Slíbila jsem tři recenze mainstreamu z Paříže, vy to máte rádi, tak pojďme na to, ať se můžeme vrátit ke všem těm krásným niche parfémům z Esxence a Paris Perfume Week. Takže na talíři je: recenze Néroli Plein Sud / GUERLAIN.
Kolik nových Guerlainů je moc nových Guerlainů?
Zkoušení nových Guerlainů bývalo ještě nedávno vzrušující záležitostí. Dlouho dopředu poodkrývané tajemství názvu a fámy o složení kolovaly internetem a pak vybuchla bomba: už ho mají! Na Fragrantice se objevily okamžitě recenze od lidí, kteří novou vůni ještě nezkoušeli („prga!!“) a internet se začal do krve hádat, jestli je TAM ta stará známá Guerlinade, anebo komerční puf bez nápadu. Každý rok se čekalo, jestli bude nová Alegoria a hádala se její příchuť.
Tohle napětí se z Guerlainu vytratilo. Příliš moc novinek! Vlastně nevím, kdy naposledy se napjatě čekalo na novinku: podzimní Irisový Shalimar prosyčel světem bez většího zájmu během měsíce a vůbec nebyl tak sexy, jako usilovně sháněné vanilkové verze (mimochodem, kdybyste Shalimar Iris chtěli, mám jeden v bazárku ZDE) a dál?
Že je nějaká nová AA, mezi starýma, rozředěnýma na 3 verze (obyč, zesilněná FORTE, papírová „bio“ verze HARVEST), postřehli jste to vůbec? A jestli ano, co říkáte na její cenu? A proč si Guerlain myslí, že svět potřebuje každou jednoduchou vodičku AA ve 3 verzích?
Všechen ten humbuk okolo novinek, reklamní kampaň na každý titul… takže se stalo, že při procházce po Guerlainu na Champs Elysées, mě překvapila cedulka NEW u další Neroli v umělecké kolekci L’Art & La Matière. Aha, další umělecké neroli?
Mám pár favoritů v téhle stáji: HERBES TROUBLANTES, NEROLI OUTRENOIR a IRIS TORRÉFIÉ. I když pochybuju, že si je někdy za cenu, která si sahá už na 8.000 za 100 ml koupím. Vždycky za tu „osmičku“ najdu dvě až tři lepší nichovky. Ale ráda řadu L’Art & La Matière (umění & materiál), protože podle mě by to lépe vystihl název Métier & La Matière (řemeslo & materiál). Jestli v téhle fabrice na parfémy něco mají, tak ingredience a schopné parfuméry.
Copak je to za santál?
Je strašně těžké posoudit parfém poté, co jste se nechali zahltit mnoha luxusními čichovými vjemy při nákupu v Paříži. Na ploše Galleries Lafayette, kde je soustředěný veškerý drahý mainstream světa, musíte zkoušet, vzduch je provoněný parfémy a lidmi… mi Néroli Plein Sud přišla nezajímavá a fádní. Pak jsem se k ní dostala v Guerlainu č.p. 68, ale ani tam mě neoslovila, mezi těmi všemi moderními a křiklavými Guerlainy je nutně nenápadná a nezajímavá. A potřetí, při zkoušení v klidu doma, mi došlo, že je to vlastně hodně dobrá vůně se silným OLD SCHOOL santálem, že je úplně jiná, než současný mainstream, nemůže vyhrát nad jeho křiklavostí, a proto působila tak (ne)zajímavě.
Plnou vinu za její zajímavou nezajímavost nese Santál. Santál má mnoho poloh: od sladce mléčného, skoro kokosového s přívlastkem „mysorský“, po skořicověsladký santál podobný vonným tyčinkám. Pravý mysorský mléčný santál se přestal používat v důsledku zákazu dovozu asi před 10-15 lety (z důvodu devastace přírody). Ale celkově trh se posunul ke sladké dřevitosti a s ním i santál: dnes se používá karamelově sladký, kořeněný, skoro gurmánský. Syntetický mysorský santál se občas objeví v nichovkách, už ho dokázali chemici hezky zrekonstruovat, počíhejte si na něj.
