• Esxence Milano 2023: to se niche zvládnout!

Esxence Milano 2023 je mrtvá, ať žije Esxence 2024! Těšíte se? Na výstavu novinek v niche parfumerii, na setkání s parfuméry, na nové trendy, připomenutí starých dobrých (těch nejlepších!) nichovek i klasických parfémů díky Osmotheque, večírky a aperitiva…? Pojďte se podívat, co se dělo na poslední Esxenci 2023… než začne ta letošní.

ESXENCE MILANO show (1)

(Jestli si myslíte, že se Il Duomo nedá vyfotit bez lidí…tak dá! Ve tři ráno cestou z večírku Nishane tam nepotkáte ani nohu!

Show úžasná až k zalknutí

Tohle píšu každý rok: velkolepá show, hromada nových značek, dojmů plno až k zalknutí. Nedá se to zvládnou hlavou ani tělem. Ale i na tak úžasné akci, jako je Esxence, musíte NICHE parfémy hledat… jakto?

Pojďme si to říct na rovinu: co je niche parfumerie?

Malé značky, umělečtí tvůrci a parfuméři, kteří se snaží prodrat na výsluní s několik málo parfémy, ve kterých předkládají divákům svůj vlastní názor na svět. Svoje vůničky si hýčkají roky, protože přece naše staré kamarády nehodíme do smetí. Já jim říkám “ultra niche”. Ale nejde o žádný nový směr. Tohle je prostě TA NICHE.

Versus:

“Niche” byznys a snobství

Komerční značky, které využily stoupající popularity niche parfumerie a jde jim jen o počet nových titulů na pultech parfumerií. Aby generovaly €€€. Najímají slavné parfuméry, mistry v oboru. Řemeslo je dobré, ale v jejich vůních není ta duše. Zadání  pro parfuméry je jen názor marketingového ředitele značky na to, co je zrovna v módě, a pevný rozpočet. Kolik se může investovat, kolik to musí vydělat. Vůně jsou zaměnitelné a běží závod v marketingu a vytváření aury “drahosti a luxusu”, protože tam jsou ty €€€… Staré parfémy jsou zapomenuty, pokud už nesypou, máte koukat jen po novinkách!

Přece nevyhodíte obraz od Pištěka, jen proto, že jste v Ikee objevili náramně moderní a krásný plakát! 

Snobismus není cesta k opravdové parfumerii

Niche nerovná se luxus! Niche má být umění a radost z vůně.

Chápete ten rozdíl? Elena z Fragrantiky měla loni parfémovou krizi z přehlcení a musela si najít znovu cestu k vůním. Tu cestu nazvala – volně překládám “snobismus není cesta k opravdové parfumerii”.  101% souhlas! 

A tak jsem si k použití Esxence, která jako každý rok přináší nepřehlednou, zahlcující směs komerce i umění, našla svůj vlastní návod:

  1. Všímej si parfémů, kde tě majitel značky zahltí svým opravdovým životním příběhem. Bonusem je školská angličtina a stánek s vlastní babičkou a dětmi za zády doplňujícími vzorky.
  2. Běž za těmi, o kterých už víš, že je to baví už dlouho, že se tím dokážou uživit a že podporují ostatní, míň úspěšné, začátečníky, komunitu. 
  3. Bav se s těma, kdo tě osobně lidsky pobaví. 

Trendy niche parfumerie 2023 by Esxence Milano

To se to dobře předpovídá, když už je rok 2024, že? Jako každý rok, mám tenhle článek rozepsaný 10 měsíců. Je tak těžké zpětně procházet fotky a odmazávat ty míň zajímavé, skoro Sofiina volba. Vždycky mě donutí k dokončení článku až hrozba nového ročníku Esxence, protože vím, že tam uvidím další nejlepší… Ale ty trendy jsou dlouhodobější, takže nic není ztraceno!

Reborn chypre

Mne chypre vůně nikdy moc nechytly. Nudný větvičník a 80´vůně. Hm. Ale aspoň to mělo charakter. Když před pár lety zakázali větvičník (alergen), některé parfémy prošly reformulací a některé prostě skončily. Ani se mě to moc nedotklo, protože moje vůně z trhu nezmizely. Celkově ale rozumím hysterickému nářku fanoušků chypre nad reformulacemi a celou tou situací…

Dobrá zpráva je, že Bertrand Duchaufour dokázal předloni zrekonstruovat větvičník a tak se tahle divná, kožená, old-school složka zase dere nahoru. Třeba si ji teď, ve druhém kole, oblíbím víc…

Úsvit osmanthu a svěženek

Tak tady jsem doma. Jsem ztracená svěženkářka, jak říká Mirka, a v niche dosud byly svěženky považovány za trochu okrajovou disciplínu. Každá značka přišla s variací na Cologne classic, protože prostě nějakou fresh water v sortimentu potřebují, ale nikdo se tomu moc nevěnoval. Letěly husté, dřevnaté, oudové, kašmírové elixíry.

