⁂ Esxence 22. Nové trendy: ekologie, mystika, individualita, svěženky, zákaz kašmeranu

Loňská Esxence 2022 aka NEJVĚTŠÍ PERFUME MEJDAN PO DVOU LETECH COVIDU byla náročná, intenzívní, plná bublinek a objetí a kdo nás sledoval na Instagramu, tak si všiml, že jsme s Mirkou neustále popíjely aperitivky a nestíhaly: letadlo, vlak, jídlo, večírky, parfuméry… Víc, než půl roku mi trvalo zpracovat ten obrovský balík voňavých dojmů a emocí a zrecenzovala 10 nejzajímavějších novinek.

Jaká byla Esxence 2022 a jaká bude 2023?

Voňavý svět se změnil

Covid. Zaklínadlo, které změnilo mnoho z nás. Na parfumerii dopadly především ty logdany. Lidi byli zavření doma, ale mohli si povídat přes internet a posílat ingredience a vzorky a diskutovat nad nimi každý na svém konci Zeměkoule… a vlastně to bylo všechno mnohem rychlejší, než kdyby se museli scházet osobně, hledat místa v kalendářích a kupovat letenky a hotely.

Jak někoho, kdo je hermeticky zavřený doma, napadne dělat zrovna parfémy, které jsou tak silně sociální a potřebují fyzický styk? Nevím, ale pro nás fanoušky to je fajn: objevila se hromada nových značek, tolik, že na Esxenci jim byla vyhrazena celá polovina haly. Mnoho z nich bylo už na Pitti 2021 (reportáže z Pitti najdete tady), ale do Milána jich přijely desítky! A bylo to kocháníčko. Tedy až na ten kašmeran…

 

Zakažte už konečně kašmeran!

To v nadpisu jsem si vymyslela. Nikdo ho nezakáže. Ale měl by. A všechny ty ostatní norlimbanoly, ambroxany a další levné syntetické molekuly. Dřevo v základu momentálně letí, všichni víme proč (pokud nevíte, tak viz náš článek Reformulace parfémů – nutné zlo?), OK, v osmdesátkách taky všechno vonělo po dubovém mechu.

Jenže…tyhle složky jsou pro mne hodně konfliktní. Disponují extrémní výdrží, zůstávají na kůži, ve vlasech, na oblečení, v textiliích v prostoru, ucpávají nos a mlátí do mozku kladivem: zde jsem dřevěným králem já, zapomeň na všechny ostatní!

Ať už se Esxence konala kdekoliv (toto je 5. lokalita, co jsem poznala), vždycky byla perfektně vyklimatizovaná a vyvětraná. Aby byly nosy objektivní a nic nerušilo při zkoušení. Bývalo to až překvapivé, člověk by po příchodu na výstavu parfémů čekal barevný mrak… no, letos ho měl. Ale nebyl barevný: byl hnědý a lepkavý a dřevnatý. Kašmerany zalezly do koberců a závěsů a táhly dokonce ze dveří až na ulici.

No a ještě jeden efekt: stejný základ. Najdete krásnou vůni, novou, neobvyklou, s krásným příběhem, hodinu se kocháte…a pak najednou hop, je TO tam a voní jako všecko ostatní. Nevím, čím to, jestli si profesionální parfuméři usnadňují práci a používají stejné, líbivé základy. Nebo si amatérští parfuméři-samouci okopírovali zrovna to nejoblíbenější z trhu? Parfumérů a nápadů je málo, nových značek moc…

Zakažte to někdo.

BIO parfumerie má (nový) smysl

BIO parfémy jsou stále víc IN (anglicky mluvící země používají výraz “ORGANIC” pro bio, nenechte se mást). A nevěnují se jim jen mladé holky a kluci, ale taky zkušení lidi, jako třeba populární Hiram Green, nebo  NOUT. Jejich cílem je udržitelnost a orientace na podporu lokální výroby (to je chvályhodné).

Výroba z lokálních složek je čím dál populárnější, mě to hodně baví, je to jako cestování: na Esxenci se mi hodně značka Abaton, vyrábějící vůně a kosmetiku z chinotta, italského hořkého pomeranče.

Já jsem BIO parfumerii neměla ráda, protože jako základ používají nejčastěji mix takových těch obvyklých nasládle kořenitých složek – linaool a geraniol. Přírodní značky se na tom shodly jako mainstream na kašmeranu a mně to nevoní. Ale! Niche producenti jsou od toho niche, aby věci promýšleli a dělali jinak.

A podařilo se jim už první vlaštovky vypiplat až k té té pravé UDRŽITELNOSTI: nejen ve smysli “příroda”, ale taky “udržet značku na trhu”, protože jejich parfémy fakt voní. A k tomu používají recyklované obaly a tak celkově je to prima.

