilli boty, moji druhou úchylku, ne poslední). Teprve tady vám dojde, že Božská měla v pase něco okolo 45 cm a její „široké boky“ maximálně 90.

Museo Ferragamo: postel s mrtvou Marylin. Bude vám běhat mráz po zádech.

Vůni můžeme považovat za stále významnější socializační, prvek:

Recenze Lucy Turina na parfém Chanel  Allure: „Allure se stala značkou žen, které nenosí parfémy pro své vlastní potěšení nebo aby ukázaly dobrý vkus, ale pro ty, které chtějí ukázat, že jejich postavení jim dovoluje být nepříjemné.“

Nedávno jsem tak hrozně chtěla socializovat se svými kolegy krásnou vůní pomerančového květu Hermés 24,Faubourgh, až mne přišla ředitelka divize osobně požádat, abych tenhle parfém už nikdy do práce nenosila.

Přemýšlíte ráno u poličky o tom, co svou dnešní vůní budete říkat okolí?

—————————————————-

Všechny díly seriálu:

1. Smysly a komunikační nesmysly

2. Trocha (čichové) teorie vás nezabije

3. Ta žena voní arogantně

4. Voním, tedy komunikuji, tedy jsem

5. Jak vypadá vůně

podpis_ROM

 

A galerie! Jste rádi? Já jo, dlouho jsme žádnou neměli. Jak se mluví o žrasu, tak se mi rozsvítí kontrolka. Thajsko – jídelní trhy, vězte: jak to vypadá – tak to voní – tak to chutná. Je tady jen zlomek fotoreportáže, kdo by chtěl vidět vše, tak račte na FB: Thajsko White Sex (omlouvám se za AJ, ale tak už to bylo napsaný a nemám čas to přepsat nazpět – kdyžtak se ptejte, dole pod touto diskusí jsou takové chlívky a tam se můžete zeptat, na cokoliv chcete, takový technický vynález!)

You may also like...

4 Responses

  1. Lenka napsal:

    Vypadá to všechno strašně lákavě, člověk by se do toho hned pustil. Otázka je, jestli by se v reálu nezalekl a raději do sebe v pudu sebezáchovy necpal suchou bagetu.
    Co se týká člověka „napajcovaného“ vůní jídla: nejčastěji vylezu ráno ze sprchy, obleču se, navoním a utíkám do práce. Jenže se musím zastavit v přízemí, abych se obula a ve vlasech a na oděvu už si nesu zápach smažené cibule z maminčiny kuchyně.Táhne se to pak za mnou celý den a nejde to přerazit. Ach jo. Jenže její guláš nebo roštěnka stojí za to.

  2. derad napsal:

    Myslím, že Kale by mohlo být Pak Choy nebo Bok Choi (anglická transkripce čínského názvu), dá se sehnat za dvacku v Sapě pod vietnamským názvem Cai Thia . Patří do čeledi brukvovitých – příbuzní jsou tuřín, kapusta, hořčice nebo řepka. Kulinářsky se dá přirovnat k mangoldu.
    Obrázek tady: http://www.bbcgoodfood.com/content/knowhow/glossary/pak-choy/image.jpg

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..