• JUL ET MAD: Néa, Garuda a Nin-Shar (montalovský oud a švestková buchta)

Nová kolekce Les White byla představena tento rok jako druhá kolekce sympatické mladé dvojice z Paříže, kterou jsem měla tu čest poznat osobně při setkání v Bratislavě. Ta složenina “Les White” pochází z přezdívky, kterou přátelé manžele Blanchardovy titulují (blanc = bílý francouzsky).
Původně měla vzniknout jen jedna vůně – nynější Nin-Shar, ale v průběhu tvorby se nasbíralo několik variant, které by byla škoda zahodit. Vznikla tak kolekce tří vůní v koncentraci extrait inspirovaná dávnými kulturami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • Néa (Luca Maffei)

Datle s pepřem jsou skutečně neotřelý způsob, jak zaujmout. Ale to přijde až později. Néa začíná nevinně – rybízovou marmeládou, což má být granátové jablko, já tam ale mám tu marmeládu.

Těžké, zralé ovoce, profukované pepřem, nastoupí až v další fázi. Ale tohle už je ovoce exotické, prý datle, jak je uváděno ve složení. Podle slaného a zeleného tónu a jisté mléčnosti bych ale tipovala i fíky. Nebo to způsobuje karamel ze slaného másla, tak oblíbený ve Francii. Každopádně v Née najdete zajímavý kontrast sladkého a slaného, což zapříčiňuje odbočku z obvyklého vývoje v harémovou vůni typu Aziyadé.

Oud je tady a vlastně i v celé kolekci, montalovský. Má ten nádech kynutého těsta, který je pro Montalky typický. Nastoupí společně se švestkami, můžete si to představit jako když děláte kynutou buchtu se švestkami z kompotu – nalijete těsto na plech a pokladete švestkami a ty se pomalu utápí v oudovém těstě.

Néa je a není gurmánka. Do něčeho, co voní takto byste váhali se zakousnout. Možná to dělá právě ten lehce slaný tón. Jistě, Néa, jako celá kolekce, je sladká kombinace oud-pačuli-růže, ale není to sladká nuda, ani mainstreamová smrt pod nánosem pačuli. Právě díky tomu mléčně zelenému a slanému tónu. Zpozornět by měli jak milovníci švestek a krotkého oudu, tak i milovníci fíkovek.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • Nin-shar (Sidonie Lancesseur)

Tak tady je přítomen od samého počátku – lehce štiplavý a plesnivý oud podtržený pelyňkem, ale ani teď se bát nemusíte. Oud je to domestikovaný, krotký, poevropštělý. Takový, kterým Derad opovrhuje.

Navíc je postupně přemodelován do sudu s kvasícím ovocem. Ten dojem starého sudu pokrytého ušlechtilou plísní, ve kterém zrál nějaký hodně dobrý alkohol, posiluje i umně zapracované pačuli.

Růže plná, tmavě rudá s kouřovými tóny z kadidla a párem třešní laškovně za uchem razantně nastoupí, ale dech jí poměrně rychle dochází, stahuje se ke kůži a ze sudu náhle zbyly jen cedrové a santalové třísky, pořád s tím plesnivým nádechem. Dávají růži zvláštní netradiční obal.

Nevím, proč mě napadá rakvička? Ne ta se šlehačkou, ale malá rakev.

Pomalu vadnoucí růži pietně uložme do rakve z cedru, santalu vyložené lehce koženým oudem a důstojně pohřběme. Rakvičku vystopujete jen těsně u kůže, dále od kůže je to prostě lehce pepřově štiplavá růže.

Nin-Shar je pro milovníky růží, které už nudí bulharské olejíčky, pačuliové pecky či rádoby arabky. S touhle se nudit nebudete. Nic jásavého, žádná slečna v růžových šatičkách. Vůně pro přikrmení podzimní melancholie jak dělaná.
Nin-Shar vydrží celý den a nechává stopu v místnosti. I pořádně velké. Z těch tří, je rozhodně Nin-Shar moje favoritka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • Garuda (Luca Maffei)

Garudu už tady recenzoval Derad, tak já jen krátce shrnu dojmy, jaké udělala na mne.
Garuda je z kolekce nejméně sladká. Má ostrý, pepřový úvod spolu s hořce koženým šafránem a suché, dřevité, trochu kouřové pokračování.  Jako když si přičichnete ke zlehka opálenému, doutnajícímu dřevu, z nějž se ještě řine trochu mízy.
Garuda je tmavě lesní vůně, ne jásavý listnatý les, spíš temný, neprostupný les za soumraku, ponechaný svému osudu i s tlejícími zbytky (což dělá lehce zemité pačuli).
Garuda je rozpínavá, bezpodmínečně si uzurpuje celé okolí a dává o sobě vědět celý den. Je výborně seskládaná a mistrně vyvážená. O Lucovi Maffei, autorovi Garudy, určitě ještě uslyšíme.
20150907_202647
Celá kolekce se veze na módní vlně oudu a růže a takových vůní už vzniklo na můj vkus až moc. Ale vůně Jul et Mad jsou kvalitní a složky zajímavě zpracované. Rozhodně jde o zajímavý příspěvek na toto téma, i když si myslím, že první kolekce Jul et Mad je, se svým nesporným pařížským šarmem, o něco zajímavější.
Každou ze tří vůní můžete zakoupit ve třech baleních: malou, pětimililitrovou lahvičkou v bíle krabičce s logem v ceně kolem 26,- EUR, flakon o obsahu 50ml za 165,- EUR a luxusní balení pozlaceného flakonu, v lakované dřevěné krabičce se šuplíčkem a pozlaceným kabelkovým flakonkem, již naplněným a plnitelným za 485,- EUR.
mirka_podpis

You may also like...

4 Responses

  1. Tolik pačuli mne děsí, ale ty fíky bych asi ráda zkusila.

    • mirkau napsal:

      Tipuju, že by Tě tahle kolekce neoslovila. Zato nová Rouge 540 od Kurkdjiana ano. Je taková papírová!

      • No, tak to asi jo. Dík za tip. Proč se to jmenuje “rouge”? Červeným já se podvědomě vyhýbám, vidím v tom jahody a rybíz. 😀

        • mirkau napsal:

          To ale v tomto případě nemá nic společného s vůní, ale s křišťálem Baccarat: když se zahřeje na 540 stupňů a smíchá s 24-karátovým zlatem, získá rubínovou barvu.
          Celé se to jmenuje Baccarat Rouge 540 a původně to dělal pro Baccarat v jejich luxusním flakonu, pak udělal i verzi v normálním skle.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..