• OOOPO 3. Parfémová nota nebo nóta, rozbíjíme molekuly holou pěstí a vybroušené kódy
Už je to strašně dlouho, co jsem psala poslední Opravník Oblíbených Parfémových Omylů. Ale zase se mi naskládalo pár zábavných nonsensů, tak se na ně pojďme podívat.
1. Co nám voní v parfému: nota, nóta nebo tón?
Tohle není žádný parfumérský oříšek, spíš jazykový ve smyslu kolik třešní, tolik višní. Překvapuje mne, v kolika recenzích, popiskách na parfémových e-shopech, na stránkách značek, ale v i časopisech, které disponují profi korektorem, jsem četla, že v parfému voní vanilkové nóty.
Prosímvás…víte, co to je nóta? A mohla bych to vidět?
Zkuste wikipedii, česky nóta, anglicky je to Diplomatic correspondence, na DE Diplomatische Note, turecky Diplomatik nota, maďarsky Diplomáciai jegyzék. Zdá se vám, že něco z toho byste mohli najít v parfému?
Jestli je pro vás Wikipedia málo autorita, zkuste Ústav pro jazyk český, nejvyšší autoritu pro náš jazyk:
Tak je to jasné?
Skládání a projev parfému se přirovnává k hudební kompozici, technikou i kreativitou. Takže noty, tóny, akordy…jsou úplně v pořádku.
2. Dají se rozbít molekuly zápěstím?
Je to takový folklórek hlavně u blogerek, které dělají reklamu všem těm fejkům, inspirováno, nezaměňujte s… často, v zájmu poučení uživatelek a potenciálních zákaznic, předvádějí, že po nástřiku na zápěstí, kristepane, v žádném případě netřít o sebe, bo se rozbijí molekuly vůně!!
Myslíte, že na to mistr alchymista Kemr nakonec přišel, jak ty atomy rozbít?
Kdyby bylo tak jednoduché rozbit molekuly*, všichni bychom měli doma zlaté kohoutky a prkýnka a nevznikla by vůbec jaderná fyzika. Víte, kolik práce to dalo Oppenheimerovi? Prostě třením zápěstí molekuly parfému nerozbijte, i když to říkala Týna, Aneta nebo Verča. Holky měly dávat větší pozor ve škole.
A nestane se ani nic jiného. Jediný účinek je takový, že rychleji vysušíte líh a parfém se “nastartuje” o pár (desítek) sekund dřív. Víte, jak vám prodavačka stříkne na papírek a pak s ním mává ve vzduchu, aby uschnul, a teprve pak vám podá k přičichnutí? To je přesně ta fáze. Stejně jste ji nikdy necítili.
*molekuly a atomy – počád platí, co vás naučili ve škole, jen prostě nemám po ruce žádnou filmovou postavu, co by rozbíjela molekulu
3. Vybroušené kódy na flakonech
Fejk? Šedý trh? Černý trh? Nelegální parfém?
Je to záhada, já vím, protože se k tomu nikdo nikdy pořádně nevyjádřil. Předložím vám tedy jednu z možností, jak parfém může přijít k vybroušenému batch kódu.
Situace: velký řetězec parfumerií ABC chystá vánoční kampaň, do které chce zařadit parfém XYZ od světoznámé značky DEF. Domluví se tedy s výrobcem na dodávce 100.000 lahviček za speciální cenu.
Výrobce spočítá cenu výroby 110.000 lahviček, aby měl 10% rezervu pro případ rychlého vyprodání, nehody při přepravě, na výměnu vadných uzávěrů… prostě pro sichr. Všechny tyto flakony se označí kódem – batch code v rámci pravidelné číselné řady, který pak dokážete vyhledat na Check code webech. Anebo úplně speciálním kódem, aby tuto dávku (batch) dokázala identifikovat jako vyrobenou pro kampaň.
Řetězec odebere svých 100 tisíc, zaplatí je, prodá a hotovo. Nebo se třeba kampaň nepovede, řetezec odebere jen 90 tisíc a 10 tisíc zůstane u výrobce na skladě. Co s nima? Vyhodit? Proč? Bezchybné zboží.
Vzhledem k tomu, že mají nějaký kód, který je identifikuje jako “byl jsem prodaný v rámci vánoční kampaně ABC 2021″. A to nikdo nechce, kvůli reklamacím, případným alergiím, stahování vadných výrobků z trhu… Proto se vybrousí kód a vyrobí se samolepka s náhradním kódem, který zase nese informaci “byl jsem ….tohle, ale už jsem určený k jinému účelu“. Takový kód je ale nesystémový, nenajdete ho na Check code webovkách, vysvětlit ho dokáže jen výrobce.
Takovou dávku ovšem není možné nabídnout do běžné sítě. Nastupují kamenné prodejny a e-shopy, které dokážou před svými zákazníky “vybroušený kód” obhájit. Obvykle nízkou cenou. A tak se pak tohle BEZVADNÉ zboží dostane k vám. Vzhledem k tomu, že parfémy nemají zákonem danou expiraci, na rozdíl od kosmetiky, nedochází k porušení žádné povinnosti prodeje. Jen prostě občas je zákazník zmaten…
Jaktože to není fake?
Protože výrobci fejků jedou na náklady. Jde jim o to vyrobit co nejlevnější výrobek a prodat ho za co nejnižší cenu, aby se zboží rychle prodávalo. Pracují s malinkou marží a operace ručního vybroušení a ručního přelepení samolepkou bude dražší, než průmyslová výroba celého parfému i s balením do krabičky na lince. A pokud bych chtěli mít na parfému určitý kód, nic jim nebrání si ho nechat rovnou udělat do formy, ze které se pak lisují flakony. Ne, vybroušený kód neznamená fejk.
A nedělá to prodejce?
NE, stejně jako nedělá ředění parfémů a další urban legends… Žádný prodejce by nezvládl na skladě rozbalit desetitisice krabiček, vybrousit a přelepit kódy, zabalit nazpět, zacelofánovat, poskládat do krabic… a ještě to prodat za cenu nižší, než konkurence. Na to by nikdo neměl peníze ani prostory.
Takže: nechat nebo vrátit parfém s vybroušeným kódem?
Nechat a užívat si špičkovou vůni na pár korun. Když budete mít štěstí, narazíte na unikátní batch s vyšší kvalitou přírodních ingrediencí, což se klidně může stát (řetězce si kvalitu speciálních dodávek velmi přísně kontrolují).
A stejný princip platí pro vystřižené EAN kódy z krabiček.
Jestli vás článek zaujal, přečtěte si všechny tři díly OOPO – Opravník Oblíbených Parfémových Omylů.
Dnes to bylo trochu laické téma. Pokud máte, staří voňavkoví mazáci, nějaké dotazy nebo dilemata, neváhejte je položit v dotazech pod článkem!
nejvíc mě baví ta molekula.. Ale prostě záleží, jak se do toho třískne 🙂
Ano, to je pravda, a když se třískne dobře, tak můžeme mít slivovici a to taky není k zahození. 🙂