• retaW Tokyo: Jak voní japonské parfémy?
Japonské produkty mají u nás skvělou pověst: auta, elektronika, sushi, Tomio… ale co japonské voňavky? Nechala jsem si z Japonska přivézt voňavý nákup, přímo z ulice Harajuku. Pojďte se mnou rozbalit balíček japonských parfémů značky retaW Tokyo. Review.
Kultura ulice Harajuku
Holky, co vypadají jako sexy školačky z komixů a kluci, co vypadají jako sexy školačky z vesmíru nebo křoví z klipů Boy George. Asi jste to už všichni viděli a možná vám to připadá trošku šílené… anebo trošku „to všechno už tady bylo“.
Harajuku móda vznikla v 90. letech jako protest proti tradičním společenským tlakům „nevyčnívat a zapadnout“, jak se žádá od řádného Japonce. Hlavní pravidlo je „udělej to přesně opačně, než si žádá mainstream“. Spoustu oblečení a doplňků si kluci a holky vyrábějí sami, klíčová je originalita. Hlavní trendy „eccentric pop“ a „Lolita“ vycházejí ze západní kultury… takže nám růžovo-zelené vlasy, pruhované Pipi punčošky, oční makeup tlustou černou tužkou, rudé rty, korzety… připomenou klipy našeho mládí. Líbí se mi to, miluju to, je mi to blízké. Moje očekávání: jak bude vonět Harajuku byla nastavené hodně extravagatně.
Automaty na voňavky?
Japonsko má u nás pověst plně digitalizované zem a konzumní demokracie, která dokáže splnit konzumentům všechna podivná i obyčejná přání. Legendární jsou použité kalhotky z automatu. Což asi úplně každý z vás nekupuje. Ale v automatech koupíte akt všechno. Včetně parfémů.
Vstupte do butiku parfémů retaW:
Ale když máte potřebu, prostě musíte, můžete se uspokojit i leckde v průchodu či na ulici:
Poslala jsem si pro voňavky do Japonska posla. Neparfémového. Dala jsem mu odkazy, co přesně má koupit, s pokynem: „vejdeš tam a prostě ukážeš prodavačce na mobilu, co ti má dát do sáčku.“ No, bylo to snadnější.
Ale pro nás: nákup parfému bez zkoušení? Pojďme dál v recenzi…
Design, obaly a ekologie
Oslava jednoduchosti v designu se zdá být v přímém rozporu s barevností Harajuku culture. Ale já to vnímám jako další verzi kreativity. A moc se mi to líbí. A líbí se mi, ta nevyhraněnost – na rozdíl snobsky přísných IG profilů, šatníků a domácností západních influencerek „cozy, nordic style, provence…“ si tam Japonka flánkne jednou Madonnu, jednou Pipi punčochatou, jednou Hermés Kelly a parfém Aésop nebo retaW… a všecko fajn. To jsem já.
Co mě ale zarazilo, je hromada obalů a velikost produktů: samozřejmě čím menší balení, tím víc odpadu. Přímá úměra: 100 ml parfému = 1 lahvička, 1 krabička, 1 pytlík. 30 ml parfému = všecho 3x tolik je v tomhle případě 2g parfému = 50x tolik odpadu. OMG.
Ale nejen to: každá tubička je extra zalisovaná v igelitovém blistru z tuhé, těžké folie. Papírové čtverečky „scent tablet“ jsou nejen ve folii, ale ještě v potištěném papírovém sáčku. No a celé je to v klasické igelitové (ne mikroten) taštičce. Hromada odpadu. Ale jak jsem se dozvěděla: Japonsko miluje obaly! V obchodech mají taštičky na každou velikost plechovky s pitím a každou jednotlivou plechovku vám taky zabalí. Někdy jsou plechovky balené ve folii a tu vám taky zabalí. Nakrájený ananas v plastové krabičce je zabalený ve folii a ještě ho dostanete do tašky. Kdože tady globálně prodává ty elektrické auta a emisní povolenky?
Jak voní retaW?
Tak pojďme si říct očekávání: už vám asi došlo, že „retaW“ je pozpátku „Water“, že? Ano, napoví to hodně o charakteru vůní. Japonci mají (prý geneticky) citlivé nosy a milují lehounké vůně (a nesnášejí už lehké lidské pachy) ve svém okolí.
Jejich očekávání od parfému je zpříjemnit jim jejich cestu dnem a nutně netrvají na tom, že musí být navoněná kůže. Parfémují si oblečení, různé doplňky, předměty v okolí – dobře ví, že příjemce vůně stejně nepozná, odkud se vůně line – podrobně jsme to rozebrali v článku 10 triků, jak prodloužit výdrž parfému (které zaručeně naznáte)
V japonském mozku nenajdete sekci pro „signature parfém“. Člověk má být obklopen slabou aurou přírodní vůně a vše ostatní jsou zápaďácké voňavky padlých žen. Člověk nemá, NESMÍ! být identifikovatelný po čuchu! Vulgární myšlenka!
