• From Italy with Love (Recenze parfémů Angela Laganà z Esxence)

V přípravách na letošní Esxenci jsem si kontrolovala, jestli jsem náhodou neodprokrastinovala něco z loňska. No…nenapadlo mne, že ten kufříček bude tak plný. Na druhou stranu je užitečné po roce vidět zhodnocení, jak se komu dařilo a jak si stojí letos. Čili teď můžu vyhlásit jednoznačného loosera  loňské výstavy a popřemýšlet: proč to?

Made with love asi není jediná značka z loňské Esxence, po které není ani vidu, ani slechu. Ale tahle měla slušný potenciál. Když jsme s Mirkou opouštěly, spíš tedy pokoušely se odplazit, zpola opuštěnou a ztichlou výstavu, zastavila nás překrásná, okatá Italka našeho průměrného věku. Stála u takového umírněného, elegantního pultíku a měla tam zcela nenápadně vyskládané elegantní flakonky. Lahvičky obsahovaly průměrné, neškodné vůně: Bologna, Capri, Cortina, Firenze, Milano, Napoli, Positano, Reggio Calabria, Roma, Taormina a Venezia. Kráska, což byla sama parfumérka a majitelka značky Angela Laganà, nás uvedla příjemným hlasem do story linie “Made with love” : pořadatelé EXPO 2015 ji oslovili, aby vytvořila oficiální parfémovou prezentaci výstavy a Angela vytvořila vůně vybraných italských měst.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Angela Lagana

Mirka si vybrala nějakou severní destinaci (Milano?), já jsem chtěla něco z Amalfi, dostala jsem POSITANO. Pro mne překvapivá vůně: Amalfi je domov limoncella, citroníkové háje na prosluněných svazích nad mořem jsou symbolem oblasti. Několik místních výrobců taky nabízí parfémy typu “kolínská” – citrony a mořská voda. Angela má ale vzpomínku na Positano úplně jinou: asi se tam dobře najedla (což je pravděpodobné, lepší těstoviny vongole jsem nejedla nikdy a nikde jinde – a každá restaurace tady má svůj lehce odlišný recept). Positano je totiž vcelku jemná gurmánka. Dominantní je vanilka a nespálený karamel, doprovázená lehkým pačuli a sladkou vzdušnou kytkou, asi heliotropem. Všechno působí uhlazeně a synteticky – ne uměle, ale sterilně. Složky jsou čisté a bezcharakterní, nepoznáte u nich, kde je sklidili – a výsledkem je nadýchaný, hodně sladký větrníček s karamelovou polevou ke kávě. Jestli je na vás Angel příliš, tohle snesete. Výdrž velmi slušná, projekce taktéž. Žádné velké umění, hodně slušný mainstream.
angela lagana mini
Tak. V čem je teda problém?

  • Kvalita vůní: ANI NE. V niche a art segmentu se objevují vůně, které jsou rozhodně, slovy klasika “strašné smrady”. Není to ani proti pravidlům: zákazník sice od niche očekává především kvalitu a/nebo originalitu, ale z podstaty názvu kategorie (zde článek o názvosloví v parfumerii) jde jen o to, že výrobce je malý, nezávislý. A spousta marketingových projektů či amatérských parfumérů si nesáhne ani na mainstream.
  • Story a prezentace: TROCHU ANO. Myšlenka zmapování Itálie je pěkná, ale v podání Angely supernudná. Itálie je vášeň, emoce, elegance, drama. Angela si vybrala jen eleganci a v jejím podání je to hodně nenápadná elegance. Mezi křikem a nápaditostí ostatních značek nemá šanci uspět, pokud se na eleganci zákazník přímo nezaměřuje. Spojení s EXPO2015 je bombastická zpráva…a víme ji jen já a Mirka. Na stránkách prezentaci parfémů nemá.
  • Balení: BEZ CHYBY.
  • Komunikace: ANO. Přestože Angela se na výstavě chovala přátelsky a zdálo by se, že nemá problém navazovat vztahy, mimo osobní rovinu nekomunikuje. Žádné otravné newslettery, žádné furt-dokola prezentace a fotky na FB, bez účtu na obrázkových sítích, bez bombardování blogerů vzorky…přestože všechnu tu reklamu všichni těžko snášíme a nadáváme, ten kdo to nedělá, je z kola ven. Zdrženivost není tady dobrá vlastnost.
  • Databáze a blogy: ZÁSADNÍ CHYBA. Není třeba být hned na Fragrantice, i když ta ochotně zavádí  nové značky a okamžitě. Z mé zkušenosti je komplexnější databáze Parfumo, víc značek, lepší hodnocení, lepší uživatelé. Ale ani tam AG není. A když nejste ani na blozích a lidi netuší nic o složení vašich vůní, není šance. Podle flakonu a názvu nikdo nenakupuje.
  • Distribuce: ANO. Zcela utajená. Nikdo neví, kde to koupí a za kolik. Žádný vlastní e-shop, žádná prodejní síť digitální nebo kamenná. Vlastně – chce to Angela vůbec prodávat? Kdyby byla zajímavá cena zajišťující dostupnost, zase by zcela změnila pohled potenciálního zákazníka -samozřejmě směrem k širším vrstvám, které dnes nakupují v parfumerkách, ale už jim to nestačí, nicméně k “umění” ještě nedozráli.
  • Tvář značky: ANO. Značka nemá “ksicht”. Nenápadná je sama Angela (i když s ohromným potenciálem), nemá žádný skandál, není okolo ní žádná publicita. Nikdo ji nemiluje k smrti, ale není tady ani nikdo, kdo by s ní vedl spor nebo ji nenáviděl. Koho tahle kráska, sedící v koutě může zajímat?

Produkce Angely Laganá zahrnuje nejen vůně (a nejen tuto linii), ale i kosmetiku v biokvalitě (BYOTEAM, IKI a DYNAMIC). Sídlí v Bologni, kde je také několik salonů pro místní paničky. Loni po Esxenci jsem si říkala, že bych Angele napsala o info, líbila se mi ta myšlenka voňavé Itálie – a pak ztratila moji pozornost, pro hlasitou kakofonii propagace ostatních značek. Ani nemůžu napsat “škoda”, protože takových je…uvidíme letos. Mám v plánu projít si Exskin, výstavu niche kosmetiky. Možná, že tady se Angela bude etablovat lépe. Anebo ne, budou tam lepší a já se vrátím bez vrásek.
BTW: zajímala by vás reportáž mimo vůní také o nezávislé – niche kosmetice?
podpis_ROM

You may also like...

3 Responses

  1. mirkau napsal:

    S těmi vzorky to bylo trochu jinak: na papírku jsme mohli zkusit všechna města, ale ty vzorky měla všechny jen od jedné vůně. Takže máme obě to samé. Já si ale nezapamatovala město, které máme, protože na vzorku to není napsané.
    A musím souhlasit, že je to beznadějně syntetické a nudné.
    P.S. Kam zmizely hvězdičky k hodnocení článků?

    • Fakt jo? Takže máš taky tuhle potvoru? Uděláme guveaway, ne? 😀 S hvězdičkama …. sem je schovala – chceš je nazpátek? 🙂

      • mirkau napsal:

        Giveaway, když jsme to tu tak pomluvily? Vidělas ten “zájem” o Olibere? 😀
        Já jsem poctivě hvězdičkovala, ale asi je nechcu nazpátek 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..