 

Japoncům kašmeran nevoní

Je tady ovšem pár značek, které s kašmeranem šetří. Třeba takoví Japonci, kteří pracují pro japonský trh (narozdíl od např. Kenza, Issey nebo Yohji). Pro jejich něžné nosíky je to složka příliš násilná a do jejich mozků se nevejde myšlenka “proč bych dával do parfému poleno a briketu, když můj svět opanuje chmýří pampelišky, paprsek světla a otisk vílí nožky?”

Japonská značka J-Scent se sice pustila, mimo tradičních rostlin, jako Yuzu, Green tea, Lotos, Paper, Japanese Soda… do témat, jako “Sumo Wrestler” a “Hanamaki – Geisha District”.  Ale nebojte: Wrestler voní jemně pižmově a hodně minerálně po červené hlince, kterou si sumisti natírají těla a Vykřičená čtvrt jako bílý pudr na tváři gejš. Žádná divočina se někoná a já tuhle značku asi miluju.

Hlavní je příběh

Čím se vyznačují nové značky? Individuálním příběhem, mystikou a dokonalým zpracováním myšlenky. Je vidět, že jejich životy řídí sociální sítě, vizuální kultura – příběh a grafika je mnohdy zajímavější, než pak samotný parfém.

OK OK, není to zas tak nové: niche mazáci z let 2010-2015 přinášeli vždycky vůně, jakože “moje parfémy voní jako něco z mého života” : Nishane měli tu orientální tradici, Montalky arabský svět, Parfums de Rosine zahradu, Nicolai rodinnou Guerlainovskou tradici, 1907 má babiččinu mýdlárnu… Všechny se snaží najít průsečík mezi tím, co mají rádi oni a co by mohli sdílet s lidma okolo.

Mlaďoši jsou daleko intimnější, stejně, jako jsou sami u těch displejů. Zajímá je jen vlastní idea a představaHima Jomo: “Miluju Himaláje a nevím, jak lépe jim vyjádřit lásku, než kolekcí parfémů”. Nebo FUMparFUMjsme z Litvy, milujeme bioologii, a tak naše vůně jsou posazené na obrázcích hmyzu”. Nebo MéSONSOL “Schwarzlose pro mne bylo příliš staré, já chci dělat nové věci, tak jak vidím Arábii já”. URBIETA14: “Milujeme Baskicko, mluvíme baskicky, máme už dlouho parfumerii v ulici Urbieta a tak jsme udělali kolekci o tom, co se tam děje.”

Nebo: “Po absolvování prestižní univerzity ve Švýcarsku jsem jel luxusní lodí do USA, kde jsem nastoupil do velké bankovní firmy. Po práci jsem chodil na golf a na tenis. Pak jsem se vrátil do Evropy a koupil jsem si penthouse s výhledem na Labe a historické centrum. V mých čtyřech parfémech je moje životní cesta“.  Značku psát nebudu, protože jsme se tomu s Mirkou smály celý večer. A pak že to nikoho nezaujme, že…

Nová doba: svobodná parfumerie a konec velkých značek?

Otázka je: kde mají ty malé nové značky zákazníky? Jak se uživí, jak přežijí, neskončí jako Blood Concept nebo Nu-BE?

Možná se na to dívám pohledem dinosaura. Možná pro tyhle mladé lidi “uspět” neznamená koupit si Teslu, manželce malý Mercedes, nosit kostkované kabelky a mít hypotéku na 60 let. Oni sami říkají, že pro ně je rozhodující SVOBODA.

Možná jim prodej pár flakonů přes mikroinfluencery (kamarádi kamarádům) zajistí svobodný život v lokalitě, kde chtějí být: Paříž, Praha, Řecké ostrovy, Bali, Norsko. Nepotřebují vlastnit, sdílejí byty a auta, nekupují žádné drahé kabelky a oblečení  (protože v jejich sociální bublině nikoho nezajímají)… asi to fungovat může.

Možná, že naopak velké značky zaniknou. Možná to ten covid fakt všechno změnil a namísto všech nových verzí La Vie est Belle a Chanel Chance nám na ty občasné fyzické výlety mezi lidi bude stačit jeden jediný parfém, který za celý život ani nespotřebujeme.

Říkají: “uživí nás personalizace,” Nic nebrání parfumérce vzít Hima-mayu a přidat tam pampelišku pro zákazníka, který ji má rád. A zákazník si připlatí, protože když bude mít jen jeden flakon na několik let, tak ať je “o něm”. Je to možné, že toto je budoucnost niche.

Svěženky, budoucnost tohoto roku

Ale pořád ještě jedem postaru! A je to tady! Muselo se to stát, lidi chtějí dýchat, chtějí na vzduch, chtějí být na sluničku a veselit se! Konečně se mi to splnilo, miluju svěženky, je to moje DNA (a kdyby do toho všichni necpali ten kašmeran, tak bych byla šťastná).

