7. Ženy pro CHANEL No.5: Lady Marmalade Nicole 00´
Nové tisíciletí, nová doba. Globalizační mánie po značkách běží na plné obrátky a akvabela má šmrnc, ale je málo známá, málo sexy, málo značková. Segment mladších zákaznic byl prolomen, chtělo by to zase trochu otočku nazpátek, k vážnosti značky. A to pořádně rychle a důkladně, protože raketový nástup voňavé konkurence pěkně zahýbal pozicí neprodávanějšího parfému na světě. V USA najednou klesl až na čtvrtou pozici v marketingových průzkumech “brand awareness”, což se dá chápat jako “sláva značky”. Možná vás překvapí (mne ano), že před Chanel se prodraly značky Calvin Klein, Givenchy a Dior.
Chanel proto vyčlenil pro rok 2004 dosud nejvyšší budget na reklamu s úmyslem najmout největší jména v oboru a ohromit svět luxusu. Jak už to tak Chanel má ve zvyku v posledních dvaceti letech dělat se reklamou pro Pětku, chtěli něco nového, něco odlišného, něco NAOPAK (což se nejvýrazněji projevilo v posledních dvou kampaních, tedy 2012 s tím umaštěným chlápkem, který se snaží postavit voňavý svět na hlavu a je vlastně k smíchu a taky v letošní kampani, kterou uvidíte na Vánoce)…úplně naopak, vzhůru nohama. Z australských umělců zase tolik v Evropě známých není a tak se stala celkem jasnou volbou šarmantní Nicole Kidman, v té době superhvězda na vrcholu kariéry. S bělostnou pletí, kyselinou vytvarovanými plnými rty, podle brand lines Chanelu, zatím ještě s mimikou. K ní přivedli dalšího Australana, režiséra Baz Luhrmana, se kterým si střihli tříminutovou reklamu pro Chanel No.5 v době, kdy spolu natáčeli velkofilm Moulin Rouge. Šaty pro Nicole stříhal Karl Who? Lagerfeld.
Reklama v podstatě kopíruje děj filmu: slavná diva utíká před paparazzi a fanoušky, skryje se do taxíku a tam narzí na mladého básníka. Ten ji odvede do soukromí svého bytu, na střechu domu, kde se svítící dvojité C stane spojkou mezi ním a hvězdou, která se vrátí do svého světa. Svalnatému básníkovi zůstane po letmé lásce jen vzpomínka a vůně.
Poprvé se ve spotu neukázala ani jednou lahvička nebo logo No.5. Až na samotném konci se zablýskne Nicole na odhalených štíhlých zádech náhrdelník z 687 briliantů, tvořící název parfému.
Chanel nepodcenil ani investice a precizní nasazení do médií; reklama se v celé délce tří minut poprvé v kinech objevila před premiérou nadšeně očekávaného druhého pokračování Deníku Bridget Jonesové. Natočení reklamy samotné stálo 42 milionů dolarů, Nicolin honorář navíc činil 12 milionů.
Nicole byla přijatá s nadšením, oproti mladinké plavkyni měl konečně Chanel dospělou ženu s vlastním charakterem, silnou a emancipovanou, jako ty dříve. Při první přehlídce Karla Lagerfelda po startu kampaně obklopili novináři Nicole při příchodu, zatarasili vchod a sám Karl je musel přijít požádat, aby přestali, pustili Nicole a hosty dovnitř a umožnili zahájit akci.
Postupně se ale jednotvárná a nudná Nicole přestávala zákaznicím zamlouvat, až si vysloužila pověst nejmíň oblíbené ze všech žen Chanelu; a to i u mne. Chladná krása, dobově žádoucí anorektická postavička, měla vnést do značky zase eleganci, gácii, šarm a sexualitu. Na všech světlých fotkách ovšem supluje Stepfordskou paničku v negližé. Až na to, že samičky ze Stepfordu měly tvary a vyzáblá Nicole nemá nic (a tím nemyslím, že “nemá prsa, nemá prdel” jako Anděl s ďáblem v těle, Zdena Studénková, protože ta měla alespoň boky, lýtka, nějaký podkožní tuk a hlavně výraz).