Takže v sortimentu retaW najdete především vůně na bází citrusů, bambusu, leknínu, lotosu, zeleného čaje a očekávaný výkon? Asi jako dech ještěrky (víc ve článku Co to je…Sillage?). Vybrala jsem si parfémy podle složek, které mě zaujaly: s olivou, s yuzu, se šampaňským a na zkoušku jednu se skořicí (se kterou jsem ve složitém vztahu).
Zdají se mi prima ty jejich konzistence: takže jsem nechtěla ani jednu tekutou, ale vzala jsem si dvě tuby s krémem, jednu tyčinku a jedny voňavé papírky.
Recenze Harajuku / retaW Tokyo – obyčejná kolínská z Alpy
V tubičce se skrývá 6 gramů voňavé pasty konzistence průsvitné voskové vazelíny. Nepodařilo se mi zjistit složení – trochu neobvyklé, s naší evropskou hysterií po složení, nenajít na produktu INCI. Tipuju, že jde o obyčejnou vazelínu, možná stearin. Příjemně se roztírá, ale trochu lepí. Podle ujištění na webu je „velmi prospěšná pokožce“, tak budu věřit.
Tahle vůně má strašně bohaté složení, koukejte: bergamot, mandarinka, yuzu /Sakura, jasmín, kůže, růže/ambra, hinoki cypřiš, pižmo. No, co k tomu říct: je to asi jako když chcete pít pomerančový džus a koupíte si Mattoni s příchutí pomeranče. S tím jsem spokojená, to jsem čekala.
Co se mi nelíbí, je že vůně je lineárně nezajímavá. Cítím jediný tón, celkem příjemný citrusový, ale úplně generický šťáva+kůra… a když se hodně, jakože hodně, abych z toho vymáčkla maximum, soustředím, tak identifikuju slabý šedivý semiš a nějakou takovou dřevitou pánskou zeleň. Nesmírně jednoduchoučká, jako univerzální parfemace do kosmetiky, kde až tolik na vůni nezáleží – nějaká hotelová kosmetika, jednoduchá kolínská (vím co! To je naše Alpa cologne! A taky ta klasická, obyčejná, stará dobrá 4711 Cologne).
A pořád čekám, kdy to začne. A ono to nikdy nezačne, to je všecko. Jestli tohle má být největší pecka ulice Harajuku… tak nic.
Plusem je – a do určité míry překvapením – intenzita: z té ďubky, co vidíte na dlani, jsem si namazala vnitřek zápěstí a už hodinu dost (na japonské poměry) ji cítím. Opravdu to odpovídá střiku EdP a vlastně to přesně naplňuje moji fantazii o prodložení výdrže – jak se postupně vosk rozehřívá, uvolňuje molekuly vůně. Dobře toto!
Recenze Oyl / retaW Tokyo – sladký pomerančový soliflor
Tady má být dominantním tónem grapefruit a oliva (pomeranč, jasmín, borovice, růže, ambra, pižmo, kadidlo, cedr). Zase to samé: zapomeňte na kadidlo! Na nějaké květiny. Nejvýraznější složkou je sladký pomeranč. Strašně příjemný, aromatický, slaďoučký a autentický. S kůrou z grapefruitu. Na pozadí jsou lehounce poznat i nějaké kytičky, jemná růže, troška jasmínu pro kosmetický dojem. Z dřevin a pryskyřic nic, to asi zachytí jen Japonec.
Dost mi připomíná Terre dell Garda / ISOLA DEL GARDA, kterou si můžete koupit na stejnojmenném ostrově v Itálii, a kterou já mám moc ráda. A mám ráda i OYL. Tohle je parfém, který bych chtěla mít ve stříkací podobě a zlívala bych se s ním od rána do večera. Je to ztělesnění radosti a dobré letní nálady.
A k tomu bych se navoněla ještě nějakým parfémem… protože intenzita opět odpovídá japonskému pojetí.
Tady musím poznamenat, že mi vadí lepkavost pasty. Rozetřela jsem si ji na vnitřek zápěstí a jak píšu na PC, tak se mi lepí ruka s myší ke stolu a k notebooku. Nepříjemné.
Druhá věc u těch tubiček – možná je to OCD, ale vím, že to máte taky: kovové tuby se špatně mačkají. Zůstanou zamčkané a na konci prázdné a já nesnáším pastu vymačkávanou od prostředka!
Recenze Evelyn / retaW Tokyo – sladké šampaňské na holčičí party
Tuhle jsem si vybrala kvůli šampaňskému ve složení a je to ta nejkrásnější věc: forma rtěnky. Další složky jsou pomeranč, citron, jasmín, berry (asi bobulové ovoce) a pižmo.
Jak jsem předpokládala a chtěla, tak se mi to splnilo: vůně je postavená na broskvovém aldehydu, já ho mám hrozně ráda, a vlastně tady už ani nic moc jiného není cítit. dokonce ani citrusy na začátku. Berry – ovoce, je obsažené v tom aldehydu, který bych popsala takto: nektarově perlivá, nevýrazně ovocná, tupá slepá vůně. Trochu jako aroma ovocné žvýkačky.