Ale po covidu jako by lidi potřebovali víc vzduchu, radosti, moře… a nichaři objevili osmanthus (meruňky). Bohatá struktura osmanthu umožňuje kombinaci s těžšími složkami: tam, kde citrusy jsou “už jen kyselé”, protože je zakryjí květiny, pryskyřice nebo pižmo, si osmanthus pořád prosazuje svou vlastní meruňkovo-jasmínovou tvář.

Hodně se objevují taky sladké citrusy – mandarinky, pomeranče, chinotto, kumkvát. Čím dál častěji potkáte “solární” molekuly, frézie, konvalinky (kde jste je vyhrabali?) a jarní citrusové růže.

A ten kashmeran, je tu s námi stále? A-N-O.

Ale ano, pořád. Jen vejdete na výstavu, visí to tam jak starý cigaretový kouř po proflámované noci v baru. A taky oudy a dřeva…

Celkové zjemnění parfumerie

Ale celkově je patrné zjemnění vůní, objevují se pudry, třešňové květy, kosatce, fialky, rýžové prášky a pudinky, suchá dřeva místo oudu, vetiver namísto pačuli, jemné druhy ovoce – broskve, hrušky, kdoule… Zjemnění je patrné i v koncentracích, vedle extraitů se najednou objevily EdPčka, tělové závoje, bytové vůně. Brzdíme.

Návod na použití Esxence: OPRAVDOVOST& ZÁŽITKY

Dneska to bude zážitková parfumerie. Přečtete si jen o tom, kdo mě zaujal svojí pravdivostí, pobavil originalitou nebo rozrušil.

JUPILÓ – absolutní láska a porozumění vínu, ba i chlastu

Prostý příběh: Lorenzo Zaccheo celý život živí jako someliér a v mládí boxoval. OK. Protože ochutnávání vína funguje na stejných principech jako parfumerie, Lorenzo si namíchal ideální alkoholické nápoje přímo do flakonů svojí nové značky Jupiló: šampaňské, sud na barrique, červené víno, rum. Mě nejvíc oslovilo svěží šampaňské v Blanc Prestige (brzy bude recenze v seriálu TOP 10 s Exence 2023) a Grenache, kterou umíchali jako obraz ovocného buketu v Châteaneuf-du-Pape. Wine Vanilla je vůně esence, kterou dodává vínům barrique sud… a podle mě se to nepovedlo moc vyvážit, začátek silný tonkový cedr, po půlhodině jemňoučká ovocná vanilka se semišem.

Jo, a ten boxer: to nemá nic vůněmi. To je vyznání, že Lorenzo to nenechá jen tak. Že do toho, aby značka uspěla, jde s vervou bojovníka… fandíme!

Filippo Sorcinelli (dříve UNUM), hluboká víra v Boha i kreativitu

Filippo definitivně přejmenoval značku UNUM na svoje jméno – odteď tedy jen Filippo Sorcinelli. Takže co nového, přátelé, mezi starými kamarády? Filipo Sorcinelli probudil Ježíše z mrtvých, a to doslova. Na videu Filippův přítel Yuri popisuje složky a příběh novinky HÆC DIES, “Tento den”, a týká se dne, kdy Ježíš vstal z mrtvých (laskavě si zapněte titulky, dalo mi strašně práce je tam dostat, blogerka…):

Jen Yuriho doplním, že víčko flakonu je jakože ten kámen uzavírající Ježíšův hrob a parfém je zabalený do turínského plátna. Vůně? Fajn, kadidlo, mnoho pryskyřice v jedné vůni, to už se pár let moc nedělá, to chce odvahu (a mně to připomíná NU/YSL z roku 2000)! A ten nápad s Ježíškem (nám ateistům to nepřipadá tak skandální, jako třeba Italům nebo Polákům) prostě tomuhle vatikánskému krejčímu věřím. Kdo jiný by tomu měl rozumět, než chlápek, který navrhuje a šije oblečení pro papeže a jeho management. BTW: Jak se italská církev srovnává s tím, že Filippo už dlouhá leta žije a tvoří ve svazku s Yurim, kterého vidíte na videu? To je otázka, co?