Všichni – všichni!!! – přivezli svěženky, i takové konzervy, jako UÉR_MI předvedli celou svěží kolekci “Solar“, Nishane dokonce trio svěženek. Pižmoň ACAMPORA představil divoké jablka z Pompejí (boží! Akorát Mirka to nějak nerozchodila, prý je vykopali s těma mrtvolama z popela), CARTHUSIA představovala tči svěženky (jeden famózní citron, za týden bude recenze), klasika Parfums de Rosine ukázaly dvě vůně se zelenou mašličkou, a většina nováčků se realizuje ve svěženkách (to jsem fakt ráda, že už je nebaví ten oud a bylo by super opustit i kašmeran…)

Pravda o syntetice v parfumerii: Perfume.sucks

Už dlouho tohohle kluka z undergroundu potkáváme na výstavách a baví mne, čím dál víc: dělá to, co ostatní, ale namísto názvů jako “jasmín, kadidlo, vodní tón” používá názvy jako Phenoxanol, Thesaron… a na flakonech uvádí jejich obsah. Je zastáncem pravdy a otevřenosti v parfumerii. Ale… může být vaše oblíbená složka Phenoxanol?

Experience Lab, niche kosmetika

Přidruženou výstavou je expozice niche kosmetiky. Zkamarádila jsem se s Polí, která tak dlouho vedla výzkum, až se dostala k tomu, že vše koncetrovala do 1 krému. Zanalyzuje vaši pokožku a do vám jeden ze 3 základů. Ten si můžete nechat obohatit o nějakou složku vám na míru a získáte jeden jediný krém na noc, den, pusu, oči, tělo… dobré.

A druhá značka, kterou já ale miluju už déle, a kdo zaloví v hloubi blogu, tak ji najde, je švýcarská RIVOLI. Pro mne je to taková levnější, ale stejně výkonná La Prairie a asi bude recenze na jejich “živou vodu”, vodní sérum. Uvidim.

 

DRBY & ATMOSFÉRA

Takže samozřejmě jsme něco nasbíraly.

Nejprve moje osobní: Nishane končí s Vjolou a Musiqua Oud a ještě několika tituly ze staré kolekce. Pamatuju si jen ty dva, protože mí favoriti. Proč Vjola? Je pro zákazníky “příliš složitá”. Ano, to potvrzuji, jde o komplexní parfém “postaru”.  Dobrá zpráva je, že budou mít novou značku, kam se možná některé klenoty přesunou.

Setkali jsme se s 1907 a máme několik novinek: loni měli v Jovoyi v Paříži výklad věnovaný 1907. To není jen tak, chápejte: vylezete z Chanelu s kabelkou za cenu malého auta a před očima se vám zjeví slovenská značka! To je pecka. Strašně jim to přejeme a trochu nás mrzí, že v CZ nic takového nemáme. Ale je to jak v hokeji: když nehrajou Češi, fandíme Slovákům. A já vám řeknu proč to tak je – protože nepoužívají kašmeran! 🙂 Ne, fakt maličko, drží si pořád tu svoji olschool noblesu a vyplatilo se jim to. A pak ještě Lilaganza…top šeřík!

Náladička na výstavě?

Skvělá, připojuji pár fotek pro náladu a neodpustím si jednu poznámku: ruský trh je uzavřený, mnohé značky a obchodníci řeší, co dál. Na výstavě tentokrát ruština slyšet nebyla a taky, to jsme s Mirkou s pobavením shodly, z placu zmizely extrémní plastiky, jehlové podpatky, velké makeupy a nápadně drahé kabelky. Všechny ženy byly chic na platformách a v balerínách a měly celkem úzké rty a malé řasy. Člověk se cítí tak nějak normálněji…

 

After party

Někdo mi vyčítal, že na Instagramu byly jen fotky z mejdanů a z barů. No. Nebráníme se ničemu, ale tak OK, jestli to mám zhodnotit, tak u mne vyhrál bar přímo na výstavišti, kde míchali koktejly podle známých parfému. Akorát byly nějak mrňavé…

⚡TOP TEN nejlepších niche 2022

Vybrala jsem si 10 vzorečků vůní, které mne zaujaly a od zítra na každou sobotu jedna blesková recenze ⚡, ať se pěkně naladíme na letošní Esxenci!

Seriálek najdete tady: TOP 10 Esxence 2022

Zítra se můžete těšit na první z ních: Enbata / URBIETA 14.

Ať nic nepropásnete, nechte si posílat čerstvé recenze a články přímo do vašeho mailu!

Král 22 je mrtev, ať žije Král 23!

 

NICHE parfémy rádi nakupujeme zde:

anebo se můžete inspirovat nejlepšími nákupy v našem Supermarketu:

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..