• VOŇAVÁ HISTÖRIE 6.: KONEČNĚ PAŘÍŽ + Promenade Plantée / Viaduc des arts, Paris (galerie)

Vzduch ve Versailles byl prosycen těžkými a dráždivými vůněmi. Obrovská spotřeba vůní v období problematické hygieny (voda v městech byla otrávená morem a mýt se či nemýt bylo fatální rozhodnutí) vyvolala poptávku, která vykrystalizovala v rozvoji největší parfumerské oblasti světa: Grasse v Jižní Francii. Místní výrobci dodnes odolávají konkurenčním vlivům a dodávají na světový trh nejkvalitnější suroviny i hotové parfémy.

Konec 18. století a rozvoj vědy ukázal na původ nemocí v nedostatečné hygieně. Umytý člověk již nepotřeboval na tělo nanášet těžké, dusivé parfémy k zakrytí tělesného pachu a v Paříži založili dva mladí parfuméři v letech 1774 a 1775 specializované ochody s lehkými, květinovými parfémy: L. T. Piver a Houbigant.

Bouřlivý rozvoj grasského parfumernictví je spojen s Napoleonem Bonaparte a jeho ženou Josefínou. Marnivá Josefína udávala tón v módě a francouzská šlechta, dychtící ji dostihnout, požadovala po parfumérech nové vůně ve velkých objemech. Poptávka po novinkách dala vzniknout typu vůní, který byl do té doby považován za extravaganci: složité květinové kompozice. V Grasse se zpracovávaly nejen místní suroviny, ale také velké množství vonných látek dovezených z francouzských kolonií. Díky levnému dovozu se stávaly parfémy dostupnější širšímu okruhu zájemců.

V 2. polovině 19. století byla objevena ropa a začalo se rozvíjet její chemické zpracování. Pro parfumerní průmysl se tím otevřela obrovská nová oblast umělých složek, které dál zlevnily vonné složky. Vedle parfumérů, kteří zpracovávají vlastní či nakoupené složky, vznikly nové subjekty na parfumerním trhu: výrobci složek a parfémové velkoobchody, i výrobci kompozic, které je dále nabízejí komerčním firmám, například výrobcům oděvů, sportovních potřeb, obuvi, pro prodej pod jejich komerční značkou.

Od počátku vzniku francouzské komory módních návrhářů Haute Couture na konci 19. století, která produkuje elitní zboží pouze pro vyvolené osoby, se její členové snažili rozšířit svoji produkci o masový produkt, který by jim zvyšoval zisky a budoval image i mimo extrémně bohatou klientelu, aniž by došlo k devalvaci značky; tímto produktem se staly parfémy.
Začátek 20. století zpřístupnil parfémy širokým vrstvám obyvatelstva a nastartoval moderní parfumerii i marketing.
(A to je všechno, co jste potřebovali o historii vědět, abyste si mohli přečíst seriál o parfémovém marketingu )

VOŇAVÁ HISTÖRIE Všechny díly seriálu:

  1. díl: Pravěk, Egypt a Řecko
  2. díl: Stará Asie
  3. díl: Středověká Evropa
  4. díl: Nepřerušená tradice Indie, Číny a Japonska
  5. díl: Zpět do Evropy
  6. díl: Konečně Paříž
  7. díl: Molekula vůně štěstí

podpis_ROM
Volba tématu pro galerii byla jasná jen zdánlivě. Ukazovat vám Eifelovku, La Maison Guerlain? Mám hezké fotky…non! Do Paříže jezdíme každý rok a hned při první návštěvě jsme si řekli, že se budeme vyhýbat turisktickým místům, ale užijeme si atmosféru a lidi (a místa, která známe z knížek – víte, kde visí Foucaltovo kyvadlo?). Že výlety s průvodcem si necháme na důchod (abychom se neztratili). Tak jsme za ty roky neviděli: Monu Lisu, Trocadero stříkat, Orsay, sýrový krámek, pralinkový krámek…v Louvru akorát nakupuju kabelky a indické tyčinky a navštěvuju tu luxusní barevnou toaletu za 2€. Nebyli jsme na nahoře Vítežném oblouku, ale zato jsem si pro radost zadrandila po Étoile ve vlastním autě jako jeptiška v Četníkovi.  Je to tak. Jsme ignoranti turistických slušností.
 V roce těhotenství jsme zvolili téma “parky a zahrady”. Věděli jste, že pařížská radnice zaměstnává stovky zahradníků, kteří se trvale starají o to, aby se v Příži lidem dobře žilo? A že přes různé finanční revoluce na radnici v zájmu šetření (předvolební sliby!) si na ně nikdy nikdo nedovolil sáhnout? Často se na ně ukazuje, vyčíslují náklady… je to jasný tah, jak projet volby. V Paříži je parků a veřejných zahrad na 450 a každý z nich je něčím zajímavý. Moc se mi líbí třeba Jitzchak Rabin Jardin u Mitterandovy knihovny, která má vlastní vinici (viničku) a ekologický statek (stateček), oranžerii a stanici mladých zahradníčků. Těžké rozhodování! Vybrala jsem nakonec jeden nový a vzdálenější od centra, trošku zapomenutý, tím víc atraktivní: Promenade Plantée /Viaduc des Arts ve 13 arrondismentu.