Dokonce má i nějaký vývoj: jak vosk taje, ukazují se jemně citrony a krotký jasmín, ale jen tak pro obarvení šampaňského. Broskev je pořád dominantní. Časem se objeví i vůně rtěnky, nebo spíš ovocného červeného lesku na rty a ještě se zvýrazní kosmetická stránka jasmínu, takové jasmínové mejdlíčko. Mladistvé, jemné, veselé!
Mně se to hrozně líbí, od toho obalu, formy rtěnky, strašně prima! Bohužel rtěnečka – pouhé 2 gramy! Škoda, té malé intenzity, tenhle nápady by určitě nějakou jednoduchou kolínskou nebo EdT unesl. A vlastně když se dívám, že bych mohla mít celou řadu tělové kosmetiky Evelyn, mýdlo, mlíčko, tělový sprej, tubičku, papírek… nejdete někdo do Japonska?
Trošku podobná je jí Á la Folie / Mauboussin, která má lesní jahody v šampaňském a je fakt docela hezká. Ale postrávám v ní ten lesk na rty.
Review Natural Mystic / Retaw Tokyo – bestiální příroda
Tuhle jedinou jsem si vzala „na pokusy“. Chtěla jsem jednu siláckou, abych poznala, co to znamená v japonském pojetí, a taky mě zajímaly „fragrance tablets“ – papírové čtverečky nasáklé parfémem.
Čtěte složení: levandule, badyán, rozmarýn, pačuli, skořice, hřebíček, kosatec, vanilka, labdanum, pižmo, santalové dřevo. To zní jako Opium, co? Přes obal, přes ten tlustý igelit!, to dokonce jako skořicové Opium voní.
Bála jsem se pytlík rozstřihnout, jestli intenzita vůně bude stejná i uvnitř, aby nám to neobsadilo barák. Bohužel nebo bohudík, sáček byl asi něčím politý a uvnitř není nic šíleného.
Pracuje se s tím tak, že si utrhnete čtvereček papíru a umístíte, kam potřebujete: na PC, na židli, do auta, do kapsy… nedoporučují umísťovat to tam, kde by vám mohlo vadit poškození povrchu poleptáním. ?ně první čtvereček zapadl někam do křesla a… konec, přátelé, dávejte si na to pozor!
Dominantní složkou Natural Mystic je pačuli, drsně zelené, až mátové, doplněné syntetickou směskou koření. Voní to přesně jako BIO parfémy, ve kterých se opakuje takový ten lepivě nasládlý laciný základ z geraniolu a linaoolu. Nahnívající bylinkový záhon.
Začátek byl zeleně drsný, to bylo ještě příjemné, ale po půl hodince už zůstává jen ten lepivě-naturální bylinný základ. Bohužel vím, že tohle jsou mezi všemi přírodními složkami ty s extrémní výdrží. Nápad nechat si někam do své blízkosti zapadnout voňavý čtvereček a nenajít ho byl fakt blbý… Netflix už nikdy nebude, co býval! Ani kočky se se mnou nechtějí koukat na TV. Doufám, že brzy vyvane. Jinak papírek dobrý nápad, ale…
Zklamání z retaW Tokyo? Vůbec ne!
Nejsem úplně parfémový začátečník, takže překvapení se nekoná. Chtěla jsem zkusit levnou japonskou parfumerku pro mladé – znám mainstream, znám niche, teď jsem si doplnila sbírku.
Prosím vás, nenechte se oďobat: Kenzo, Issey, Shiseido a tak… nejsou japonské značky – jejich příjmení najdete „Paris“ a jejich výrobky jsou pro nás, zápaďáky. Japonec by zíral…
Mám z vůní radost,, baví mě ta rtěnečka a ty tubičky, budu si je nosit v kabelce a používat jako čichací sůl (znáte to, dáte si šňupeček na ruku, pro zlepšení nálady). Baví mě i ty samolepící čtverečky. Vlastně celé to je hrozně prima.
Tenhle nákup, tak jak ho vidíte, vyšel na cca 1.500 Kč.
Kde koupíte parfémy zmíněné v článku?
Nemůžeme zapomenout na vaše milované nákupní okénko, ale dnes, pochopitelně, z recenzované značky nebude nic. Tu koupíte jen v Japonsku a i když se holedbají, že posílají worldwide, tak se vám objednávka nepodaří. Musíme si počkat.
Takže jsem zmiňovala:
- českou kolínskou Alpa Cologne, dědkovu kolínskou, tu koupíte TADY!
- kolínskou 4711 v tradiční budíkové Molanově lahvičce koupíte TADY
- Mladistvá Á la Folie / Mauboussin lesní jahody v šampaňském pro holky, co jdou na první party s bublinkama
Sayonara!
Některé odkazy na této straně mohou být affiliate. Nákupem přes tyto odkazy nás podpoříte maličkou částkou, která pomáhá udržovat provoz blogu. Nejde o spolupráce se značkami, takže na objektivitu recenzí to nemá žádný vliv. Popsané ceny a slevy platí ke dni vydání recenze. Disclaimer: Tento text shrnuje osobní dojmy a subjektivní názory autora. Nikdo z autorů na blogu nenese odpovědnost za to, pokud se váš dojem liší, ani v případě, že jste se rozhodli pro koupi produktu na základě článku.