Santál v Néroli Plein Sud je ale něco jiného: není gurmánský ani mléčný ani skořicový. Má podobu suchých pilin vysušených vzduchem venku na slunci. Jen mírně nasládlých, papírových, s obsahem lidského potu. Tupá a béžová, animalická, člověkem vonící dusnost, která někomu strašně vadila a někdo ji miloval v parfému DUNE od Diora. Je to ten opuštěný a zapomenutý devadesátkový druh.
Když vyšla Dune (1991), byl okolo ní docela poprask, právě kvůli „špinavému“ santálu. Ten tón byl tehdy nově zasazený do suchého pozadí – dosud se používal jen jako součást těžkých květinových a balzamických vůní, najednou někdo vypustil zpocené lidi na poušť. Nestal se z ní kult, polovině lidstva to nejde pod nos, ale svoje příznivce si našla a drží.
Já jsem strašně dlouho přemýšlela, odkud ten tón znám, až dne s ráno mi došel Dune. Hledala jsem reklamu – a koukejte, Guerlain sám v reklamě na Dune navádí – vidíte to? Nevěřím na náhody… nemyslím si v žádném případě, že by Guerlain „opisoval“ od Diora. Ale prostě ten santál takhle působí: suchý písek a en plain air, vzdušná volnost.
Takový santál už se dnes nepoužívá, protože je jemný, živočišný, intimní, plný, ale nevýrazný. Absolutně RETRO. Kde a proč ho Delphine Jelk vyhrabala, to netuším. Ale je to přesně ta ingredience, která by měla být u vůní exkluzívních řad – pro znalce, anebo pro lidi, kteří parfému dají čas navázat spolu vztah. To není líbivka na první dobrou. Deset hvězdiček pro Delphine za odvahu.
Recenze Néroli Plein Sud / GUERLAIN
Úvodní výrazné kombo neroli a kovového zázvoru má potenciál kolínské vody a vlastně může fungovat jako odrazovač. Mají DNA kolínských Guerlainua je dobře, že ho tady Delphine použila, je to takový hezký firemní odznak na čele.
Tak se tím hlavně nenechte zmást, protože po pár minutách nastartuje rozvoj velkého parfému. Čerstvý zázvor strouhaný na tupém kovovém struhadle jde až na hranu nepříjemnosti, jiskřiček šťávy létající okolo, zůstává dominantní od začátku do konce a je nosnou linkou vůně. Časem se stane jediná věc, překulí se do kovovéhosyntetickéhotónu, který si ale až do konce zachová výraz – nestane se z něj nějaká obyčejná laciná chemie, něco, co by se dalo pojmenovat jako „ISO nebo Lililal“, jako to bývá v jiných parfémech. Prostě je to pořád zázvor. A „do konce“ znamená třeba 7 dní (na textilu)! Dobře udělané.
Pomerančovýkvět spolu s retro santálem duní v podvozku: zpocený člověk se sprchuje a myje trochou mýdla s přísadou pomerančové vody. To celé se odehrává na poušti. To je ale blbost, že? 😀 No, retro santál jsem popsala výše a já si myslím, že většina lidí tento retro tvar santálu vůbec nezná a nepozná ho, nejsou schopní ho identifikovat. Je v něm ten člověk, písek, piliny, sluníčko a nemá vlastní sladkost, tu mu dodává právě pomerančovávoda. Taková kosmetická, ze stříkacího flakonu, nic s přírodním květem nemá společného. Nevídaný akord. Myslím, že spoustu lidí to naštve (a rozpoutá diskuse, jestli je to mistrovské dílo, anebo jde Guerlain do komerčních kytek…).
