9. Ženy pro CHANEL No.5: blábolivá manekýna s chlupatou hrudí
Po pravdě řečeno…já vlastně nevím, jestli má Brad Pitt chlupaté cokoliv. Spíš bych řekla, že ne, že šampónuje a depiluje. Nicméně Chanel chtěla za každou cenu něco jiného, něco odlišného, něco ŠOKUJÍCÍCHO. No co převratnějšího marketingové bratry mohlo napadnout, než chlap. Proč Američan je jasné, napadá vás jediný filmový muž v Evropě, který by byl globálně známý a úspšný? Mne teda jo, Angličan Timothy Dalton, ale to je moje osobní hvězda, a navíc má pro Frantíky nepřekonatelně blbou vlastnost, že je Angličan (mmch. víte, že ve Francii neznají Marks&Spencer a v Anglii Orsay a Camaieu?). No, tak jo, tak máme Brada.
Ono by to mohlo fungovat. Zákaznice nejsou hloupé, pochopily nadsázku, o které kreativcům výběrem muže šlo, i jejich záměr; nakonec situace kolem genderového hnutí v západním světě je taková, že ženy si vybojovaly svoju mužské pozice, dělají kariéru, řídí silná auta, lítají do vesmíru, svařují trubky a po večerech tančí, hranice mezi pohlavími se rozplizávají, takže ukázat místo elegatních samiček samečka je spíš evoluce, než revoluce. Ale! Klíčové slovo je „elegantní“. Brad sám nějaké kouzlo má (mně osobně uniká, i když jako Mexičan se mi zapsal hluboko do srdíčka; ale prostě tento muž pro mne nemá sexapeal). Ale hlavně: Brad má Angelínu. A tu tahá všude sebou, neoddělitelně, neodlepitelně, půlka jeho obličeje je ona. A krásná Angelina měla loni těžký rok a Brad se proslavil tím, jak ji podporoval, dodával životasílu a takové ty věci, po kterých všechny přirozeně toužíme. Angelina JE žena pro Chanel, ale působila příliš přímočaře, jednoduše, bez rafinovanosti (ty rty!). Propašovat do reklamy Angelinu skrz hrdinu Brada i s jejich pravdivým dojemným příběhem je FDN, Fakt Dobrý Nápad. Je jasné, že jde jen o přelom, bod zlomu, že má Brad nastavit nová pravidla pro novou dobu Chanelu No. 5 a že určitě příštích pět let nebude exhibovat před objektivy s quilted kabelkou z grained kůže a zlatým řetězem s cingrlátky na zápěstí. Potud proti výběru protagonisty ani písmenko. Pěkná, profesionální práce.
A tak sedíte a čekáte, až se na vás vyvalí ty vlny elegance, noblesy, high society, a zatím na vás z plátna zírá umaštěný smradlavý chlápek (tak…nemusel smrdět…ale ta košile tak vypadá!), který afektovaně deklamuje existenciální monolog. Monolog, který polemizuje se slavnou básní poety jménem Ralph Waldo Emerson „Life Is a Journey, Not a Destination“. Nejdřív asi budete nevěřícně čumět na to, jak Brad vypadá, tohle že je manžel jedné ze Sirén téhle planety? A nejpozději ve chvíli, kdy ten týpek blekotá něco akademicky bezmyšlenkovitého o tom, že každá cesta má přece konec a „tohle“ ne, se rozřehtáte. Protože se dostanenete mezi tři dimenze, které jsou vzájemně naprosto v rozporu: to, co očekáváte od protagonisty Chanelu No.5; to, jak vypadá v rozporu s tím, co říká; to, že Brad je cokoliv, ale ne filosof a básník a kdyby recitoval teorii relativity, byl by stejně důvěryhodný. No a tady to končí. Tady to zazdili, k tomu už není co dodat a je to hrozná škoda.
Možná, kdyby se dva díly reklamního seriálu vysílaly v opačném pořadí, protože ten druhý díl je o jednu myšlenkovou galaxii dál…
Jestli to udělalo něco s pověstí a prodejem značky vědí jen marketingoví průzkumníci v Chanelu, ale asi ano, protože to, co připravili na letošní vánoce, je kontrarevoluce proti Bradovské revoluci. Co mne zaujalo je síla značky Brada Pitta a značky Chanel. Spousta slavných herců dělá nablblou reklamu spoustě slavných značek, ale jen tahle dvojice spustila vlnu zábavných parodií. Nechci polemizovat o tom, že „špatná reklama je taky reklama“, protože to není absolutní pravda (viz třeba Beck International, prosperující firmu, kterou nedávno špatná reklama, přesněji PR, v českých médiích donutila k ukončení činnosti). Ta problematika je hodně komplexní, ale obecně: špatná reklama vyrábí značce špatnou pověst a tím dělá vrásky PR pracovníkům a někdy je dokonce přinutí k tomu, aby místo zlepšování handicapu pracovali. To, co vyprodukovali kolem této reklamy internetoví vtipálci je guerilla marketing, který by si Chanel nikdy nevymyslel. Určitě se tím Chanel dostal na world wide web. Teď musíme pár měsíců počkat, jestli získal pověst jako Jedi, nebo spíš jako Iveta Bartošová.
Pár parodií máte tady a příště už se můžete těšit na poslední, kontrarevoluční díl seriálu.
Všechny díly seriálu najdete:
1. Ženy pro CHANEL No.5: The Flapper a Coco (1921-1940) ZDE
2. Ženy pro CHANEL No.5: Marylin a Suzy (50. léta) ZDE
3. Ženy pro CHANEL No.5: masová 60. léta s Ali, Lauren, Cheryl, Jean ZDE
4. Ženy pro CHANEL No.5: chladná 70. léta a výsostně francouzská Catherine – ZDE
5. Ženy pro CHANEL No.5: 80´s Bondgirl Carole – ZDE
6. Ženy pro CHANEL No.5: 90´ popKarkulka Estella – ZDE
7. Ženy pro CHANEL NO.5: Lady Marmalade Nicole 00´- ZDE
8. Ženy pro CHANEL NO.5: Amélie s šarmem Pařížanky – ZDE
9. Ženy pro CHANEL NO.5: Chlupatý chlap pro Chanel No.4 – ZDE
10. Ženy pro CHANEL NO.5: Překvapení ze země duchů – ZDE
nebo podle tagu: “Ženy pro Chanel No.5″
Skvělý seriál, moc dobře jsem si početla. Díky! Závěrečný díl sice díky blábolivé manekýně stojí za prd, ale co už.
S tou vyšampónovaností Pitta to možná nebude tak horké – po internetech se povídá, že v rámci svého green přístupu nepoužívá ani deodorant, jen nějaké silice (jejichž deodorační účinek stojí za prd – vlastní zkušnost).
Mně Brad taky nevadí, ale v téhle reklamě vypadá tak, že bych mu ten Chanel snad koupila sama…
teda to je fakt spatny…. a to ja Brada docela i muzu, od dob Legends of the Fall (to jeste nebyl tak znamy :D)