• DI SER, japonská nestyda
Mám kamarádku v Nagoye, jmenuje se Satsuki, česky Květen, chodily jsme spolu v Anglii do jazykovky a když u nás loni byla, tak jsme trhli rekord v počtu navštívených památek v jednom dni. Japan style. Satsuki se mne občas ptá, co si má koupit za voňavku, preference jejího citlivého východoasijského nosíku jsou jasné: lehounké citrusové vodičky. Japan style. Věnovala jsem jí jednu ze zásoby Tuscan Soul / Ferragamo a ona si ji šetří, protože je moc silná na každodenní nošení. V podstatě se nemáme čím obohatit, protože japonské hranice pro přijatelnost vůně končí tam, kde Evropan začíná vnímat (něco o preferencích v závislosti na lidské rase a proč Francouzi necítí pižmo najdete tady). Jediný styčný bod se Satsuki máme v bizarnostech, které mne lákají a Satsuki obklopují; přesto parfém s vůní kalhotek adolescentky by nenosila ani jedna z nás. Recenze niche parémů DI SER.
Kdyby nebylo Satsuki, tak bych si asi nevšimla nenápadného japonského stánečku značky Tsuki na Pitti. Dvě takové drobounké sedmačky a jeden gymnazista tam potichounku stáli, tiskli ve dlaních jednoduché elegantní kostky flakonů, stydlivě se usmívali na proudy mondénních Rusek, hlučných temnookých Italek a výstředních parfémových hipsterů, kteří proudili okolo. Padl mi do oka název vůně “Tsuki“, vím, že “Satsuki” je jeho derivát (Satsuki je 5. tsuki, pátý měsíc) ; přibrzdila jsem a sedmačka se mne ostýchavě zeptala: “Fakt to chcete zkusit?”. No jasně! A se suverenitou, danou kamarádstvím se Satsuki, očekávaje něco na levelu doušku SevenUP s ledem, jsem si strčila tester pod nos…a hned Mirce, která vyvalila oči: “Ty jo, co to je? Kočičí čůrání?” (To jsem řekla já, Mirka tak nemluví, aby bylo jasno. Teda já už si to přesně nepamatuju, kdoví, jak to bylo…)
- TSUKI
Tsuki má být vůně studeného měsíce, ale ne luny, nýbrž sezóny (taková slovní hříčka, která se ztratila v překladu) Výběr chladných složek to potvrzuje: citron, grepfruit, geranium, fenykl, bazalka. Nic neobvyklého. Co je zásadní, je zpracování. Zcela určitě jsou ingredience přírodní, ale hodně přefiltrované. Něco na způsob toho, jak pracuje J-C Ellena , třeba když tvořil svoji legendární sterilní levanduli (přírodní levanduli rozebrat na 70 prvků, 5 smradlavých vyřadit a 65 složit nazpátek v pozměněnnéím poměru – je to příroda nebo syntetika, řemeslo nebo umění?). Jen s tím rozdílem, že tenhle japonský Ellena vybral ty naprosto neočekávané prvky, které bychom my zahodili. Japan style: jestli šlo Ellenovi o vytvoření ideální levandule, v Japonsku se ponasnažili vytvořit cosi jako manga. Karikatury, které mají některé rysy naddimenzované a jiné potlačené.
Nejvýraznější v začátku je fenykl, který je ale zbavený pendrekovité dimenze, a muškát, ze kterého zase zůstal jen páchnoucí chlorofyl, nasládlá květnatost je pryč. Do toho prachová dusivost bazalky a spolu s ostrým pichlavým citronem vytváří silně řezavý animalický akord, blízký pachu čpavku. Shocking! Prvních pět minut se nedá přežít. Pak se začne vůně pěkně rozvíjet do bazalkovo-grapefruitové kolínské, pach se promění v takový příjemný mátový sound. Krotká domácí pánská kolínská, charakterem připomíná Plesnivého dědka ve skříni (Gentiane Blanche / Hermes). No nevím, dá se to nosit, nebo nedá? Asi bych si zvykla. Animalismus Tsuki je něčím zajímavý, minimálně mne nutí zkoušet ho pořád dokola a zdá se mi míň a míň divný… Ale vzhledem k tomu, že za půlhodinky je po legraci, tak to není třeba řešit.
