• BEE RESCPECT: Guerlain se stará o naše zdraví a udžitelnost. Fakt?

Moje práce se celkem dotýká sustainability – udržitelnosti. Uhlíková stopa, životní cyklus výrobku, emise CO2… a tak vím, že věci nejsou takové, jaké se na první pohled zdají.

Třeba vím, že když 30x vyperete “ekologickou” tašku z bavlny, tak jste právě zabili dvě surikaty a žádná moderní mikrotenová “igelitka” s podílem škrobu to nedožene.

Nebo že plastová venkovní židle je mnohem “ekologičtější” než dřevěná, protože už jen dopravit ji do supermarketu stojí zlomek paliva, když do stejné krabice se vejde buď jedna dřevěná, nebo 20 plastových a za celý jejich život se nemusí použít ani kapka laku, saponátu nebo leštidla na její údržbu.

A taky vím, že každá vyrobená molekula plastu – přesněji česky “umělé hmoty” – už nikdy ze světa nezmizí. Vyrobit nové je levné, zrecyklovat staré je drahé, ale co s tím potom na světě?

 

Celá ta ekologicko-politická záležitost, která nám má pomáhat

Celá ta ekologická záležitost se stala mnohem komplexnější, než dříve, už se nekouká na prostou “ekologii”, zdraví přírody a lidí, ale jde i o udržitelnost celého sociálního a ekonomického prostředí: aby lidi měli práci, zdravou hlavu, veselé děti, aby prospívaly všechny regiony na světě, protože z chudých zemí přichází mor a válka… Celému tomu zelenému světu se už neříká “ekologie”, ale “sustainability”, udržitelnost.

Bohulibý záměr a obecně musíme všichni říct: YES, to se nám líbí! Jenže…tohle všechno řídí, samozřejmě, legislativa, zákazy, předpisy, nařízení… Která se v Evropě rozbujela do té míry, že odtud odcházejí některé velké, zavedené značky, například japonské automobilky, protože prostě evropskou “sustainability” považují za ekodlivou pro jejich podnikání.

Reformulace je malé zlo

Ale evropským firmám nezbývá, než  se snažit o “udržitelnost” svého podnikání v rámci legislativy. Prvním momentem, kde jsme to my všichni “voňavkáři” pocítili, byla organizace IFRA. Zdánlivě strašně těžko pochopielná aktivita parfumérských firem, které začaly samy sebe regulovat tím, že vyměňují oblíbené staré složky, často přírodní za moderní “náhražky”, většinou syntetické.(Pokud vás téma zajímá, doporučuju tyto dva Mirčiny vysvětlující článkyna téma IFRA 1. a IFRA 2.)

Parfuméři tím ovšem jen proaktivně předbíhají zákazy látek, které tak jako tak přijdou. Ty zákazy se samozřejmě nestanou ze dne na den, předchází tomu vždycky dlouhá diskuse, posudky, ukoumání…a tak se předem ví, co se asi zakáže. Parfuméři se tedy u těch “podezřelých ” látek snaží už dopředu najít alternativy. Aby jim nakonec nezakázali třeba prodávat nějaký výrobek, aby oblíbené parfémy úplně nezmizely ze světa. Sofiina volba tedy zní: reformulovaný parfém, nebo žádný parfém? Z mého osobního hlediska: raději reformulaci, než shánět poslední kousky za nekřesťanské peníze po blešákách.

Guerlain odkrývá karty

Ve Francii je dnes povinné počítat pro každý průmyslový výrobek tzv. LCA (životní cyklus výrobku) – možná to znáte pod názvem “uhlíková stopa”, prostě jde o dopad na životní prostředí výrobku nejen při výrobě, ale taky při jeho údržbě, dopravě, likvidaci…viz ty tašky a židle v úvodu. Je to strašně složitý výpočet (a zaměstná čety evropských i podnikových úředníků = udržitelnost pracovních míst = ironie).

Není tedy divu, že ekonomický leader francouzského Guerlain trhu přišel s BEE RESPECT – iniciativou, která zastřešuje všechny vstupy do výpočtu uhlíkové stopy, a zveřejnil je. Nám, koncovým spotřebitelům, totiž může být to, jak nějaká firma řeší EU legislativu, ukradené. Jenže!

Respektujte včely!

Jenže BEE RESPECT nám dává nahlídnout pod pokličku produktů Guerlain, jak voňavek, tak kosmetiky, podívat se nejen na podrobné složení, ale také na místa původu a zdroje složek. Najdete, kde se vyrábějí obaly (schválně: kdo najde co Guerlain vyrábí v Česku a na Slovensku?), informace o dopravě složek i hotového výrobku…tak třeba oblíbená Pamplelúza:

Na stránce se taky dočtete postoj k jednotlivým “sporným” složkám – třeba k hliníkovým solím. Já, známý bojovník pro hliníku (TOTO si určitě přečtěte – tady jsem vysvětlovala, co s váma dělá antiperspirant a že BIO hliník neexistuje) oceňuji:

 

Zajímavá pro mne je informace o přírodních materiálech živočišného původu, já jsem si dosud myslela, že jejich použité v EU je 0,000%.

Závazky, politiky a vysvětlující postoje ke sporným neno populárním materiálům, recyklaci, i lehce politické názory k dovozu a čerpání přírodních zdrojů – myslím, že si najdete svoje. Mně to sežralo celý večer.

A k tomu taky existuje jímavé video, jak se Guerlain stará o včeličky – pusťte si ho, je hezké a ten Frantík má sexy hlas.

Na webu BEE RESPECT najdete hromadu dalších zajímavých produktových informací – těším se, až tam přibydou exkluzívní vůně, tam mne hodně zajímají ingredience.

 

Pochvala pro Guerlain?

Mám k tomu velmi ambivalentní vztah. Celou tu nádheru, co vidíme, platí každý, kdo si kupuje výrobky Guerlain (a aspoň jedny kuličky máme každý, přiznejme si). Postavit marketing na udržitelnosti je dnes taková móda a navíc jsou k tomu přinusení legislativou, takže nic moc navíc nedělají. Navíc ta celá udržitelnost notně zavání vymýváním hlav.

Na druhou stranu: forma zpracování, zveřejnění informací, které jsou opravdu zajímavé a možná i užitečné v takovém rozsahu, jejich populární zpracování (aby to i laici jako my dokázali pobrat), to si zaslouží ocenění. Dobrá práce.

Takže můj rozsudek (a Bůh a čtenáři to dobře vědí, že to moc často u Guerlaina nedělám): pochvala. Líbí se mi to. Baví mne to. Pokračujte v tom.

 

Tak co, už jste na mapce našli zdroje Guerlaina v České a Slovenské republice?

 

 

You may also like...

1 Response

  1. Podobka napsal:

    Nenasla.. a to som sa snazila… ake je rozuzlenie hadanky?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..