Celá směs tady v té střední fázi má tupé, béžovo-šedivé, plné vyznění. Trochu chypre. Ostrý neroli-zázvor tón směs velmi kontrastně řeže a vyvažuje ji na druhém konci, na tom čerstvém.
Tahle je krásná fáze, ale mě se nejvíc líbí drydown. Jakmile se všechno usadí do tupé, béžovo šedé suché retro santálové směsi se svítícím světýlkem šafránu a neroli. Velmi intimní, voní jako moje pokožka. Zase se vrátí klasická počáteční cologne vibe, čistá a suchá. Je to moje pokožka.
Projekce je moderovaná, drží se u těla, ale ta výdrž – v řádech dnů!
neroli plein sud guerlain recenze review.jpg
Jak hodnotím celkově Néroli Plein Sud / GUERLAIN
Zvláštní cesta v čase zpět do 90´. Myslím, že nebude mít moc fanoušků mezi mladýma. Ale konečně někdo pochopil, že svět patří čtyřicátnicím+ a něco pro nás udělal. Děkujeme. Ještě kdybyste tam dali takovou nějakou devadesátkovou cenovku.
BTW: nevíte, kam se ztratil Thierry Wasser, vyhnali ho nebo má přelepenou pusu lepící páskou někde v katakombách pod Champs Elyséées č.p. 68?
Kde koupíte L´Art & Matiéres / Guerlain?
Jak správně tušíte, jenom přímo od Guerlaina. Takže v buticích, takže i v Institutu v Praze v Dlouhé a taky třeba ve Vídni a v Berlíně v KaDeWe.
A ještě mám něco k nákupu v La Maison Guerlain na Champs Elysées: pro mne to býval vždy vrcholný zážitek, návštěva historického butiku Guerlain, zejména po otevření po rekonstrukci 2013 (reportáž je tady – „GUERLAIN – Tahle země není pro chudý“). Bohužel z původní prodejny je jen taková průchozí výstavka a nahoru, po historických schodech, kde je hlavní tahák prodejny – fontány a secesní obloukové okno, se už chodit nesmí. Prodejnu přesunuli do té nově otevřené nudle vlevo a je to takový „mekáč“. Klidně si exkluzívního Guerlaina kupte kdekoliv v obchodním domě, o žádné kouzlo už nepřijdete. Bohužel.
Tak to je druhý článek ze slíbených tří mainstreamových novinek, co jsem zkoušela v Paříži. První Cométe / CHANEL je TADY, ostatní recenze mainstreamu jsou ZDE a vy se nezapomeňte přihlásit k odběru recenzí mailem ZDE, protože nás čeká ještě třetí, podivný parfém, který v prodejně před zákazníky tají. Řeknu vám proč, ať se zasmějete se mnou…
Některé odkazy na této straně mohou být affiliate. Nákupem přes tyto odkazy nás podpoříte maličkou částkou, která pomáhá udržovat provoz blogu. Nejde o spolupráce se značkami, takže na objektivitu recenzí to nemá žádný vliv. Popsané ceny a slevy platí ke dni vydání recenze. Disclaimer: Tento text shrnuje osobní dojmy a subjektivní názory autora. Nikdo z autorů na blogu nenese odpovědnost za to, pokud se váš dojem liší, ani v případě, že jste se rozhodli pro koupi produktu na základě článku.
Na podivný parfém se těším…
Mám od Tebe dost podivný Klubwasser Wienerblut (z vánoční přepadové akce) a musím říct, že zatím nenašel obdivovatele:)) Ale tohle bude asi milá podivnost, ne?
Přečtu si detaily nastavení a zvolím jen vybrané cookies
Používáme cookies, jako všichni ostatní, abyste se nemuseli přihlašovat k vašim komentářům, viděli nové články a tak.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Na podivný parfém se těším…
Mám od Tebe dost podivný Klubwasser Wienerblut (z vánoční přepadové akce) a musím říct, že zatím nenašel obdivovatele:)) Ale tohle bude asi milá podivnost, ne?