• CARON: Nuit de Noël ve flakonku ze šagrénové kůže

Vánoce jsou za dveřma a tak jsem tenhle týden nosila Nuit de Noël. Taky cítíte vanilkové rohlíčky a jehličí stromečku?
Pravý důvod, proč jsem po ní sáhla tenhle týden, bylo asi počasí. Měla jsem náladu na hřejivou Habanitu/Molinard a na máslovou Chanel No.5. A když jsem mezi nimi váhala u skříňky, vzpomněla jsem si, že mám vlastně vůni, která je jejich nejlepším spojením. Koupila jsem si ji v Bologni skoro bez rozmýšlení. Já bych v životě nesáhla na něco, co se jmenuje Vánoční noc, protože v tom hrozí skořice, pendrek, karamel, sušené sladké ovoce a přepálená vanilka. Jenže Derad mne donutil v krásné parfumerii Antica Profumeria al Sacro Cuore (nechápu, že tady nemáme ještě její vizitku, napravím co nejdříve!), abych si ji stříkla na ruku, dělala jsem jakože nic, a druhý den jsem si ji tajně při rozchodu koupila. Deradovi jsem to chtěla zatajit, ale nevydržela jsem to. Měl z toho radost a já taky. Suverénně porazila moje Caronovské favority: Poivre a Yatagan.
caron5Vůni Nuit de Noël vytvořil Ernest Daltroff pro svoji milenku Felicie Vanpouille, která milovala Vánoce. Nemám je tam. Ne a ne a ne. A není to kvůli reformulaci, protože už v původní verzi z roku 1922 použil Ernest později slavnou Mousse de Saxe, chemickou sloučeninu, která napodobuje mech – větvičník, mousse. Sasko v názvu má hezky poetický původ: sloučenina je modrá, jako barva saského království. Mousse de Saxe zatím uniká prackám IFRA, takže v současné formulace jsou hodně podobné těm původním (ty jsou, podle znalců, jen hlubší, výraznější, ale vůně je prakticky stejná, protože Caron sice mění flakony a z donucení složky, ale receptury ne).
caron_3
* Mousse de Saxe je tzv. ready-made produktem ve své době slavného výrobce vonných komponent i hotových parfémů De Laire. Na začátku 20. století zaměstnávala hvězdy Edmonda Roudnitsku a Olivera Crespa a dnešní parfumerie pořád těží z jejich patentů. Ready-made znamená, že nějaká složka je složena z hromady jiných složek, aby jejich akord ve výsledku připomínal jediný tón. Mousse de Saxe je geniální balzamickou alternativou přírodního mechu vytvořená z pelargónie, lékořice (vytvořené z anýzu), iso-chinolinu, který dodává vůním kožené tóny, jódu a vanilinu. Tento postup se používá v posledních letech pro vytvoření oudu, superdrahé, špatně dostupné a nekonzistetní (každá dodávka voní jinak) ingredience. Pro moderní mainstream nepoužitelné – jednodušší je je oud namíchat v laborce z různých stabilních složek a získat kdykoliv stejně vonící látku v jakémkoliv množství a jako bonus lacino (efekt proměnlivosti přírodních složek využívá třeba zase Andy Tauer ve svých limitkách, kdy každá série používá „letošní úrodu“ a tedy voní jinak).
Druhou lety neměnnou složkou Nuit de Noël je 6-isobutyl quinoline, tradiční chemická složka, která představuje kůži. Trpkou a zelenou kůži, kterou najdete v chypre vůních. Představte si větev čerstvě oloupané listnatého stromu na jaře, vrbový klacík ořezaný na píšťalku dětskou rybičkou. No a když k tomu přidáte kousek surové kůže, máte to.
caron4
Tak to bylo něco z teorie, proč Nuit de Noel voní už 92 let pořád skoro stejně. Jinak to bylo s flakony. Původní lahvička byla vyrobena z černého křišťálu a představovala ženu se širokými rameny ve splývavých šatech štíhlých pařížských flapperů a zlaté čelence s diamantem na čele. Flakon byl zabalen v krabičce ze zelené šagrénové kůže (kůže žraloka, která má určité poškození, takže její struktura je vroubkovaná, jako třeba kůže z rejnoka). Nebo taky jen z válečného papíru, který šagrénovou kůži představoval, ale vždycky se střapečkem, jak dámy na kabelkách ve dvacátých letech nemohly postrádat.
caron6V padesátých letech krabičku ze šagrénové kůže nahradila laciná a nudná bílá papírová krabice s puntíky, představující zrnka pepře, které se později přenesly na flakony toaletek Caron. V chudobných sedmdesátých letech, kdy parfumerní svět zajímaly jen nové a moderní americké značky, Caron balil toaletky do obyčejných hranatých plochých flakonů s obyčejným černým víčkem. Nezajímavé roky.
Osmdesátky znamenaly konjukturu a Caron přišel s buclatými šiškami posetými zrnky pepře se zlatým uzávěrem ve tvaru poupěte, jejichž éra skončila nedávno. A Nuit de Noel dostala nejen nový flakon, ale taky novou barvu: teple fialkovo-hnědý odstín kandovaných marron glacé, vánoční cukrovinky, po ktré vůbec nevoní.
caron nuit de noel
Caron se úspěšně otřepal a na konci devadesátých let, když hnutí vintage táhlo světem, vyrukoval se serií třicítkových „retro“ flakonů v šagrénové kůži. Kůže už není kožená, ale papírová, střapeček se transformoval do zlatého penízku, ale flakon je luxusně provedený, kvalitní, vkusný a krásný, jako luxusní šperk. A ten mám právě já.
caron1
 
