LOUIS VUITTON: proč je Speedy zmuchlaná a Damier čárkovaný?
Vyrobit dobrou kabelku je jako umíchat dobrý parfém. Někdo musí vědět, co chce (manager LV), někdo to musí pochopit a vytvořit (Marc Jacobs) a někdo to musí precizně vyrobit (evropský dělník). A někdo tomu pak musí dát publicitu, aby značka získala a šířila svoji slávu napříč světem a mohla každé pololetí zdražit nejlevnější kabelku o 50€. Je to jednoduché, jenže málokomu se to povede. Louisovi se to povedlo.
Legenda Louis Vuitton se jmenuje Speedy
Pojďte se podívat na výstavu historie a současnosti La Maison Louis Vuitton v jednom z křídel paláce Louvre, v musee Les Arts décoratifs.
Expozici otvírá “The Art of Packing”: balení na cestu je skutečným začátkem slávy značky. V roce 1854 zahájil Louis Vuitton výrobu cestovních zavazadel z lehkého voskovaného plátna s obvyklým proužkovaným potiskem Raye v centru Paříže. Zákazníkům byla na míru šitá zavazadla standardně označována ručně malovaným barevným monogramem nebo značkou. Výroba byla nákladná, ale v době Art Nouveau bylo cestování koníčkem bohaté buržoazie, která měla nutkání ukazovat status. Samotná cesta vlakem nestačila, bylo nutno se odlišit od plebejců, kteří čím dál častěji cestovali stejným vlakem za prací (déshonorant!)
Beautinow niche slevový kód 10% – FRANGIPANI10
A tak měl Louis Vuitton skvělý nápad: plochý kufr je mnohem skladnější, než vak, na cestování lepší a pohodlnější, dají se do něj lépe a bezpečněji uložit věci. V roce 1858 položil na pult svojí prodejny první placatý, lehounký kufr z plátna, s rohy vyztuženými kůží. Aby si zajistil ve světě bez autorského práva ochranu, tiskl na své kufry důmyslný a nápadný vzor čtverečků, které napodobovaly vzor plátnové vazby – DAMIER CANVAS. Všichni měli poznat originální Vuittonovo zavazadlo a zároveň vzor byl tak technologicky náročný, aby nešel lehce napodobit. A svět pochopil, co je to “originalita myšlenek” a spustila se lavina fejkování.
V průběhu let byl do některých čtverečků umístěno jméno Louise Vuittona, ale ani to nezabránilo, aby se z čtverečkovaného designu stal nejobvyklejší kanafas cestovních zavazadel všech výrobců.
roce 1892 Louis Vuiton zemřel a jeho syn George Vuiton se rozhodl expandovat do světa. K tomu ale potřeboval něco exkluzívního, něco, čím by vynikl mezi čtverečkovanou konkurencí. Nezcizitelnou, jedinečnou. Zopakoval geniální tah svého tatínka: vzal iniciály jeho jména, rodinný znak lilie a dal jim přesný geometrický řád. V roce 1896 představil zákazníkům MONOGRAM CANVAS. George byl marketingový velikám, mimo Monogramu zavedl mnoho inovací ve výrobě, spolupracoval s mnoha osobnostmi a obchodníky v Paříži, zavedl sponzoring sportovních a kulturních událostí a taky uvedl řadu kabelek, které si můžete koupit dodnes. Tedy ne kabelek – ZAVAZADEL.
A s monogramem se mu podařilo dobýt nejprve Champs Elysées: v roce 1913 otevřel butik, který byl největší prodejnou cestovního zboží na světě, a pak následoval New Yorku, Bombay, Washington, Londýn, Alexandrie a Buenos Aires.
Z této éry pochází univerzální skládací cestovní taška Keepal (1930) – dámy, fakt to není kabelka. Ve stejném roce se objevila ale i nejslavnější a nejkopírovanější dámská cestovní kabelka jménem Champs Elysées. Že nevíte, o kterou jde? Podle legendy byla totiž pod tímto názvem vyrobena na zakázku pro Coco Chanel podle jejího návrhu. Později, když ji chtěl LV zařadit do prodeje, jí musel najít jiné jméno: Alma je jméno mostu spojujícího dvě pařížské čtvrti.
Beautinow niche slevový kód 10% – FRANGIPANI10
V roce 1932 vznikla jiná slavná taška – Noé, nosič pro 6 lahví vína, zakázka pro pařížského prodejce šampaňského. Pevná, lehká, s vysokou nosností. Lahve se skládají po dvojicích, dvě a dvě na dno kabelky a pak dvě dnem vzhůru. Proč Noé? Ano, je to podle biblického Noa z Archy, který vynikal ve dvou věcech, a to byla dovednost uskladňování po dvojicích a taky pití vína.
Další dědic, Gaston-Louis Vuitton vedl firmu od roku 1936, do výroby zařadil kůži jako materiál na celou plochu kabelek a začal experimentovat s plátnem: dosavadní voskování bylo málo dostačující pro životnost zavazadel. Nové materiály, pokrývající potištěné plátno, musely být lehounké, odolné a pevné v tahu a příjemné na omak. A taky záleží na jejich vzhledu, musejí zvýraznit přirozenou strukturu plátna a zvýraznit barvy. Gaston zahájil proces, který se od té doby nezastavil, coat pro kabelky LV se stále vylepšuje. V současné době je materiálem vinyl. Přestože dnes LV vypadá a podporuje imagi tradice a stability, vždycky byl a je inovátorem trhu.