Abyste věděli, do čeho jdete, než to otevřete: s postupujícím věkem mne přepadá neschopnost myšlenku uchopit, ale hlavně opustit…

V seriálu jsou použity informace ze zdrojů: TISSERAND, R.: Umění aromaterapie; TREPKOVÁ, E., VONÁŠEK, F.: Vůně a parfémy; GROOM, Nigel: Průvodce parfémy; MURRAY, Margaret A.: Saqqara Mastabas

You may also like...

13 Responses

  1. 747 napsal:

    Jééé, sice takřak nevím o čem je tu řeč, ale maďarský voňafkování mi připomnělo jednu spolužačku. Vždycky hrozně smrděla (potem), ale furt zdůrazňovala, že používá 8×4 a BAC. Tak silná vzpomínak to je a teď nevím zda na ni nebo ten BAC. 😯

    • Canan Pamuk napsal:

      No díky! 😀
      Ale připomnělas mi tím jeden moravský (vizovický…ehm :D):
      “Já už s mojú vůbec nemožu křápat…ona hrozně smrdí potem!”
      “Co máš z teho, ta moja smrdí aj před tým!”

  2. Jo, dyť jsem ti ani nepoděkovala. Jsem hnusný sobec! Díííky…
    Feminite zní dost dobře… Na Lutense mám zálusk už dlouho…

  3. Jo, to je on!!!
    Popsat? Těžko a blbě… Působí na mě opravdu hnědě, sametově, výrazně žensky a sexy, ještě kousek a mohla by se překlopit na orientální stranu (je to deodorant, takže je vůně málo komplikovaná, proto bych chtěla něco rafinovanějšího…) No, velmi rámcově bych ji přirovnala k Hypnoticu nebo Amour od Kenza. Jasně že pižmo, snad tonka, kapka santalu, vanilka, určitě tam budou nějaké kytky, ale nerozeznám je (třešně???) … Je sladká, ale ne protivně jako třeba Angel…
    Pro orientaci: miluju Hypnotic, Iris Ganache, Habanitu, Sacré, Modrou hodinu, může být Gucciho Rush 1, Coco Chanel, Opium (klasika) Mahora, Teraccota, Chanel 19 poudré. Nesnáším pačuli, přílišnou sladkost a oud…

    Před chvílí jsem měla jednání s ženskou, co byla slitá něčím hrozným! Jasně jsem cítila bulharský růžový olej. Ptala jsem se, co to je a ona řekla že Chloe. Nic strašnějšího jsem nikdy necítila, zlatý oud! Převrací se mi žaludek!!! Nemůžu to dostat z nosu…

    • Canan Pamuk napsal:

      To mi zní povědomě…znáš Feminite du Bois? Já bohužel nemám ani vzoreček, ale je jí hodě podobná jak Aziaydé, tak Aroma Allegoria Exaltant/Guerlain a taky Diane Brill, ta je z nich nejmíň urputná, jemná (tu mám, ale je špatně dostupná)…zítra mi končí domáci vězení (paragraf), tak ti pošlu ty vzorečky a uvidíš.
      FdB bude mít na 98% jedna z Verunek.

  4. Super fotky… a ty komentáře…

    Mám na tebe – jako na odbornou čichačku – prosbu. Pokud si pamatuješ hnědý deodorant Impulse (a já myslím, že pamatuješ…Magic moschus), nevíš o nějakém parfému, jehož vůně by byla aspoň trošku podobná???

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..