• CARON: Nuit de Noël ve flakonku ze šagrénové kůže
Vánoce jsou za dveřma a tak jsem tenhle týden nosila Nuit de Noël. Taky cítíte vanilkové rohlíčky a jehličí stromečku?
Pravý důvod, proč jsem po ní sáhla tenhle týden, bylo asi počasí. Měla jsem náladu na hřejivou Habanitu/Molinard a na máslovou Chanel No.5. A když jsem mezi nimi váhala u skříňky, vzpomněla jsem si, že mám vlastně vůni, která je jejich nejlepším spojením. Koupila jsem si ji v Bologni skoro bez rozmýšlení. Já bych v životě nesáhla na něco, co se jmenuje Vánoční noc, protože v tom hrozí skořice, pendrek, karamel, sušené sladké ovoce a přepálená vanilka. Jenže Derad mne donutil v krásné parfumerii Antica Profumeria al Sacro Cuore (nechápu, že tady nemáme ještě její vizitku, napravím co nejdříve!), abych si ji stříkla na ruku, dělala jsem jakože nic, a druhý den jsem si ji tajně při rozchodu koupila. Deradovi jsem to chtěla zatajit, ale nevydržela jsem to. Měl z toho radost a já taky. Suverénně porazila moje Caronovské favority: Poivre a Yatagan.
Vůni Nuit de Noël vytvořil Ernest Daltroff pro svoji milenku Felicie Vanpouille, která milovala Vánoce. Nemám je tam. Ne a ne a ne. A není to kvůli reformulaci, protože už v původní verzi z roku 1922 použil Ernest později slavnou Mousse de Saxe, chemickou sloučeninu, která napodobuje mech – větvičník, mousse. Sasko v názvu má hezky poetický původ: sloučenina je modrá, jako barva saského království. Mousse de Saxe zatím uniká prackám IFRA, takže v současné formulace jsou hodně podobné těm původním (ty jsou, podle znalců, jen hlubší, výraznější, ale vůně je prakticky stejná, protože Caron sice mění flakony a z donucení složky, ale receptury ne).
* Mousse de Saxe je tzv. ready-made produktem ve své době slavného výrobce vonných komponent i hotových parfémů De Laire. Na začátku 20. století zaměstnávala hvězdy Edmonda Roudnitsku a Olivera Crespa a dnešní parfumerie pořád těží z jejich patentů. Ready-made znamená, že nějaká složka je složena z hromady jiných složek, aby jejich akord ve výsledku připomínal jediný tón. Mousse de Saxe je geniální balzamickou alternativou přírodního mechu vytvořená z pelargónie, lékořice (vytvořené z anýzu), iso-chinolinu, který dodává vůním kožené tóny, jódu a vanilinu. Tento postup se používá v posledních letech pro vytvoření oudu, superdrahé, špatně dostupné a nekonzistetní (každá dodávka voní jinak) ingredience. Pro moderní mainstream nepoužitelné – jednodušší je je oud namíchat v laborce z různých stabilních složek a získat kdykoliv stejně vonící látku v jakémkoliv množství a jako bonus lacino (efekt proměnlivosti přírodních složek využívá třeba zase Andy Tauer ve svých limitkách, kdy každá série používá „letošní úrodu“ a tedy voní jinak).
Druhou lety neměnnou složkou Nuit de Noël je 6-isobutyl quinoline, tradiční chemická složka, která představuje kůži. Trpkou a zelenou kůži, kterou najdete v chypre vůních. Představte si větev čerstvě oloupané listnatého stromu na jaře, vrbový klacík ořezaný na píšťalku dětskou rybičkou. No a když k tomu přidáte kousek surové kůže, máte to.
Tak to bylo něco z teorie, proč Nuit de Noel voní už 92 let pořád skoro stejně. Jinak to bylo s flakony. Původní lahvička byla vyrobena z černého křišťálu a představovala ženu se širokými rameny ve splývavých šatech štíhlých pařížských flapperů a zlaté čelence s diamantem na čele. Flakon byl zabalen v krabičce ze zelené šagrénové kůže (kůže žraloka, která má určité poškození, takže její struktura je vroubkovaná, jako třeba kůže z rejnoka). Nebo taky jen z válečného papíru, který šagrénovou kůži představoval, ale vždycky se střapečkem, jak dámy na kabelkách ve dvacátých letech nemohly postrádat.
V padesátých letech krabičku ze šagrénové kůže nahradila laciná a nudná bílá papírová krabice s puntíky, představující zrnka pepře, které se později přenesly na flakony toaletek Caron. V chudobných sedmdesátých letech, kdy parfumerní svět zajímaly jen nové a moderní americké značky, Caron balil toaletky do obyčejných hranatých plochých flakonů s obyčejným černým víčkem. Nezajímavé roky.