V roce 1965 požádala drobounká Audrey Hepburn firmu o vytvoření cestovní kabelky, kterou by unesla i po naplnění. A tak zmenšovali a zmenšovali Keepal, až ji zmenšili na 25 cm a vznikla Speedy. Později dostala ještě tři rozměry pro větší dámy a nedávno i kšandu na nošení přes rameno a dnes je z ní nejoblíbenější a momentálně nejlevnější velká kabelka LV (pod 1.000€). Speedy je ta kabelka, kterou Marc Jacobs dával vždy k dispozici umělcům jako výchozí materiál.
Beautinow niche slevový kód 10% – FRANGIPANI10
Ke slavným kabelkám této éry patří ještě váleček Papillon, která se vrací do obliby ve vlnách. Poprvé v šedesátkách, podruhé jsme ji mohli vidět v disco éře a potřetí jako retro začátkem 21. století.
V roce 1987 se dosud rodinná firma LV spojila s dalšími výrobci luxusního zboží, svými tradičními obchodními partnery: Moët et Chandon a Hennessy. To, co se stalo, nebylo jen největším obchodem s luxusem na světě, ale Vuittonem pořádně zatřáslo, převrátilo na hlavu a postavilo zpátky na nohy. Udála se hromada změn, inovací a tady začíná hlavní téma výstavy. Na nástěnných obrazovkách běží klíčové události 20. století. Jednou z nich je angažování Marca Jacobse do týmu LV v roce 1997.
Marc Jacobs přinesl inovace inovacím: okamžitě představil kůži VERNIS (extrémně odolná kůže s vytlačenými logy pokrytá lesklou vrstvou). Přizval ke spolupráci skutečné umělce postmodernismu a New Age, čímž na sebe strhl pozornost nejen díky tomu, co vytvořili, ale otevřel diskusi o degradaci a komercionalizaci moderního umění (ale ta běží už osm set let, tak co). Stephen Sprouse vytvořil růže Roses a neonové Graffiti, Takashi Murakami strakatý Multicolore a smějící se třešně Cherry Blossom, Richard Prince rozpustil písmenka v akvarelových barvách (Aquarelle / Watercolor Speedy). Poslední uměleckou spoluprací se stal Infinitely Kusama od současné japonské superhvězdy Yayoi Kusama.
V roce 2006 přidal Jacobs damier pro mladé na Riviéře – barevnost Damier Azuru, bílá a modrá je oblíbenými barvami slunečníků luxusních francouzských přímořských letovisek. O dva roky později tenhle “úlet” vyvážil barevností Graphite pro seriózní muže s kladným vztahem k tradici. Vedle nich vytvořil Jacobs ještě další linie, které nebyly limitkami, ale neudržely se při životě (svět chce prostě klasiku): lehounký MiniLin (Idylle) nebo módní ošoupaný Denim.
Beautinow niche slevový kód 10% – FRANGIPANI10
Nejhvězdnějším kouskem, který ovšem Marc Jacobs značce přinesl, je Neverful z roku 2007. Ležérní a jednoduchá Neverfullka, vycházející z klasických nákupních tašek Moynat a Goyard. Nemá věkové zařazení, může ji nosit mladá i stará a stala se internetovou ikonou; nikdy už žádná kabelka nepřekoná rekord v publikování na sociálních sítích. Neverfullka, která je vlastně docela nezajímavá cestovní taška, strhla šílenství. Ženy, které dokážou utratit 1.000€ za nákupní tašku, ji mají; pro ty ostatní vyrábějí všichni, kdo ve světě módy něco znamenají, kabelky stejného tvaru v tisících designech.
Zpátky na výstavu: Expozice LV módy Marca Jacobse. Samozřejmě nechybí Kate Moss.
Expozice bot, ne mučení.
Centrum všeho dění, kabelková bonboniéra: (ne úplně všechny) ikony jsou tady! Tady pochopíte, že jestli někdo pomohl na výsluní značce LV a vůbec pomohl kultu značek na svět, byl to Marc Jacobs. Všechno, co kdy pro LV znamenala jejich lilie a čárkovaný čtvereček, dokázal přetavit v hot trendy. Porušil všechny pravidla designu i brand marketingu – a lidem se to líbilo.
Některé modely jsou…célèbre! A hodně kopírované.
Zaujala mne expozice evoluce klasického Keepalu (Speedy) z doby předJacobské. Jak dlouhý proces, jak velkou řadu modelů ušili a kolik detailů řešili a změnili, než dostala dokonalé konečné tvary! Tolik práce, času, dovedností…Tady pochopíte souvislost ceny s kvalitou. A opovažte se do Speedy cpát basesharper, to je degradace! Její prověšený tvar, inspirovaný lékařskou brašnou, je výsledkem tvůrčího procesu a promyšleného modelování. Třicetkrát změnili tvar a umístění kožených oušek na konci zipu, aby se kabelka správně zbortila. Není to náhoda, že všechny zmačkané Speedy vypadají stejně zmačkaně – je to záměr a vypadat tak mají.
Jacobs opustil LV v roce 2013, aby se mohl věnovat tvoření bez šéfa. Zatím nikomu nepodařilo dát značce takový esprit. Její nové kolekce jsou fajn, fanynkám dělají radost, ale nic z toho už nehýbe světem módy. Ne, že by kvůli tomu začali prodělávat. Uvidí se.
V butiku muzea Les Arts décoratifs si můžete koupit pár uměleckých knih o značce Louis Vuitton, o historii módy…katalog výstavy, bohužel, neexistuje. (A ani se tam nesmí fotit, jéje, škoda že neumím francouzsky).
Doporučuji projít si i zbytek Les Arts décoratifs, nejen pro zajímavé expozice, ale také pro dechberoucí pohled ze světlíků přes Tuilleries na panorama Paříže, které odjinud neuvidíte.
Výstava skončila 16/9 2012.
Máte už nějaký parfém Louis Vuitton? A kufr?