Jo, a co je zajímavé: značka Filippo Sorcinelli je tak ultra-niche, že si ji můžete fyzicky koupit jen na vlastním webu a v několik málo obchodech na světě. ALE! Teď se objevila v nabídce BEAUTINOW TADY za úžasné ceny, tak jen doplním, abyste nezapomněli použít kód na slevu 10%: FRANGIPANI10 (funguje vždy jedenkrát na každý přihlašovací mail).

Meo Fusciuni a jeho paní: pořád v zenu

Tady toho chlapa a jeho ženu milují všichni. Slunce taky milují všichni! Já vůbec nechápu tenhle životní model: jednou za rok jednou na dlouhou studijní cestu někam do Asie, pak se vrátí, udělají zážitkovou vůni, představí ji na výstavě, se všema se objímají a září štěstím, že jste je oslovili a vrhají své sluneční paprsky na kohokoliv, kdo se ocitne v jejich blízkosti.

meo fusciuni recenze

V Miláně předvedli vzpomínku na výpravu do Japonska: vůně Sogni (Sny) voní jako jasmínová rýže, tatami, bambus, zelený čaj a vrnění bílé kočičky. Bílá kočička přede ve flakonu. Ano, napište si to – jmenuje se to “Sogni” a pordávají ji ve Vavavoom v Brně.

Masque Milano, pořád se snažíme

Od dob, kdy Masque strhli senzaci tím, jak vypadají, jak se chovají, jaké mají vůně… uplynula dlouhá doba. Dvě značky začínaly současně a dvě jsou stálicemi na hvězdném niche nebi: Masque a Nishane. S úspěchem přicházejí požadavky na komerci: příval novinek, ale taky na reminiscence superhitů – aby to lidi nepřestalo bavit. Co se dá dělat… ale je třeba si zachovat tvář a hlavně značku neprodávat žadné korporaci!

Takže nejprve ty reminiscence: naboostovali několik bestsellerů oudem a zabalili je do rudých lahviček. Vlastně…nevím proč? Pro Araby? Mezi nimi i můj zamilovaný Russian Tea. Vůbec jsem se neodhodlala k vyzkoušení, protože… IMHO je Rusák dokonalý. Jak se dá z optimálního udělat nejoptimálnější? Nope. Cena? 650€? Chachacha.

A teď ty novinky. Oceňuji na těchto dvou gentlemanech, jak se snaží přinášet do niche nové věci. Sami porodili modrou kolekci Milano Fragranze – vůně milánských ulic, vzali pod křídla malinké značky Malbrum a Soul Couture a pomáhají jim vyrůst a sami oslovují zajímavé lidi z branže ke spolupráci na vlastních věcech.

Mne zaujala White Whale, na které spolupracoval náš kamarád Ermano – blogger (blog Gardenia nell Ochielo), novinář a učitel parfémové historie na milánské univerzitě. Vůně je o námluvách velryb (trochu mě zaskočila diskuse s Ermanem v italštině na téma, jestli je ambra ve skutečnosti velrybí sperma, no kdoví, na tohle asi umím málo italsky, snad jsem rozuměla správně…) No každopádně jak byste řekli, že voní zamilovaný Moby Dick? Ano, správně, po meruňkách a osmanthu. Mořská svěženka, která nevoní mořem (ale ambrou… nebo…), oukej! Už je nachystaná recenze v TOP 10 s Exence 2023, počkejte si na ni – přihlaste se pro jistotu k odběru článků mailem TADY. A taky mám připravený jeden Malbrum, ta značka je fakt… fakt. Uvidíte.

10. narozeniny Nishane – a taky se pořád snaží

Já jsem hrozně pyšná a vždy budu, že jsem byla u samého začátku Nishane (reportáž z otevření první krabice Nishane na českém území najdete TADY – a myslím, že tyto parfémy Nishane jste nikdy neviděli…)

A protože jsem byla jejich první “influencer” a pořád je podporuju, bylo mi ctí, že mě Mert a Murat pozvali na oslavu svých 10. narozenin. Co se jim povedlo za 10 let je neuvěřitelné: dva obyčejní turečtí kluci v sakách se rozhodli dělat luxusní parfémy, začali tureckýma kolínskýma a teď? Každý měsíc nová prodejna po celém světě. A když je potkáte? Pořád ti dva turečtí kluci v sakách, kteří akorát trochu  zestárli… Novinky? Nepřeberně! Reminiscence? Taky…

Na večeři představili kolekci X – reminiscenci na 6 vůní, které se staly za X let života značky bestsellery. Přemýšlela jsem, jestli psát o těch vůních, nebo o oslavě. A myslím, že narozeninová oslava je lepší téma. Napíšu vám recenzi některého Xka do TOP 10 a teď se pojďte podívat do šlechtického paláce v centru Milána na menu a koktejlový lístek sestavené podle ingrediencí vůní Nishane.

