•Takže: jaké jsou ty parfémové skupiny?

Často můžete slyšet „Je to taková moderní chypre„. Nebo vás může překvapit dotaz „a neporadíš mi nějakou fužérku?“, přečtete si o „nejlepší hesperidické vůni„…

Kdo už má nějakou zkušenost, tak si dokáže představit pod „aldehydovkou“ mýdlo nebo pod „šíprovkou“ cosi z 80. let. Obzvlášť, když chypre vůně milujete. Častěji se ale lidé orientují podle složek: máme rádi vanilku, mandarinku, mokrý chodník, jehličí, mořskou vodu, jablko… Složky a skupiny spolu úzce souvisejí. Jak to tedy s těmi skupinami je?

Staré vůně, nové vůně…jak zaškatulkovat do skupin?

Ohromné množství nových vůní, kreativita a spojování dřív neobvyklého, úplně nové ingredince…to všechno způsbilo, že vůně překročily své krabičky. Dnešní vůně se nedají vždycky zařadit do určité historické kategorie a pokryjí více skupin.

Úplně novou kategorií jsou minerální a syntetické vůně, které se vcelku překrývají, jak navzájem, tak se „starými“ skupinami. Novou specialitou jsou taky arabské. Ty patří správně do orientální nebo florientálních, ale vzhledem k tomu, jak se rozešla evropský orient (Opium) s moderním orientem vyráběným v Asii (Montale Oudy), je dobré je rozlišovat.

Já osobně očekávám v budoucnosti ještě vzník další kategorie – „neuro“. Tedy parfémy, které nepůjdou přes nosní čiva, ale budou ovlivňovat přímo mozek. Výzkum k tomu jednoznačně směřuje, i když „feromony“ z laborek zatím pořád nefungují. Naštěstí. Ještě pořád můžeme pravdivě na prvním rande zjisti, že nám protějšek „voní“. Nebo ne.

My tady na blogu se skupinami moc nepracujeme, niche není spořádaný a disciplinovaný obor, ti parfuméři si dělají, co chtějí. Ale snažíme se zařazovat parfémy do skupin tak, jakje znáte, abychom vám usnadnili hledání. Někdy zařadíme vůni do více skupin, občas si vůbec netroufneme ji zaškatulkovat. Skupinu najdete dole na stránce velkými písmeny v hranaté závorce třeba takto

Jejich přehled v levém sloupečku pod tímto obrázkem, kde najdte právě odkazy na jednotlivé recenze podle skupin, tak jak je vidíme my:

 

Parfémové skupiny přehledně

A teď tedy: jak poznáte, do které skupiny patří vaše oblébená vůně?

Po kliknutí na název se dostanete na výběr našich recenzí pro tu kterou skupinu.

  • Arabské parfémy – vůně, jejichž hlavním znakem je, že nosičem není líh+voda, ale olej; ovykle silné, koncentrované, s vysokým obsahem silic, obvykle oudu, pižma, kadidla, těžkých květin a koření
  • Aldehydové – moderní ušlechtilá chemická sloučenina, poprvé použitá v Chanelu No.5; voní jako chladivé a čisté mýdlo
  • Fougére – fougére je francouzsky „kapradí“; zelená vůně bylin a kapradí je hlavní složkou těchto obvykle pánských vůní; zelené, drsné, hořké suché; obvyklé složky: pačuli, kapradí, vetiver, tabák, často také levandule, mateřídouška, tymián
  • Gourmand – vůně, které by se daly jíst. Základem bývá nejčastěji vanilka, často ve spojení s pižmem, heliotropem, citrusy, kakaem, čokoládou, kokosem, mlékem, tonkou, mandlemi, kořicí, hřebíčkem a ovocem, anebo ovoce samotné
  • Oriental – kořeněné vůně odvozené od „arabek“
  • Chypre – od francouzského názvu ostrova „Kypr“ odvozené slovo; námořníci, kteří se vrátili z Kypru do Francie popisovali zvláštní vůni, kterou je prosycený celý ostrov, díky lišejníku (větvičníku), rostoucímu na stromech. Ovyklou složkou je tedy lišejník, kůže, často hořké silice a dehty
  • Floriental – orientálně zpracované květiny, těýké parfémy obsahující obvykle jasmín, růže, pomerančový květ, tuberóza, v kombinaci s kořením a pryskyřicemi
  • Citrusové – Hesperidic – oblíbená kategorie, jejímý základnm stavebním kamenem je kolínská; parfémy obvykle obsahují mimo citrusů lehké, kuchyňské, byliny – šalvěj, mateřídoušku, majoránku…
  • Vodní – Aquatic – voní jako středomořské pobřeží, hlavní složkou bývá Calone, molekula „vodního melounu“, kterou v téměř čisté formě najdete ve vůni Cool Water /Davidoff; často obsahují leknín, lotos, bambus, vodní meloun, citrusy, sůl, mořské řasy
  • Floral – směs různých květin, obvykle evropských: lilie, fialky, růže, lilie, konvalinky, frézie, třešňový květ
  • Ovocné – jak vyplývá z názvu – „kompoty“. Nejčastější složkou moderní parfumerie je míchání jablek s hruškama, červené ovoce, lesní ovoce, liči, granátové jablko; obvykle ve spojení s citrusy, pižmem nebo nějakými lehkými květinami.
  • Minerální – moderní skupina vůní, které obsahují nerostné tóny: ušlechtilé kovy, kámen, železo, rez, rtuť
  • Kožené – Leathery– rozeznáváme dva druhy. Moderní „kožené“, spíše „semišové“ vůně s obsahem sterilní, suché kůže a semiše a obvykle březového dehtu birch tar. Obvykle v moderních, lehkých suchých vůních. Druhá skupina je klasická „juchta“ nebo „volynka“, mastná, těžká, až svíravá, kořeněná kůže, kde základem není samotná kůže, ale směs bylin a tuku, kterou si kozáci čistili svoje jezdecké boty. Je základem vůní „Cuir Russie“ a často ji najdete v arabských parfémech. 
  • Dřevité – Woodsy– Dřevité – základem je suché dřevo, nejčasteji cedr nebo santál a další ušlechtilá dřeva
  • Synthetic– syntetické, umělé, moderní, kde umělé složky nenahrazují žádné existující ingredience, ale hrají samy za sebe

 

Takže – máte oblíbenou skupinu? Kterou?

 

Pokud nejste rozhodnuti, udělejte si náš parfémový test podle barev – klikněte na obrázek: 

parfémový text

 

 

 

 

 

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..