Osmdesátky znamenaly konjukturu a Caron přišel s buclatými šiškami posetými zrnky pepře se zlatým uzávěrem ve tvaru poupěte, jejichž éra skončila nedávno. A Nuit de Noel dostala nejen nový flakon, ale taky novou barvu: teple fialkovo-hnědý odstín kandovaných marron glacé, vánoční cukrovinky, po ktré vůbec nevoní.
Caron se úspěšně otřepal a na konci devadesátých let, když hnutí vintage táhlo světem, vyrukoval se serií třicítkových „retro“ flakonů v šagrénové kůži. Kůže už není kožená, ale papírová, střapeček se transformoval do zlatého penízku, ale flakon je luxusně provedený, kvalitní, vkusný a krásný, jako luxusní šperk. A ten mám právě já.
No a je tady ještě někdo, koho zajímá, jak Nuit de Noel vlastně voní? Přesně, jako jsem se zmínila na začátku: jako schizofrenní Habanita a No. 5 dohormady. Jenže z obou má to lepší. Z pětky jemnou ylang-ylangovou květinovou opulenci; žádný pichlavý jasmín a pronikavá růže (té je tam jen maličko). Tahle pravá tvář NdN je jemná, nežná, žluto-růžově květinová, vzdušná a nedusivá. Levá tvář si bere z Habanity: namísto drsné pačuli a tabáku tady najdeme vcelku klidný mech s nádechem hořké čerstvé kůže. Začátek je poněkud drsnější, ale hořkozelenost vyprchá během deseti minut a pak už je hodně květinková. Vystoupí typická chanelovská mýdlovost (kombinace pižma a aldehydů, Beaux i Daltroff nakupovali u De Laire, to je jisté), ale bez té úporné ženskosti, kterou tolik obdivujeme u No.5. Kdepak Vánoce! Voním nasládle jemně květinově a přitom tu sladkost omezuje hořká zelená, skoro kouřová složka, a nenechá ji převácovat mne vlezlostí.
Chybka? Výdrž a siláž, aspoň u EdT, dost omezené. To mne mrzí a šetřím si ji, protože Caron už skončil s výrobou šagrénových válečků a třicítkový flakon vypadá jako opepřená ryba. Rybka. Je to hezké a roztomilé, zatím jsem se nerozhodla, který se mi líbí víc, nicméně váleček už k mání nebude.
Nuit de Noel / Caron je VELKÝ parfém, o tom není pochyb. A nepochybuju taky o tom, že pro spoustu lidí bude problematický, stejně jako No.5 – je z něj cítit charleston, tance a šaty našich babiček, to, čemu mladé holky říkají „pro staré báby“. Jasně patří do stejné doby, jako Pětka a Habanita – ale určitě už tehdy byl určený mladým kočičkám. Je veselý a hravý a přitom ne pitomý. Jestli je Chanel No.5 dáma z high-society, Habanita drzá holka z předměstí, co tančí na stole, tak Nuit de Noel je dívka, která se ještě nerozhodla, kým bude, něžnost zakrývá tím, že si občas zapálí cigaretu a řekne sprosté slovo, ale v jádru je něžná a laskavá a my to dobře poznáme.
pěkná prdelka
To mě neznáš…
Skvělý článek o mé oblíbené vůni. Nosím jí moc ráda. Jenom mi vadí ta malá výdrž, o které taky píšeš.
Ty ji nosis, Katko? To bych do tebe nerekla. No ale vlastne, mlada dama jsi, gurmanskou dimenzi to ma taky…
Jo aha… Chápu, YSL. Ale kde je naháč za Caron?.
Třeba:
Ale v diplomce šlo především o Caron Pour un Homme, on jak se dělá dlouho, tak jeho reklama vždycky přesně reflektovala sociální postavení muže ve společnosti. Naháčů tam bylo taky několik v té šňůře…mám o tom připravený už asi rok článek a ne a ne ho dopsat…třeba až pude Žaba na střední.
Tomu říkám prozíravé téma pro diplomku! Tak to se rozpomeň častěji. Super článek.
No, ono to přesněji bylo něco jako „nahý muž v reklamě na parfémy“…ehm. Čistě genderová tématika.
Taky jsem se divila, proč jsou v názvu Vánoce, když to tak vůbec nevoní.
Ses ale pěkně rozepsala, kdes ty zajímavé detaily vyšťourala?.
Psala jsem o Caronu (mmj.) diplomku, tak jsem se rozpomněla na staré zdroje.