Pyžamového konceptu se Chanel držel až do roku 2007, kdy Nicole uvedla novinku, o jasmín odlehčený Chanel No.5 Eau Premiere.
Krátce na to Nicole otěhotněla a když byla šance, že konečně bude co ukazovat, Chanel se rozhodl ji přece jen vyměnit za klasickou přitažlivost.
Na konec Nicoliny kariéry u Chanelu měl vliv i mediální skandál, rozpoutaný v roce 2007 mezi herečkou a Daily Telegraph. Ten ve svém bulvárním sloupku uvedl, že Nicole se nekontrolovaně vyjadřuje, že její nejoblíbenější parfém je White Jasmine and Mint (tedy Nicole, kdyby to bylo aspoň něco pořádného!) a dokonce se s ním na veřejnosti voní. Což bylo samozřejmě v rozporu s její smlouvou s Chanelem a jako ambasadorka značky ztratila důvěryhodnost, přestože soudní spor vyhrála a DT musel uveřejnit omluvu, ve které nařčení odvolal a zaplatit vysoké odškodné, jež Nicole Kidman věnovala na charitu.
Všechny díly seriálu najdete:
1. Ženy pro CHANEL No.5: The Flapper a Coco (1921-1940) ZDE
2. Ženy pro CHANEL No.5: Marylin a Suzy (50. léta) ZDE
3. Ženy pro CHANEL No.5: masová 60. léta s Ali, Lauren, Cheryl, Jean ZDE
4. Ženy pro CHANEL No.5: chladná 70. léta a výsostně francouzská Catherine – ZDE
5. Ženy pro CHANEL No.5: 80´s Bondgirl Carole – ZDE
6. Ženy pro CHANEL No.5: 90´ popKarkulka Estella – ZDE
7. Ženy pro CHANEL NO.5: Lady Marmalade Nicole 00´- ZDE
8. Ženy pro CHANEL NO.5: Amélie s šarmem Pařížanky – ZDE
9. Ženy pro CHANEL NO.5: Chlupatý chlap pro Chanel No.4 – ZDE
10. Ženy pro CHANEL NO.5: Překvapení ze země duchů – ZDE
Jo, Ti druzí, tam jsem jí tu šílenost věřila.
Já nevím, dobrý film, dobrá role, ale ona pořád stejně unylá. Kdyby aspoň někdy zavřela ty rty…
Já si ji asi nejvíc pamatuju z Tlumočnice, kterou jsem viděla nejmíň dvakrát, to byl političký horor. Pak s nádechem akční hysterie z Austrálie. A úplně zlou ze Zlatého kompasu. Šílenou z Ti druzí. Šílenost jí jde úplně přirozeně.
Mně se nejvíc líbila jako Virginia Woolfová v Hodinách, protože tam skoro nešlo poznat, že je to ona.
Nicole Kidmanová má v obličejí blesky pod ledem, což je na ní to nejzajímavější. Člověk čeká, kdy se ta bouřka rozjede. A onio pořád nic. Ale za nudnou nebo klasicky ledovou bych ji nepovažovala. Na to je v ní moc napětí. Myslím, že i to hrálo roli, proč ji vybrali. Zělesňuje dobovou agresivitu. Teď jsem si zrovna četla, jak se děti ve školce mydlí jako nikdy dříve a nadávají učitelkám jako nikdy dříve. Je to trend.
Zajímavé, jak ji vidíš. Ale asi na ní něco bude, když je tak populární. Pro mne je to nezajímává vycmrndlá blondýna bez jiskry a nejlepší role byla ta s tím nosíkem v Bewitched. A Dogville, ale tam by byla dobrá každá herečka, protože to byla prostě dobrá role.