• LUISA SPAGNOLI / Veselá a zábavná paní Pivoňková – Králíčková
Víte, že v Itálii můžete jít na brigádu česat bílé angorské králíčky? Nevím, jestli za to vůbec dávají výplatu, nebo se tam posílají česačky a česáči na terapii přes zdravotní pojištovnu jako bio-alternativa Lexaurinu, každopádně já bych šla. Aspoň na dva týdny, osm hodin denně česat bílého králíčka.
Zdroj: stránky značky Luisa Spagnoli, fotka z videa – http://storiadelcostume.luisaspagnoli.it/en/tappe/?1900-1923
Díky hezky učesanému bílému králíčkovi jsem se zabouchla do pivoňky. Potkala jsem ji náhodou loni v létě v Budapešti na ulici Váci. Šla jsem se totiž do butiku Luisa Spagnoli podívat na svetříky z vyčesané srsti bílých angoráčků.
Kdybyste to nevěděli, Luisa Spagnoli byla italská podnikatelka a návrhářka, nejprve vynalezla čokoládové bonbóny Baci, Polibky zn. Perugina, což je jediná čokoláda, co já jím. Uvnitř každého bonbonku najdete oříšek a motivační citát. Což je jediná rada do života, co já poslouchám.
No a později rozjela módní značku, jejímž úhlavním materiálem je angorská vlna, což je nejjemnější vlna na světě vůbec, jemnější než kašmír, a jediná, která mne nekouše. Luisa chovala angoráky, které česačky něžně češou, pak je přadleny jemně spředou (dřív FAKTICKY na opravdových kolovratech) a pletařky upletou měkké svetříky na tělo. No a takový jsem právě chtěla. Ale protože jsem se pro něj vydala v červenci, tak jsem žádný nepotkala. Logické. Ale protože si mne to vždycky najde, tak u pokladny stál flakon a dál už je vám to jasné.
Než půjdeme dál k recenzi, koukněte se na video na česání králíčků, opravdové přadleny s opravdovými kolovraty a štíhlé svetříky:
https://youtu.be/Ijy0nurqwgQ
Takže voňavka. Jmenuje se Luisa – a řekli byste, že je to jediná voňavka na světě, která se tak jmenuje? Mne to teda překvapilo, takové běžné jméno, mezi těma všema francouzskýma a ruskýma princema, šlechtičnama, komtesama, Ludvíkama, bálama ve Versailles…a ještě nikdy nikdo nepojmenoval vůni Luisa, ani Louisa, ani Louise…aspoň si to nespletete. A obsah jednoduché lahvičky s růžovou mašličkou? Další překvapení: čekala jsem nějaký kašmírek, prádlové pižmo, bavlnu, aldehydy, prostě něco evokujícího měkký růžový textil, vlnu, úplet… A ne!
Pivoňka na citrónovo
Ta zářivá pivoňka s bergamotem na začátku vás hned chytne (pokud jste úchylní svěženskáři, jako já). Na jaře miluju Lily Chic od Escady (Francis Kurkdjian) a Aqua Allegoria Tiaré Mimosa od Guerlainu (Sonia Constant), nekompromisní citronovky zahuštěné konvalinkama a jasmínem. Luisa je postavená podobně: zářivý, sálavý, rozesmátý bergamotový citron, tady se šťavnatou pivoňkou. Maximálně jednoduché, sympatické, nekomplikované… Občas potřebuju o ničem nepřemýšlet, hodit na sebe rozevláté šaty pod kolena bez punčoch, bez podpatků a podprsenku bez kostic. Pohodlí, bezstarostnost a veselí, protože mne nic netlačí a netáhne. Krása je v lehkosti a ležérnosti, bez rafinovanosti střihů a drahých značkových materiálů.
Pivoňka na zeleno
Jednoduchý začátek a jednoduchý vývoj, postupně se zabarví do bergamotového zelena, aniž by ztratila ze své jásavosti. Trochu se projeví i její těžší podstata: exotické koření a klasický pomerančový květ. Luisa není žádný kus niche umění, ale profesionálně vystavěná a poměrně originální mainstreamová svěženka.
Dojezd je syntetický, tady už bohužel nižší level poznáte. Přes jednoduché složení je Luisa charakteristická a zapamatovatelná, kolegové vás hned druhý den poznají. A rádi, protože tohle je opravdu taková milá, nekomplikovaná holka do party na první jarní skleničku na zahrádce.
Parfumérka se jmenuje Alexandra Carlin a ještě tady od ní žádnou vůni nemáme – věnuje se zatím převážně mainstremu a drogerii, ale je to mladá holka, má pověst talentované naděje, tak uvidíme.
Moc se mi nezamlouvá flakonek, připadá mi jako vybraný z velkovýroby, takový vobyč jako má Dermacol (tady máte recenzi D., jestli jste ji ješčtě nečetli), možná je, možná ne, ale mně by se líbil nějaký víc propracovaný, vůně by si zasloužila něco noblesnějšího. Tak já si to kdyžtak přeliju do kabelkáče.
LUISA SPAHNOLI EDP: Dvě pivoňky, jedna levná jednoduchá, druhá drahá důležitá
Už půl roku se snažím Luisu koupit. Cena je výborná: 60€ za 50 ml a 83€ za stovku. Je dostupná jen v buticích značky, v Budapešti jsem se nemohla narychlo rozmyslet, v Petrohradě zase neměli malé balení a stála tam strašně moc peněz (strašně! asi dvojnásobek). Přes e-shop (tady je odkaz, koukněte kdyžtak na ty flakonky) parfém nezasílají a v nově otevřeném butiku v Praze ji nemají. No je to možný, tohleto? Až pojedete na dovolenou do Jižní Evropy, najděte si butik LS a Luisu rozhodně zkuste.
No a proč o ní píšu zrovna teď: stojí ve frontě už půl roku a tento týden na horách jsem se prohrabávala ve vzorcích z loňské Esxence. Vůbec jsem netušila, že mi tam Derad propašoval vzorek pivoňky od jedné vlastně zvláštní niche značky, která měla úžasný start a teď…no a ta mi jednak Luisu připomněla a taky jsem si říkala, že by bylo fajn postavit ty dvě recenze, pěkného mainstreamu a nichovky na stejné téma, vedle sebe. Takže na zítra už máte připravenou tu luxusní pivoňku. Bez králíčků.
Ten flakon si mi nezdá špatnej (bez mašličky, problém je to logo, kdo by dneska použil takovej font?!) Se nemohli rozhodnou mezi moderní jednoduchostí a dívčí romantikou.
On je takový laciný, z obyčejného lisovaného skla. 🙁 Ten font – nápis je její logo.
Tak to měli fakt udělat jinej, no co naděláš, koupíš tři svetry a dostaneš voňku zdarma.
Tři svetry, jo, to abych si vzala hypotéku…
Vůně pro mě nebude… Ale ten biolexoš, to zní hodně zajímavě…
Nic pro tebe, u toho se nesmí hulit.