Když si pozvete novináře a předhodíte jim květinové rizoto, tak platí “Nežer to, dokud´s to nevyfotil”.

KolekceX

Parfumérka Cécile Zarokian (Ani a Ani X) a Murat, jeden ze dvou majitelů Nishane

Znáš toho chlápka? Niche zážitek

Takový vtipný moment: my si tak s Mirkou děláme časté přestávečky, kávičkujeme a socializujeme se v baru. Přihasil si to tam chlapík s batohem, rozhlížel se, Mirka říká znáš ho? Já “Víš kdo to je? Claude Marchal, majitel MDCI prafums, jdu ho pozdravit… a chlápek “Holky, můžu vás pozvat na prosecco?”  Zůstala jsem paf jako ta Magdaléna, když šla pomazat Ježíše do hrobu a on tam nebyl…

MDCI patří k těm pár opravdu niche značkám “handmade”, kteří mají tak malý objem výroby a tak velkou poptávku, že je pro ně zbytečné vystavovat. Už jsem si tady mockrát stěžovala, na úroveň zázemí na Esxenci v Mi-Co. Bar je jen takový temný ušmudlaný koutek, jídelna je chodbička k zadnímu východu se 4 stolečky… a tak většina lidí odpočívá na požárním schodišti na parkovišti pro zásobování. Je to takové nahoře huj – dole fuj Esxence, ale už se to vlastně stalo koloritem. A dá se tam hulit. A taky pít prosecco s Claudem Marchalem.

Ještě jsem se neprobraly ze šoku, že nás tahle mega-niche-celebrita vzala na požární dvorek na drinka a Clade spustil nepřerušitelný proud vyprávění a začal vytahovat z batohu vzorky a flakony jako Večerníček. Dvě nejzajímavější informace, které jsme se dozvěděly:

1. Návrat Enlevement au serail

Vůně, která byla celá léta považovaná za nejkrásnější moderní chypre, přestali vyrábět asi před 6 lety kvůli restrikcím na větvičník. Claude nebyl spokojený s náhražkami – a tak prostě Enlevemnta stopnul. Než špatný parfém, tak radši nic. To je niche důstojník! Ale v roce 2022 Bertrand Duchaufour sestrojil tak dobrý syntetický větvičník, že Enlevement au serail bylo možné znovu vrátit na pulty.

claude marchal MDCI parfums recenze esxence milano 2023

2. MARCHELITE – je to tajné a nebezpečné… a teď už to víte

Tak tohle byl gól. Celé roky se všude můžete dočíst ty legendy o víčkách flakonů ve tvaru antických hlav, vyrobených z kapaného biskvitu – nejjemnějšího neglazovaného porcelánu, který několik týdnů pomaličku kape do formy a pak se opatrně vypálí. A mně to celé ty roky vrtalo hlavou, protože jsem se kdysi sklem a porcelánem zabývala, a o téhle metodě jsem neslyšela – proč několik týdnů? A kdo se ptá, ten se dozví… a mám svolení to prozradit i světu. Takže teď se vlastně dozvíte mezi prvními to, co nikdo neví.

Claude se nejdřív hrozně smál a pak mi řekl tohle:

Ten materiál je obyčejná modelářská pryskyřice obarvená na bílo, z obchodu pro kutily. Nijak se to nejmenuje, ale u prosecca Claude vymyslel název:  Marchelite :D. A ta antická busta je hlava Claudovy manželky. Formičku, tedy vytvarování té busty, dělal vlastnoručně Claude. Boží muž!

Claude nám ukázal spoustu věcí a taky novinku La Ravissante, což je – čtěte pomalu – ušlechtilá gurmánka. Nebavíme se o pečeném cukru, maršmelounech, vanilkové šlehačce ani spáleném kosatci…uvidíte. Bude recenze v TOP 10 s Exence 2023

Mladá krev Acca Kappa

Zakladatel Hermann Krüll chtěl, aby se jeho fabrika na holící potřeby jmenovala po něm: HK. Ale měl trochu smůlu, protože Italové tyhle dvě písmena neumějí říct. “Ká” spelují jako “kap-pa” a H neumějí říct vůbec, tahle hláska v italštině neexistuje. Hana je Ána, Hamburg je Ámburgo a Hyundai je Jundaj. Když mají spelovat “Há”, vyjde z jejich úst “AK-ka”.  Takže Ermanovi nezbylo, než svoji značku poitalštit a je z toho krásné jméno Acca Kappa – HK.