No a je tady ještě někdo, koho zajímá, jak Nuit de Noel vlastně voní? Přesně, jako jsem se zmínila na začátku: jako schizofrenní Habanita a No. 5 dohormady. Jenže z obou má to lepší. Z pětky jemnou ylang-ylangovou květinovou opulenci; žádný pichlavý jasmín a pronikavá růže (té je tam jen maličko). Tahle pravá tvář NdN je jemná, nežná, žluto-růžově květinová, vzdušná a nedusivá. Levá tvář si bere z Habanity: namísto drsné pačuli a tabáku tady najdeme vcelku klidný mech s nádechem hořké čerstvé kůže. Začátek je poněkud drsnější, ale hořkozelenost vyprchá během deseti minut a pak už je hodně květinková. Vystoupí typická chanelovská mýdlovost (kombinace pižma a aldehydů, Beaux i Daltroff nakupovali u De Laire, to je jisté), ale bez té úporné ženskosti, kterou tolik obdivujeme u No.5. Kdepak Vánoce! Voním nasládle jemně květinově a přitom tu sladkost omezuje hořká zelená, skoro kouřová složka, a nenechá ji převácovat mne vlezlostí.
caron7
Chybka? Výdrž a siláž, aspoň u EdT, dost omezené. To mne mrzí a šetřím si ji, protože Caron už skončil s výrobou šagrénových válečků a třicítkový flakon vypadá jako opepřená ryba. Rybka. Je to hezké a roztomilé, zatím jsem se nerozhodla, který se mi líbí víc, nicméně váleček už k mání nebude.
caron8
Nuit de Noel / Caron je VELKÝ parfém, o tom není pochyb. A nepochybuju taky o tom, že pro spoustu lidí bude problematický, stejně jako No.5 – je z něj cítit charleston, tance a šaty našich babiček, to, čemu mladé holky říkají „pro staré báby“. Jasně patří do stejné doby, jako Pětka a Habanita – ale určitě už tehdy byl určený mladým kočičkám. Je veselý a hravý a přitom ne pitomý. Jestli je Chanel No.5 dáma z high-society, Habanita drzá holka z předměstí, co tančí na stole, tak Nuit de Noel je dívka, která se ještě nerozhodla, kým bude, něžnost zakrývá tím, že si občas zapálí cigaretu a řekne sprosté slovo, ale v jádru je něžná a laskavá a my to dobře poznáme.
podpis_ROM

You may also like...

10 Responses

  1. derad napsal:

    pěkná prdelka

  2. Kateryna napsal:

    To mě neznáš…

  3. Kateryna napsal:

    Skvělý článek o mé oblíbené vůni. Nosím jí moc ráda. Jenom mi vadí ta malá výdrž, o které taky píšeš.

  4. dzona napsal:

    Jo aha… Chápu, YSL. Ale kde je naháč za Caron?.

    • Třeba:

      Ale v diplomce šlo především o Caron Pour un Homme, on jak se dělá dlouho, tak jeho reklama vždycky přesně reflektovala sociální postavení muže ve společnosti. Naháčů tam bylo taky několik v té šňůře…mám o tom připravený už asi rok článek a ne a ne ho dopsat…třeba až pude Žaba na střední.

  5. dzona napsal:

    Tomu říkám prozíravé téma pro diplomku! Tak to se rozpomeň častěji. Super článek.

  6. dzona napsal:

    Taky jsem se divila, proč jsou v názvu Vánoce, když to tak vůbec nevoní.
    Ses ale pěkně rozepsala, kdes ty zajímavé detaily vyšťourala?.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..