- SASORA
Druhý vzorek jsem si vybrala z oudové řady, protože jsem chtěla nějakého siláka. Takže příběh vůně je tento: malý japonský fenek si za slunečného odpoledne vyšel do lesa, tam si v močále našel strom jménem aquilaria, v jehož útrobách zřejmě hlodala cizopasná houba a měnila jeho vnitřnosti v tekutý dehet, který Arabové pojmenovali “oud”. Fenka to ale vůbec nezajímalo, pranic tu vzácnost neoceňoval a tento strom počural. A japonský parfumér tento výjimečný okamžik zachytil do kompozice jménem Sasora.
Zase se po chvíli rozleží do absolutně suché, pačuli-dřevité vůně, prachově suché a celkem pěkné. U nás bychom řekli pánská, ale je to unisex a mají si tím Japonci a Japonky navonět kimona. Výdrž je o malinko lepší, než Tsuki, ale daleko za našimi standardy. O siláka rozhodně nejde, je to jen takový podivín. Ještě složení: Oud, yuzu, růžové dřevo, pačuli, santál. Tak tady z toho jsem schopná identifikovat citrus a pačuli, na začátku trochu dřeva. Přemýšlím o tom oudu….fakt nevím. To asi cítí jen citlivý nos fenka.
Přísahám, že nemám žádný fetiš na čuránky a věřím, že ani Japonci. Ale jejich nosy jsou jinde. Obě vůně jsou slabounké, bez sebemenší stopy slakosti nebo něčeho balzamického, hustého. V koncentraci, kerou bychom zařadili do kolínských, oni sami Tsuki nazvali EdP a Sasora je dokonce čistý parfém. Zkoušela jsem na výstavě všechny jejich vůně, charakterem byly podobné, jako šťáva z kaktusu. Školačky mi nabízely všechny vzorky, ale byly u toho tak ostýchavé, že mi bylo blbé vypadat nenažraně; což mne teď mrzí, snad se mi k nim ještě někdy podaří dostat. Ráda bych je prozkoušela všechny a doporučila Satsuki něco, co nevoní jako…kalhotky adolescentky.
Dobry den, od DI SER se mohu podelit o Kazebikaru, Kurosami a Shiragoromo. Lucie
Dobrý den, Lucie, máte je vyzkoušené? A dojmy?
Děkuju ta nabídku, s radostí vužiju! Jestli byste byla tak hodná a přibalila mi vzorečky k plánované zásilce pro Radovana, já si je od něj převezmu.
A jak se daří Vavavoom? Jaké vůně se lidem v Brně nejvíc zalíbily? 🙂
Ve Florencii mě vůně docela zaujaly, jsou opravdu jiné. Shiragoromo je docela intenzivní, ale ty dalsí dvě co mám lehounké jako vánek. Však uvidíte. Radovana jsem ještě nekontaktovala, hned jdu na to!
Vavavoom se daří skvěle, měli jsme výborný konec roku. Šeptanda funguje, takže každý den chodí někdo někdo nový. Největší bestseller je jednoznačně APSU od Ulrich Lang NY. Hodně oblíbený je Aedes de Venustas, je prostě natolik jiný a krásný, že nevadí ani vyšší cena. Brňáci mají prostě rádi kadidlo, pryskyřice, to bude asi tou tuhou zimou:) Jul et Mad je také hodně oblíbený. V dubnu plánujeme uvedení jejich novinek právě ve Vavavoom. Už se moc těším!
Skvělé zprávy, přeju hodně úspěchů! Doufám, že budete v Miláně vybírat novinky. 🙂