ACCA KAPPA recenze esxence

Acca Kappa je nyní v rukou Hermannovy pra-pra-vnučky a v posledních letech modernizuje a propracovává se na takovou – řekněmě – italskou Jo Malone. Ne, že by převzali koncept, ale v jejich sortimentu najdete hromadu moderních soliflorů / duoflorů v intenzitě mezi Edt a kolínskou. Ceny jsou fajn, voňavky taky… všimněte si jich! Možná tady bude recenze jejich klasiky – jemného pižma Musk, anebo jemné Sakury.

Ještě pár momentek z Esxence Milano 2023

Novinky Acampora a Baruti

Bruno Acampora spolupracuje s Miguelem Matosem a tenhle dříve blogger-dneska parfumér má spoustu znalostí a spoustu nápadů. Odvážných. Po ututlaném skandálku s Melaninem, vůní tmavé kůže, která byla asi po 3 dnech existence a anti-kampani influencerů (postřehli jste?) přinesli hromadu dalších nápadů… mě se líbí celá kolekce Pompei, hlavně kyselá jablíčka Malum a vůně výbuchu sopky, lávy a síry Pompei Red (recenze jedné z nich bude!)  a strašně se mi nelíbí Freak Chic z mladé kolekce, která voní jako když se nadechnete brusné pasty.

acampora recenze baruti EDP review

Baruti předvedl malou velkou novinku: nová koncentrace EdP v kulatých flakonech zpřístupňuje Spyrosovy intenzívní vůně širšímu publiku. Zdá se to jako malý krok pro lidstvo, ale je to velký krok pro niche: mainstream zdražuje svoje EdP… a proti tomu niche zlevňuje, protože svoje extraity ředí na nižší koncentrace za nižší ceny. Že bychom se dočkali dob, kdy niche budou levnější, než Sephora? Super!

Dva chlápci, kteří to dělají správně: Helmut Lang, ten všechny ve své blízkosti zkomunikuje, a Santi Burgas, ten tam má vždycky sebou babičku, která mluví jen baskicky.

Hasiče jsme nepotkaly, takže…

Mirka se ráda fotí, já ne, takže Mirka má skvělé fotky s Lucou Mafei a Victorem Wongem ze Zoologist. A kdybych je spolu nefotila, tak bych si ani nevšimla, že Mirka a Tiziana Terenzi vypadají jako sestry.

Flakonky sooo elegant. Maison de l´Asie a šamanskou legraci Spiritum ještě uvidíte v samostatné recenzi v TOP10, tak vám je ukážu zblízka. Harbs a V-Canto ne, to jsou  přesně ty značky na efekt… a z modré milánské kolekce, která patří Masque Milano bych strašně ráda něco zrecenzovala, ale zatím pro mne všechno nuda. Tak… 2024?

Aperitivo a Velikonoční vejce po milánsku.

Lego vs.realita

Tak a to je všechno.

Samozřejmě, že i letos je Frangipani mediálním partnerem výstavy. A protože letos jedu na Esxenci po dvanácté, myslím, shromáždila jsem vám všechny ročníky, články, recenze… na tuto stránku:

Esxence Milano 2024

Už se zase těšíme… na Esxenci! Seriál recenzí nejlepších objevů z loňské výstavy najdete tady: TOP 10 z Exence 2023.  Abyste nepřišli o novinky, nezapomeňte se přihlásit k odběru článků mailem TADY.

Těšíte se na Esxenci 2024?

Originální niche parfémy koupíte velmi levně na Beautinow, pro 10% slevu použijte kód FRANGIPANI10

parfémový supermarket
parfémové recenze

Některé odkazy na této straně mohou být affiliate. Nákupem přes tyto odkazy nás podpoříte maličkou částkou, která pomáhá udržovat provoz blogu. Nejde o spolupráce se značkami, takže na objektivitu recenzí to nemá žádný vliv. Popsané ceny a slevy platí ke dni vydání recenze. Disclaimer: Tento text shrnuje osobní dojmy a subjektivní názory autora. Nikdo z autorů na blogu nenese odpovědnost za to, pokud se váš dojem liší, ani v případě, že jste se rozhodli pro koupi produktu na základě článku.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..